Page 238 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 238

FELSEFE                               18 -19. Yüzyıl'da Felsefe



        11.  Öğretmen her derse geldiğinde öğrencilerinden bir ka-  E)  Öğretmenin amacı öğrencilerinin içinde bulunduk-
            çının itiş kakış pencereden dışarıya baktığını görmek-  ları  tehlikeli  duruma  dikkat  çekmektir.  Yapılan  deney
            te  ve  tedirgin  olmaktadır.  Bir  gün  sınıfa  oyuncak  bir   yaşanan duruma özeldir. Deneyimlerinden elde ettikle-
            arabayla gelir. Öğrencilerini pencere kenarında toplar   ri bilgileri başka bir alana aktarma ile ilgili bir amaçtan
            ve  aşağıya  bakmalarını  ister.  Oyuncağı  üçüncü  katın   bahsedilmemektedir.
            penceresinden  aşağıya  bırakır.  Oyuncak  paramparça
                                                                                                Cevap: C
            olur. Sonra öğrencilerine döner ve “Demek ki neymiş?
            Pencere  kenarında  oyun  oynamak,  ite  kaka  dışarıya
            bakmak tehlikeliymiş. Öyle değil mi çocuklar?” der.
                                                           12.   18.  yüzyılın  en  önemli  düşünürlerinden  biri  olan  J.
            Parçaya  göre  öğretmen  uyguladığı  yöntemle  neyi   Locke, empirizm akımının kurucusu olarak kabul edil-
            amaçlamaktadır?                                    mektedir. Rasyonalizm görüşüne karşı çıkan J. Locke'a
                                                               göre, insan zihni “üzerine hiçbir şey yazılmamış düz be-
            A)  Mantık yoluyla yeni bir bilgi türetmelerini
                                                               yaz bir kâğıt” gibi düşünülmelidir. Bu sebeple, doğuştan
            B)  Akıl yetilerini harekete geçirerek sorgulamalarını   getirilen hiçbir bilginin olması mümkün değildir. Zihinde
                                                               yer alan her türlü ide, deneyimlerle elde edilen bilgiler-
            C)  Duyularını kullanarak akılcı çıkarımlar yapmalarını
                                                               den  ortaya  çıkmıştır.  Tüm  bilgilerimizin  kaynağı  duyu
            D)  Doğuştan sahip oldukları sezgisel kavrayışla keş-  verileridir.
               fetmelerini
                                                               J.  Locke'un  bilgi  anlayışını  yansıtan  bu  parçadan
            E)  Deneyimlerinden elde ettikleri bilgileri başka alan-
               larda kullanmalarını                            aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
            Çözüm:                                             A)  Bilgi a prioridir.
            Parçada, yapılan deneyle öğrencilerin deneyime daya-  B)  Bilginin kaynağı yaşantılarımızdır.
            narak çevrelerini anlama ve kavrama yeteneği kazan-  C)  İnsan aklı aracılığıyla doğruya ulaşır.
            dığını  görmekteyiz.  Öğretmen,  öğrencilerinin  tehlikeli   D)  Bilgi, bir otoriteye bağlı kalmayı gerektirir.
            davranışlarını fark etmelerini sağlamak için bu davra-
            nışın  sonuçlarını  somut  bir  şekilde  onlara  göstermek   E)  Zihnin bilgi edinme sürecinde sezgi etkindir.
            istemiştir. Bunun için oyuncak bir araba kullanmış ve   Çözüm:
            onu  aşağıya  düşürerek  paramparça  etmiştir.  Böylece
            öğrencilerine tehlikeyi somutlaştırmış, görsel ve dene-  Parçada  verilen  bilgilere  göre;  J.  Locke,  empirizmin
            yimsel bir öğrenme deneyimi sunmuştur.             kurucu  filozofudur.  Empirizm;  deneyimcilik  anlamına
                                                               gelen görüştür. Rasyonalizmin doğuştan gelen bilgiler
            Buna göre bizden öğretmenin uyguladığı yöntemle neyi
            amaçladığını bulmamız istenmektedir.               olduğu savına karşı çıkan Tabula rasa (boş levha) gö-
                                                               rüşünü oluşturmuştur. İnsan zihni doğuştan boş levha
            A)  Mantık deneyimden bağımsız bir şekilde salt akıl   gibidir ve zihin deneyimlerle dolar.
            yoluyla  bilgi  üretmenin  yoludur.  Oysa  parçada  öğret-
            men deney yöntemini kullanmıştır. Dolayısıyla bu seçe-  A)  Bilgi a prioridir yargısı rasyonalizme uygundur.
            nek doğru değildir.                                A priori: Deneyden önce gelen anlamında kullanıl-
                                                               maktadır. Empirizme göre bilgi deneyden önce de-
            B)  Öğrencilerin burada kazandığı bilgi salt akıl yetisiy-  ğildir.
            le sorgulayarak ulaşılmış bir bilgi değildir. Nitekim öğ-
            renciler duyu yeteneklerini kullanarak, yorumlamış ve   B)  Bilginin kaynağı yaşantılarımızdır yargısı empiriz-
            bir çıkarım yaparak bilgiye ulaşmışlardır. Dolayısıyla bu   me uygundur. Yaşantılar, deneyimlerdir.
            seçenek doğru değildir.
                                                               C)  İnsan aklı aracılığıyla doğruya ulaşır yargısı rasyo-
            C)  Bu seçenekte duyulardan elde edilen verilerin akılda   nalizm için geçerlidir. Empirizmde doğru bilginin kayna-
            işlenip yorumlanmasından bahsedilmektedir. Öğrenciler   ğı duyu verileridir.
            yükseklik  ve  tehlike  kavramını  yapılan  deneyle  kavra-
            mışlardır.  Öğretmenin  amacı  öğrencilerinin  duyu  yete-  D)  Bilgi, bir otoriteye bağlı kalmayı gerektirir yargısına
            neklerini harekete geçirerek akılcı çıkarımlar yapmalarını   yönelik olarak parçada herhangi bir bilgiye yer verilme-
            sağlamaktır. Dolayısıyla bu seçenek doğrudur.      miştir.
            D)  Sezgisel  bilgi  doğuştan  var  olan  yeteneklerimizin   E)  Zihnin  bilgi  edinme  sürecinde  sezgi  etkindir  yargısı
            sezgi  aracılığıyla  oluşturduğu  bilgidir.  Oysa  parçada   entüisyonizm görüşüne aittir. Empirizmde duyular etkindir.
            sezgisel bir kavrayışla değil, deney yoluyla oluşturulan                             Cevap: B
            bir bilgiden bahsedilmektedir. Dolayısıyla bu seçenek
            doğru değildir.




                                                                                                                                                                     237
                                                                                                                                                                     237
                                                       236                                                                                                           237
   233   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243