Page 230 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 230

FELSEFE                               15-17. Yüzyıl'da Felsefe                            3. TEST



        5.   Bir egemenin gerekli hatta zorunlu olduğunu kabul eden   8.   R. Descartes Felsefenin İlkeleri adlı kitabında hakikati
            ancak bu egemenin, yetkisini ve koyduğu yasaların meş-  arzulayanların  hayatlarında  bir  kez  olsun  tüm  nesne-
            ruiyetini Tanrı gibi insana aşkın bir varlıkta aramayan on-  lerden  ve  bilgilerden  şüphe  etmesi  gerektiğini  savun-
            ları insanın sahip olduğu özellikler, ihtiyaçlar ve yetilerle   maktadır.  Ona göre tüm fikirlerimizi baştan yanlış ka-
            temellendirmeyi yeterli bulanlar arasında bazı filozoflar bu   bul etmedikçe ve gördüğümüz tüm nesnelere şüphe ile
            egemenin güç ve yetkisinin mutlak olması, herhangi bir   yaklaşmadıkça hakikatlerine ulaşmamız mümkün değil-
            kayıt ve şarta bağlanmaması gerektiği konusunda ısrar   dir. Ayrıca geçmiş deneyimlerimiz duyusal verilere şüp-
            etmişlerdir.                                       he ile yaklaşmamız gerektiğini göstermektedir. Çünkü
                                                               duyu organları yanıltıcı ve aldatıcı bilgiler sunmaktadır.
            Bu parçada ileri sürülen görüş aşağıdaki filozoflardan   Her fikre ve duyusal verilere şüphe ile yaklaşırken var
            hangisinin siyaset anlayışına uygundur?            olmadığımıza şüphe ile yaklaşmamız mümkün değildir.
                                                               Çünkü şüphe eden ve düşünen bir benliğin gerçekten
            A) J. Locke           B) T. Hobbes         C)  J. J. Rousseau
                                                               var olmamasını düşünmek olanaklı değildir.
                         D) Montesquieu       E) Voltaire
                                                               Bu parçadan hareketle R. Descartes ile ilgili aşağı-
                                                               daki genellemelerden hangisine ulaşılamaz?
        6.   F.  Bacon’a  göre  insan  doğayı  anlamak  için  onu  tüm   A)  Açık, seçik ve kesin sonuçlara ulaşmıştır.
            yönleri ile bilmelidir. Bir şeyin nedeninin bilinmemesi, o   B)  Emprist anlayışa eleştiriler geliştirmiştir.
            şey ile ilgili insanda yanlış fikirlere sebep olabilir. İnsan
            bir şeyi kavradığı zaman ona hâkim olabilir. İnsan do-  C)  Düşünen bir öznenin varlığını kanıtlamıştır.
            ğaya hâkim olmak istiyorsa doğa yasalarını tanımalıdır.   D)  Metodik bir şüphecilik anlayışı geliştirmiştir.
            Öncelikle doğanın güvenilir bilgisine ulaşmanın yolu tü-
            mevarımdır ve bunun için insan öncelikle zihnine kök   E)  Şüpheyi yaşamının son anına kadar taşımıştır.
            salan idolleri yani ön yargıları tespit etmeli ve anlığını
            bunlardan arındırmalıdır.

            Buna göre F. Bacon’ın görüşleriyle ilgili aşağıdaki-
            lerden hangisine ulaşılamaz?

            A)  Her fikir bilgiye ulaştıran bir basamaktır.
            B)  Tümel bilgi tikeli incelemekten geçer.     9.   Cesur Yeni Dünya, A. Huxley tarafından kaleme alınmış
            C)  Bilgi insana güç kazandırır.                   26. Yüzyılda geçen bir distopyadır. Anlatılan dünyada
                                                               insanlık teknolojik olarak çok ilerlemiş, savaşlar, eşitsiz-
            D)  Hakikate ulaşmak mümkündür.
                                                               lik ve yoksulluk gibi pek çok küresel sorun ortadan kalk-
            E)  Bilimsel araştırmalar yönteme tabidir.         mıştır. Gelişen bilim ve teknoloji sayesinde bu dünyada
                                                               uygar  yurttaşlar  doğal  yollarla  dünyaya  gelmemekte
                                                               yapay  olarak  oluşturulmuş  tüplerde  yetiştirilmektedir.
        7.   B.  Spinoza'ya  göre  insanın  aklını  elinden  geldiğince   Bu  sayede  genetik  hastalık  ve  kusurlar  sıfırlanmıştır.
            kusursuzlaştırması gerekir. Bunu yapabilirse en büyük   Aynı şekilde ölümün de zamanı vardır. Yurttaşlar belli
            insani  mutluluğa  ulaşır.  Mutluluk,  insanın  Tanrı’yı  bil-  bir yaşa geldiğinde krematoryuma giderek hiçbir üzüntü
            mesiyle birlikte ruhsal dinginliğe ulaşmasıdır. Aklını ku-  hissetmeden ölüme yatarlar. Ölü bedenler ise yakılarak
            sursuzlaştıran insan Tanrı’yı ve Tanrı’nın niteliklerini ve   sabun hâline getirilir. Hipnopedya adı verilen yöntemle
            onun tabiatının belirlenimlerinden ortaya çıkan fiillerini   insanlar uykuda öğrenirler. Şartlandırma yöntemiyle de
            kavrayabilecektir.                                 yaşama dair bilgilere hazır bir şekilde yaşama başlarlar.
                                                               Mutsuzluk artık ortadan kalkmıştır. Eğer kendini mutsuz
            Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
                                                               hissedersen tek yapman gereken “soma” yutmaktır.
            A)  Doğa yasaları Yaratıcı'nın iradesi dışında şekillenir.
                                                               Verilen  bilgilere  dayanarak  Cesur  Yeni  Dünya’yla
            B)  Doğa ve Tanrı’nın bilgisi empirist bir tavırla anlaşılır.
                                                               ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
            C)  Hikmet  sahibi  olanlar  ancak  Tanrı’nın  niteliklerini
               anlar.                                          A)  Gerçekleşmesi istenen bir toplum tasarımıdır.
                                                               B)  Pragmatist bir yaşam görüşüne sahiptirler.
            D)  Mutluluk  insanın  eylemlerinin  sonuçlarına  bağlı
               olarak değişir.                                 C)  Teknolojiye dayalı bir uygarlıktır.
            E)  Aklın kılavuzluğunda yaratıcıyı kavrayan insan    D)  Yurttaşların iyi hissetmesi önemsenir.
               mutluluğa ulaşır.                               E)  İnsan bedeni meta hâline gelmiştir.


                                                                                                                                                                     229
                                                       228                                                                                                           229
   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234   235