Page 243 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 243
FELSEFE TEST
18 -19. Yüzyıl'da Felsefe 3 A
1. Felsefe tarihinde yaşanan gelişmeler bir insanın doğu- 3. Rousseau, İnsanlar Arası Eşitsizliğin Kaynağı kitabın-
mundan yetişkinliğine uzanan sürece benzetilebilir. Bir da birey-devlet ilişkisi ile ilgili görüşlerine yer vermiştir.
çocuk etrafında olup bitenleri öncelikle hayal gücüne Rousseau, insanın birey olarak kendi kendine yetmesi-
dayalı olarak açıklamaya çalışır, efsanevi ögeler açık- nin mümkün olmadığını bu sebeple toplum içinde yaşa-
lamalarına temel oluşturur. Bu aşamada nedensellik ması gerektiğini ileri sürer. Bu amaçla birlikte yaşama-
bağını kurmaktan yoksun yalnızca merakını gidermeye yı kabul edenler arasında beraberce oluşturdukları bir
yönelik açıklamalara sığınır. Ancak büyüdükçe bu açık- anlaşma yapılır. Ancak toplum içinde yaşamanın da bir
lamalar çocuğun merak duygusunu tatmin edemez olur bedeli vardır. Doğal durumda özgür ve eşit olan insan,
ve artık etrafında olup bitenleri gözlemlemeye, bunlara toplumsal yaşamda bunları kaybetme tehlikesi ile karşı
akılcı açıklamalar getirmeye yönelir. Felsefenin gelişimi karşıya kalır. Bu durumda yapılması gereken şey doğal
de benzer niteliktedir. Felsefenin başlatıcısı kabul edi- yaşama uygun yasaların çıkarılmasıdır.
len Antik Yunan öncesinde mitoslara güvenilmiş, Antik
Yunanla akıl ön plana çıkmıştır. Gerçi Orta Çağ’da aklın Bu bilgilerden yola çıkarak aşağıdakilerin hangisine
yerini dinî dogmalar almış olsa da yeniden doğuş anla- ulaşılamaz?
mına gelen Rönesans ile birlikte yeniden akıl ön plana
çıkmaya başlamıştır. Ve sonrasında nihayet yeniden A) Toplumsal yaşamın getirdiği bazı zorluklar vardır.
doğuşun da etkisiyle 18-19. yüzyıla gelindiğinde insan
ve akıl merkeze alınmış, bu dönem de Akıl Çağı olarak B) Toplumsal yaşam özgürlük ve eşitliği beraberinde
adlandırılmıştır. getirir.
C) Toplum içinde yaşamak bazı hakların kaybedilme-
Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
sine sebep olabilir.
A) Felsefi bakış açısının temelinde rasyonel olmayan
mitosa dayalı açıklamalar yer alır. D) Beraber yaşamak isteyen insanlar arasında toplum-
sal sözleşme yapılır.
B) Akıl Çağı tarih boyunca akla duyulan güvenin doğ-
rusal olarak artmasıyla ortaya çıkmıştır. E) Uygun yasalar yapılarak toplumsal yaşamdan önceki
haklar korunabilir.
C) 18-19. yüzyıl felsefesi Rönesans düşüncesinin ge-
liştirilmesinin bir sonucudur.
D) Her felsefi dönem kendi kavramsal yapısını kendi
içinde oluşturur.
E) Felsefi düşünceyi de insan hayatı gibi bir son bekle-
mektedir.
2. I. Kant'a göre doğa, insanı ne bilgi ne de başka hazır
araçlarla donatmıştır. İnsan doğa tarafından hazırlanmış
yeteneklerle dünyaya gelmemiştir. Bu nedenle sahip ol-
duğu her şeyi kendisi yaratmak zorundadır. Çünkü ya-
bancı bir akıl insan için her şeyi düşünmemiştir. O aklını 4. Ali, ertesi gün olacak felsefe sınavına çalışıp derin bir
kullanmak zorunda kalmıştır. Bunun için de insan ne ise,
ne olacaksa, neye sahipse veya neye sahip olacaksa uykuya dalmıştır. Rüyasında felsefe sınavına girdiğini ve
hepsi kendisinin eseridir. Bu da ancak onun emek ve sınavı yapan öğretmenin I. Kant olduğunu görür. I. Kant
zahmetlerle elde ettiği bilgi sayesinde gerçekleşebilir. sınavda öğrencilere tek bir soru sorar. Soruyu doğru ce-
İnsan giyinmesinden beslenmesine, doğaya ve doğa vaplayanlar dersten geçmiş sayılacaktır. Ancak Ali soruya
olaylarına karşı savunmasına, kendi hayatına şekil ver- baktığında cevabı hakkında hiçbir fikrinin olmadığını fark
mesine, varlığını sürdürmesine, zenginlik ve fakirliğine, eder.
eğitimine, tekniğine ve teknik başarılarına kadar her şeyi
bilgisine borçludur. Parçaya göre Ali nasıl davranırsa I. Kant'ın ödev
anlayışına uygun davranmış olur?
Buna göre I. Kant'ın vurgulamak istediği asıl düşün-
ce aşağıdakilerden hangisidir? A) Kopya çekmek istemesine rağmen yakalanma kor-
A) İnsanın yapabileceklerinin sınırını doğuştan getirdiği kusu yaşadığı için vazgeçerse
donanımı belirler. B) Doğru cevaplamadığını bilse de I. Kant'ın iyi niyetli
B) Aklın bir ürünü olarak bilgi, insanın yaşamını biçim- olabileceğini düşünerek soruyu yanıtlarsa
lendiren asli unsurdur.
C) I. Kant'a mahcup olmamak için sırasının altındaki
C) İnsan için önemli olan bilgi sahibi olmak değil bilginin kitaba kısaca bakıp cevabı hatırlayıp yazarsa
açığa çıkarılmasıdır.
D) I. Kant için yardımlaşmanın ahlak açısından önemi-
D) Doğa olaylarına karşı insanın savunma aracı yalnız-
ca fiziksel yetenekleridir. ni hatırlayıp arkadaşından yardım isterse
E) İnsanın sahip olduğu her şey doğuştan hazır olarak E) Kopya çekmenin uygun bir davranış olmadığına
getirdiği bilginin eseridir. inandığı için boş sınav kâğıdını teslim ederse
241
241