Page 203 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 203

ÇÖZÜMLÜ SORULAR                  MS 2. Yüzyıl-15. Yüzyıl'da Felsefe -2                  FELSEFE



        5.   İbn Haldun’a göre insan, yaşadığı toplum içinde bir-  6.   Gazâlî’ye göre inanç, akıldan bağımsız bir şekilde ger-
            çok alışkanlık kazanır. Bunlar, onun genel niteliklerini   çekleşen duygusal ve derin bir deneyimdir. İnsan içsel
            yaratır. Başka bir deyişle, insanın özü, kazandığı alış-  bir  arayışla  Tanrı’ya  yönelerek  manevi  bütünlüğünü
            kanlıklara bağlı olarak biçimlenir. İbn Haldun’un insan   sağlamalıdır. Ruhsal tatmini sağlayan mutlak bilgi ha-
            doğasının sonradan kazanılmış olduğunu dile getiren   kikattedir ve hakikatin bilgisi manevi bütünlüğün içinde
            bu görüşü felsefe tarihinde çok özgün sayılabilecek bir   aranmalıdır.  Bu  nedenle  sezgi  akıl  yetisiyle  ulaşıla-
            görüştür. Toplumun temeline dayanışmayı koyar, da-  mayacak olan nesnel dünyanın sınırlarını aşmada tek
            yanışmanın en gelişmiş şeklinin ise devlete dayalı bir   bilgi kaynağıdır. Akıl varlığı açıklama ve doğrulamada
            organizasyona götürdüğünü belirtir. Ona göre devlet   önemli bir role sahip olsa da doğruluğundan şüphe edi-
            ve toplum arasındaki ilişki madde ve form arasındaki   lemeyecek olan bilgi ancak ve ancak sezgi aracılığıyla
            ilişkiye  benzer,  devletteki  dağılma  topluma,  toplum-  kalbe doğan bilgidir.
            daki dağılma devlete yayılır. Devlet bir organizmaya
            benzer. Doğar, gelişir, büyür ve en olgun döneminden      Parçaya  göre  aşağıdaki  ifadelerden  hangisi
            sonra çözülme dönemine girer.                      Gazâlî’nin bilgi görüşüne uygun değildir?
                                                               A)  Aklın bilgisinin doğruluğu şüphelidir.
            Bu parçaya göre aşağıdakilerden hangisine ulaşı-
            lamaz?                                             B)  Doğru bilgiye kalbi bir deneyimle ulaşılır.
                                                               C)  İnanca dayalı bilgi aklın bilgisinden üstündür.
            A)  İbn Haldun insanın özünü oluşturmasıyla toplum-
               sal bir varlık olması arasında bir ilişki kurmuştur.  D)  Duyusal deneyim doğru bilgi oluşturmada yetersizdir.
            B)  Devlet, insanların aralarında yaptıkları sözleşme-  E)  Tek bilgi kaynağı derin bir kavrayışla oluşan sezgidir.
               den doğan yapay bir kurumdur.
                                                               Çözüm:
            C)  Devlet-toplum  arasındaki  ilişkiyi  açıklarken  varlık
                                                               Parçada aklın varlığı açıklama ve doğrulamada önemli
               görüşüyle tutarlı bir düşünce ortaya koymuştur.
                                                               bir role sahip olduğu fakat bu bilginin yetersiz olduğu
            D)  Devletlerin ortaya çıkışı ve dağılmasıyla ilgili de-  söylenmektedir. Bu nedenle nesnel dünyanın sınırlarını
               terminist bir bakış açısına sahiptir.           aşarak  doğruluğundan  şüphe  edilemeyecek  olan  bil-
                                                               ginin ancak sezgi yoluyla elde edilebileceği ifade edil-
            E)  Devlet  ve  toplum  karşılıklı  olarak  birbirini  etkile-
               mektedir.                                       mektedir.
                                                               Bizden parçaya göre hangi ifadenin Gazâlî’nin bilgi an-
                                                               layışına uygun olmadığı sorulmaktadır.
            Çözüm:
                                                               A) Parçada geçen “Akıl varlığı açıklama ve doğrulama-
            Metinde İbn Haldun’a göre devletin nasıl ortaya çıktı-  da önemli bir role sahip olsa da doğruluğundan şüphe
            ğından ve devlet mekanizmasının unsurlarından, aşa-  edilemeyecek olan bilgi ancak ve ancak sezgi aracılı-
            malarından  bahsedilmiştir.  Metne  göre  İbn  Haldun,   ğıyla  kalbe  doğan  bilgidir.”  cümlesiyle  aklın  bilgisinin
            devleti doğal bir kurum olarak tanımlar. B seçeneğinde   şüpheli olduğuna vurgu yapılmaktadır. Bu nedenle bu
            “devlet yapay bir kurumdur” ifadesi kullanılmaktadır. Bu   seçenek Gazâlî'nin bilgi anlayışına uygundur.
            yüzden doğru cevap “B” seçeneğinde verilmiştir.
                                                               B) Doğruluğundan şüphe edilemeyecek olan bilgi an-
            A)  İnsanın yaşadığı toplumda alışkanlık kazanmasına   cak sezgi yoluyla kalbe doğan bilgidir. Bu nedenle bu
            ve bu kazandığı alışkanlıklarla kendi kişiliğini oluşturdu-  seçenek uygundur.
            ğuna vurgu yapıldığı için bu seçeneğe ulaşılabilir.  C) Ruhsal tatmini sağlayan mutlak yani doğru bilgi haki-
            C)  İbn Haldun, görüşlerinde Aristoteles’ten etkilenmiş-  kattedir ve aklın sınırlı bilgisinden üstündür. Bu nedenle
                                                               Gazâlî' nin bilgi anlayışını yansıtır.
            tir. Devleti madde-form ilişkisine benzer şekilde açıkla-
            ması ulaşılabilir bir seçenektir.                  D)  Aklın  bilgisi  duyu  yetilerimize  dayanan  bir  bilgidir.
                                                               Nesnel dünyayı duyusal deneyimlerimizle kavrarız fa-
            D)  Determinizm; aynı nedenlerin aynı sonuçları doğu-
            racağını ifade eden kavramdır. Metinde ana fikir olarak   kat bu sezgi yoluyla elde ettiğimiz doğru bilgiye ulaşma-
                                                               da yani nesnel dünyanın sınırlarını aşmada yetersizdir.
            belirtilmiştir.
                                                               Bu seçenek  parçada verilen bilgi anlayışı ile örtüşür.
            E)  “Devletteki  dağılma  topluma,  toplumdaki  dağılma   E) Gazâlî’ye göre bilginin kaynağı duyu, akıl ve sezgi-
            devlete yayılır.”  ifadesinden yola çıkarak bu seçeneğe
                                                               dir. Aklın bilgisiyle nesnel dünyayı kavrarız. Fakat bu
            de ulaşılır.
                                                               bilgi şüpheye açık ve yetersizdir. Bu nedenle doğru ve
                                                               mutlak bilgi sezgi yoluyla kalbe doğan bilgidir. Bu ne-
                                                               denle tek bilgi kaynağı sezgidir ifadesi doğru değildir.
                                               Cevap: B
                                                                                                    Cevap: E


                                                       201
   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208