Page 233 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 233
FELSEFE ÇÖZÜMLÜ
18 -19. Yüzyıl'da Felsefe SORULAR
1. Felsefe tarihinde her dönem kendisinden önceki dö- 2. Doğruluğu kesin olan bilgiye ulaşılabilir ve bu da akıl
nemden etkilenir. Bazen onun karşıtı yönde şekille- yoluyla mümkündür. Açık ve seçik olarak doğruluğuna
nirken bazen de o dönemde açılmış yeni yolları ge- ikna olabileceğimiz bir bilgiye ulaşmak için izlememiz
nişleterek yepyeni boyutlar kazanır. İşte 15-17. yüzyıl gereken yol, bu türde olmayan tüm eski bilgi ve inanç-
döneminde bilim, sanat ve felsefede meydana gelen larımıza şüpheyle yaklaşmaktır. Bu sayede şüphenin
gelişmeler 18-19. yüzyıl felsefesinde yepyeni boyutlar bittiği yerde doğruluğu apaçık olan bilgiye ulaşabiliriz.
kazanmıştır.
Bu parçada ileri sürülen görüş aşağıdaki filozoflardan
Aşağıdaki seçeneklerden hangisi 18-19. yüzyıl fel- hangisinin bilgi anlayışına uygundur?
sefesini hazırlayan koşullardan biridir?
A) J. Locke
A) Kutsal metinlerin merkeze alınması
B) H. Bergson
B) Düşünce özgürlüğünden uzaklaşılması
C) I. Kant
C) Kilisenin bilim, felsefe ve sanatta etkisinin artması
D) R. Descartes
D) Rönesans ve reform hareketlerinin meydana gelmesi
E) Protagoras
E) İnancın bilgiyi mümkün kıldığı düşüncesinin egemen
olması
Çözüm:
Parçada doğru bilgiye nasıl ulaşılacağı anlatılmış, so-
Çözüm:
ruda bilgi anlayışı bu görüşe uygun olan filozofu bul-
Soruda 18-19. yüzyıl felsefesine 15-17. yüzyıl döne- mamız istenmiştir. Parçaya baktığımızda doğru bilgiye
mindeki hangi gelişmelerin katkıda bulunduğu sorulu- ulaşılabileceği, bunun akıl yoluyla yapılabileceği ve
yor. Seçeneklere bakalım: şüphenin bu yolda bir araç olarak kullanılması gerek-
A seçeneğindeki “ Kutsal metinlerin merkeze alınması”, tiği belirtilmiştir. Şüphenin bittiği yerde doğruluğu apa-
çık bilgiye ulaşılabilir denmiştir. Bütün bu açıklamalar
B seçeneğindeki “ Düşünce özgürlüğünden uzaklaşıl- R. Descartes'ın bilgi görüşüne uygun olduğundan
ması”, doğru cevap seçeneği D’dir. Diğer seçeneklerde yer
C seçeneğindeki “Kilisenin bilim, felsefe ve sanatta et- alan filozofların görüşlerini de hatırlayacak olursak:
kisinin artması” ve
A) J. Locke: Akılcı değil deneyimci bir filozoftur. Ona
E seçeneğindeki “İnancının bilgiyi mümkün kıldığı dü- göre akıl doğuştan boş bir levha gibidir. Deneyimler yo-
şüncesinin egemen olması” 2. yüzyıl-15. yüzyıl felse- luyla bilgiye ulaşılabilir.
fesinin özellikleridir. B) H. Bergson: Bilgiye akıl değil sezgi yoluyla ulaşıla-
D seçeneğindeki “Rönesans ve reform hareketlerinin bileceğini savunur.
meydana gelmesi” ise 15-17. yüzyıl dönemine ait geliş- C) I. Kant: Ona göre bilginin oluşumunda tek başına
meler olup dinin felsefe, bilim ve sanat üzerindeki otori- ne akılcı görüş ne de deneyimci görüş yeterli olabilir.
tesinin azalıp düşünce özgürlüğünün arttığı bir dönemin Bilgi için hem deneyime hem de akla ihtiyaç vardır.
başlamasına yol açmıştır.
E) Protagoras: Bilgiye ulaşmak için duyuların kullanıl-
Cevap: D
dığını, bunun da insanları yanılttığını dolayısıyla herkes
için geçerli doğru bir bilgiye ulaşılamayacağını savunur.
Ona göre bilgi kişiden kişiye değişir.
Cevap: D
231