Page 204 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 204

FELSEFE                          MS 2. Yüzyıl-15. Yüzyıl'da Felsefe -2



        7.   Devlet, insanların düzenli bir şekilde bir arada yaşama-  8.   İslam  düşünürü  İbn  Sînâ’ya  göre  varlık  üçe  ayrılır:
            larını sağlar. İslam bilginlerinden Fârâbî, yazmış olduğu   zorunlu, mümkün olan ve mümkün olmayan varlıklar.
            ütopik eseri  El Medinetü’l Fazıla (Faziletli Şehir)’da bu   Mümkün  olmayan  varlıkları  sadece  mantık  açısından
            düzenin insanların yardımlaşmasına dayalı olarak oluş-  kabul  eder.  Onun  ontolojik  olarak  yoğunlaştığı  varlık
            turulduğunu ve devletin erdemli olması gerektiğini akta-  ilk ikisidir. Zorunlu varlık; varlığı başka bir varlığa ihti-
            rır. Ancak erdemli ve adil bir devlette insanlar mutluluğu   yaç duymayan, kendi kendisinin nedeni olan varlıktır.
            yakalayabilir. Herkes yönetici olmamalıdır. Yöneticilerde   Mümkün varlık ise doğa ya da etrafta görülen, zamanda
            bulunması  gereken  on  iki  tane  meziyet  vardır.  Bunlar;   var olan ama daha sonra yok olan ve var olmak için
            zeki,  hitap  etmeyi  bilen,  iyi  bir  öğretici,  düşüncelerini   kendileri  dışından  bir  neden  muhtaç  varlıklardır.    Bu
            açıkça ifade edebilen, iradesi ve hafızası güçlü, adil olan,   varlıklar, zorunlu varlıktan taşma veya türeme sonucun-
            zulme karşı duran, anlama yeteneği üst seviyede, haz-  da çıkmıştır. Zorunlu varlık yaratıcıdır ve ilk olarak aklı
            za düşkün olmayan, yalanı sevmeyen ve vücuduyla ilgili   yaratır, ilk akıl da ikinci aklı yaratır ve bu yaratma sürekli
            herhangi bir eksikliği olmayan şeklindedir.        devam eder. Sonuç olarak İbn Sînâ’ya göre ilk, zorunlu,
                                                               her türlü iyilik ve yetkinliğin mutlak kaynağı olan, dola-
            Aşağıdakilerden hangisi Fârâbî’ye göre erdemli bir   yısıyla da bir ihtiyacın giderilmesi anlamında herhangi
            yöneticide bulunması gereken özelliklerdendir?     bir şeyi amaçladığı düşünülemeyen Allah, evreni amaç
                                                               edinmiş olamaz. Şu hâlde âlem, ondan bir tür zorunlu-
            A)  Katı yürekli bir lider olma
                                                               lukla ve “taşmak” suretiyle var olmuştur.
            B)  Etkileyici konuşma yapabilme
            C)  Davranışlarında ürkekliğin olması              İbn Sînâ’nın öne sürdüğü bu görüş aşağıdakilerden
                                                               hangisiyle ilişkilendirilebilir?
            D)  Düşüncelerinde kendine önem verme
                                                               A)  Ontolojik delil
            E)  Bu dünyaya ait mutlulukları önemseme
                                                               B)  Kötülük kanıtı
                                                               C)  Kozmolojik kanıt
            Çözüm:
                                                               D)  Sudûr teorisi
            Fârâbî’,  Faziletli  Şehir  adlı  eserinde  ideal  bir  toplum
                                                               E)  Hudûs delili
            düzeni  oluşturmaya  çalışmıştır.  İdeal  bir  devletin  yö-
            neticisinin erdemli olması gerektiğini vurgulamaktadır.   Çözüm:
            Ve yöneticide bulunması gereken 12 tane özellik sırala-
                                                               İslam düşünürü İbn Sînâ’ya göre alem ve tüm varlıklar
            maktadır. Bunlar: Vücudunun tam ve her organının kı-  Tanrı’dan zorunlu bir şekilde ışığın bir ışık kaynağından
            vamında olması lazım; kendisine söylenen her şeyi iyi
                                                               çıkması  gibi  çıkmakta,  taşmakta  ya  da  türemektedir.
            kavrayıp anlaması lazım; hafızası kuvvetli olmalı; uya-  İbn Sînâ felsefesinde bu yaklaşıma “Sudûr teorisi” adı
            nık ve zeki olmalı; güzel konuşmasını bilmeli ve zihnin-  verilir. Metinde de bu teori detaylı bir şekilde açıklan-
            dekileri açıkça izah edebilmeli; öğretmeyi ve öğrenmeyi   mıştır. Dolayısıyla cevap D seçeneğidir.
            sevmeli; yemeye, içmeye ve hazlara düşkün olmamalı;
                                                               Diğer seçeneklere baktığımızda ise:
            doğruluğu ve doğru insanları sevmeli, yalandan nefret
            etmeli; ulu olmalı ve ululuğu sevmeli, adaleti sevmeli,   A)  Ontolojik delil – Tanrı’nın varlığının ispatlanmasın-
            zulümden ve zalimlerden nefret etmeli, insaflı olmalı ki   da  kullanılan  bir  argümandır.  Zihnimizde  bulunan  “en
            adaleti uygularken şiddet göstermemeli; büyük bir azim   yetkin varlık olarak Tanrı” kavramından Tanrı’nın varlı-
            ve irade sahibi olmalı.                            ğına ulaşmak şeklinde ortaya konulur.
            Bu özellikler doğrultusunda seçeneklere bakıldığında;  B)  Kötülük kanıtı- Ateistler tarafından Tanrı’nın yoklu-
                                                               ğuna ilişkin öne sürülen bir argümandır. Dünyada var
            A)  Katı yürekli değil insaflı olmalı
                                                               olan acı ve kötülüklerle iyiliksever, merhametli ve adil
            B)  Etkileyici yani güzel konuşmalı                bir Tanrı’nın bir arada mümkün olamayacağı tezine da-
                                                               yanır.
            C)  Ürkek değil uyanık ve zeki olmalı
                                                               C)  Kozmolojik  kanıt-  Tanrı’nın  var  olduğuna  yönelik
            D)  Düşüncelerinde kendine değil adaletli olmaya      öne sürülen bir argümandır. Evrenin sonradan var olan
                önem vermeli                                   bir varlık olarak öncesini ya da nedenini zorunlu bir şe-
                                                               kilde barındırmak şeklinde özetlenebilir.
            E)  Bu dünyaya ait haz ve mutluluklardan kaçınmalı
                                                               E)  Hudûs delili- Sonradan var olanın öncesinin de ol-
                                                               mak zorunda olduğu şeklinde özetlenen Tanrı’nın var
                                               Cevap: B        olduğuna ilişkin öne sürülen bir argümandır.

                                                                                                  Cevap: D


                                                       202                                                                                                           203
   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209