Page 238 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 238

FELSEFE                               18 -19. Yüzyıl'da Felsefe



        11.  Öğretmen her derse geldiğinde öğrencilerinden bir ka-  E)  Öğretmenin amacı öğrencilerinin içinde bulunduk-
            çının itiş kakış pencereden dışarıya baktığını görmek-  ları  tehlikeli  duruma  dikkat  çekmektir.  Yapılan  deney
            te  ve  tedirgin  olmaktadır.  Bir  gün  sınıfa  oyuncak  bir   yaşanan duruma özeldir. Deneyimlerinden elde ettikle-
            arabayla gelir. Öğrencilerini pencere kenarında toplar   ri bilgileri başka bir alana aktarma ile ilgili bir amaçtan
            ve  aşağıya  bakmalarını  ister.  Oyuncağı  üçüncü  katın   bahsedilmemektedir.
            penceresinden  aşağıya  bırakır.  Oyuncak  paramparça
                                                                                                Cevap: C
            olur. Sonra öğrencilerine döner ve “Demek ki neymiş?
            Pencere  kenarında  oyun  oynamak,  ite  kaka  dışarıya
            bakmak tehlikeliymiş. Öyle değil mi çocuklar?” der.
                                                           12.   18.  yüzyılın  en  önemli  düşünürlerinden  biri  olan  J.
            Parçaya  göre  öğretmen  uyguladığı  yöntemle  neyi   Locke, empirizm akımının kurucusu olarak kabul edil-
            amaçlamaktadır?                                    mektedir. Rasyonalizm görüşüne karşı çıkan J. Locke'a
                                                               göre, insan zihni “üzerine hiçbir şey yazılmamış düz be-
            A)  Mantık yoluyla yeni bir bilgi türetmelerini
                                                               yaz bir kâğıt” gibi düşünülmelidir. Bu sebeple, doğuştan
            B)  Akıl yetilerini harekete geçirerek sorgulamalarını   getirilen hiçbir bilginin olması mümkün değildir. Zihinde
                                                               yer alan her türlü ide, deneyimlerle elde edilen bilgiler-
            C)  Duyularını kullanarak akılcı çıkarımlar yapmalarını
                                                               den  ortaya  çıkmıştır.  Tüm  bilgilerimizin  kaynağı  duyu
            D)  Doğuştan sahip oldukları sezgisel kavrayışla keş-  verileridir.
               fetmelerini
                                                               J.  Locke'un  bilgi  anlayışını  yansıtan  bu  parçadan
            E)  Deneyimlerinden elde ettikleri bilgileri başka alan-
               larda kullanmalarını                            aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
            Çözüm:                                             A)  Bilgi a prioridir.
            Parçada, yapılan deneyle öğrencilerin deneyime daya-  B)  Bilginin kaynağı yaşantılarımızdır.
            narak çevrelerini anlama ve kavrama yeteneği kazan-  C)  İnsan aklı aracılığıyla doğruya ulaşır.
            dığını  görmekteyiz.  Öğretmen,  öğrencilerinin  tehlikeli   D)  Bilgi, bir otoriteye bağlı kalmayı gerektirir.
            davranışlarını fark etmelerini sağlamak için bu davra-
            nışın  sonuçlarını  somut  bir  şekilde  onlara  göstermek   E)  Zihnin bilgi edinme sürecinde sezgi etkindir.
            istemiştir. Bunun için oyuncak bir araba kullanmış ve   Çözüm:
            onu  aşağıya  düşürerek  paramparça  etmiştir.  Böylece
            öğrencilerine tehlikeyi somutlaştırmış, görsel ve dene-  Parçada verilen bilgilere göre; J. Locke, empirizmin ku-
            yimsel bir öğrenme deneyimi sunmuştur.             rucu filozofudur. Empirizm; deneycilik anlamına gelen
                                                               görüştür. Rasyonalizmin doğuştan gelen bilgiler olduğu
            Buna göre bizden öğretmenin uyguladığı yöntemle neyi
            amaçladığını bulmamız istenmektedir.               savına karşı çıkan Tabula rasa (boş levha) görüşünü
                                                               oluşturmuştur. İnsan zihni doğuştan boş levha gibidir ve
            A)  Mantık deneyimden bağımsız bir şekilde salt akıl   zihin deneyimlerle dolar.
            yoluyla  bilgi  üretmenin  yoludur.  Oysa  parçada  öğret-
            men deney yöntemini kullanmıştır. Dolayısıyla bu seçe-  A)  Bilgi  aprioridir  yargısı  rasyonalizme  uygundur.
            nek doğru değildir.                                Apriori: Deneyden önce gelen anlamında kullanılmak-
                                                               tadır. Empirizme göre bilgi deneyden önce değildir.
            B)  Öğrencilerin burada kazandığı bilgi salt akıl yetisiy-
            le sorgulayarak ulaşılmış bir bilgi değildir. Nitekim öğ-  B)  Bilginin kaynağı yaşantılarımızdır yargısı empiriz-
            renciler duyu yeteneklerini kullanarak, yorumlamış ve   me uygundur. Yaşantılar, deneyimlerdir.
            bir çıkarım yaparak bilgiye ulaşmışlardır. Dolayısıyla bu   C)  İnsan aklı aracılığıyla doğruya ulaşır yargısı rasyo-
            seçenek doğru değildir.
                                                               nalizm için geçerlidir. Empirizmde doğru bilginin kayna-
            C)  Bu seçenekte duyulardan elde edilen verilerin akılda   ğı duyu verileridir.
            işlenip yorumlanmasından bahsedilmektedir. Öğrenciler
            yükseklik  ve  tehlike  kavramını  yapılan  deneyle  kavra-  D)  Bilgi, bir otoriteye bağlı kalmayı gerektirir yargısına
            mışlardır.  Öğretmenin  amacı  öğrencilerinin  duyu  yete-  yönelik olarak parçada her hangi bir bilgiye yer verilme-
            neklerini harekete geçirerek akılcı çıkarımlar yapmalarını   miştir.
            sağlamaktır. Dolayısıyla bu seçenek doğrudur.      E)  Zihnin  bilgi  edinme  sürecinde  sezgi  etkindir  yargısı
            D)  Sezgisel bilgi doğuştan var olan içgüdüsel yetenek-  entüisyonizm görüşüne aittir. Empirizmde duyular etkindir.
            lerimizin  sezgi  aracılığıyla  oluşturduğu  bilgidir.  Oysa                         Cevap: B
            parçada  sezgisel  bir  kavrayışla  değil,  deney  yoluyla
            oluşturulan  bir  bilgiden  bahsedilmektedir.  Dolayısıyla
            bu seçenek doğru değildir.




                                                                                                                                                                     237
                                                                                                                                                                     237
                                                       236                                                                                                           237
   233   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243