Page 239 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 239

FELSEFE                                            TEST
                                              18 -19. Yüzyıl'da Felsefe                          1



        1.   18-19. yy felsefesi aynı zamanda Aydınlanma Felsefesi   4.   F. Hegel'in diyalektiği, tez-antitez ve sentez üçlemesiyle
            olarak da adlandırılır. Bu dönemde siyasi, sosyal, eko-  gerçekleşen bir süreçtir. Buna göre, her varlığın bir şey
            nomik  birçok  gelişme  yaşanmıştır.  15.yy’da  başlayan   olma potansiyeli vardır ve bunun için ilk olarak karşıtına
            bilim,  sanat  ve  felsefedeki  değişim  düşünceleri  daha   dönüşmesi gerekir. Bu dönüşüm sonucu ortaya yeni bir
            geniş alanlara yayılmıştır. Bu dönemde, bilimsel düşün-  şey çıkar. İlk olarak tez durumunda olan tin, antitezi olan
            ce, rasyonalite, özgürlük ve insan hakları gibi kavramlar   doğaya dönüşür. İkisinin birleşiminden sentez durumun-
            öne çıkmıştır. Aydınlanma düşüncesi, Orta Çağ'ın dini   daki insana ulaşılır. Her sentez, yeni bir değişim sürecinin
            dogmalarına, mutlak monarşiye ve feodalizme karşı bir   de başlangıcıdır. Tinin tüm bu diyalektik süreçteki amacı,
            tepki olarak ortaya çıkmıştır.                     kendini gerçekleştirmektir.
            Bu parçadan yola çıkarak 18-19. yy felsefesi için aşa-     Buna göre F. Hegel'in varlık anlayışı ile ilgili olarak
            ğıdakilerden hangisi söylenemez?                   aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?
            A)  Bireyin  doğal  haklara  sahip  olduğu  anlayışı  geliş-  A)  Algılara dayalıdır.
               miştir.
                                                               B)  Olgusal bir yapıya sahiptir.
            B)  Akıl ve mantık temelinde bir dünya görüşü oluştu-
                                                               C)  Oluş ve değişim hâlindedir.
               rulmaya çalışılmıştır.
                                                               D)  Zihinden bağımsız bir yapıdadır.
            C)  Ortaya  çıkmasında,  kendinden  önceki  dönemlerin
               bilgi birikimi de etkili olmuştur.              E)  Hem madde hem de idea cinsindendir.
            D)  Aydınlanma  hareketi,  ülkelerde  zamansal  olarak
               farklı dönemlerde kendini göstermiştir.
            E)  Filozoflar, metinlerini kendi dillerini kullanarak oluş-
               turdukları için, etkileri sınırlı olmuştur.



        2.   “Deneysiz kavramlar boş, kavramsız deneyler kördür.”
            I. Kant'ın bu sözüyle aşağıdaki açıklamalardan han-
            gisi ters düşer?
                                                           5.   “Eğer  bir  idenin  doğuştan  olması  düşünülebilseydi,
            A)  Ona göre hem deney hem zihin gereklidir.       birçok sebeple hepsinden önce Tanrı idesinin öyle ol-
            B)  Bilgiye ulaşmada zihin bir araç değildir.      duğunun düşünülmesi gerekirdi; çünkü doğuştan Tanrı
                                                               idesi  bulunmadıkça,  doğuştan  ahlak  idelerinin  nasıl
            C)  Empirizm ve rasyonalizmi uzlaştırmıştır.
                                                               bulunabileceğini anlamak olanaksızdır. Bir yasa yapıcı
            D)  Metafizik alan bilginin konusu olamaz.         kavramı olmadan, bir yasa ve bir ona uyma zorunluluğu
            E)  Eleştirel felsefeyi ifade eder.                kavramının bulunması olanaksızdır. … denizciler, ken-
                                                               dilerinde din kavramının da Tanrı kavramının da bulun-
                                                               madığı  topluluklar  bulmadılar  mı?  Bunlar  işlenmemiş
        3.   I. Kant'a göre insan ahlaki eylemde bulunurken duygu,   doğanın,  yazının,  düşüncenin,  sanat  ve  bilimlerdeki
            istek  ve  her  türlü  koşuldan  arınık  olmalıdır.  Şartlar  ne   gelişmenin yardımı olmadan kendi başına bıraktığı top-
            olursa olsun iyiyi isteme eylemin amacı olmalıdır. İnsan   lumlardır. Fakat bu araçlardan geniş ölçüde yararlan-
            iyi olanı sırf iyi olduğu için, aklı ile içten bir biçimde iste-  malarına karşın, düşüncelerini bu yolda çalıştırma ça-
            melidir.  Üzerine  düşen  vazifeyi  kendi  isteğiyle,  sorum-  bası göstermedikleri için Tanrı idesinden ve bilgisinden
            luluk  alarak  başka  bir  amaca  hizmet  etmeden  sadece   yoksun olanlar da vardır.”
            vazifesi olduğu için yapmalıdır.
                                                               J. Locke’un İnsan Zihni Üzerine Bir Deneme adlı ese-
            Buna göre aşağıdaki kavramlardan hangisi I. Kant'ın   rinden  alınan  parçadan  hareketle  aşağıdakilerden
            ahlak anlayışına uygun değildir?                   hangisine ulaşılamaz?
            A)  Niyet                                          A)  Bilginin kaynağına ilişkin bir sorgulama vardır.
            B)  Koşulsuz buyruk                                B)  Tanrı idesi öğrenilmiş bir kavramdır.
            C)  İyi istenç                                     C)  Bazı ideler zihnimizde doğuştan bulunmaktadır.
            D)  Fayda                                          D)  Tanrı idesi ve ahlak idesi birbiriyle ilişkilidir.

            E)  Ödev                                           E)  Rasyonalist bakış açısını eleştirmiştir.


 236                                                   237
                                                       237
                                                       237
   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244