Page 219 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 219
ÇÖZÜMLÜ SORULAR 15-17. Yüzyıl'da Felsefe FELSEFE
5. T. Hobbes'a göre insan doğası gereği bencil bir var- 6. F. Bacon doğru düşünmeyi engelleyen ön yargıları idol
lıktır. İnsanların birbirilerini yok etmelerinin önüne olarak adlandırır. Ona göre insan zihni her türlü idol-
geçmek ve güvende olmalarını sağlamak gerekir. Bu den arınmalıdır. Novum Organum adlı eserinde “İnsan,
nedenle insanlar bir araya gelerek aralarında yap- anlama yetisinde, kök salmış olan idollerle ve yanlış
tıkları sözleşme yoluyla zaruriyet kaynaklı bir güç fikirlerle hareket etmiştir ve bunlara göre karar vermiş-
oluştururlar. Tüm haklarını da bu güce devrederler. tir. Bu idoller, tabiat'ın yorumuna engel olur; zihne yeni
Egemenliğin kaynağı bu sözleşme, egemenliği kulla- bilgilerin girişini güçleştirir, bilimlerin yenilenmesinde
nan güç de devlettir. rahatsızlık verir.” demiştir.
Bu parçada vurgulanan düşünce aşağıdakilerden Bu parçada idoller ile ilgili vurgulanmak istenen
hangisidir? düşünce aşağıdakilerden hangisidir?
A) Temel hakların güvence altına alınmasının gerekliliği A) Doğayı olduğu gibi anlamaya engeldir.
B) İnsanların liberal bir devlet sistemine geçmesi B) Şüpheci bir tavır takınmaya sebep olur.
gerektiği
C) Doğru bilginin olamayacağının kanıtıdır.
C) Devletin gereksinime dayalı büyük bir organizma D) Bilimin gelişimini ve ilerlemesini durdurur.
olduğu
E) Zihinsel tabuların oluşumunu engeller.
D) Sözleşmeye dayalı devletin sınırsız özgürlüğü sağla-
yacağı
E) Devletin zorunlu ve yapay bir kurum olarak oluştuğu Çözüm:
Bacon felsefesinde idoller; bilimsel bilginin tek gerçek
Çözüm: yöntemi olarak gördüğü tümevarım yönteminin gereği
gibi kullanılmasını engelleyen, bilimsel araştırmayı im-
T. Hobbes'un siyaset felsefesinde devlet insanların kânsız kılan önyargılara, temelsiz kanaat ve sanılara ya
aralarında yaptıkları sözleşmeden doğan yapay bir da putlara; bilim ve felsefedeki yanlışların temeli, kay-
varlıktır. Ayrıca insanın kötücül doğasından kaynaklı nağı olarak görülen önyargılarla kuruntulara verilen ad-
sebep olduğu güvensiz ortam devletin olmasını da zo- dır. Bu bilgiler ışığında bu parçada vurgulanan düşünce
runlu kılmaktadır. Parçada da bu durum özetlenmiştir. A seçeneğinde verilen “Doğayı olduğu gibi anlamaya
Dolayısıyla cevap E seçeneğidir. engeldir.” yargısıdır.
Diğer seçeneklere baktığımızda ise; Diğer seçeneklere baktığımızda ise;
A) Metinde devletin insan doğasından kaynaklı zorun- B) Şüpheci bir tavır takınmaya sebep olur – İdoller tam
lu bir varlık olarak nasıl ortaya çıktığı vurgulanmaktadır. tersi insanların yanlış bilgilere ve kuruntulara saplan-
T. Hobbes'e göre devletin kaynağı toplumsal sözleşme- masına neden olur.
dir.
C) Doğru bilginin olamayacağının kanıtıdır – İdoller
B) T. Hobbes liberal yani özgürlükçü bir devlet siste- doğru bilginin önünde engeldir. Ama doğru bilginin ola-
minden değil devletin tek egemen güç olduğu bir sis- mayacağının kanıtı değildir.
temden bahsetmektedir.
D) Bilimin gelişmesini ve ilerlemesini durdurur - İdoller
C) T. Hobbes devleti doğal bir organizma olarak değil bilimin gelişmesini durdurur ifadesi yanlış olur. Parçada
yapay bir varlık olarak görür. son cümlede de ifade edildiği gibi idoller bilimin gelişme-
D) Parçada bireylerin sözleşme yoluyla oluşturulan sinde rahatsızlık verebilir, onu yavaşlatabilir. ‘Durdurur’
güce haklarını devrettikleri ifade edilmiştir. Bu durumda demek yanlış olur.
devletin bireylere sınırsız özgürlük sağlayacağı söyle- E) Zihinsel tabuların oluşumunu engeller – İdoller tam
nemez. tersi bu tabuların kendisidir.
Cevap: E Cevap: A
217