Page 260 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 260

FELSEFE                          20. Yüzyıl Felsefesi ve Ana Akımlar                      3. TEST



        5.   Doğa  bilimlerinin  konusu  olan  varlıkların  nedensel-  7.   F. Hegel, varlık görüşünü tez-antitez ve sentez süreç-
            lik  yasasına  uygun  olarak  açıklanması  mümkündür.   leriyle  değişime  dayalı  olarak  açıklamıştır.  Ona  göre;
            İnsan  söz  konusu  olduğundaysa  aynı  şartlar,  her   değişimin başlangıç noktası olan tez, tindir. K. Marx ve
            zaman  aynı  davranışları  doğurmaz.  İnsan  seçer,  bu   F. Engels; F. Hegel’in değişim sürecini kabul etmekle bir-
            seçimler sonuçlarını beraberinde getirir. Bu sonuçlar-  likte, başlangıç noktasını tin gibi manevi bir varlığa dayalı
            dan gurur ya da pişmanlık duyulabilir. Bu durum yeni   olarak açıklamayı reddetmişlerdir. Onlara göre başlangıç,
            kararları, yeni seçimleri de beraberinde getirir. Ve her   maddesel bir yapıda olmalıdır. Sürekli değişim ve hareket
            bir birey kendini böyle var eder. Bununla beraber tek   hâlinde olan madde, bilinçten bağımsızdır.
            bir  birey  tarafından  yapılan  her  seçim  tüm  insanlığı
            bağlaması umuduyla yapılır. Yani bir şeyi iyi olduğunu   Buna göre K. Marx ve F. Engels’in savunduğu gö-
            düşündüğü için seçen kişi, herkesin de bunu seçmesi-  rüş aşağıdakilerden hangisidir?
            ni bekler.
                                                               A) Diyalektik materyalizm            B) Mantıkçı pozitivizm
            J.  P.  Sartre’ın  varoluşçu  düşüncesi  ile  benzerlik
                                                               C) Fenomenoloji                         D)  Yeni ontoloji
            gösteren bu parçadan aşağıdaki yargıların hangi-
            sine ulaşılamaz?                                                  E) Varoluşçuluk
            A)  İnsanlar seçimleriyle oldukları kişiyi kendileri belir-
               lerler.
                                                           8.   Onlara göre iki tür bilgi vardır: Bilimsel bilgi ve bilimsel
            B)  İnsan, özgür iradesi ile geneli de ilgilendiren karar-
                                                               olmayan bilgi. Bilimsel olmayan bilgilerin herhangi bir
               lar alır.
                                                               önem ve değeri yoktur. Bu yüzden bütün gayretlerini,
            C)  İnsanın varoluşu, diğer varlık alanlarından farklı bir   bilimsel  bilginin  bilimsel  olmayan  bilgiden  nasıl  ayrış-
               özellik gösterir.                               tırılabileceğini  açıklamaya    ayırmışlardır.  Bu  yönelim,
            D)  İnsanın özgürlüğü zorunlu bir biçimde sorumluluğu   onların ilgi alanlarını, tümüyle olgu dünyası ile sınırla-
               da beraberinde getirir.                         maları ve olgu dışı tüm gerçeklik kategorilerini yok say-
                                                               malarıyla  sonuçlanmıştır.  Bilgi  dünyası,  olgu  dünyası
            E)  Kararın  sonucunun  ahlakiliği  başkaları  tarafından
                                                               ile bilgi süreci de mantıksal çıkarımla sınırlanmıştır. Bu
               da seçilebilmesine bağlıdır.
                                                               yüzden, onlara göre mantık sadece olgu dünyasındaki
                                                               ilişkilerin açıklanmasında kullanılmalıdır.

                                                               Bu parçada savunulan görüş aşağıdakilerden
        6.   İ. Kuçuradi değerler felsefesi üzerine yaptığı çalışma-  hangisidir?
            larla  Türkiye’de  felsefeye  katkıda  bulunmuştur.  İnsan
            ve  Değerleri  isimli  kitabın  girişinde  felsefenin  şimdiki   A) Fenomenalizm                      B)  Mantıkçı pozitivizm
            ve geçmişteki misyonuna ilişkin şöyle bir tespit yapar:
            “Eskiden  felsefi  görüşlerden  hareket  edilerek  felsefe   C) Egzistansiyalizm                     D) Materyalizm
            yapılıyordu. Çağımız insanının bir özelliği ise, fiilen ya-           E) Hermeneutik
            pılanı - bu yapılan ne olursa olsun - meşru göstermeğe
            çalışması; yapılanın “felsefesini” arkadan yapmasıdır.”
            İ.  Kuçuradi,  felsefenin  olan  bitenin  temellerini  göster-
            mesi  gerektiğini,  yapılanı  meşru  kılma  çabasında  ol-  9.      I.Bilinç, nesnelerin özünün bilinmesini sağlar.
            maması gerektiğini ifade eder. Çünkü ona göre ancak       II.İnsanın özgürlüğü doğuştan değil, bilinci sayesin-
            böyle bir çabayla insan onuruna yaraşır bir yaşamsal   dedir.
            düzen kurulabilir.
            Bu  parçada  vurgulanan  düşünce  aşağıdakilerden       III.Her dönemin kendi tinselliği vardır ve bu tinsellik
            hangisidir?                                           dilde kendine has anlamlar oluşturur.
            A)  Felsefe pratik yaşamın dinamiklerinin çözümlenme-     Öncüllerdeki ifadelerin temsil ettiği akımlar sırasıyla
               siyle teorik bir yapı kurabilir.                hangi seçenekte doğru olarak verilmiştir?
            B)  İnsanca yaşamın olanağı öncelikle değerler alanı-
               nın problem edilmesiyle söz konusu olabilir.                 I             II             III
            C)  Felsefi çabanın zaman içindeki değişimi felsefe ala-  A) Fenomenoloji  - Hermeneutik  - Egzistansiyalizm
               nının ortadan kalkma tehlikesini doğurur.
                                                               B) Fenomenoloji  - Egzistansiyalizm - Hermeneutik
            D)  Birey, eylemlerinin temellerini ve haklılığını kanıtla-
               mak için felsefe yapmalıdır.                    C) Hermeneutik  - Fenomenoloji  - Egzistansiyalizm
                                                               D) Hermeneutik  - Egzistansiyalizm - Fenomenoloji
            E)  Felsefe  yaşamın  somut  olaylarından  bağımsız,
               düşünsel bir alan olarak kalmalıdır.            E) Egzistansiyalizm - Hermeneutik  - Fenomenoloji



                                                                                                                                                                     259
                                                       258                                                                                                           259
   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265