Page 248 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 248
FELSEFE 18 -19. Yüzyıl'da Felsefe 4. TEST
6. F. Hegel'e göre var olan tek şey Ruh veya Tin (Geist)’dir. 8. Dört tarafı çevrili bir oda içinde olduğumu, zihnim kendi
Platon’dan farklı olarak, Tin statik ve değişmez bir yapı- başına fark edemez ve kapı olmadığı sürece bu odadan
da değildir. Tersine F. Hegel, Herakleitos gibi her şeyin çıkamayacağım fikrini ise gözlerim üretemez. Hayatta
sürekli bir oluş içinde olduğunu düşünür. O hâlde varlık karşılaşılan bu ve benzer durumları aşmak için zihnin
bir oluş, gelişme ve değişim içindedir. F. Hegel'e göre düşünmesi ve duyu organlarının ise fark etmesi gerekir.
bu değişimin kendisine göre cereyan ettiği yasa diya-
lektiktir; yani tez, antitez ve sentez adımlarıyla ilerleyen Bu parçada anlatılanlar aşağıdaki filozof ve akımla-
çatışmacı bir süreç içindedir. Yalnız Herakleitos’tan rından hangisine aittir?
farklı olarak F. Hegel, bu gelişmenin bir ereği olduğu
A) I. Kant'ın kritisizmine
görüşündedir. Bu hedef, Tin’in tam özgürlüğü, kendi-
B) J. Bentham'ın utilitarizmine
sini gerçekleştirmesidir. Çünkü Tin’in özü, özgürlüktür.
Tin’in bu gelişimi üç aşamada vuku bulur: 1) henüz C) J. Locke'un empirizmine
açılmamış, gerçekleşmemiş olarak kendisi aşaması, 2) D) R. Descartes'in rasyonalizmine
kendisine yabancılaşma aşaması ve 3) kendisine tekrar
dönüş ve kendisini bulma aşaması. E) F. Hegel'in diyalektik idealizmine
Bu parçada F. Hegel'in ele aldığı görüş aşağıdakiler-
den hangisidir? 9. Hakikat, yaşanan çağa ve kültüre endekslidir. Hakikatin
taşıyıcısı olan özne, çağın ruhunun ve kültürünün ci-
A) Diyalektik materyalizm
simleştiği yerdir. Tarihinden ve kültüründen kopmuş,
B) Mutlak idealizm bütün önyargılarından sıyrılmış ve hiçbir çıkar gözet-
C) Rasyonalizm meyen bir öznenin teorik alanlarda bilgi üretmesi im-
kânsız bir durumdur. Bu sebeple öznenin inanç ya da
D) Fenomenalizm
değer konusunda tecrit edilmesi ne mümkündür ne de
E) Mekanik materyalizm anlamlıdır.
Bu parçada anlatılanlar aşağıdakilerden hangisine
bir eleştiri niteliği taşır?
7. J.J. Rousseau Toplum Sözleşmesi adlı eserinde “İnsan A) Fayda ahlakına
özgür doğar oysa her yerde zincire vurulmuştur.” der. B) Düşünen ben fikrine
Ona göre insan için özgürlük, istediğini yapmaktan çok C) Tabula rasa anlayışına
istemediğini yapmamaktır. İnsanın kendisinin gerçek
sahibi olabilmesini sağlayan şey içsel özgürlüğüdür. D) Ödeve uygun davranışa
Yalnızca isteklerimizin ilkel güdüsü ile hareket etmemiz E) Tez, antitez ve sentez sürecine
kölelik, kendi oluşturduğumuz yasalara uymamız öz-
gürlüktür. Bu durumda yapılması gereken şey insanın
özgürlüğünden tamamen vazgeçmeden bir erk oluştur- 10. Felsefe tarihi, meydana gelen gelişmelere göre farklı
masıdır. Yani toplumsal düzen ile özgürlükler arasında dönemlere ayrılmıştır. Bu dönemlerden birisinde akla
uzlaşım sağlandığında, insanın hem topluma katılımı duyulan güven artarken, özgürlüğü engellediği gerek-
hem özgürlüğünden vazgeçmeden yaşaması mümkün çesiyle siyasi ve dinî otoritelere karşı çıkılmış, düşünce
olabilecektir.
özgürlüğü desteklenmiştir. Matbaanın yaygınlaşmasıyla
felsefi ve edebi eserler artmış, aydınlar sınıfı ortaya çı-
Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
karken bir yandan da teknoloji ve ticaretteki gelişmelerle
A) Tüm erkler insanın özgür doğasına aykırı olduğu Sanayi İnkılabı gerçekleşmiş ve Fransız İhtilali meydana
için ortadan kaldırılmalıdır. gelmiştir.
B) İnsan istekleri ve gereksinimlerini karşılayabildiği
Bu parçada sözü edilen dönem aşağıdakilerden
oranda özgür olabilir.
hangisidir?
C) İnsanlar özgürlüğe sonradan mutlak otoriter bir yapı
sayesinde erişebilirler. A) 20. yüzyıl felsefesi
B) MÖ 6 - MS 2. yüzyıl felsefesi
D) Özgürlük insanın kamusal düzen ve kendi özerk is-
tencini bağdaştırmasıdır. C) 18-19. yüzyıl felsefesi
E) İnsan tüm haklarını bir güce devrettiğinde toplumsal D) 15-17. yüzyıl felsefesi
yaşamda özgürce yaşayacaktır.
E) MS 2-15. yüzyıl felsefesi
246 PB