Page 243 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 243

FELSEFE                                            TEST
                                              18 -19. Yüzyıl'da Felsefe                          3     A



        1.   Felsefe tarihinde yaşanan gelişmeler bir insanın doğu-  3.   Rousseau,  İnsanlar  Arası  Eşitsizliğin  Kaynağı  kitabın-
            mundan yetişkinliğine uzanan sürece benzetilebilir. Bir   da birey-devlet ilişkisi ile ilgili görüşlerine yer vermiştir.
            çocuk  etrafında  olup  bitenleri  öncelikle  hayal  gücüne   Rousseau, insanın birey olarak kendi kendine yetmesi-
            dayalı  olarak  açıklamaya  çalışır,  efsanevi  ögeler  açık-  nin mümkün olmadığını bu sebeple toplum içinde yaşa-
            lamalarına  temel  oluşturur.  Bu  aşamada  nedensellik   ması gerektiğini ileri sürer. Bu amaçla birlikte yaşama-
            bağını kurmaktan yoksun yalnızca merakını gidermeye   yı  kabul  edenler  arasında  beraberce  oluşturdukları  bir
            yönelik açıklamalara sığınır. Ancak büyüdükçe bu açık-  anlaşma yapılır. Ancak toplum içinde yaşamanın da bir
            lamalar çocuğun merak duygusunu tatmin edemez olur   bedeli vardır. Doğal durumda özgür ve eşit olan insan,
            ve artık etrafında olup bitenleri gözlemlemeye, bunlara   toplumsal yaşamda bunları kaybetme tehlikesi ile karşı
            akılcı açıklamalar getirmeye yönelir. Felsefenin gelişimi   karşıya kalır. Bu durumda yapılması gereken şey doğal
            de  benzer  niteliktedir.  Felsefenin  başlatıcısı  kabul  edi-  yaşama uygun yasaların çıkarılmasıdır.
            len Antik Yunan öncesinde mitoslara güvenilmiş, Antik
            Yunanla akıl ön plana çıkmıştır. Gerçi Orta Çağ’da aklın      Bu bilgilerden yola çıkarak aşağıdakilerin hangisine
            yerini dinî dogmalar almış olsa da yeniden doğuş anla-  ulaşılamaz?
            mına gelen Rönesans ile birlikte yeniden akıl ön plana
            çıkmaya  başlamıştır.  Ve  sonrasında  nihayet  yeniden   A)  Toplumsal yaşamın getirdiği bazı zorluklar vardır.
            doğuşun da etkisiyle 18-19. yüzyıla gelindiğinde insan
            ve akıl merkeze alınmış, bu dönem de Akıl Çağı olarak   B)  Toplumsal yaşam özgürlük ve eşitliği beraberinde
            adlandırılmıştır.                                     getirir.
                                                               C)  Toplum içinde yaşamak bazı hakların kaybedilme-
            Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
                                                                  sine sebep olabilir.
            A)  Felsefi bakış açısının temelinde rasyonel olmayan
               mitosa dayalı açıklamalar yer alır.             D)  Beraber yaşamak isteyen insanlar arasında toplum-
                                                                  sal sözleşme yapılır.
            B)  Akıl Çağı tarih boyunca akla duyulan güvenin doğ-
               rusal olarak artmasıyla ortaya çıkmıştır.       E)  Uygun yasalar yapılarak toplumsal yaşamdan önceki
                                                                  haklar korunabilir.
            C)  18-19. yüzyıl felsefesi Rönesans düşüncesinin ge-
               liştirilmesinin bir sonucudur.
            D)  Her felsefi dönem kendi kavramsal yapısını kendi
               içinde oluşturur.
            E)  Felsefi düşünceyi de insan hayatı gibi bir son bekle-
               mektedir.

        2.   I. Kant'a göre doğa, insanı ne bilgi ne de başka hazır
            araçlarla donatmıştır. İnsan doğa tarafından hazırlanmış
            yeteneklerle dünyaya gelmemiştir. Bu nedenle sahip ol-
            duğu her şeyi kendisi yaratmak zorundadır. Çünkü ya-
            bancı bir akıl insan için her şeyi düşünmemiştir. O aklını   4.   Ali,  ertesi  gün  olacak  felsefe  sınavına  çalışıp  derin  bir
            kullanmak zorunda kalmıştır. Bunun için de insan ne ise,
            ne  olacaksa,  neye  sahipse  veya  neye  sahip  olacaksa   uykuya dalmıştır. Rüyasında felsefe sınavına girdiğini ve
            hepsi  kendisinin  eseridir.  Bu  da  ancak  onun  emek  ve   sınavı yapan öğretmenin I. Kant olduğunu görür. I. Kant
            zahmetlerle  elde  ettiği  bilgi  sayesinde  gerçekleşebilir.   sınavda öğrencilere tek bir soru sorar. Soruyu doğru ce-
            İnsan  giyinmesinden  beslenmesine,  doğaya  ve  doğa   vaplayanlar dersten geçmiş sayılacaktır. Ancak Ali soruya
            olaylarına karşı savunmasına, kendi hayatına şekil ver-  baktığında cevabı hakkında hiçbir fikrinin olmadığını fark
            mesine, varlığını sürdürmesine, zenginlik ve fakirliğine,   eder.
            eğitimine, tekniğine ve teknik başarılarına kadar her şeyi
            bilgisine borçludur.                               Parçaya göre Ali nasıl davranırsa I. Kant'ın ödev
                                                               anlayışına uygun davranmış olur?
            Buna göre I. Kant'ın vurgulamak istediği asıl düşün-
            ce aşağıdakilerden hangisidir?                     A)  Kopya çekmek istemesine rağmen yakalanma kor-
            A)  İnsanın yapabileceklerinin sınırını doğuştan getirdiği   kusu yaşadığı için vazgeçerse
               donanımı belirler.                              B)  Doğru cevaplamadığını bilse de I. Kant'ın iyi niyetli
            B)  Aklın bir ürünü olarak bilgi, insanın yaşamını biçim-  olabileceğini düşünerek soruyu yanıtlarsa
               lendiren asli unsurdur.
                                                               C)  I. Kant'a mahcup olmamak için sırasının altındaki
            C)  İnsan için önemli olan bilgi sahibi olmak değil bilginin   kitaba kısaca bakıp cevabı hatırlayıp yazarsa
               açığa çıkarılmasıdır.
                                                               D)  I. Kant için yardımlaşmanın ahlak açısından önemi-
            D)  Doğa olaylarına karşı insanın savunma aracı yalnız-
               ca fiziksel yetenekleridir.                        ni hatırlayıp arkadaşından yardım isterse
            E)  İnsanın sahip olduğu her şey doğuştan hazır olarak   E)  Kopya  çekmenin  uygun  bir  davranış  olmadığına
               getirdiği bilginin eseridir.                       inandığı için boş sınav kâğıdını teslim ederse


                                                       241
                                                       241
   238   239   240   241   242   243   244   245   246   247   248