Page 237 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 237

FELSEFE                                      ÇÖZÜMLÜ
                                              18 -19. Yüzyıl'da Felsefe                         SORULAR



        9.     F. Hegel'e göre; bütün varlıkların temelinde düşünsel   10.  J. J. Rousseau’ya göre bütün toplumların en doğal ve
            bir yapıda olan tin yer alır. Tin, kendisi için varlıktır ve   eski olanı ailedir. Aile içinde çocuklar korunma ve bakıl-
            kendini  tam  olarak  tanımamaktadır.  Kendini  tanımak,   ma ihtiyacını karşılarlar. Bu ihtiyacın ortadan kalkması
                                                               durumunda aile içindeki doğal bağ da çözülür ve herkes
            kendi  bilinç  ve  özgürlüğüne  erişmek  için  karşıtı  olan
                                                               özgürlüğüne kavuşur. Aile bireylerinin ihtiyacın kalkma-
            doğada kendini görmesi gerekmektedir. Ancak doğaya
                                                               sı durumunda bile bir arada olması onların özgür irade-
            dönüşürken kendini yitiren tin, doğayı da yeni bir dönü-  leri ile bu seçimi yapmasıyla mümkün olur. Bu ortakça
            şüme zorlar. Doğa ve tinin uzlaşmasıyla toplum ortaya   özgürlük, insan yaratılışının bir sonucudur ve aile ancak
            çıkar. Bu sebeple tinin kendini bilip tanıma süreci insan-  bir sözleşme ile varlığını sürdürür. İnsanın ilk uyacağı
            lık tarihi zemininde; tez, antitez ve sentez üçlüsünden   yasa, varlığını korumaktır. Bu nedenle aile politik top-
            oluşan bir değişimi içermektedir.                  lumların ilk örneği kabul edilir. Politik toplumlarda baş
                                                               bir baba, halk da çocuklar gibidir; hepsi özgür ve eşit
            Buna  göre  F.  Hegel'in  varlık  görüşü  aşağıdakiler-  doğdukları için ancak çıkarları uğruna özgürlüklerinden
                                                               vazgeçerler. Aradaki bütün ayrılık şudur: Ailede baba-
            den hangisidir?
                                                               nın  çocuklarına  olan  sevgisi  onlara  gösterdiği  özeni
            A)  Mantıkçı Pozitivizm                            karşılar;  devletteyse,  devlet  başkanının  kendi  halkına
                                                               beslemediği bu sevginin yerini hükmetme isteği alır.
            B)  Diyalektik İdealizm
                                                               Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
            C)  Fenomenoloji
            D)  Yeni Ontoloji                                  A)  İnsanlar  hiçbir  durumda  özgürlüklerinden  vazgeç-
                                                                  mezler.
            E)  Varoluşçuluk
                                                               B)  Politik toplumlarda yasaya uymak doğal bir zorunlu-
                                                                  luktur.
                                                               C)  Doğal  bağ  ihtiyacın  ortadan  kalkması  durumunda
            Çözüm:                                                da devam eder.
            Parçadan  hareketle,  F.  Hegel'e  göre  tüm  varlıkların   D)  İnsanın varlığını koruyabilmesi toplumsal sözleşme
            özünde manevi yapıda olan tin vardır. Tin, kendini ta-  ile mümkün olur.
            nımak için anti tezi olan doğaya dönüşmektedir. Ancak   E)  Politik toplumu aileden ayıran kurallara uyma
            bu dönüşüm sürecinde kendini yitirir ve doğayı da dö-  zorunluluğunun bulunmasıdır.
            nüşüme zorlar. Doğa ve tinin uzlaşması ile sentez du-  Çözüm:
            rumundaki toplum ortaya çıkmış olur. Tüm bu süreçte
            değişimin olduğu tez-anti tez ve sentez üçlemesi bizi   J. J. Rousseau’nun görüşlerinin yer aldığı parçada ai-
                                                               lenin politik toplumların bir örneği olduğu ifade edilmiş,
            diyalektiğe götürür. Tinin manevi yapıda olması ise dü-  devlet ve aile benzerliği bağlamında filozofun toplumsal
            şünce  cinsinde  olduğunu  açıklar.  Düşünce  cinsindeki   sözleşme düşüncesi açıklanmıştır. Buna göre;
            tin ise bizi idealizme götürür. Bu durumda Hegel’in var-  A)  Parçada insanların ancak çıkarları uğruna özgür-
            lık görüşü diyalektik idealizm olarak adlandırılır.  lüklerinden vazgeçecekleri ifade edilmiştir. Bu nedenle
                                                               seçenekte verilen özgürlüklerinden vazgeçmeyecekleri
            A)  Mantıkçı Pozitivizm: Olguculuk anlamına gelen po-
                                                               yargısına ulaşılamaz.
            zitivizmin yeniden değerlendirildiği bir görüştür. Deney
            ve gözleme dayalı bilginin geçerli olduğunu kabul eder.  B)  J. J. Rousseau,  politik toplumların sözleşme sonu-
                                                               cu oluştuğunu ve insanların çıkarlarını korumak adına
            B)  Diyalektik İdealizm: Sonsuz olan değişimin düşün-  yasalara uyduklarını ifade eder. Bu açıdan bakıldığında
            ce ile başladığını savunan görüştür. F. Hegel'in diyalek-  yasalara ulaşmanın doğal bir zorunluluk olması söz ko-
            tik sistemine verilen isimdir.                     nusu edilemez.
                                                               C)  Parçada aile içinde kurulan bağın ihtiyacın ortadan
            C)  Fenomenoloji:  Görüngübilim,  özbilim  anlamına   kalkması  durumunda  çözüleceği  ve  insanların  özgür
            gelir.  Görünenin  de  ötesindeki  fenomenlerin  bilgisinin   iradeleri ile yaptıkları seçimlerle birlikteliğin sürdürüle-
            doğru olduğunu savunan görüştür.                   ceği ifade edilmiştir. Doğal bağın çözülmeyeceği yargı-
                                                               sı parçada yer alan bu düşüncelerle çelişir.
            D)  Yeni Ontoloji: Kurucusu olan N. Hartmann'ın varlık
                                                               D)  Parçada insanın ilk uyacağı yasanın varlığını koru-
            katmanları  üzerine  açıklanan  bir  görüştür.  Ontolojiye
                                                               mak olduğu belirtilmiş ve insanın varlığını korumak adı-
            yeni bir bakış açısı kazandırmıştır.
                                                               na gerek ailede gerekse politik toplumlarda sözleşmeye
                                                               uyduğu ifade edilmiştir. Bu ifade seçenekte verilen yar-
            E)  Varoluşçuluk: Egzistansiyalizm kavramıyla da anılan
                                                               gıyla örtüşür. Doğru cevap “D” seçeneğidir.
            ve insanı kendinde bir değer olarak ifade eden görüştür.
                                                               E)  Parçada politik toplumu aileden ayıran özellik olarak
                                                               ailede  babanın,  politik  toplumlarda  devlet  başkanının
                                                               sevgiyi  göstermelerindeki  tutum  olarak  gösterilmiştir.
                                               Cevap: B
                                                               Kurallara uyma zorunluluğu üzerinde durulmamıştır.
                                                                                                                                         Cevap: D

                                                       235
                                                       235
   232   233   234   235   236   237   238   239   240   241   242