Page 264 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 264

FELSEFE                          20. Yüzyıl Felsefesi ve Ana Akımlar                   4. TEST - B



        5.   İçimizde bir ateş yanar, kavramları ve anlamları sorgu-  6.   N. Hartmann'a göre bilgi, her zaman bir nesnenin kav-
            larken derin bir çıkmazın içinde debeleniriz. Sözcükler,   ranmasıdır.  Bu  da  nesnelerin  kendiliğinden  bizim  bi-
            dilin örtüsü altında gizlenen gerçeğin sadece bir yan-  lincimize düşmesiyle değil, tam tersine düşünen varlık
            sımasıdır. Onlarla varoluşun sırrına ulaşmak mümkün   olarak  öznenin  kendisini  aşıp  nesneleri  kavramasıyla
            değildir. Kavramlar kısıtlıdır, anlamlar ise kaygan bir ze-  olur. Bilgi, nesnenin bilinçteki yansıması olan tasarımlar
            minde dans eder. Söylemek istediklerimizi ifade etmek   yoluyla gerçekleşir. N. Hartmann'a göre, tasarım her ne
            için bir araç olarak kullanırız ancak asıl gerçeği kavram-  kadar bilginin nesnesi ile var olsa da, nesnenin kendi-
            larla ifade etmek imkansızdır. Varoluş sözcüklerin öte-  si, bilgisi söz konusu olmadığı zaman bile var olmaya
            sinde yükselir ve onlara meydan okur. Varoluşçu felse-  devam eder. Nesnenin bilgisinin söz konusu olabilmesi
            fenin temel prensiplerinden birisi insanın özgürlüğü ve   için önce nesnenin var olması gerekir.
            sorumluluğudur.  İnsan  kendi  varoluşunu  seçimleriyle
            yaratır. Her an yeni bir seçim yapma özgürlüğüne sa-     Buna göre N. Hartmann'ın bilgi anlayışı için aşağı-
            hiptir. Bu özgürlük aynı zamanda büyük bir sorumluluk   dakilerden hangisi söylenebilir?
            taşır. Ancak bu sorumlulukla birlikte çelişkiler ve acılar
                                                               A)  Tasarımın bilginin nesnesi olduğu
            da gelir. Yaşamın anlamsızlığını ve geçiciliğini görmek-
                                                               B)  Nesnelerin kendiliğinden bilince yansıdığı
            le birlikte yine de hayatı seçmek ve yaşamak için ce-
            saret etmek varoluşçu düşüncenin özünü oluşturur ve   C)  Bilginin nesneye ait özelliklerin yansıması olduğu
            insanı gerçek özgürlüğe ulaştırır.
                                                               D)  Nesnenin var olması için bilginin var olması gerektiği
            Buna  göre  aşağıdakilerden  hangisi  varoluşçu  dü-  E)  Nesnenin, özneden bağımsız bir varoluşa sahip olduğu
            şünceye örnek olamaz?
            A)  İnsanın davranışlarının sosyal, kültürel veya ekono-
               mik faktörlere bağlı olduğu bir dünyada insan için
               özgür bir iradeden bahsetmek saçmadır.
            B)  Acı, insanın varoluşunun bir parçasıdır ve yaşamın
               geçiciliğini,  anlamsızlığını  ve  çelişkilerini  anlamak
               için bir fırsat sunar.
            C)  Bireyin kendini gerçekleştirmesi, diğerlerinden farklı ve
               özgün bir şekilde varoluşunu ifade etmesi gereklidir.
            D)  İnsan, kendisine anlam kazandıran değerler ve ey-
               lemler üzerinde özgürce karar verebilir.    7.   İ. Kuçuradi'ye göre olayları ve durumları anlamak, ba-
                                                               ğımsız bir tavır takınmak zordur. Geçmişteki olayları ve
            E)  İnsan, hayatın anlamını kendi içinde oluşturma so-
                                                               yapıtları tek bir sözcükle yorumlamak da zordur. Aynı
               rumluluğunu taşır.
                                                               olayların farklı yorumlanması, bakış açısı ve yapı bü-
                                                               tünlüğü  farklı  olan  insanlardan  kaynaklanır.  Olayları
                                                               anlamak için arka plan bilgisi gereklidir. İnsan grupları
                                                               arasındaki ilişkilerde, durumlara ve olaylara asıl yönü
                                                               veren insanın bütünlüğünü bilmek önemlidir.
                                                               Buna göre aşağıdaki yargılardan hangisine
                                                               ulaşılamaz?
                                                               A)  Her olay ve yapıt karmaşık ve çok katmanlıdır.
                                                               B)  Önyargılardan kurtulmanın yolu felsefi sorgulama-
                                                                  dan geçer.

                                                               C)  Aynı olayların ve durumların farklı şekillerde yorum-
                                                                  lanması sık görülen bir olgudur.
                                                               D)  İnsanların niyetlerini, değerlerini ve eylemlerinin ar-
                                                                  kasındaki motivasyonları anlamak için çaba göster-
                                                                  mek gerekir.
                                                               E)  Bir  olayı  veya  durumu  tam  olarak  kavramak  için,
                                                                  onu meydana getiren faktörleri ve insanları anlama-
                                                                  ya çalışmak gerekir.



                                                       262                                                                                                           PB
   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269