Page 236 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 236

FELSEFE                               18 -19. Yüzyıl'da Felsefe



        7.   J. Locke'un bilgi anlayışı tabula rasa “boş levha” kav-  yoluyla doğrudan ulaşırız. Dolayısıyla parçadan bu yar-
            ramına dayanır. Ona göre insan doğuştan herhangi bir   gıya ulaşabiliriz.
            bilgi veya kavrayış yetisine sahip değildir. Bilgiler dene-
            yimlerin sonucunda, zihinde oluşan fikirlerin bir ürünü-  E)  Bilginin,  duyu  ve  aklın  ortak  ürünü  olduğunu  sa-
            dür. Bilgi, iç ve dış dünyadan gelen verilerin bu levhaya   vunan anlayış kritisizmdir. Kritisizme göre duyum, akıl
            yani zihne işlenmesiyle oluşur. Bir masanın dikdörtgen   olmadan  tek  başına  bilgi  oluşturma  yeteneğine  sahip
            veya beyaz olduğunu fark etmek dış deneyimlere, bir   değildir. Seçenekte bilginin duyum ve aklın ortak ürünü
            hissi veya fikri sorgulamak ise iç deneyimlere örnek ola-  olduğu söylenmiştir. Oysa parçada tek bilgi kaynağının
            rak verilebilir.                                   deneyim olduğu dile getirilmektedir. Dolayısıyla parça-
                                                               dan bu yargıya ulaşamayız.
            Parçaya göre aşağıdaki yargılardan hangisine                                         Cevap: D
            ulaşılabilir?
                                                           8.   I. Kant'a göre insanların yaptığı herhangi bir davranışın
            A)  Bilgi, içsel bir farkındalık yoluyla yani sezgi aracılı-  ahlaki eylem olarak kabul edilebilmesi için o davranışın
               ğıyla gerçekleşir.
                                                               ahlaki yasa dışında hiçbir unsura dayanmaması gere-
            B)  Doğru bilgi doğuştan gelen akıl ve mantık ilkelerinde   kir. Yani kişi ancak görev bilinciyle davranışta bulundu-
               aranmalıdır.
                                                               ğu zaman ahlaki eylemde bulunmuş olur. Örneğin öz
            C)  Duyular aracılığı ile alınan veriler aklın formlarında   çıkardan dolayı dürüst davranan ya da iyilik dürtüsün-
               anlam bulur.
                                                               den  dolayı  sevecen  davranan  birinin  davranışları  ah-
            D)  Doğruluğundan şüphe edilmeyecek bilgi mümkündür.   laki eylem niteliği taşımaz ve bu kişilere erdemli insan
            E)  Bilgi, duyu ve aklın bir ürünüdür.             denilmez.  Ahlakın  özü  yasa  kavramından  türetilmeli,
            Çözüm:                                             herhangi  bir  unsur  ile  karışmamalı  ve  görev  bilincine
                                                               dayanmalıdır.
            J. Locke, empirizm yani deneyciliğin önemli temsilcile-
            rinden biridir. Ona göre insan doğuştan hiçbir bilgiyle      Bu parçaya göre birinin erdemli insan olarak tanım-
            donatılmamıştır.  Zihin  boş  bir  levha  gibidir  ve  dene-  lanması aşağıdakilerden hangisine bağlıdır?
            yimler sonucunda elde edilen bilgiyle dolmaya başlar.
            Empirizm, bilimsel yöntemin temelini oluşturur. Parçada   A)  Başkalarının sorunlarını üstlenmesine
            bilginin  iç  ve  dış  deneyimlerin  doğrulanmasıyla  elde   B)  Toplumun menfaatine kulak vermesine
            edildiğinden bahsedilmektedir. Verilen masa örneğiyle
            duyularımızın doğru bilgiyi doğrudan oluşturabilme ye-  C)  Herkes tarafından iyi olarak tanınmasına
            teneğine sahip olduğu anlatılmaktadır.
                                                               D)  İnsanların hata yapacağını kabullenmesine
            Bizden  parçaya  göre  hangi  yargıya  ulaşabileceğimizi   E)  Bir koşul sunmadan eylemde bulunmasına
            bulmamız istenmektedir.
                                                               Çözüm:
            A)  Sezgisel  bilgi  insanın  içsel  yeteneklerini  kullana-
            rak oluşturduğu bir bilgidir. Bilgi, mantıksal çıkarımlar-  Bu  parçada  I.  Kant'ın  ahlak  felsefesi  görüşlerine  yer
            dan veya deneyimlerden bağımsız olarak içgüdüsel bir   verilmiştir. Parçada da ifade edildiği gibi I. Kant'a göre
            yolla doğrudan kavrayışın bir ürünüdür. Fakat parçada   bir davranışın ahlaki sayılması ve kişinin erdemli insan
            bilginin kaynağı olarak duyu yeteneklerimiz verilmiştir.   olması  davranışın  ahlaki  yasa  dışında  hiçbir  unsura
            Dolayısıyla parçadan bu yargıya ulaşamayız.
                                                               dayanmamasına bağlanmıştır. Ona göre ahlaki eylem,
            B)  Rasyonalist filozoflara göre bilgi deneyimlerin de-  özünü yasadan almalı ve davranış görev bilinciyle ger-
            ğil, doğuştan sahip olduğumuz akıl ve mantık ilkelerinin   çekleştirilmelidir. Kısacası eylem hiçbir çıkar ve beklen-
            bir  ürünüdür.  Seçenekte  bilginin,  akıl  yoluyla  yapılan   ti içine girmeden ayrıca herhangi bir koşul sunmadan
            çıkarımlar  ve  mantıksal  düşünceyle  oluştuğu  söylen-  gerçekleşirse ahlaki eylem niteliği taşır.
            mektedir. Fakat parçada bilginin aklın değil deneyimin
            bir ürünü olduğu belirtilmiştir. Dolayısıyla parçadan bu   A, B ve C seçenekleri bir çıkara, beklentiye ve koşula
            yargıya ulaşamayız.                                dayalı eylemlere yol açtığı için I. Kant'a göre bu dav-
                                                               ranışlar ahlaki eylem niteliği taşımaz ve bu davranışta
            C)  Kritisizm görüşüne göre bilgi, duyular aracılığı ile
            alınan  verilerin  aklın  formlarında  işlenip  yorumlanma-  bulunan insanlara erdemli denilmez.
            sıyla anlam bulur. Bu anlayışa göre bilgiyi oluşturan tek   D seçeneği ise genel bir tabir olarak ifade edilmiş ve
            başına  deneyimler  değildir.  Seçenekte  bilginin  deney   I. Kant'ın ahlaki eylem için belirttiği kriterleri karşılama-
            ve aklın ortak bir ürünü olduğu ifade edilmektedir. Fakat   maktadır.
            parçada tek bilgi kaynağının deney olduğu belirtilmek-
            tedir. Dolayısıyla parçadan bu yargıya ulaşamayız.  E  seçeneğinde  ifade  edilen  “koşul  olmadan  eylemde
                                                               bulunma” I. Kant'ın ahlaki eylem için belirttiği kriterlere
            D)  Empirizme göre doğru bilgi duyusal veriler yoluyla
            kazanılan deneyimlere dayanır. Parçada verilen masa   uygun düşmektedir.
            örneğinde olduğu gibi masanın rengine, biçimine, sert-                                 Cevap: E
            liğine  yani  onu  o  yapan  özelliklerin  bilgisine  deneyim


                                                                                                                                                                     235
                                                       234                                                                                                           235
   231   232   233   234   235   236   237   238   239   240   241