Page 232 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 232

FELSEFE                               15-17. Yüzyıl'da Felsefe                            4. TEST



        5.   Rönesans; bilgi, bilim, felsefe, edebiyat, tiyatro ve sa-  7.   “Buradan açıkça görülür ki insanlar hepsini birden korku
            nat gibi alanlarda hızlı ve köklü değişimlerin yaşandı-  altında tutacak genel bir güç olmadan yaşadıkları vakit,
            ğı  bir  geçiş  dönemidir.  Skolastik  düşünce  terk  edilip   savaş denilen o durumun içindedir ve bu savaş herke-
            yerine bireyin merkeze alındığı modern düşünce geti-  sin herkesle savaşıdır. (…)Bu herkesin herkese karşı
            rilmiştir. Din felsefesi yerine bilim felsefesi yapılmaya   savaşının bir sonucu da, böyle bir savaşta hiçbir şeyin
            başlanmıştır. Her ne kadar inanca dayalı düşünceden   adalete aykırı olamayacağıdır. Orada, doğru ve yanlış,
            kopuşun  olduğu  ifade  edilse  de  izlerinin  tam  olarak   adalet  ve  adaletsizlik  kavramlarına  yer  yoktur.  Genel
            silinmediği  aşikârdır.  Şöyle  ki,  Aristoteles  etkisinde   bir gücün olmadığı yerde, yasa yoktur; yasa olmayan
            kalarak Batlamyus’un ortaya attığı ve kilise geleneği-  yerde de, adaletsizlik yoktur. Cebir ve hile savaşta en
            ne uygun olan dünya merkezli evren anlayışı yerine,   büyük iki erdemdir. Adalet ve adaletsizlik ne bedenin ne
            Kopernik’in ortaya attığı güneş merkezli evren anlayı-  de zihnin melekeleridir. Böyle olsalardı, dünyada yapa-
            şına geçilmiştir. Galileo da Kopernik’in izinden gitmiş   yalnız olan bir insanda da, duyuları ve duyguları gibi var
            ve bilimsel çalışmalarında olgu ve gözleme önem ve-  olmaları gerekirdi. Bunlar, tek başına değil, toplum için-
            rerek güneş merkezli evren anlayışını perçinlemiştir.   de yaşayan insanlara ait niteliklerdir. Herkesin herkese
            Ancak bu çalışmaları yüzünden engizisyon mahkeme-  karşı savaşının bir başka sonucu; mülkiyetin, egemen-
            si tarafından yargılanmış ve hayatının sonuna kadar   liğin, benim ve senin ayrımının bulunmaması; sadece,
            ev hapsine çarptırılmıştır.                        herkesin eline geçirebildiği şeye, onu elinde tutabildiği
                                                               sürece sahip olmasıdır.”
            Buna göre Rönesans dönemi ile ilgili aşağıdakiler-
            den hangisine ulaşılabilir?                        T. Hobbes’un Leviathan adlı eserinden alınan bu par-
                                                               çadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
            A)  Devlet  anlayışında  din  birliğinin  bozulmamasına
                                                               A)  Kişisel mülkiyet hakkının verilmesi savaşı başlatmıştır.
               önem vermişlerdir.
                                                               B)  Erdem  ait  olduğu  toplumun  davranışa  yüklediği
            B)  Kilise otoritesinin hâkim olduğu, dine dayalı düşün-  değerdir.
               ce tamamen terk edilmiştir.
                                                               C)  Devlet insanın toplumsal bir varlık olmasının doğal
            C)  Bilimsel  gelişmelerle  birlikte  insan,  ilk  defa  içinde   sonucudur.
               yaşadığı evreni anlama çalışmaları yapmaya baş-  D)  Adalet ve doğruluk yapısı gereği insanda bulunan
               lamıştır.                                          özelliklerdir.
            D)  Felsefi çalışmalarda aklı merkeze alarak Yaratıcı'yı   E)  Toplumsal  doğru  insanların  birlikteliğinin  sonucu
               anlamaya yönelik çalışmalar yapılmıştır.           olarak oluşur.

            E)  Bilimsel çalışmalarda otorite hâline gelen bilgilerin yeri-
               ni deney ve gözleme dayalı bilgiler almaya başlamıştır.  8.   Pascal, 15-17. yy felsefi döneminde yaşamış bir filozof
                                                               olarak, aynı dönem filozoflarından farklı bir duruş ser-
                                                               giler. O bir matematikçidir ve bir hesap makinesi icat
                                                               etmiştir.  30’lu  yaşlarının  başında  ise  dini  bir  tecrübe
        6.   B.  Spinoza  sonsuz  ya  da  sınırsız  olanı,  kendinde  ve
                                                               yaşamış ve buna bağlı olarak Tanrı ve din konuların-
            kendisi aracılığıyla kavranabilen tek tözü Tanrı ya da
                                                               da görüşler geliştirmeye başlamıştır. Tanrı’nın inayetini
            Doğa olarak adlandırır. İnsan da diğer tüm varlıklar gibi
                                                               ve gücünü kabul etmiş ve bunu göstermek istemiştir.
            doğanın  bir  parçasıdır.  Bu  nedenle  sonsuz  tözün  bir
                                                               Bununla beraber Tanrı’nın sonlu varlıklar gibi özellikleri
            parçası olarak insan belirli nedenler tarafından oluştu-  bulunmadığından,  onun  diğer  varlık  alanlarını  kavra-
            rulmuştur. Kendi eylemlerini özgür iradesi ile kendinin   maya  yarayan  araçlarla  kavranamayacağını  düşünür.
            belirlediğini zanneden insan yanılgı içindedir. Ona göre   Tanrı’nın  bilgisini  verecek  olan  insanın  kalbidir,  inan-
            gerçek özgürlük eylemlerimizi belirleyen nedenlerin far-  cıdır. Bu bilgiye ulaşanın da aynı zamanda mutluluğa
            kına varabilmek, kendi doğamızın zorunluluğunun bilin-  ulaşacağını savunur.
            cine varmak ve bu zorunluluğa ayak uydurmakla müm-     Bu  parçadan  Pascal  ile  ilgili  aşağıdaki  yargıların
            kün olabilir. Ona göre iyi; kişiye zihinsel haz sağlayan,
                                                               hangisine ulaşılabilir?
            kişinin kendisine yararlı olduğunu apaçık bildiği şeydir.
                                                               A)  İnancın dogmalarını temellendirmeyen bilimsel ça-
            B. Spinoza'nın görüşleri ile ilgili aşağıdaki yargılar-  lışmalara karşı çıkmıştır.
            dan hangisine ulaşılabilir?                        B)  Teoloji  alanına  özgü  görüşlerini  empirist  bir  bakış
                                                                  açısıyla temellendirmiştir.
            A)  İnsanın eylemlerinin belirleyicisi kendisidir.
                                                               C)  Saadete ulaşmanın yolunun mutlak hakikati bilmek-
            B)  Doğaya aykırı davranışı seçebilmek özgürlüktür.   ten geçtiğini düşünmüştür.
            C)  Belirlenimler temel alınarak iyi olana yaklaşılabilir.  D)  Yaratıcının  varlığının  mantıksal  akıl  yürütmelerle
            D)  Töz insan aklının belirleniminin bir ürünüdür.    kanıtlanabileceğini savunmuştur.
                                                               E)  Skolastik düşünce karşısında modern düşüncenin
            E)  Doğa Tanrı tarafından yaratılmış bir varlıktır.
                                                                  gelişimine katkı sağlamıştır.


                                                       230                                                                                                           PB
   227   228   229   230   231   232   233   234   235   236   237