Page 253 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 253

ÇÖZÜMLÜ SORULAR                  20. Yüzyıl Felsefesi ve Ana Akımlar                    FELSEFE



        9.     P. Ricoeur'a göre efsanevi, dini, ahlaki veyahut ideo-  10.  Türkiye’de felsefi düşünceye katkıda bulunan aydınlar-
            lojik sembollerin ve eylemlerin taşıdığı mesajlar felsefi   dan biri olan Hasan  Âli Yücel, aynı zamanda bir felsefe
            yorum olmadan zincirini kıramaz. Bir sembolün ya da   öğretmenidir.  Ona  göre,  insanın  aklını  kullanması  ve
            eylemin dolaylı anlamı görünüşteki anlamların gerisin-  kendini  geliştirmesi  ancak  hür  bir  toplumda  mümkün-
            deki gizli anlamların ortaya çıkmasıyla anlaşılır. Oysa   dür. Hürriyet, farkındalık ve bir anlayış geliştirmedir. Bu
            sembol ya da eylem cümlelerine yoğunlaşmak, onların   sebeple, insanlar arasında eşitliğin ve saygının olduğu
            mantık  dizilimi  üzerinde  yoğunlaşmak  ve  dil  teorisine   bir toplumda halk eğitilmeli ve hürriyetin yayılması sağ-
            bağımlı hâle gelmek insan eylemlerine özgü özellikleri   lanmalıdır. Ancak bu şekilde; farklı düşüncelere sahip
            göz ardı etmeye ve eylem ile faili arasındaki bağın kop-  olan insanlar, bir arada uyum içerisinde yaşayabilirler.
            masına yol açacaktır.
                                                               Buna  göre  Hasan    Âli  Yücel’in  savunduğu  görüş
            Bu parçada P. Ricoeur'un eleştirdiği felsefi akım   aşağıdakilerden hangisi olabilir?
            aşağıdakilerden hangisidir?
                                                               A)  Hümanizm
            A)  Egzistansiyalizm
                                                               B)  Entüisyonizm
            B)  Hermeneuetik
                                                               C)  Fenomenoloji
            C)  Fenomenoloji
                                                               D)  Analitik felsefe
            D)  Mantıkçı pozitivizm
                                                               E)  Egzistansiyalizm
            E)  Diyalektik materyalizm

                                                               Çözüm:
            Çözüm:
                                                               Parçaya göre; Hasan Âli Yücel’in felsefi görüşünün mer-
            Bu parçada P. Ricouer’e ve onun Hermeneutik görüşle-  kezinde yer alan hürriyet kavramı, farkındalık ve anlayış
            rine yer verilmiştir. Ona göre efsanevi, dini, ahlaki veya-  geliştirme olarak açıklanmıştır. Toplumdaki insanlar ara-
            hut ideolojik sembollerin ve eylemlerin taşıdığı mesaj-  sında ancak eşitlik sağlanır ve halk eğitilirse bu hürriyet
            lar felsefi yorum aracılığıyla anlaşılır. O bu mesajların   yaygın  hâle  getirilir.  Farklı  görüşleri  olan  insanların  bir
            dil  çözümlemesi  aracılığıyla  anlaşılır  hâle  gelmesinin   arada  yaşaması  bu  şekilde  mümkün  olur.  Farklılıklara
            mümkün  olmadığını  savunmuş  ve  D  seçeneğinde-  saygı duymayı, eşitliği ve özgür bireyleri destekleyen bu
            ki dil çözümlemesi felsefi anlayışına odaklanmış olan   görüş insan sevgisini temele almaktadır.
            Mantıkçı Pozitivizm’i eleştirmiştir.
                                                               A)  İnsancıllık anlamına gelen bu görüş tüm farklılıkla-
            A seçeneğindeki egzistansiyalizm varoluşçuluk demek-  ra rağmen insanın değerli olduğunu benimseyen görüş-
            tir. İnsan davranışlarının önceden belli olmadığını, her   tür. Parçayla örtüşen felsefe akımıdır.
            davranışını ve değerini sonradan kendi eliyle ürettiğini
                                                               B)  Sezgicilik anlamına gelen bu görüşe dair parçada
            savunur. Kısaca “Varoluş özden önce gelir.” ifadesi bu
                                                               herhangi bir bilgi verilmemiştir.
            akımın temel prensibidir.
                                                               C)  Görüngübilim anlamına gelen bu görüş için feno-
            B seçeneğindeki hermeneuetik akımı ise yorum felsefe-  menlerin bilgisine ulaşmak gerekmektedir. Parçada bu
            si demektir ve parçada anlatılanlar bu akıma aittir.
                                                               görüşle ilgili bilgiye yer verilmemiştir.
            C seçeneğindeki akım olan fenomenoloji ise görüngü
            bilimi demektir ve özlerin zihinde paranteze alma yön-  D)  Felsefenin işlevinin dil analizleri yapmak olduğunu
            temiyle bileneceğini savunur.                      savunan görüştür. Parçada buna yönelik bir bilgi yoktur.
                                                               E)  Varoluşçuluk  anlamına  gelen  bu  görüşte  insan,
            E  seçeneğindeki  diyalektik  materyalizm  ise  varlığın
                                                               kendine özgü bir birey olma çabasında ve kendini var
            kökeninde  maddenin  bulunduğunu  ve  tez,  antitez  ve
                                                               etmeye çalışmakta olan bir bireydir. Bu süreçte iradesi
            sentez  süreciyle  değişime  uğradığını  savunan  felsefi
                                                               doğrultusunda seçimler yaparak ve seçimlerinin sorum-
            akımdır.
                                                               luluklarını üstlenerek kendini var etmeye çalışır. Parçada
                                                               bu bilgilere yönelik bir ifadeye yer verilmemiştir.
                                              Cevap: D
                                                                                                 Cevap: A








                                                       251
   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258