Page 247 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 247
FELSEFE TEST
18 -19. Yüzyıl'da Felsefe 4
1. Aydınlanma döneminde insan doğanın bir parçası olan 3. 18. yüzyıl felsefesinde ortaya çıkan düşüncelerden
doğal bir varlık olarak konumlandırılmıştır. Bunun teme- birisi de ‘güçler ayrılığı ilkesi’dir. Güçler ayrılığı, dev-
linde de hümanizm düşüncesi yatar. Amaç, insanı anla- letin üç temel birimi olan yasama, yürütme ve yargı
maktır ve farklılıklara hoşgörüyle bakılır. İnsanın gele- erklerinin ayrılmasına dayanır. Bu şekilde devletin oto-
ceğini şekillendiren dini belirlemeler ve yönlendirmelere ritesi bireyin özgürlükleri karşısında sınırlanmış olur.
duyulan güvenin yerini akla duyulan güven alır. Özgür Demokrasinin gerçek anlamda yerleşmesinin ve ikti-
düşünceye verilen önem sayesinde üretilen fikirler, darın totaliter bir yapıya bürünememesinin bu üç erkin
yazınsal eserlerin matbaa sayesinde çoğaltılabilmesi, ayrılması ile mümkün olduğunu savunan bu görüş, bir
bilimsel keşifler hem toplumsal hem ekonomik yaşan- ülkedeki siyasal özgürlük ve adalet için vazgeçilmez bir
tıyı şekillendirmiştir. Bu durumlar da Sanayi Devrimi ve koşul olarak görülür.
Fransız İhtilali’nin yaşanmasına sebep olmuştur.
Bu görüşleri savunan filozof aşağıdakilerden
Buna göre Aydınlanma felsefesi için aşağıdaki hangisidir?
yargılardan hangisi söylenebilir?
A) Hobbes B) Hume C) Machiavelli
A) İnsanın kendi kaderini tayin edebileceği fikri hâkimdir.
D) Montesquieu E) Rousseau
B) Epistemolojik çıkarımlar otoritelerin kabullerine da-
yanır.
C) Felsefi görüşlerin etkisi düşünsel alanla sınırlıdır.
D) İnsanın varoluşu ile ilgili karamsar bir bakış açısı 4. I. Kant'ın Maksimleri:
hâkimdir.
I. “Öyle eylemde bulun ki eylemin gerisindeki maksim,
E) İnsan iradesinin bağımsızlığı bir tehlike olarak görülür. herkes için geçerli evrensel bir yasa olsun!”
II. “Kendinde ve başkalarında insanlığı bir araç olarak
görecek şekilde değil de onu bir amaç edinecek şe-
kilde davran.”
III. “Her zaman akıllı iradeni, evrensel bir yasa koyucu
olarak görevde bulunacağı şekilde davran.”
Buna göre, “Okul kurallarına uymalıyım çünkü……”
2. Genç Werther’in Acıları Goethe’nin 1774 yılında ya- boşluğa aşağıdaki ifadelerden hangisi gelirse I.
yınlanan ünlü romanıdır. Roman, genç ve duygusal bir Kant'ın maksimlerine uygun bir davranış olur?
adam olan Werther’in yaşadığı fırtınalı aşkı konu edinir. A) disiplin cezası almamalıyım.
İmkânsız bir aşkın peşinden koşan Werther’in yaşadığı
çaresizliği, umutsuzluğu ve ardından gelen ruhsal çö- B) aileme layık bir insan olmalıyım.
küşle adeta kendi kendini nasıl yok ettiğini anlatan yoğun C) arkadaşlarımla uyumlu olmalıyım.
ve etkileyici bir romandır. Bu yönüyle Genç Werther’in D) sorumluluğumu yerine getirmeliyim.
Acıları’nın konusunun ilginçliği bir yana onu özel yapan,
dönemin toplumsal karakterinde gizlidir. Zira toplumsal E) öğretmenlerimin beklentilerini boşa çıkarmamalıyım.
koşulları ve ahlaki değer yargılarını biçimleyen dinsel
otoritenin insanlar üzerinde uyguladığı baskının ortadan
kalkmasıyla toplum özgürleşmiştir. Bu durumun edebi- 5. - Düşünüyorum, o hâlde varım.
yattaki yansımasını ise özgürleşen insanın çatışmacı ru-
hunu tüm coşku ve heyecanıyla romantik bir üslupla dile - İnsan zihni doğuştan boş bir levha gibidir.
getiren romanlarda görmek mümkündür. - Algısız kavramlar boş, kavramsız algılar kördür.
Parçaya göre, Genç Werther’in Acıları romanını
Yukarıda verilen cümleler sırasıyla hangi akımlara
özel yapan nedir?
aittir?
A) Konusu itibariyle ilgi çekici olması
A) Varoluşçuluk - Rasyonalizm - Kritisizm
B) Yaşanılan dönemin ruhunu yansıtması
B) Rasyonalizm - Empirizm - Kritisizm
C) Romantizm akımının ilk romanlarından biri olması C) Rasyonalizm - Kritisizm - Entüisyonizm
D) Dinsel otoritenin baskıcı uygulamalarına karşı durması D) Entüisyonizm - Rasyonalizm - Empirizm
E) Werther’in ahlaki değerlere başkaldıran bir karakter
E) Varoluşçuluk - Empirizm - Kritisizm
olması
245
245