Page 212 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 212

FELSEFE                          MS 2. Yüzyıl-15. Yüzyıl'da Felsefe -2                 2. TEST - B



        6.   Farabi’ye göre iyilik de, kötülük de arzu ve iradeyle elde   8.   “Âlim nice binlerce ilim bilir de o zalim kendi nefsini bil-
            edilir. Bütün insanlar mutluluk isterler. Şehir sakinlerinin   mez. Sen gerçi caiz olanı olmayanı bildin ama nefsin
            mutluluğa  ulaşmak  için  yardımlaştıkları  şehir  erdemli   acaba bunların hangisi üzere! Her metanın (malın) kıy-
            şehir olur. Bütün şehirlerin mutluluğa ulaşmak için ça-  metini bilirsin de kendi kıymetini bilmeyen ahmaksın.”
            lıştıkları millet erdemli millettir. Bütün milletlerin mutlulu-
            ğa ermek için el birliği ile çalıştığı dünya da erdemli bir      Mevlânâ bu sözü ile aşağıdakilerden hangisini
            dünyadır.                                          vurgulamaktadır?
                                                               A)  Âlimin ilmi ile ameli arasında uyum olması gerektiğini
            Parçaya göre erdemli bir dünyaya ulaşmak için
            aşağıdakilerden hangisi yapılmamalıdır?            B)  Âlimin kendi nefsini tanıması ve terbiye etmesi
                                                                  gerektiğini
            A)  İnsanlar her zaman mutluluğu hedeflemelidir.
                                                               C)  Âlimin ilmini başkalarına öğretmesi ve yayması
            B)  İnsanlar sonucu ne olursa olsun arzularıyla hareket
                                                                  gerektiğini
               etmelidir.
                                                               D)  Âlimin ilmini  Tanrı’ya yakın olmak için öğrenmesi
            C)  Şehirlerde mutlu olmak için yardımlaşılmalıdır.
                                                                  gerektiğini
            D)  Bir milletin bütün şehirleri mutluluk için çalışmalıdır.
                                                               E)  Âlimin ilmini dünyevi menfaatler için kullanmaması
            E)  Tüm milletler mutluluğu hedeflemelidir.           gerektiğini















                                                           9.     İslam  dünyasında  7.  yüzyıldan  itibaren  kelam,  hadis,
                                                               fıkıh gibi dinî ilimler kendi iç dinamikleriyle gelişmişler-
                                                               dir. Abbasîlerin siyasî açıdan büyümeleri farklı kültür-
                                                               lerle  karşılaşmalarına  sebep  olmuştur.  Felsefeyle  de
                                                               tanışmalarına  Mansûr,  Hârûnü’r-Reşîd,  el-Me’mûn  ve
        7.   “Duyu organları ile elde ettiğim bilgiler hakkında şüphe-  el-Mehdî gibi yöneticilerin önemli katkı sağladığı görül-
            lerim artıp, bunlarla da hata yapmanın mümkün olduğu   mektedir.  Bağdat  şehrinde  çeviri  için  kurulan  Beytü’l-
            kanaatine  vardım.  Devamlı  artan  şüphelerim  üzerine,   Hikme kurumunun sağladığı katkıyla çeviriyle başlayan
            kendi  kendime  dedim  ki:  Duyu  organlarının  en  kuv-  felsefe  İslam  felsefesi  şeklinde  olgunlaşmıştır.  İslam
            vetlisi  gözdür.  Göz,  gölgenin  durduğuna,  hiç  hareket   felsefesinin  Antik  Yunan  ve  Helenistik  felsefenin  so-
            etmediğine  hüküm  verir.  Hâlbuki  bir  müddet  tecrübe-  runlarını  İslam  felsefesine  özgün  yorumlar  getirerek
            den  sonra,  gölgenin  hareket  ettiği  anlaşılır.  Gölgenin   ele aldığı görülmektedir. Bu özgün yorumlayışlar farklı
            hareketi fark edilecek şekilde olmayıp, yavaş yavaştır.   ekollerin doğmasına sebep olmuştur. İslam felsefesinin
            Göz yanıldığı gibi, diğer duyu organları da yanılır. Duyu   farklı milletlerin bulunduğu geniş bir coğrafyayla etkile-
            organlarının kendi bilgilerine göre verdikleri hükümlerin   şimi olmuştur. Bu felsefeye bu coğrafya üzerinde bulu-
            yanlış olduğunu, akıl, savunmaya imkân bırakmayacak   nan farklı milletlerden ve dinlerden insanların da katkı-
            şekilde gösterir. Bunun üzerine, artık duyu organlarına   ları sağlandığı için yalnızca Arapların ve Müslümanların
            da güvenim sarsıldı.’’                             felsefesi olarak düşünülmemelidir.

            Parçada  Gazâlî’nin El-münkızü-mined-dalâl eserin-     Parçaya göre aşağıdakilerin hangisinin İslam felse-
            de aşağıdakilerden hangisi vurgulanmaktadır?       fesinin oluşmasına bir katkısı olduğu söylenemez?

            A)  Duyusal bilginin kesin bilgi olduğu            A)  Abbasîlerin siyasî açıdan büyümeleri
            B)  Akıl yoluyla hakikate ulaşmanın mümkün olduğu   B)  Beytü’l-Hikme kurumunun çeviri faaliyetleri
            C)  Tüm duyu organlarının aynı ölçüde yanılmadığı  C)  Antik Yunan ve Helenistik felsefenin sorunları
            D)  Tecrübeye dayalı bilgiye güvenilebileceği      D)  Farklı milletlerden ve dinlerden insanların katkıları
            E)  Duyu organlarının bilgi edinmede yetersiz kaldığı   E)  Antik yunan felsefesini yorumlanmasının güçlüğü


                                                                                                                                                                     211
                                                       210                                                                                                           211
   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217