Page 257 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 257

FELSEFE                                            TEST
                                         20. Yüzyıl Felsefesi ve Ana Akımlar                     2



        1.   20. yüzyıl felsefesi, 19. yüzyıl sonlarından başlayıp gü-  3.   Gadamer'e göre, insan anlamıyla dünyaya gelir ve bu an-
            nümüze kadar gelen ve devam eden düşünce gelenek-  lamı başkalarıyla etkileşim içinde keşfeder. Gadamer, dilin
            lerini  ve  felsefi  akımları  kapsar.  Felsefenin  her  döne-  ve  kültürün  önemini  vurgular  ve  anlamın  sosyal  bir  olgu
                                                               olduğunu  savunur.    Ayrıca  ona  göre,  herhangi  bir  metni
            minde olduğu gibi bu dönemde de belli konu alanları ve
                                                               veya olayı anlamak için önyargılarımızı ve önceki deneyim-
            problemler yoğun tartışmalara sahne olmuştur.
                                                               lerimizi dikkate almalıyız. Anlam, sürekli olarak yorumlama
                                                               sürecinde şekillenir ve değişir. Bu nedenle, yorumlama sü-
            Aşağıdakilerden  hangisi  20.  yüzyıl  felsefesinin
                                                               recinde katılımcılar arasında bir diyalog ve etkileşim olma-
            problemlerinden biri değildir?                     sı önemlidir. Ona göre, anlamın ve gerçeğin keşfi, sürekli
                                                               olarak devam eden bir süreçtir ve her yorumlama dene-
            A)  Metafizik bilgi sorunu
                                                               yimi  yeni  bir  anlamın  ortaya  çıkmasına  katkıda  bulunur.
            B)  Yorum sorunu                                   Gadamer'in felsefesi, özellikle insan bilincinin ve deneyimi-
                                                               nin birleşimini vurgulayan, anlamın sürekli bir inşa süreci
            C)  İlk neden sorunu
                                                               olduğunu savunan bir yaklaşımı temsil eder.
            D)  Varoluş-öz sorunu
                                                               Buna göre Gadamer’in görüşleri 20. yüzyıl felsefesinin
            E)  Değişim sorunu                                 hangi problem alanına ilişkindir?
                                                               A)  Yorum sorunu (Hermeneutik)
                                                               B)  Varoluş sorunu  (Varoluşçuluk)
                                                               C)  Değişim sorunu  (Diyalektik Materyalizm)
                                                               D)  Metafizik bilgi sorunu (Mantıkçı Pozitivizm)
                                                               E)  Gerçeklik-görünüş sorunu  (Fenomenoloji)








                                                           4.   N. Hartmann’ın felsefesine göre bilginin doğasını bilmek
                                                               için  ontolojiye  ihtiyaç  vardır.  Ancak  bahsettiği  ontoloji;
                                                               eski, zayıf ve mantığa dayalı bir ontoloji değildir. Çünkü
        2.   Kariyerine matematik ile başlayan E. Husserl daha sonra   mantık doğrusu her zaman gerçeğe yönelik olmayabilir.
            felsefeyle ilgilenmeye başlar. Matematikle olan geçmişi   Bu nedenle varlıklar arasındaki kategorik ilişkilerin ince-
            felsefesine de yansır ve matematikteki problemlerin ke-  lenmesi  gerekir.  Varlıklar  arasında  dört  temel  katman
            sinliğini felsefi sorularda da bulmayı hayal eder. Bunun   vardır: İnorganik, organik, ruhsal ve tinsel katman. Yukarı
            gerçekleşmesi  için  ise  kendi  yöntemini  ortaya  koyar.   doğru gidildikçe özgürlük artar. Varlıklar nitelik bakımın-
            Fenomenolojik yöntem fenomenlerin özüne ulaşabilmek   dan  ayrıştırılmıştır.  Her  katmanın  kendine  özgü  ilkeleri
            için her varsayımımızı paranteze alıp bilimsel bir tutumla   vardır.  Fiziğin  ilgilendiği  ve  algının  etkin  olduğu  inorga-
            hareket etmemiz olarak açıklanabilir. E. Husserl’e göre   nik katmanda cansız varlıklar ve madde yer alır. Organik
            bu yolda yeterince dikkatli ve sabırlı olursak felsefi so-  katmanla biyoloji ilgilenir, sezgi etkindir ve burada canlı
            runlarla ilgili güvenilir bilgi temeli inşa edilebilir.   varlıklar vardır. Tinsel katmana kaynak sağlayan ve bilinç
                                                               olaylarının yer aldığı ruhsal katmanla psikoloji bilimi ilgi-
            Bu bilgilerden yola çıkarak aşağıdaki seçeneklerden
            hangisine ulaşılabilir?                            lenir. Dördüncü ve son katman ise felsefenin ilgilendiği,
                                                               aklın etkin olarak kullanıldığı tinsel katmandır.
            A)  E.  Husserl,  felsefi  düşüncelerini  bilim  insanlarının
               etkisi ile oluşturmuştur.                       Buna göre N. Hartmann’ın felsefesi ile ilgili aşağıda-
                                                               kilerden hangisine ulaşılabilir?
            B)  Fenomenolojik  yöntem  ön  yargıları  ve  rastlantısal
               bilgileri bir kenara almayı gerektirir.         A)  Katmanların hepsi iç içe geçmiştir.
            C)  Matematik gibi kesin yargılara ulaşabildiğimiz bilgi   B)  Ruhsal katman, özgürlüğün en üst seviyede olduğu
               alanları, felsefenin gelişmesini sağlamıştır.      katmandır.
            D)  Varlıkların özüne ulaşmak, o varlık hakkında o güne   C)  Tüm var olanın bilgisini metafizik alanda aramıştır.
               kadar elde ettiğimiz bilgilerle gerçekleşir.
                                                               D)  Ontolojiye yeni ve farklı bir bakış açısı getirmiştir.
            E)  Bilgiye ulaşmada sabırsız davranmak, bilimsel bilgi-  E)  Mantığa dayalı olan görüşler her zaman hakikatle
               lerin güvenilirlik değerini olumsuz etkiler.       örtüşür.




 254                                                   255
                                                       255
   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262