Page 262 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 262

FELSEFE                          20. Yüzyıl Felsefesi ve Ana Akımlar                   4. TEST - A



        6.   Gadamer’e  göre,  anlamak  için  kendisine  yöneldiği-  8.   Bu yaklaşıma göre insan önceden belirlenmiş bir var-
            miz her türlü metinde, farklı geleneklerle diyalog içine   lık değildir. Kendi yaşamına yön veren, yolunu bizzat
            girer ve bu diyalog aracılığıyla kendi durumumuzdan   kendisi  seçen,  değerlerini  sonradan  istencine  dayalı
            çok farklı bir durumla karşı karşıya geliriz. Bu süreç   seçimleriyle tanımlayan ve belirleyen bir varlıktır. İnsan
            içerisinde farklı bir geleneğin temsilcisi olarak karşıda   kendini nasıl tasarlarsa öyle olacaktır ve olduğu şeyin
            bulunan nesne de, bu nesneyi anlamaya çalışan özne   de sorumluluğunu taşıyacaktır. Çünkü insan özgürdür
            de karşılıklı olarak birbirlerini etkiler, değiştirip dönüş-  ve yaptığı edimlerden de sorumludur.
            türürler. Bu, “benim olan” ile “başka olan”ın birliğidir.
            Diyalog sürecinde gelenekle aktarılan önyargılar be-     Bu parçada anlatılanlar 20. yy felsefesinin problem-
            lirli bir şimdinin ufkunu oluşturur. Bu ufuk bir bakıma   lerinden hangisiyle ilgilidir?
            içinde hareket edilen görüş alanıdır ve yorumlama et-
                                                               A)  Yorum
            kinliğinde girilen her diyalogdan az ya da çok etkilenir,
                                                               B)  Değişim
            değişir. Bu bakımdan anlama aslında iki farklı ufkun
            kaynaşması,  iki  ufuk  arasındaki  bağdır.  Gadamer’in   C)  Varoluş - öz
            ufukların  kaynaşması  ifadesiyle  ortaya  koyduğu  bu   D)  Metafizik bilgi
            düşünce, geçmişle bugün arasındaki sonsuz, sınırsız
            diyaloğa işaret eder.                              E)  Gerçeklik - görünüş
            Buna  göre  aşağıdakilerden  hangisi  “ufukların
            kaynaşması” kavramını en iyi açıklayan ifadedir?
            A)  Geçmişin tinselliği içinde kendini ifade eden met-
               nin analiz edilip yorumlanmasıdır.
            B)  Geçmiş ile bugün arasında kurulan sonsuz bağın
               döngüsel bir süreçte tekrar etmesidir.
            C)  Özne ve nesnenin birbirleriyle karşılaşması sonu-
               cu her ikisinin de değişime uğramasıdır.
            D)  Öznenin  beklentileri  ve  ön  yargıları  ile  kendisini
               açarken, nesnenin ufku ile karşılaşmasıdır.
                                                           9.   İfade edilen her cümle anlamlı mıdır? Mantıkçı poziti-
            E)  Karşılıklı  etkileşim  sürecinde  geçmişin  mirasının
                                                               vistler, bu soruyu “Biçimsel olarak uygun ifade edilmiş
               temsil ettiği zamanın ufkunu oluşturmasıdır.
                                                               anlamlı bir bilgi sisteminin, olgusal olmayan metafizik-
                                                               sel düşünceyi değil, gözlemlenen ya da deneyimlenen
                                                               şeyi yansıtması gerektiği” şeklinde cevaplandırmışlar-
                                                               dır. “Viyana çevresi” olarak bilinen bu filozoflar bir cüm-
        7.   N. Hartmann, her bilgi dalına ait varlık alanının, o bilgi   lenin  anlamlı  olup  olmadığının  kararını  doğrulama  öl-
            alanıyla uğraşan kişiler tarafından tanınması gerektiğini   çütüne göre verirler. Onlara göre bir teori, aynı biçimde
            öne sürer. Ona göre bilgi; bilenle bilinen arasında kuru-  tekrarlanan  olgular  dünyası  ile  örtüşüyorsa  doğrudur.
            lan ilişkidir. Bu ilişki, bilinç tarafından, gerçek dünyayla   Teori  olgusal  önermeler  dizgesidir  ve  eğer  teori  aynı
            kurulan pek çok ilişki türünden biridir. Yalnızca bilincin   olgu için farklı iki sonuç veriyorsa veya hiçbir gözlemsel
            bilgiye  sahip  olabileceği  ve  bir  şeyleri  bilebileceği  de   sonuç vermiyorsa anlamsızdır.
            unutulmamalıdır.  Bu  durumda  bilincin  var  olduğu  fikri
            asla yadsınamaz. Ancak bilgi ilişkisinde her ne kadar       Buna göre aşağıdakilerden hangisi mantıkçı poziti-
            düşünen bir özneye ihtiyaç duyulsa da düşünülen varlı-  vizm düşüncesine uygun bir yargıdır?
            ğın payı unutulmamalıdır.                          A)  Metafiziksel önermeler deneyimlenebilen bilgiyi içe-
                                                                  rebilir.
            Bu parçadan aşağıdaki yargılardan hangisine
            ulaşılabilir?                                      B)  Deney ve gözlem alanının dışında kalan önermeler
                                                                  anlamsızdır.
            A)  Bilincin tek işlevi varlığın bilgisini edinmektir.
                                                               C)  Teoriler  hangi  koşulda  olursa  olsun  anlamlı  öner-
            B)  Bilincin varlığı ontolojik olarak sorgulanmaktadır.
                                                                  melerden oluşur.
            C)  Bilginin oluşumunda yalnızca öznenin katkısı vardır.
                                                               D)  Teorinin doğruluğu olgusal içeriğe sahip olması ko-
            D)  Bilgi özne ve nesnenin karşılıklı var olmalarıyla oluşur.  şulunu gerektirmez.
            E)  Bilgi aynı özelliklere sahip tek bir alana yönelerek   E)  Bir cümlenin anlamlı olup olmadığı ait olduğu bilim
               edinilir.                                          dalına göre belirlenir.


                                                       260                                                                                                           261
   257   258   259   260   261   262   263   264   265   266   267