Page 248 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 248

FELSEFE                               18 -19. Yüzyıl'da Felsefe                           4. TEST



        6.   F. Hegel'e göre var olan tek şey Ruh veya Tin (Geist)’dir.   8.   Dört tarafı çevrili bir oda içinde olduğumu, zihnim kendi
            Platon’dan farklı olarak, Tin statik ve değişmez bir yapı-  başına fark edemez ve kapı olmadığı sürece bu odadan
            da değildir. Tersine F. Hegel, Herakleitos gibi her şeyin   çıkamayacağım fikrini ise gözlerim üretemez. Hayatta
            sürekli bir oluş içinde olduğunu düşünür. O hâlde varlık   karşılaşılan bu ve benzer durumları aşmak için zihnin
            bir oluş, gelişme ve değişim içindedir. F. Hegel'e göre   düşünmesi ve duyu organlarının ise fark etmesi gerekir.
            bu değişimin kendisine göre cereyan ettiği yasa diya-
            lektiktir; yani tez, antitez ve sentez adımlarıyla ilerleyen      Bu parçada anlatılanlar aşağıdaki filozof ve akımla-
            çatışmacı  bir  süreç  içindedir.  Yalnız  Herakleitos’tan   rından hangisine aittir?
            farklı olarak F. Hegel, bu gelişmenin bir ereği olduğu
                                                               A)  I. Kant'ın kritisizmine
            görüşündedir.  Bu  hedef,  Tin’in  tam  özgürlüğü,  kendi-
                                                               B)  J. Bentham'ın utilitarizmine
            sini gerçekleştirmesidir. Çünkü Tin’in özü, özgürlüktür.
            Tin’in  bu  gelişimi  üç  aşamada  vuku  bulur:  1)  henüz   C)  J. Locke'un empirizmine
            açılmamış, gerçekleşmemiş olarak kendisi aşaması, 2)   D)  R. Descartes'in rasyonalizmine
            kendisine yabancılaşma aşaması ve 3) kendisine tekrar
            dönmüş ve kendisini bulma aşaması.                 E)  F. Hegel'in diyalektik idealizmine

            Bu parçada F. Hegel'in ele aldığı görüş aşağıdakiler-
            den hangisidir?                                9.     Hakikat, yaşanan çağa ve kültüre endekslidir. Hakikatin
                                                               taşıyıcısı  olan  özne,  çağın  ruhunun  ve  kültürünün  ci-
            A)  Diyalektik materyalizm
                                                               simleştiği  yerdir.  Tarihinden  ve  kültüründen  kopmuş,
            B)  Mutlak idealizm                                bütün  önyargılarından  sıyrılmış  ve  hiçbir  çıkar  gözet-
            C)  Rasyonalizm                                    meyen  bir  öznenin  teorik  alanlarda  bilgi  üretmesi  im-
                                                               kânsız bir durumdur. Bu sebeple öznenin inanç ya da
            D)  Fenomenalizm
                                                               değer konusunda tecrit edilmesi ne mümkündür ne de
            E)  Mekanik materyalizm                            anlamlıdır.
                                                               Bu parçada anlatılanlar aşağıdakilerden hangisine
                                                               bir eleştiri niteliği taşır?
        7.   J.J. Rousseau Toplum Sözleşmesi adlı eserinde “İnsan   A)  Fayda ahlakına
            özgür doğar oysa her yerde zincire vurulmuştur.” der.   B)  Düşünen ben fikrine
            Ona göre insan için özgürlük, istediğini yapmaktan çok   C)  Tabula rasa anlayışına
            istemediğini  yapmamaktır.  İnsanın  kendisinin  gerçek
            sahibi  olabilmesini  sağlayan  şey  içsel  özgürlüğüdür.   D)  Ödeve uygun davranışa
            Yalnızca isteklerimizin ilkel güdüsü ile hareket etmemiz   E)  Tez, antitez ve sentez sürecine
            kölelik,  kendi  oluşturduğumuz  yasalara  uymamız  öz-
            gürlüktür. Bu durumda yapılması gereken şey insanın
            özgürlüğünden tamamen vazgeçmeden bir erk oluştur-  10.  Felsefe  tarihi,  meydana  gelen  gelişmelere  göre  farklı
            masıdır. Yani toplumsal düzen ile özgürlükler arasında   dönemlere  ayrılmıştır.    Bu  dönemlerden  birisinde  akla
            uzlaşım  sağlandığında,  insanın  hem  topluma  katılımı   duyulan  güven  artarken,  özgürlüğü  engellediği  gerek-
            hem özgürlüğünden vazgeçmeden yaşaması mümkün      çesiyle siyasi ve dini otoritelere karşı çıkılmış, düşünce
            olabilecektir.                                     özgürlüğü desteklenmiştir. Matbaanın yaygınlaşmasıyla
                                                               felsefi ve edebi eserler artmış, aydınlar sınıfı ortaya çı-
            Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?  karken bir yandan da teknoloji ve ticaretteki gelişmelerle
                                                               sanayi inkılabı gerçekleşmiş ve Fransız İhtilali meydana
            A)  Tüm  erkler  insanın  özgür  doğasına  aykırı  olduğu
               için ortadan kaldırılmalıdır.                   gelmiştir.
            B)  İnsan  istekleri  ve  gereksinimlerini  karşılayabildiği      Bu  parçada  sözü  edilen  dönem  aşağıdakilerden
               oranda özgür olabilir.                          hangisidir?
            C)  İnsanlar özgürlüğe sonradan mutlak otoriter bir yapı   A)  20. yüzyıl felsefesi
               sayesinde erişebilirler.
                                                               B)  MÖ 6-MS 2. yüzyıl felsefesi
            D)  Özgürlük insanın kamusal düzen ve kendi özerk is-  C)  18-19. yüzyıl felsefesi
               tencini bağdaştırmasıdır.
                                                               D)  15-17. yüzyıl felsefesi
            E)  İnsan tüm haklarını bir güce devrettiğinde toplumsal
               yaşamda özgürce yaşayacaktır.                   E)  MS 2-15. yüzyıl felsefesi



                                                       246                                                                                                           PB
   243   244   245   246   247   248   249   250   251   252   253