Page 260 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 260
FELSEFE 20. Yüzyıl Felsefesi ve Ana Akımlar 3. TEST
5. Doğa bilimlerinin konusu olan varlıkların nedensel- 7. F. Hegel, varlık görüşünü tez-antitez ve sentez süreç-
lik yasasına uygun olarak açıklanması mümkündür. leriyle değişime dayalı olarak açıklamıştır. Ona göre;
İnsan söz konusu olduğundaysa aynı şartlar, her değişimin başlangıç noktası olan tez, tindir. K. Marx ve
zaman aynı davranışları doğurmaz. İnsan seçer, bu F. Engels; F. Hegel’in değişim sürecini kabul etmekle bir-
seçimler sonuçlarını beraberinde getirir. Bu sonuçlar- likte, başlangıç noktasını tin gibi manevi bir varlığa dayalı
dan gurur ya da pişmanlık duyulabilir. Bu durum yeni olarak açıklamayı reddetmişlerdir. Onlara göre başlangıç,
kararları, yeni seçimleri de beraberinde getirir. Ve her maddesel bir yapıda olmalıdır. Sürekli değişim ve hareket
bir birey kendini böyle var eder. Bununla beraber tek hâlinde olan madde, bilinçten bağımsızdır.
bir birey tarafından yapılan her seçim tüm insanlığı
bağlaması umuduyla yapılır. Yani bir şeyi iyi olduğunu Buna göre K. Marx ve F. Engels’in savunduğu gö-
düşündüğü için seçen kişi, herkesin de bunu seçmesi- rüş aşağıdakilerden hangisidir?
ni bekler.
A) Diyalektik materyalizm B) Mantıkçı pozitivizm
J. P. Sartre’ın varoluşçu düşüncesi ile benzerlik
C) Fenomenoloji D) Yeni ontoloji
gösteren bu parçadan aşağıdaki yargıların hangi-
sine ulaşılamaz? E) Varoluşçuluk
A) İnsanlar seçimleriyle oldukları kişiyi kendileri belir-
lerler.
8. Onlara göre iki tür bilgi vardır: Bilimsel bilgi ve bilimsel
B) İnsan, özgür iradesi ile geneli de ilgilendiren karar-
olmayan bilgi. Bilimsel olmayan bilgilerin herhangi bir
lar alır.
önem ve değeri yoktur. Bu yüzden bütün gayretlerini,
C) İnsanın varoluşu, diğer varlık alanlarından farklı bir bilimsel bilginin bilimsel olmayan bilgiden nasıl ayrış-
özellik gösterir. tırılabileceğini açıklamaya ayırmışlardır. Bu yönelim,
D) İnsanın özgürlüğü zorunlu bir biçimde sorumluluğu onların ilgi alanlarını, tümüyle olgu dünyası ile sınırla-
da beraberinde getirir. maları ve olgu dışı tüm gerçeklik kategorilerini yok say-
malarıyla sonuçlanmıştır. Bilgi dünyası, olgu dünyası
E) Kararın sonucunun ahlakiliği başkaları tarafından
ile bilgi süreci de mantıksal çıkarımla sınırlanmıştır. Bu
da seçilebilmesine bağlıdır.
yüzden, onlara göre mantık sadece olgu dünyasındaki
ilişkilerin açıklanmasında kullanılmalıdır.
Bu parçada savunulan görüş aşağıdakilerden
6. İ. Kuçuradi değerler felsefesi üzerine yaptığı çalışma- hangisidir?
larla Türkiye’de felsefeye katkıda bulunmuştur. İnsan A) Fenomenalizm B) Mantıkçı pozitivizm
ve Değerleri isimli kitabın girişinde felsefenin şimdiki
ve geçmişteki misyonuna ilişkin şöyle bir tespit yapar: C) Egzistansiyalizm D) Materyalizm
“Eskiden felsefi görüşlerden hareket edilerek felsefe
yapılıyordu. Çağımız insanının bir özelliği ise, fiilen ya- E) Hermeneutik
pılanı - bu yapılan ne olursa olsun - meşru göstermeğe
çalışması; yapılanın “felsefesini” arkadan yapmasıdır.”
İ. Kuçuradi, felsefenin olan bitenin temellerini göster- 9. I.Bilinç, nesnelerin özünün bilinmesini sağlar.
mesi gerektiğini, yapılanı meşru kılma çabasında ol-
maması gerektiğini ifade eder. Çünkü ona göre ancak II.İnsanın özgürlüğü doğuştan değil, bilinci sayesin-
böyle bir çabayla insan onuruna yaraşır bir yaşamsal dedir.
düzen kurulabilir. III.Her dönemin kendi tinselliği vardır ve bu tinsellik
Bu parçada vurgulanan düşünce aşağıdakilerden dilde kendine has anlamlar oluşturur.
hangisidir?
Öncüllerdeki ifadelerin temsil ettiği akımlar sırasıyla
A) Felsefe pratik yaşamın dinamiklerinin çözümlenme- hangi seçenekte doğru olarak verilmiştir?
siyle teorik bir yapı kurabilir.
B) İnsanca yaşamın olanağı öncelikle değerler alanı- I II III
nın problem edilmesiyle söz konusu olabilir.
A) Fenomenoloji - Hermeneutik - Egzistansiyalizm
C) Felsefi çabanın zaman içindeki değişimi felsefe ala-
nının ortadan kalkma tehlikesini doğurur. B) Fenomenoloji - Egzistansiyalizm - Hermeneutik
D) Birey, eylemlerinin temellerini ve haklılığını kanıtla- C) Hermeneutik - Fenomenoloji - Egzistansiyalizm
mak için felsefe yapmalıdır.
D) Hermeneutik - Egzistansiyalizm - Fenomenoloji
E) Felsefe yaşamın somut olaylarından bağımsız,
E) Egzistansiyalizm - Hermeneutik - Fenomenoloji
düşünsel bir alan olarak kalmalıdır.
259
258 259