Page 258 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 258

FELSEFE                          20. Yüzyıl Felsefesi ve Ana Akımlar                      2. TEST



        5.   Fransız  düşünür  J.  P.  Sartre’a  göre  insanın  doğası,   8.   T. Mengüşoğlu’na göre insanın eylemde bulunabilmesi
            insan tarafından üretilmiş olan bir ürünü açıkladığımız   için öncelikle aktif olması ve eylemlerini bilmesi gerekir.
            tarzda tanımlanamaz. J. P. Sartre'a göre, herhangi bir   Ne  yapacağını  bilmeyen  insan  eylemde  bulunamaz.
            alet ya da bir nesne yapacak olsak, önce bu nesne-  Fakat  yaşam  durmaksızın  devam  eden  bir  akıştır  ve
            nin nasıl olacağını tasarlarız. Örneğin, bir kalemi ele   insanın her şeyi yapabilmesine olanak yoktur. Öyleyse
            alalım. Kalem, kafasında bir kalem fikrine sahip olan,   insan neyi yapması gerektiği ile ilgili bir sıralama oluş-
            kalemin  ne  için  kullanılacağını  ve  nasıl  üretileceğini
            bilen  bir  insan  tarafından  tasarlanmış  ve  üretilmiştir.   turmalı, bu sıralamaya göre seçim yapmalı  ve eylemde
            Buna göre, kalem, meydana getirilmeden önce, belirli   bulunmalıdır. İnsana bu seçimi yaptıracak olan şey de
            bir amacı olup, bir sürecin ürünü olan bir şey olarak ta-  değer duygusudur. Bu sayede insan hangi eylemi önce
            sarlanmıştır.  Fakat J. P. Sartre'a göre, insanda durum   yapacağı, hangisini sonraya bırakacağının ayrımını ya-
            böyle değildir. İnsan kendisini ve değerlerini sonradan   pabilecektir. Aynı zamanda insan yaşamın akışı içinde
            özgür iradesi ile belirler. Eylemlerini seçmekte özgür-  yalnız  başına  değildir.  Kendisi  gibi  eylemde  bulunan
            dür bu nedenle de yaptığı eylemlerden sorumludur.  insanlarla bir arada yaşamaktadır. Kendi yapıp etme-
                                                               leri de dahil çevresinde yaşanan durum ya da olaylara
            Buna göre J. P. Sartre’ın görüşleri 20. yüzyıl felsefe-  kayıtsız kalamaz ve bir tavır takınması gerekir. İnsanın
            sinin hangi problem alanına ilişkindir?
                                                               tavır takınması günlük yaşam dahil her alanda görülür
            A)  Varoluş - öz sorunu                            ama tavır takınmak için öncelikle durum ya da olay bi-
            B)  Değişim sorunu                                 linmelidir.
            C)  Metafizik bilgi sorunu                         Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
            D)  Yorum sorunu
                                                               A)  İnsan  yapıp  etmelerini  çevresinin  isteklerine  göre
            E)  Gerçeklik - görünüş sorunu                        şekillendirmelidir.
                                                               B)  İnsanın hayatın getirdiği her şeyi gerçekleştirebile-
        6.   Fransız düşünür Pascal’ın dediği “Cleopatra’nın burnu   cek potansiyeli vardır.
            daha kısa olsaydı dünyanın çehresi değişirdi.” ifadesini   C)  İnsan hayatın içinde bilgiye sahip olmasa da bir du-
            destekleyen günümüzde bilimsel pek çok gelişme var-   ruş sergilemelidir.
            dır. Diyalektik materyalizmin de savunduğu bu durum
            maddi dünyanın mimarının bir idea olmadığının, aksine   D)  Yaşam sürekli değiştiğinden insan her şeyi yapabil-
            maddi dünyadaki değişimlerin düşünce biçimlerine dö-  mek için çok çalışmalıdır.
            nüştüğünün en önemli kanıtıdır. Kısacası tarihi tarih ya-  E)  İnsan  öncelikle  yapıp  etmelerini  bilmeli  ve  eylem-
            pan en önemli şey fikirler ya da düşünceler değil, maddi
            koşullardır.                                          lerinde önceliklerini belirlemelidir.

            Bu  parçadan  hareketle  aşağıdakilerden  hangisi   9.     Bir  varlık  hakkında  bilgi  elde  etmenin  iki  yolu  vardır.
            söylenebilir?                                      Bunlardan ilki varlığın etrafında dönerek, onu dışardan

            A)  Varlığın temelinde idea bulunur.               ve  durağan  bir  şekilde  bilmeye  dayanırken,  öteki  ha-
                                                               reket hâlinde olan varlığın içine nüfuz ederek bilmeye
            B)  Varlığın ilkeleri maddeye dayanır.             çalışır. İnsanın bu yollardan ilkiyle hareket etmesi göre-
            C)  Varlık iki ayrı tözden meydana gelmiştir.      celi bilginin ortaya çıkmasının ana sebebidir. Çünkü bu
                                                               bilgi bir gözlemciden ötekine değişir, sembollerle ifade
            D)  Varlık diye bir şeyin gerçekliği yoktur.
                                                               edilir ve başka bir varlığa göndermede bulunur. Oysa
            E)  Varlık paranteze alma yöntemiyle tespit edilebilir.  diğeri mutlaktır, bilen kişi kendini her türlü bakış açısın-
                                                               dan kurtarmış olarak varlığı gerçekte olduğu gibi kav-
                                                               rar. Göreceli bir şekilde varlığın dış görünüşüyle sınırlı
                                                               olan gözlem yerine sezgi varlığa nüfuz eder ve duyusal
        7.   Felsefe  tarihinin  en  temel  problemlerinden  biri,  öner-  olmayan gerçeklikle temas kurmamızı sağlar.
            me-olgu  ilişkisinde  açığa  çıkmaktadır.  Önermeler  ol-
            guların resimleridir ve dil, dünyayı tuvaline taşıyan bir      Bu parçada anlatılanlar aşağıdaki filozoflar ve felsefi
            ressama benzer. Bu anlamda olguların tasviri olan dil   akımlardan hangisine uygundur?
            ile  olguların  bulunduğu  dünya  arasında  bir  uygunluk
                                                               A)  H. Bergson’un entüisyonizmi
            söz konusudur.
            Parçada verilen görüş aşağıdaki akımların hangisine   B)  J. P. Sartre’ın egzistansiyalizmi
            temel oluşturur?
                                                               C)  Gadamer’in hermeneutiki
            A) Hermeneutik   B) Entüisyonizm  C) Fenomenoloji  D)  E. Husserl’in fenomenolojisi

               D)  Mantıkçı pozitivizm    E) Diyalektik materyalizm  E)  L. Wittgenstein’ın mantıkçı pozitivizmi



                                                       256                                                                                                           257
   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263