Page 253 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 253
ÇÖZÜMLÜ SORULAR 20. Yüzyıl Felsefesi ve Ana Akımlar FELSEFE
9. P. Ricoeur'a göre efsanevi, dini, ahlaki veyahut ideo- 10. Türkiye’de felsefi düşünceye katkıda bulunan aydınlar-
lojik sembollerin ve eylemlerin taşıdığı mesajlar felsefi dan biri olan Hasan Âli Yücel, aynı zamanda bir felsefe
yorum olmadan zincirini kıramaz. Bir sembolün ya da öğretmenidir. Ona göre, insanın aklını kullanması ve
eylemin dolaylı anlamı görünüşteki anlamların gerisin- kendini geliştirmesi ancak hür bir toplumda mümkün-
deki gizli anlamların ortaya çıkmasıyla anlaşılır. Oysa dür. Hürriyet, farkındalık ve bir anlayış geliştirmedir. Bu
sembol ya da eylem cümlelerine yoğunlaşmak, onların sebeple, insanlar arasında eşitliğin ve saygının olduğu
mantık dizilimi üzerinde yoğunlaşmak ve dil teorisine bir toplumda halk eğitilmeli ve hürriyetin yayılması sağ-
bağımlı hâle gelmek insan eylemlerine özgü özellikleri lanmalıdır. Ancak bu şekilde; farklı düşüncelere sahip
göz ardı etmeye ve eylem ile faili arasındaki bağın kop- olan insanlar, bir arada uyum içerisinde yaşayabilirler.
masına yol açacaktır.
Buna göre Hasan Âli Yücel’in savunduğu görüş aşa-
Bu parçada P. Ricoeur'un eleştirdiği felsefi akım ğıdakilerden hangisi olabilir?
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Hümanizm
A) Egzistansiyalizm
B) Entüisyonizm
B) Hermeneuetik
C) Fenomenoloji
C) Fenomenoloji
D) Analitik felsefe
D) Mantıkçı pozitivizm
E) Egzistansiyalizm
E) Diyalektik materyalizm
Çözüm:
Çözüm:
Parçaya göre; Hasan Âli Yücel’in felsefi görüşünün mer-
Bu parçada P. Ricouer’e ve onun Hermeneutik görüşle- kezinde yer alan hürriyet kavramı, farkındalık ve anlayış
rine yer verilmiştir. Ona göre efsanevi, dini, ahlaki veya- geliştirme olarak açıklanmıştır. Toplumdaki insanlar ara-
hut ideolojik sembollerin ve eylemlerin taşıdığı mesaj- sında ancak eşitlik sağlanır ve halk eğitilirse bu hürriyet
lar felsefi yorum aracılığıyla anlaşılır. O bu mesajların yaygın hâle getirilir. Farklı görüşleri olan insanların bir
dil çözümlemesi aracılığıyla anlaşılır hâle gelmesinin arada yaşaması bu şekilde mümkün olur. Farklılıklara
mümkün olmadığını savunmuş ve D seçeneğinde- saygı duymayı, eşitliği ve özgür bireyleri destekleyen bu
ki dil çözümlemesi felsefi anlayışına odaklanmış olan görüş insan sevgisini temele almaktadır.
Mantıkçı Pozitivizm’i eleştirmiştir.
A) İnsancıllık anlamına gelen bu görüş tüm farklılıkla-
A seçeneğindeki egzistansiyalizm varoluşçuluk demek- ra rağmen insanın değerli olduğunu benimseyen görüş-
tir. İnsan davranışlarının önceden belli olmadığını, her tür. Parçayla örtüşen felsefe akımıdır.
davranışını ve değerini sonradan kendi eliyle ürettiğini
B) Sezgicilik anlamına gelen bu görüşe dair parçada
savunur. Kısaca “Varoluş özden önce gelir.” ifadesi bu
herhangi bir bilgi verilmemiştir.
akımın temel prensibidir.
C) Görüngübilim anlamına gelen bu görüş için feno-
B seçeneğindeki hermeneuetik akımı ise yorum felsefe- menlerin bilgisine ulaşmak gerekmektedir. Parçada bu
si demektir ve parçada anlatılanlar bu akıma aittir.
görüşle ilgili bilgiye yer verilmemiştir.
C seçeneğindeki akım olan fenomenoloji ise görüngü
bilimi demektir ve özlerin zihinde paranteze alma yön- D) Felsefenin işlevinin dil analizleri yapmak olduğunu
temiyle bileneceğini savunur. savunan görüştür. Parçada buna yönelik bir bilgi yoktur.
E) Varoluşçuluk anlamına gelen bu görüşte insan,
E seçeneğindeki diyalektik materyalizm ise varlığın
kendine özgü bir birey olma çabasında ve kendini var
kökeninde maddenin bulunduğunu ve tez, antitez ve
etmeye çalışmakta olan bir bireydir. Bu süreçte iradesi
sentez süreciyle değişime uğradığını savunan felsefi
doğrultusunda seçimler yaparak ve seçimlerinin sorum-
akımdır.
luluklarını üstlenerek kendini var etmeye çalışır. Parçada
bu bilgilere yönelik bir ifadeye yer verilmemiştir.
Cevap: D
Cevap: A
251