Page 250 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 250

FELSEFE                          20. Yüzyıl Felsefesi ve Ana Akımlar



        3.   20. yüzyılın önemli filozoflarından biri olan E. Husserl,   4.   Felsefe tarihinin ilk ve en önemli konularından biri varlıktır.
            fenomenlerin özünün bilgisine ulaşmayı hedeflemiş ve   Hatta felsefedeki tüm problem alanlarının varlık sorunun-
            bunun için de paranteze alma yöntemini geliştirmiştir.   dan kaynaklandığı söylenebilir. 20. yüzyılda varlık sorgu-
            E. Husserl bu yöntemle insanların nesneye ilişkin al-  lamasında eski bakış açısının yerine yenisini koyan isim
            gılarının doğruluğu ile nesnelerin gerçekliğini sorgula-  N.  Hartmann'dır.  N.  Hartmann,  gerçekçi  ve  eleştirel  bir
            maktadır.                                          ontoloji anlayışı geliştirmeye çalışmıştır. O varlığı bilginin
                                                               önüne koymuş ve bilgi teorisinin öncel bir ontolojiye da-
            E. Husserl'in paranteze alma yöntemi 20. yüzyıl fel-  yandırılmasını savunmuştur.
            sefesinin hangi problemine karşılık gelir?
                                                               Bu bilgilere göre aşağıdaki seçeneklerden hangisine
            A)  Yorum sorunu
                                                               ulaşılamaz?
            B)  Gerçeklik - görünüş sorunu
                                                               A)  Yeni ontolojide varlık bilgiden önce gelir.
            C)  Değişim sorunu
                                                               B)  Felsefenin tüm konularının gerisinde ontoloji vardır.
            D)  Varlık sorunu
                                                               C)  20. yüzyıl ontolojisi varlığa yeni bir yöntemle yaklaşır.
            E)  Varoluş - öz sorunu
                                                               D)  Düşünce tarihinde günümüze ulaşan tek konu
                                                                  ontolojidir.

            Çözüm:                                             E)  Varlık,  geçmişten  günümüze  düşünürlerin  ilgisini
                                                                  çekmiştir.
            Sorunun metnine baktığımızda E. Husserl’in paranteze
            alma yönteminden söz ettiğini görüyoruz. Soru da ise
            bu yöntemin hangi 20. yüzyıl problemine karşılık geldiği
            soruluyor. Seçeneklere bakalım:                    Çözüm:
                                                               Parçada varlık alanının felsefe için önemine değinilmiş-
            A  seçeneğindeki “yorum sorunu”,  hermeneutik akı-
            mına  aittir.  Hermeneutik,  insanın  söz  ve  eylemlerinin   tir. Varlık, felsefenin ilk konularından biri olarak 20. yüz-
            oluşturduğu ürün ve yapıların anlamına yönelik yorum-  yıla kadar gelmiş, 20. yüzyılda N. Hartmann tarafından
            lamadır. Hermeneutik, tek tanrılı dinlerde özellikle kut-  yeni bir anlayış kazanmıştır. N. Hartmann'a göre varlık,
            sal metinlerin yorumlanması veya peygamberin söz ve   bilgiden önce gelir. Bu sebeple bilgi alanı varlık felsefe-
            davranışlarının  anlaşılması  şeklinde  ortaya  çıkmış  ve   sine dayandırılmalıdır.
            zamanla tüm metinlerde uygulanır olmuştur.

            B  seçeneğindeki “gerçeklik- görünüş sorunu”,  “Bilinç   Seçeneklere bakılırsa:
            her zaman bir şeyin bilincidir.”  diyen E. Husserl'in fe-  A) Parçada yer alan "varlığı bilginin önüne koymuş" ifa-
            nomenlerin  özünün  bilgisine  ulaşmayı  hedeflediği  ve   desinden yeni ontolojide  varlığın bilgi den önce geldiği
            bunun için de paranteze alma yöntemini geliştirdiği 20.   bilgisine ulaşılabilir.
            yüzyıl problemidir. Husserl, fenomeni, nesnenin kendisi
            değil de insan zihnine konu olan hâli olarak görür.   B) Parçada yer alan "felsefedeki tüm problem alanları-
                                                               nın varlık sorunun dan kaynaklandığı söylenebilir" ifade-
            C   seçeneğindeki  “değişim sorunu”,  evrende her şe-
            yin sürekli olarak tez - anti tez ve sentez şeklinde bir   sinden ulaşılabilir.
            değişim, hareket ve gelişme süreci içinde olduğunu sa-  C) Parçada yer alan "eski bakış açısının yerine yenisini
            vunan diyalektik materyalizm akımına aittir.       koyan " ifadesinden 20. yüzyılda varlık felsefesinin yeni
                                                               bir yöntem kazandığı bilgisi verildiği için ulaşılabilir.
            D  seçeneğindeki “varlık sorunu”, N. Hartmann’ın, en
            önemli problemin metafizik konular olduğunu ve bu ne-  D)  Felsefe  tarihinde  geçmişten  günümüze  ulaşan  tek
            denle yeni bir varlık bilimine ihtiyaç olduğunu savunan   konunun varlık olduğuna dair bir bilgiye yer verilmedi-
            yeni ontoloji alanına aittir.                      ğinden hatta bilgi alanından da bahsedildiğinden, ula-
                                                               şılamaz.
            E  seçeneğindeki  “varoluş  -  öz  sorunu”  ise,  bilimsel
            bilginin insanın varoluşunu açıklamaya yetmeyeceğini;    E) Varlık felsefesinin geçmişte de bugün de filozofların
            insanın öncelikli görevinin bilgi ve bilmek değil, var ol-  ilgi alanına girdiği bilgisine, felsefenin ilk konuları ara-
            mak olduğunu, çünkü varoluşun özden önce geldiğini   sında varlığın olması ve 20. yüzyılda da hâlâ varlık ile
            savunan varoluşçuluk akımına aittir.               ilgili çalışmalar yapılıyor olması bilgisinden ulaşılabilir.
            Bu durumda doğru cevabımız “B” seçeneğidir.
                                                                                   Cevap: B      Cevap: D




                                                       248                                                                                                           249
   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255