Page 221 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 221

ÇÖZÜMLÜ SORULAR                       15-17. Yüzyıl'da Felsefe                          FELSEFE



        9.     B. Spinoza'nın felsefesinin merkezinde, Tanrı sevgisinin   10.  İngiliz düşünür T. Hobbes, Leviathan adını taşıyan ve
            yer aldığı görülür. Hiçbir zaman Tanrı’yı reddetmemiştir.   siyaset felsefesine adamış olduğu ünlü eserinde insan
            Tanrı’nın doğa ile bir ve aynı şey olduğunu ifade eden   hakkında belirli bir psikolojik analizden hareket eder: T.
            panteizm  görüşünü  savunur.  En  önemli  eserlerinden   Hobbes'a göre insan, doğası gereği bencil bir varlıktır.
                                                               O, bir yandan maddi ihtiyaçlarının doyurulması peşin-
            birisi Etika’dır. Ona göre, insanın mutluluğu yakalayabil-
                                                               den koşarken öteki yandan, başkalarını tahakküm al-
            mesi için aklını mükemmel bir seviyede kullanması ge-
                                                               tına almak, onlara iradesini zorla kabul ettirmek ister.
            rekir. İnsanın aklını mükemmel seviyede kullanmasının
                                                               Ancak insanların arzuları ve eğilimleri doğal olarak bir-
            yolu ise Tanrı’yı anlamasından geçmektedir. Ancak bu
                                                               birlerine ters veya uzlaşmaz olduğu için bu durum onlar
            şekilde kendini güvende hissedecektir.             arasında çatışmalara yol açar. Herkesin başkasının za-
                                                               rarına olarak bencil arzularını, eğilimlerini tatmin etme
            Buna göre B. Spinoza ile ilgili olarak aşağıdakiler-
                                                               peşinden  koşması  “herkesin  herkesle  savaş  durumu”
            den hangisine ulaşılabilir?                        nu yaratır. Böyle bir ortamda insan yaşamı kaba, kısa
                                                               ve sefildir.
            A)  Mutluluğu  yakalamak  için  adil  ve  erdemli  olmak
               gerektiğini düşünür.                            Bu  parçada  T.  Hobbes  neyi  tasvir  etmeye  çalış-
            B)  Tanrı’nın  bilgisine  sahip  olanın  mutlu  olacağını   maktadır?
               savunur.
                                                               A)  İktidarın özü
            C)  Olgusal dünyanın bilgi nesnesi olduğunu kabul etmez.  B)  Hukukun kaynağı
            D)  Tanrı’yı evrenin yaratıcısı ve hâkimi kabul eder.  C)  Egemenlik

            E)  Düşünceleri metafizik unsurlar içermez.        D)  Toplum sözleşmesi
                                                               E)  Doğa durumu
            Çözüm:                                             Çözüm:
                                                               T. Hobbes parçada insanın kötücül doğasından hareket
            Parçada B. Spinoza'nın panteizm ve ahlak görüşü bir-
            likte  verilmiştir.  Panteizme  göre  evreni  yaratan  Tanrı,   ederek devlet öncesi doğa durumunu tasvir etmeye ça-
                                                               lışır. Modern devletin ortaya çıkış sürecinde insanların
            evrenle bir ve aynıdır. İnsanın Tanrı’yı anlaması, onun   içlerinden geçtikleri doğal bir fenomen olarak anlattığı
            mutlu olmasını ve kendini güvende hissetmesini sağla-  bu ortam yapay bir şekilde devletin ortaya çıkışla sona
            yacaktır. Tanrı, ancak aklın üst seviyede kullanılmasıy-  ermektedir.  İnsanlar  aralarında  yaptıkları  bir  sözleş-
            la anlaşılabilir.                                  meyle devlete kendi üzerlerinde iktidar ve yetki vere-
                                                               rek güvenlik ihtiyaçlarını karşılama yoluna gitmişlerdir.
            A)  Parçada, mutluluğu yakalamak için erdemli ya da
                                                               Dolayısıyla T. Hobbes parçada “doğa durumu”nun tas-
            adil olmayla ilgili herhangi bir ifadeye yer verilmemiştir.
                                                               virini yapar.  Diğer seçeneklere baktığımızda;
            B)  Parçaya göre insan, eğer aklını kullanır ve Tanrı’yı
                                                               A)  İktidarın  özü  –  İktidar  bir  toplum  ya  da  devlette
            anlayabilirse  mutluluğu  yakalayacaktır.  Bu  seçenekle   gücü kullanma yetkisi anlamına gelir. Parçada bundan
            anlatılmak istenen yargı örtüşmektedir.            önceki süreç tasvir edilmiştir.
            C)  Parçada olgusal olan ve onun bilgisinin edinileme-  B)  Hukukun  kaynağı  –  Hukuk  devlet  ya  da  düzeni-
            yeceğine dair bir ifadeye yer verilmemiştir.       nin  tesisi  için  ortaya  çıkmış  yazılı  kurallar  sistemidir.
                                                               Toplum  sözleşmesine  dayandığı  gibi  Tanrı  iradesine
            D)  Parçaya  göre  B.  Spinoza,  Tanrı’nın  varlığını  ka-  de dayanabilir. Parçada bahsedilen ise hukukun henüz
            bul  eder  ancak  ona  göre  Tanrı  doğa  ile  bir  ve  aynı-  ortaya çıkmadığı doğa durumudur.
            dır.  Evrenin  hâkimi  olan  değil,  evrenle  içkin  olan  bir
                                                               C)  Egemenlik – Bir toprak parçası ya da mekân üze-
            Tanrı’dır.
                                                               rindeki kural koyma gücü ve hukuk yaratma kudretidir.
            E)  Düşünceleri  metafizik  unsurlar  içermez  yargısına   Bu güç siyasi erkin dayattığı yasallaşmış bir üst iradeyi
            ulaşılamaz. Metafizik duyular üstü alan anlamına gelir,   ifade etmektedir. Egemenliğin kimin elinde olacağı ve
            B.  Spinoza'nın  düşüncelerinde  metafizik  unsurlar  bu-  nasıl kullanılacağı problemi de doğa durumundan son-
            lunduğu söylenebilir.                              ra ortaya çıkan bir sorundur.
                                               Cevap: B        D)  Toplum sözleşmesi – Bireylerin karşılıklı uzlaşma,
                                                               bazı  kurallara  uymak  üzerinde  anlaşma  ve  birbirlerini
                                                               şiddet,  sahtekârlık  veya  dikkatsizlikten  korumak  için
                                                               birleştirdiğini varsayan bir kavramdır. T. Hobbes'a göre
                                                               doğa durumundan çıkışın anahtarıdır. İnsanlar araların-
                                                               da yaptıkları bir sözleşmeyle bu durumu sona erdirmiş
                                                               ve devleti ortaya çıkarmışlardır.
                                                                                                                   Cevap: E


                                                       219
   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226