Page 226 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 226

FELSEFE                               15-17. Yüzyıl'da Felsefe                         1. TEST - B



        5.   Rönesans, 14. yüzyıldan 17. yüzyılın ortalarına kadar   7.   N. Copernicus, 16. yüzyılda Güneş'in evrenin merkezin-
            süren bir dönemdir ve Orta Çağ'dan modern döneme   de olduğunu öne sürerek Aristoteles-Ptolemaios siste-
            geçişi sembolize eder. Rönesans terimi, Fransızca "re-  mi olarak bilinen yer merkezli evren anlayışına meydan
            naistre" kelimesinden türetilmiş olup "yeniden doğmak"   okuyan bir teori geliştirmiştir. Gezegenlerin Güneş etra-
            anlamına  gelir.  Rönesans  döneminde,  klasik  Antik   fında döndüğünü ve Güneş'in sabit olduğunu savunan
            Yunan ve Roma kültürüne olan ilgi yeniden canlanmış;   N. Copernicus'un teorisi, evrenin basit ve matematiksel
            sanat, edebiyat, felsefe ve bilim alanlarında büyük iler-  ilişkilere  dayanıyordu.  Ona  göre,  gezegenlerin  yörün-
            lemeler kaydedilmiştir. Bireyin eleştirel aklı kullanarak   geleri düzgün ve amaçlı bir şekilde düzenlenmişti. Bu,
            dünyayı, toplumu ve bilimi anlamaya ve şekillendirme-  evrenin düzenli ve tahmin edilebilir bir yapıya sahip ol-
            ye  yönelmesi  gerektiğini  savunmuşlardır.  Teknolojik   duğunu gösteriyordu. Galileo Galilei, N. Copernicus'un
            açıdan,  Rönesans  dönemi  büyük  yeniliklere  tanık  ol-  güneş merkezli modelini desteklemiş teleskopla yaptığı
            muştur.  Johannes  Gutenberg'in  matbaayı  icat  etme-  gözlemler sonucunda serbest düşme, serbest salınım
            siyle bilginin yayılması kolaylaşmış ve Rönesans ide-  ve sarkaç yasaları gibi fiziksel keşiflerde bulunmuştur.
            alleri Avrupa genelinde yayılmıştır. Bu, bilgiye erişimin   Böylece doğal olguların matematiksel olarak ifade edi-
            artması  ve  entelektüel  dönüşümün  hızlanması  neden   lebileceğini göstermiştir. Bu bilim insanlarının çalışma-
            olmuştur. Ayrıca, Rönesans dönemi Avrupalı denizci-  ları, evrenin yer merkezci anlayışını sarsmış ve modern
            lerin Yeni Dünya'nın keşfi ve keşiflerin ardından başla-  gökbilimin  ve  fizik  biliminin  temelini  atmıştır.  Güneş
            yan sömürgeleştirme süreciyle de ilişkilidir. Bu coğrafi   merkezli model, daha sonra bilimsel gözlemler ve keşif-
            keşifler; Avrupa'nın ekonomik, siyasi ve kültürel açıdan   lerle desteklenmiş ve evrenin gerçek doğasını anlamak
            değişmesine yol açmıştır.                          için önemli bir adım olmuştur.
            Bu  parçadan  hareketle  aşağıdakilerden  hangisine      Bu parçada modern bilimin temellerini atan hangi
            ulaşılamaz?                                        teoriden bahsedilmemiştir?
            A)  Rönesans  dönemi,  Avrupa'nın  Orta  Çağ'dan  mo-  A)  Evrenin düzenli ve tahmin edilebilir bir yapıya sahip
               dern döneme geçişini simgeler.                     olduğunu gösteren teori
            B)  Rönesans, klasik Antik Yunan ve Roma kültürüne   B)  Gezegenlerin hareketlerini matematiksel olarak ifa-
               olan ilginin canlandığı bir dönemdir.
                                                                  de eden teori
            C)  Rönesans dönemi, Avrupa'yı dönüştüren bir dönüm
               noktası olmuştur.                               C)  Doğal olguların matematiksel olarak ifade edilebile-
                                                                  ceğini gösteren teori
            D)  Rönesans dönemindeki ilerlemeler felsefe ve bilim
               alanlarında kaydedilmiştir.                     D)  Yer merkezli evren anlayışını sarsan teori
            E)  Rönesans, insan merkezli bir felsefenin ve eleştirel   E)  Güneş merkezli evren teorisiyle çelişen dini inanç-
               düşüncenin başladığı bir dönemdir.                 ları sorgulayan teori










        6.   B.  Spinoza'ya  göre,  insanlar  akıllarının  rehberliğinde   8.   Aşağıdakilerden  hangisi  ütopyalar  ve  distopyalar
            hareket ederek iki iyi şey arasında daha iyi olanı ve iki   arasındaki temel farkı doğru şekilde açıklar?
            kötü şey arasında daha az kötü olanı tercih eder.
                                                               A)  Ütopyalar  gerçekçi  ve  olası  gelecek  senaryolarını
            Aşağıdaki  seçeneklerden  hangisi  bu  önermeyi  en   sunarken distopyalar tamamen hayal ürünüdür.
            iyi yansıtmaktadır?
                                                               B)  Ütopyalar toplumsal sorunları eleştirirken distopya-
            A)  İnsanlar sadece kötü olanı tercih ederler çünkü iyilik   lar insan doğasının potansiyelini yüceltir.
               kavramı salt bir varsayımdan ibarettir.         C)  Ütopyalar  mükemmel  bir  toplumsal  düzeni  tasvir
            B)  İnsanlar daha kötü olan şeyin farkına vararak daha   ederken distopyalar karanlık ve baskıcı bir gelecek
               iyi olanı seçmek için sezgilerini kullanır.        toplumunu tasvir eder.
            C)  İnsanlar, iyi ve kötü arasında akla dayalı karşılaştır-  D)  Ütopyalar genellikle bireysel özgürlükleri ve eşitliği
               ma yaparak daha iyi olanı seçme eğilimindedir.     vurgularken  distopyalar  toplumsal  adalet  ve  refah
                                                                  üzerinde durur.
            D)  İyi ve kötü kavramları, aklın dışında objektif bir varo-
               luşa sahiptir ve insanlar bunları hissederek anlarlar.  E)  Ütopyalar  mevcut  toplumsal  düzenden  memnuni-
                                                                  yetsizlik  duyarken  distopyalar  mevcut  toplumsal
            E)  İnsanlar, iyi ve kötü arasında bir karşılaştırma yap-  düzeni korur ve destekler.
               mak yerine duygusal etkilerine göre hareket ederler.


                                                                                                                                                                     225
                                                       224                                                                                                           225
   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230   231