Page 208 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 208

1. TEST
        FELSEFE                          MS 2. Yüzyıl-15. Yüzyıl'da Felsefe -2                    1. TEST


        5.   Fârâbî’ye  göre  cahil  şehir  ve  halkı  ne  saadeti  tanır   7.   El-Münkız  Mine’d-Dalâl  epistemolojik  bir  plan  çerçe-
            ne  bireylerin  erdemli  yaşamasını  düşünür.  Saadet   vesinde,  modern  dünyada  hâlâ  çözülememiş  bilgi  ve
            ve  erdemli  yaşam  kendilerine  gösterilse  bile  ne  onu   bilginin güvenilirliği sorununu ele alan ve felsefi olma-
            kabul ederler ne de ona inanırlar. Cahil şehir insan-  sının yanında biyografik nitelikler de taşıyan bir eserdir.
            ları için hayat; servet, sınırsız özgür yaşam ve utanç   Eserinde duyu ve aklın bilgisini eleştirel bir değerlen-
            duymadan geçirilen her bir andan ibarettir. Bu halkın   dirmeden geçiren Gazâlî, her birinin gücünü ve sınırını
            en  büyük  saadeti  bütün  bu  hayâsızlıkların  bir  arada   belirlemeye çalışır. İki bilme aracıyla da yapılan derin
            olmasıdır. Oysa onların saadet olarak kabul ettiği her   bir  hesaplaşmanın  sonrasında,  bu  bilgi  kaynaklarının
            şey  medeni  devlet  için  hastalık,  bedbahtlık,  fakirlik,   hangi nedenlerden dolayı yetersiz kaldıklarını açıklar.
            saadetten uzak kalma ve itibarsızlıktan başka bir şey   Her şeyin gerçek yüzünü öğrenmek için öncelikle bilgi-
            değildir.                                          nin gerçek yüzünün ne olduğunu öğrenmek gerektiğini
                                                               söyler. Gazâlî’ye göre önümüzdeki tek seçenek, hida-
            Buna göre cahil şehir için aşağıdakilerden hangisi   yete erdirecek asıl bilgiye ulaşmaktır. Ona göre bu se-
            söylenemez?                                        çenek manevi bir unsur olan kalp gözüdür. İnsan kalp
                                                               gözü ile gerçekleri bütün açıklığıyla kavrayabilir.
            A)  Faziletsiz bir zenginlik söz konusudur.
            B)  Erdemli insanların yetiştirildiği yerdir.      Parçadan  hareketle  aşağıdakilerden  hangisine
            C)  Hedonist bir toplum anlayışı hâkimdir.         ulaşılamaz?
            D)  Cehaletin kök saldığı bir toplum modelidir.    A)  Doğru bilginin kaynağı duyusal bilgilerdir.

            E)  İnsanlar dünyevi zenginlikleri temele almıştır.   B)  Her şeyin aslına, bilginin aslını bilerek ulaşılır.
                                                               C)  Bilginin güvenilirliği bugün de sorgulanmaktadır.
                                                               D)  İnsan sezgi aracılığıyla gerçeğin bilgisini kavrayabilir.

                                                               E)  Gazâlî bilgi kaynaklarının gücünü ve sınırlarını sorgular.











                                                           8.   İbn Rüşd’e göre din, insanın varlığı düşünmesini ve de-
                                                               ğerlendirmesini yasaklamaz. Aksine bu konuda insanı
                                                               düşünmeye  davet  eder.  Yaratıcısını  ve  yaratılanı  bil-
        6.   İbni Sînâ’ya göre varlık ve doğaüstü alanın bilgisi doğru-  mek, hakikate ulaşmak isteyen insanın aklını kullanması
            dan akıl yoluyla kavranabilir. Varlığı zorunlu ve mümkün   inanca aykırı değildir. İnsan felsefe ile evreni, evrendeki
            varlık  olarak  ayıran  filozof,  zorunlu  varlığı,  bir  nedene   düzeni ve amaçlılığı kavramaya yönelir. Felsefenin böy-
            dayanmayan yani varlığını başka bir varlığa borçlu olma-  le bir yönelimi dinle çatışmaz. Tutarsızlığın Tutarsızlığı
            yan, çokluk ve görecelilik içermeyen ve hiçbir şeyin ona   adlı eserinde dinlerin vahiy kaynaklı olduğunu, aklın da
            denk olamayacağı varlık olarak açıklar. Mümkün varlık-  vahyin ayrılmaz bir parçası olduğunu yazmıştır. Sadece
            sa varlığı da yokluğu da bir nedene bağlı olan varlıktır.   akla dayalı bir dinin olabileceğini savunanlara da böyle
            Bu neden de zorunlu varlık yani yaratıcıdır.       bir dinin hem vahye hem akla dayanan dinlerden eksik
                                                               olacağını belirtmiştir.
            Bu parçadan İbni Sînâ’nın görüşleriyle ilgili aşağı-
            dakilerden hangisine ulaşılabilir?                 Bu parçada vurgulanmak istenen düşünce aşağıda-
                                                               kilerden hangisidir?
            A)  Varlık anlayışını düalizmle açıkladığına
                                                               A)  İnanç olmadan da akıl gerçek hakikati kavrar.
            B)  Doğru bilgiye sezgi ile ulaşılabileceğine
                                                               B)  Akıl ve inanç birbiriyle uzlaşı içindedir.
            C)  Tanrı anlayışını deizme dayandırdığına
                                                               C)  Felsefenin amacı dine eleştirel yaklaşmaktır.
            D)  Zorunlu varlığın sebepsiz ve tek olduğuna
                                                               D)  Din ve felsefenin hakikat anlayışı tamamen farklıdır.
            E)  Metafiziksel alanın çözümlenemez olduğuna
                                                               E)  İnancın sorgulanmadan kabul edilmesi gerekir.


                                                                                                                                                                     207
                                                       206                                                                                                           207
   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213