Page 228 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 228

FELSEFE                               15-17. Yüzyıl'da Felsefe                            2. TEST



        6.   R. Descartes Felsefenin İlkeleri adlı eserinde “Bildiğimiz   8.   F. Bacon'a göre doğaya egemen olmak için onun ya-
            şeylerin tümünü iki cinse ayırıyorum: Birincisi, bir varlığı   salarını bilmek gerekir. Bilgi güçtür ve bildiğiniz şeyden
            olan tüm şeyler, diğeri, düşüncemizden dışarıda bir şey   korkmazsınız. Bu güce ulaşmanın yolu ise doğru yön-
            olmayan  tüm  gerçekliklerdir.  Nesneye  ilişkin,  tümüne   temi kullanmaktır. Bacon; İlk ve Orta Çağ’da benimse-
                                                               nen, doğanın bir bütün olarak kavranması fikrine karşı
            yüklenilen,  bazı  genel  kavramlar  vardır,  örneğin  töz,
                                                               çıkar. Tümdengelim yöntemine dayanan Aristo mantığı,
            zaman,  sıra,  sayı  kavramları  ve  belki  daha  başkaları
                                                               yerini artık bilimsel yönteme bırakmalıdır. Bilim, insan-
            bunlardandır. Sonra bunları ayırt etmeye yarayan, daha
                                                               ları  aydınlatma  ve  geliştirme  işlevine  sahiptir.  Bacon
            özel  kavramlar  da  bulunmaktadır.  Yaradılmış  şeyler
                                                               tikel olgulardan tümel sonuçlara ulaşmayı öngören bir
            arasında gördüğüm başlıca ayrım da, bazılarının tinsel   yöntemi benimser. Otorite ve önyargılardan uzaklaşa-
            şeyler, yani zihinsel töz ya da bu zihinsel tözlere ilişkin   rak doğru yöntemi kullanmayı bilim yapmanın yolu ola-
            özellikler olması, bazılarının da özdeksel, yani cisimler   rak görür.
            ya da cisme ilişkin özellikler olmasıdır.” demiştir.
                                                               F. Bacon'a göre bilgiyi güçlü kılan unsur aşağıdakiler-
            Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?  den hangisidir?
            A)  İnsanın bilgi birikimi maddi gerçekliğe bağlı olarak   A)  Herkes tarafından kabul görmesi
               oluşur.                                         B)  Herhangi bir yöntemle elde edilmesi
            B)  Var olan hiçbir şey süjeden bağımsız varlık kazanamaz.  C)  Özelden genele giden bir yol izlemesi
            C)  Varlığın madde tözü olmadan ideal tözü olamaz.  D)  Sistemli filozofların görüşlerine dayanması
            D)  Varlık durmaksızın bir oluş içinde değişime tabidir.  E)  Evrene kapsayıcı bir bakış açısıyla yönelmesi
            E)  Varlık idea ve madde olmak üzere farklı iki tözden
               oluşur.                                     9.     Gel, hayal edelim birlikte,

                                                                  Geleceğe dair bir toplum,
                                                                  Sevgi ve hoşgörü dolu,
                                                                  Eşitlikle örülü bir düşüm.
        7.   T. Hobbes Leviathan adlı eserinde, insanların rekabet
            içinde olduğunu “güvenlik doğal hukukla sağlanamaz.
            Çünkü  adalet,  hakkaniyet,  tevazu,  merhamet  ve  özet       Gel, hayal edelim birlikte,
            olarak,  bize  ne  yapılmasını  istiyorsak  başkalarına  da       Gelecekteki iyi bir toplum için,
            onu  yapmak  gibi  doğa  yasaları,  bunlara  uyulmasını
            sağlayacak bir gücün korkusu olmaksızın, bizi taraf tut-      Sevgiyle dokunalım yarınlarımıza,
            maya, kibre, öç almaya ve benzer şeylere sürükleyen       Umudumuzla yeşersin her bir nefesimiz.
            doğal  duygularımıza  aykırıdır.”  sözleriyle  ifade  eder.      Verilen dizelere karşılık gelen felsefi kavram aşağı-
            Rekabet ortamının getirdiği tehlikelerden korunma ko-  dakilerden hangisidir?
            nusundaki görüşlerini ise “kurulu bir iktidar yoksa veya
            bu  iktidar  güvenliğimiz  için  yeterince  büyük  değilse;   A) Demokrasi     B) Bürokrasi     C) Sivil toplum
            herkes, bütün diğer insanlara karşı korunmak için, ken-
            di gücüne ve kurnazlığına dayanacak ve üstelik bunu         D) Ütopya       E) Distopya
            meşru olarak yapabilecektir.” şeklinde belirtir.

            T. Hobbes'un parçada verilen görüşü ile ilgili aşağı-  10.  T. Hobbes'a göre varlık hareket hâlinde olan madde-
            daki yargılardan hangisine ulaşılabilir?           dir. Ruh ve düşünme de dâhil olmak üzere tüm varlık-
                                                               lar madde cinsindendir. Leviathan adlı eserinde kalbin
            A)  Devlet doğal düzenin bir sonucu olarak ortaya çıkar.
                                                               yaylar  ve  sinirlerden,  eklemlerin  ise  bedeni  harekete
            B)  Güvenlik  sorununu  açığa  çıkaran  unsur,  devletin   geçiren çarklardan başka bir şey olmadığını belirtmiştir.
               varlığıdır.                                     Ona göre var olan her şey otomattır ve varlık zihinden
            C)  Kurulu  bir  iktidarın  varlığı  insanların  güvenliği  için   ve  düşünceden  bağımsız  olarak  evrenin  her  yerinde
               yeterlidir.                                     hareket hâlindedir.
            D)  İnsanlar doğa yasalarına uyarak güvenliklerini       T.  Hobbes'un  bu  görüşleri  aşağıdaki  yaklaşımlar-
               sağlayabilirler.                                dan hangisine karşı tez niteliğindedir?
            E)  İnsanları  güvence  altına  alan  doğal  hukuk  değil
                                                               A) Düalizm      B) Fenomenalizm       C) İdealizm
               devletin gücüdür.
                                                                             D) Oluşçuluk     E) Pozitivizm


                                                       226                                                                                                           227
   223   224   225   226   227   228   229   230   231   232   233