Page 229 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 229

FELSEFE                                            TEST
                                              15-17. Yüzyıl'da Felsefe                           3



        1.   Bu  düşünce  sistemini  skolastik  düşünce  ile  karşılaş-  3.   R.  Descartes'ın  şüphesi  “Tek  bildiğim  hiçbir  şey  bil-
            tırdığımızda aradaki farkın ne kadar belirgin olduğunu   mediğimdir.”  diyen  Sokrates’in  şüphesinden  ya  da
            görmemek mümkün değildir. Felsefenin konusu da de-  “Hiçbir  şey  bilmediğimi  de  kesin  olarak  bilemem.”  di-
            ğişmiş,  filozoflar  adeta  Antik  Çağ’ın  konularına  tekrar   yen  Karneades’in  şüphesinden  oldukça  farklıdır.  O
            dönüş yapmış; insan, doğa ve evren yeniden felsefenin   şüpheden  hareketle  mutlak  bilgiye  temel  oluşturacak
            ana konusu hâline gelmiştir. Aynı zamanda insan mer-  “Düşünüyorum, o hâlde varım.” a ulaşmıştır. Söz gelimi
            kezli,  bireyin  ön  plana  çıktığı,  doğanın  yeniden  akılla   bilgi edinme sürecinde; varsayımların, önyargıların veya
            açıklanmaya başlandığı ve düşünürlerin kiliseye bağlı   ön  kabullerin  eleştirilmesini  ve  sorgulanmasını  teşvik
            olmadığı bir anlayış kabul görmeye başlamıştır.    eder. Bu yöntemde, herhangi bir iddia veya inanç, kesin
                                                               bir doğruluk yerine şüpheci bir yaklaşımla değerlendirilir.
            Metinde aşağıdaki kavramlardan hangileri açıklan-  Böylece, yanlış bilgilere veya yanlış çıkarımlara dayalı
            mıştır?                                            olabilecek hatalı inançlardan kaçınılması amaçlanır.
            A)  Skolastik düşünce - Modern düşünce
                                                               Aşağıdakilerden hangisi R. Descartes'ın şüphesini en
            B)  Modern düşünce - Kartezyen felsefe             iyi ifade eden görüştür?
            C)  Modern düşünce - Rönesans
                                                               A)  Metodik şüphe
            D)  Skolastik düşünce - Rönesans                   B)  Septik şüphe
            E)  Modern düşünce - Bilimsel yöntem               C)  Aşırı şüphecilik

                                                               D)  Deney - dışı şüphecilik
                                                               E)  Tavır olarak şüphecilik





                                                           4.   Modern  düşünce,  kilisenin  yaygın  kabullerinin  teme-
        2.   Rönesans,  yeniden  doğuş  anlamına  gelmektedir.   linden sarsıldığı ve evrenle ilgili yasaların keşfinin hız
            Matbaanın icat edilmesi, İslam medeniyetlerinden etkile-  kazandığı bir dönemdir. Bu dönemde doğa bilimleri ve
            nerek Arapçadan çevrilen eski Yunan eserleri ve coğrafi   sosyal bilimler arasında tam bir ayrım yoktur. Her iki
            keşiflerle beraber gelişen ekonomik faaliyetler toplumsal   alan da aynı yöntemle ele alınmış, aralarındaki fark-
            yaşamda değişim ve dönüşümlerin yaşanmasını sağla-  lara  rağmen  doğa  bilimlerindeki  gelişmeler  sosyal
            mıştır. Aslında Rönesans, karanlık bir çağdan aydınlık   bilimlere de uyarlanmıştır. 17. yüzyılda I. Newton, en
            bir çağa geçmeye çalışan Batı’nın yeniden doğuşudur.   küçük  atomdan  en  büyük  gezegene  kadar  her  şeyi
            Kilise otoritesine bağlı, inancın her şeyden üstün tutuldu-  aynı yasayla açıklamış ve tüm olayların tek bir yasa ile
            ğu skolastik düşüncenin bir kenara bırakılıp yerine; mer-  açıklanmasına da olanak sunmuştur. I. Newton'un küt-
            keze aklın konulduğu ve hiçbir otoriteye bağlı olunmayan   le  çekim  yasasıyla  evrende  ilan  ettiği  demokrasinin,
            modern düşünceye geçişin başladığı görülür. Bu süreçte   diğer alanları da etkilediği söylenebilir. Onun keşifleri
            bilim, sanat, din, felsefe, ekonomi ve kültürel alanda ça-  bilim ve felsefeyi derinden etkilemiş, evren anlayışı fi-
            lışmalar  yapılmıştır.  Bilimde  deneysel  çalışmalar,  göz-  lozoflar tarafından da ele alınarak felsefi anlamda ge-
            lemler ve matematiksel hesaplamalara dayalı çalışmalar   liştirilmiştir.
            ön  plana  çıkmıştır.  Doğanın  anlaşılması  ancak  bilimle
            mümkündür düşüncesi yerleşmiştir. Dönemin genel gö-     Modern  çağa  yönelik  parçada  vurgulanmak  iste-
            rüşü F. Bacon'ın “Bilgi, güçtür.” yargısıyla özetlenebilir.  nen asıl düşünce aşağıdakilerden hangisidir?

            Buna göre Rönesans dönemi felsefesiyle ilgili olarak   A)  Evrene hâkim olan yasalar bilimsel çalışmalarla ke-
            aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?                 sinlik kazanmıştır.
            A)  Kendinden önceki dönemlerden etkilenmiştir.    B)  Doğa yasaları ve sosyal yasalar arasındaki ayrımın
                                                                  olmadığı dönemdir.
            B)  Skolastik düşünce yerini, bilimsel düşünceye bırakmıştır.
                                                               C)  Orta Çağ’ın dogmatik düşüncesi bilimsel çalışmala-
            C)  Dine  dayalı  düşüncelerin  toplum  üzerindeki  etkisi   rın önündeki engeldir.
               azalmıştır.
                                                               D)  Modern çağ, toplumsal yaşama demokrasinin hâ-
            D)  Düşünürler kiliseye bağlı olarak çalışmalarını devam
                                                                  kim olduğu bir dönemdir.
               ettirmişlerdir.
                                                               E)  Doğa bilimlerinde görülen keşifler, sosyal bilimlere
            E)  Bilimsel yöntemle doğa ile ilgili güvenilir bilgiyi elde
                                                                  ve felsefeye ışık tutmuştur.
               etmek amaçlanmıştır.

                                                       227
                                                       227
   224   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234