Page 203 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 203

ÇÖZÜMLÜ SORULAR                  MS 2. Yüzyıl-15. Yüzyıl'da Felsefe -2                  FELSEFE



        5.   İbn Haldun’a göre insan, yaşadığı toplum içinde bir-  6.   Gazâlî’ye göre inanç, akıldan bağımsız bir şekilde ger-
            çok alışkanlık kazanır. Bunlar, onun genel niteliklerini   çekleşen duygusal ve derin bir deneyimdir. İnsan içsel
            yaratır. Başka bir deyişle, insanın özü, kazandığı alış-  bir  arayışla  Tanrı’ya  yönelerek  manevi  bütünlüğünü
            kanlıklara bağlı olarak biçimlenir. İbn Haldun’un insan   sağlamalıdır. Ruhsal tatmini sağlayan mutlak bilgi ha-
            doğasının sonradan kazanılmış olduğunu dile getiren   kikattedir  ve  hakikatin  bilgisi  manevi  bütünlüğün  için-
            bu görüşü felsefe tarihinde çok özgün sayılabilecek bir   de  aranmalıdır.  Bu  nedenle  sezgi  yoluyla  elde  edilen
            görüştür. Toplumun temeline dayanışmayı koyar, da-  bilgi, akıl yetisiyle ulaşılamayacak olan nesnel dünya-
            yanışmanın en gelişmiş şeklinin ise devlete dayalı bir   nın sınırlarını aşmada tek bilgi kaynağıdır. Akıl inancı
            organizasyona götürdüğünü belirtir. Ona göre devlet   açıklama ve doğrulamada önemli bir role sahip olsa da
            ve toplum arasındaki ilişki madde ve form arasındaki   doğruluğundan şüphe edilemeyecek olan bilgi ancak ve
            ilişkiye  benzer,  devletteki  dağılma  topluma,  toplum-  ancak sezgi aracılığıyla kalbe doğan bilgidir.
            daki dağılma devlete yayılır. Devlet bir organizmaya
            benzer. Doğar, gelişir, büyür ve en olgun döneminden      Parçaya  göre  aşağıdaki  ifadelerden  hangisi
            sonra çözülme dönemine girer.                      Gazâlî’nin bilgi görüşüne uygun değildir?
                                                               A)  Aklın bilgisinin doğruluğu şüphelidir.
            Bu parçaya göre aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
                                                               B)  Doğru bilgiye kalbi bir deneyimle ulaşılır.
            A)  İbn Haldun insanın özünü oluşturmasıyla toplum-
                                                               C)  İnanca dayalı bilgi aklın bilgisinden üstündür.
               sal bir varlık olması arasında bir ilişki kurmuştur.
            B)  Devlet, insanların aralarında yaptıkları sözleşme-  D)  Duyusal deneyim doğru bilgi oluşturmada yetersizdir.
               den doğan yapay bir kurumdur.                   E)  Tek bilgi kaynağı derin bir kavrayışla oluşan sezgidir.
            C)  Devlet-toplum  arasındaki  ilişkiyi  açıklarken  varlık   Çözüm:
               görüşüyle tutarlı bir düşünce ortaya koymuştur.
                                                               Parçada aklın inancı açıklama ve doğrulamada önemli
            D)  Devletlerin ortaya çıkışı ve dağılmasıyla ilgili de-  bir role sahip olduğu fakat bu bilginin yetersiz olduğu
               terminist bir bakış açısına sahiptir.           söylenmektedir. Bu nedenle nesnel dünyanın sınırlarını
            E)  Devlet  ve  toplum  karşılıklı  olarak  birbirini  etkile-  aşarak  doğruluğundan  şüphe  edilemeyecek  olan  bil-
                                                               ginin ancak sezgi yoluyla elde edilebileceği ifade edil-
               mektedir.
                                                               mektedir.
                                                               Bizden parçaya göre hangi ifadenin Gazâlî’nin bilgi an-
            Çözüm:                                             layışına uygun olmadığı sorulmaktadır.
            Metinde İbn Haldun’a göre devletin nasıl ortaya çıktı-  A) Parçada geçen “Akıl inancı açıklama ve doğrulama-
            ğından ve devlet mekanizmasının unsurlarından, aşa-  da önemli bir role sahip olsa da doğruluğundan şüphe
            malarından  bahsedilmiştir.  Metne  göre  İbn  Haldun,   edilemeyecek olan bilgi ancak ve ancak sezgi aracılı-
            devleti doğal bir kurum olarak tanımlar. B seçeneğinde   ğıyla  kalbe  doğan  bilgidir.”  cümlesiyle  aklın  bilgisinin
            “devlet yapay bir kurumdur” ifadesi kullanılmaktadır. Bu   şüpheli olduğuna vurgu yapılmaktadır. Bu nedenle bu
            yüzden doğru cevap “B” seçeneğinde verilmiştir.    seçenek Gazâlî'nin bilgi anlayışına uygundur.
            A)  İnsanın yaşadığı toplumda alışkanlık kazanmasını   B) Doğruluğundan şüphe edilemeyecek olan bilgi an-
            ve bu kazandığı alışkanlıklarla kendi kişiliğini oluşturdu-  cak sezgi yoluyla kalbe doğan bilgidir. Bu nedenle bu
            ğuna vurgu yapıldığı için bu seçeneğe ulaşılabilir.  seçenek uygundur.
            C)  İbn  Haldun,  görüşlerinde  Aristoteles’ten  etkilen-  C) Ruhsal tatmini sağlayan mutlak yani doğru bilgi haki-
            miştir. Devleti madde-form ilişkisi içerisinde açıklaması   kattedir ve aklın sınırlı bilgisinden üstündür. Bu nedenle
                                                               Gazâlî' nin bilgi anlayışını yansıtır.
            ulaşılabilir bir seçenektir.
            D)  Determinizm; aynı nedenlerin aynı sonuçları doğu-  D)  Aklın  bilgisi  duyu  yetilerimize  dayanan  bir  bilgidir.
                                                               Nesnel dünyayı duyusal deneyimlerimizle kavrarız fa-
            racağını ifade eden kavramdır. Metinde ana fikir olarak
            belirtilmiştir.                                    kat bu sezgi yoluyla elde ettiğimiz doğru bilgiye ulaşma-
                                                               da yani nesnel dünyanın sınırlarını aşmada yetersizdir.
            E)  “Devletteki  dağılma  topluma,  toplumdaki  dağılma   Bu seçenek  parçada verilen bilgi anlayışı ile örtüşür.
            devlete yayılır.”  ifadesinden yola çıkarak bu seçeneğe   E) Gazâlî’ye göre bilginin kaynağı duyu, akıl ve sezgi-
            de ulaşılır.
                                                               dir. Aklın bilgisiyle nesnel dünyayı kavrarız. Fakat bu
                                                               bilgi şüpheye açık ve yetersizdir. Bu nedenle doğru ve
                                                               mutlak bilgi sezgi yoluyla kalbe doğan bilgidir. Bu ne-
                                               Cevap: B
                                                               denle tek bilgi kaynağı sezgidir ifadesi doğru değildir.
                                                                                                    Cevap: E



                                                       201
   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208