Page 243 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 243
FELSEFE TEST
18 -19. Yüzyıl'da Felsefe 3 A
1. Felsefe tarihinde yaşanan gelişmeler bir insanın doğu- 3. Rousseau, İnsanlar Arası Eşitsizliğin Kaynağı kitabın-
mundan yetişkinliğine uzanan sürece benzetilebilir. Bir da birey-devlet ilişkisi ile ilgili görüşlerine yer vermiştir.
çocuk etrafında olup bitenleri öncelikle hayal gücüne Rousseau, insanın birey olarak kendi kendine yetmesi-
dayalı olarak açıklamaya çalışır, efsanevi ögeler açık- nin mümkün olmadığını bu sebeple toplum içinde yaşa-
lamalarına temel oluşturur. Bu aşamada nedensellik ması gerektiğini ileri sürer. Bu amaçla birlikte yaşama-
bağını kurmaktan yoksun yalnızca merakını gidermeye yı kabul edenler arasında beraberce oluşturdukları bir
yönelik açıklamalara sığınır. Ancak büyüdükçe bu açık- anlaşma yapılır. Ancak toplum içinde yaşamanın da bir
lamalar çocuğun merak duygusunu tatmin edemez olur bedeli vardır. Doğal durumda özgür ve eşit olan insan,
ve artık etrafında olup bitenleri gözlemlemeye, bunlara toplumsal yaşamda bunları kaybetme tehlikesi ile karşı
akılcı açıklamalar getirmeye yönelir. Felsefenin gelişimi karşıya kalır. Bu durumda yapılması gereken şey doğal
de benzer niteliktedir. Felsefenin başlatıcısı kabul edi- yaşama uygun yasaların çıkarılmasıdır.
len Antik Yunan öncesinde mitoslara güvenilmiş, Antik
Yunanla akıl ön plana çıkmıştır. Gerçi Orta Çağ’da aklın Bu bilgilerden yola çıkarak aşağıdakilerin hangisine
yerini dini dogmalar almış olsa da yeniden doğuş anla- ulaşılamaz?
mına gelen Rönesans ile birlikte yeniden akıl ön plana
çıkmaya başlamıştır. Ve sonrasında nihayet yeniden A) Toplumsal yaşamın getirdiği bazı zorluklar vardır.
doğuşun da etkisiyle 18-19. yüzyıla gelindiğinde insan
ve akıl merkeze alınmış, bu dönem de Akıl Çağı olarak B) Toplumsal yaşam özgürlük ve eşitliği beraberinde
adlandırılmıştır. getirir.
C) Toplum içinde yaşamak bazı hakların kaybedilme-
Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
sine sebep olabilir.
A) Felsefi bakış açısının temelinde rasyonel olmayan
mitosa dayalı açıklamalar yer alır. D) Beraber yaşamak isteyen insanlar arasında toplum-
sal sözleşme yapılır.
B) Akıl Çağı tarih boyunca akla duyulan güvenin doğ-
rusal olarak artmasıyla ortaya çıkmıştır. E) Uygun yasalar yapılarak toplumsal yaşamdan önceki
haklar korunabilir.
C) 18-19. yüzyıl felsefesi Rönesans düşüncesinin ge-
liştirilmesinin bir sonucudur.
D) Her felsefi dönem kendi kavramsal yapısını kendi
içinde oluşturur.
E) Felsefi düşünceyi de insan hayatı gibi bir son bekle-
mektedir.
2. I. Kant'a göre doğa, insanı ne bilgi ne de başka hazır
araçlarla donatmıştır. İnsan doğa tarafından hazırlanmış
yeteneklerle dünyaya gelmemiştir. Bu nedenle sahip ol-
duğu her şeyi kendisi yaratmak zorundadır. Çünkü ya-
bancı bir akıl insan için her şeyi düşünmemiştir. O aklını 4. Ali, ertesi gün olacak felsefe sınavına çalışıp derin bir
kullanmak zorunda kalmıştır. Bunun için de insan ne ise, uykuya dalmıştır. Rüyasında felsefe sınavına girdiğini ve
ne olacaksa, neye sahipse veya neye sahip olacaksa sınavı yapan öğretmenin I. Kant olduğunu görür. I. Kant
hepsi kendisinin eseridir. Bu da ancak onun emek ve sınavda öğrencilere tek bir soru sorar. Soruyu doğru ce-
zahmetlerle elde ettiği bilgi sayesinde gerçekleşebilir. vaplayanlar dersten geçmiş sayılacaktır. Ancak Ali soruya
İnsan giyinmesinden beslenmesine, doğaya ve doğa baktığında cevabı hakkında hiçbir fikrinin olmadığını fark
olaylarına karşı savunmasına, kendi hayatına şekil ver- eder.
mesine, varlığını sürdürmesine, zenginlik ve fakirliğine,
eğitimine, tekniğine ve teknik başarılarına kadar her şeyi Parçaya göre Ali nasıl davranırsa I. Kant'ın ödev
bilgisine borçludur.
anlayışına uygun davranmış olur?
Buna göre I. Kant'ın vurgulamak istediği asıl düşün-
ce aşağıdakilerden hangisidir? A) Kopya çekmek istemesine rağmen yakalanma kor-
kusu yaşadığı için vazgeçerse
A) İnsanın yapabileceklerinin sınırını doğuştan getirdiği
donanımı belirler. B) Doğru cevaplamadığını bilse de I. Kant'ın iyi niyetli
olabileceğini düşünerek soruyu yanıtlarsa
B) Aklın bir ürünü olarak bilgi, insanın yaşamını biçim-
lendiren asli unsurdur. C) I. Kant'a mahcup olmamak için sırasının altındaki
kitaba kısaca bakıp cevabı hatırlayıp yazarsa
C) İnsan için önemli olan bilgi sahibi olmak değil bilginin
açığa çıkarılmasıdır. D) I. Kant için yardımlaşmanın ahlak açısından önemi-
D) Doğa olaylarına karşı insanın savunma aracı yalnız- ni hatırlayıp arkadaşından yardım isterse
ca fiziksel yetenekleridir.
E) Kopya çekmenin uygun bir davranış olmadığına
E) İnsanın sahip olduğu her şey doğuştan hazır olarak inandığı için boş sınav kâğıdını teslim ederse
getirdiği bilginin eseridir.
241
241