Page 219 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 219
ÇÖZÜMLÜ SORULAR 15-17. Yüzyıl'da Felsefe FELSEFE
5. T. Hobbes'a göre insan doğası gereği bencil bir var- 6. F. Bacon doğru düşünmeyi engelleyen ön yargıları idol
lıktır. İnsanların birbirilerini yok etmelerinin önüne olarak adlandırır. Ona göre insan zihni her türlü idol-
geçmek ve güvende olmalarını sağlamak gerekir. Bu den arınmalıdır. Novum Organum adlı eserinde “İnsan,
nedenle insanlar bir araya gelerek aralarında yap- anlama yetisinde, kök salmış olan idollerle ve yanlış
tıkları sözleşme yoluyla zaruriyet kaynaklı bir güç fikirlerle hareket etmiştir ve bunlara göre karar vermiş-
oluştururlar. Tüm haklarını da bu güce devrederler. tir. Bu idoller, tabiat'ın yorumuna engel olur; zihne yeni
Egemenliğin kaynağı bu sözleşme, egemenliği kulla- bilgilerin girişini güçleştirir, bilimlerin yenilenmesinde
nan güç de devlettir. rahatsızlık verir.” demiştir.
Bu parçada vurgulanan düşünce aşağıdakilerden Bu parçada idoller ile ilgili vurgulanmak istenen
hangisidir? düşünce aşağıdakilerden hangisidir?
A) Temel hakların güvence altına alınmasının gerekliliği A) Doğayı olduğu gibi anlamaya engeldir.
B) İnsanların liberal bir devlet sistemine geçmesi B) Şüpheci bir tavır takınmaya sebep olur.
gerektiği
C) Doğru bilginin olamayacağının kanıtıdır.
C) Devletin gereksinime dayalı büyük bir organizma D) Bilimin gelişimini ve ilerlemesini durdurur.
olduğu
E) Zihinsel tabuların oluşumunu engeller.
D) Sözleşmeye dayalı devletin özgürlükleri sınırlayacağı
E) Devletin zorunlu ve yapay bir kurum olarak oluştuğu
Çözüm:
Çözüm: Bacon felsefesinde idoller; bilimsel bilginin tek gerçek
yöntemi olarak gördüğü tümevarım yönteminin gereği
T. Hobbes'un siyaset felsefesinde devlet insanların gibi kullanılmasını engelleyen, bilimsel araştırmayı im-
aralarında yaptıkları sözleşmeden doğan yapay bir kânsız kılan önyargılara, temelsiz kanaat ve sanılara ya
varlıktır. Ayrıca insanın kötücül doğasından kaynaklı da putlara; bilim ve felsefedeki yanlışların temeli, kay-
sebep olduğu güvensiz ortam devletin olmasını da zo- nağı olarak görülen önyargılarla kuruntulara verilen ad-
runlu kılmaktadır. Parçada da bu durum özetlenmiştir. dır. Bu bilgiler ışığında bu parçada vurgulanan düşünce
Dolayısıyla cevap E seçeneğidir. A seçeneğinde verilen “Doğayı olduğu gibi anlamaya
Diğer seçeneklere baktığımızda ise; engeldir.” yargısıdır.
A) Metinde devletin insan doğasından kaynaklı zorun- Diğer seçeneklere baktığımızda ise;
lu bir varlık olarak nasıl ortaya çıktığı vurgulanmaktadır. B) Şüpheci bir tavır takınmaya sebep olur – İdoller tam
B) T. Hobbes liberal yani özgürlükçü bir devlet siste- tersi insanların yanlış bilgilere ve kuruntulara saplan-
minden değil devletin tek egemen güç olduğu bir sis- masına neden olur.
temden bahsetmektedir. C) Doğru bilginin olamayacağının kanıtıdır – İdoller
C) T. Hobbes devleti doğal bir organizma olarak değil doğru bilginin önünde engeldir. Ama doğru bilginin ola-
yapay bir varlık olarak görür. mayacağının kanıtı değildir.
D) Devlet öncesi doğa durumunda tamamen ortadan D) Bilimin gelişmesini ve ilerlemesini durdurur - İdoller
kalkan özgürlükler modern topluma geçildiğinde devlet bilimin gelişmesini durdurur ifadesi yanlış olur. Parçada
tarafından güvence altına alınmıştır. son cümlede de ifade edildiği gibi idoller bilimin gelişme-
sinde rahatsızlık verebilir, onu yavaşlatabilir. ‘Durdurur’
Cevap: E
demek yanlış olur.
E) Zihinsel tabuların oluşumunu engeller – İdoller tam
tersi bu tabuların kendisidir.
Cevap: A
217