Page 264 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 264
FELSEFE 20. Yüzyıl Felsefesi ve Ana Akımlar 4. TEST - B
5. İçimizde bir ateş yanar, kavramları ve anlamları sorgu- 6. N. Hartmann'a göre bilgi, her zaman bir nesnenin kav-
larken derin bir çıkmazın içinde debeleniriz. Sözcükler, ranmasıdır. Bu da nesnelerin kendiliğinden bizim bi-
dilin örtüsü altında gizlenen gerçeğin sadece bir yan- lincimize düşmesiyle değil, tam tersine düşünen varlık
sımasıdır. Onlarla varoluşun sırrına ulaşmak mümkün olarak öznenin kendisini aşıp nesneleri kavramasıyla
değildir. Kavramlar kısıtlıdır, anlamlar ise kaygan bir ze- olur. Bilgi, nesnenin bilinçteki yansıması olan tasarımlar
minde dans eder. Söylemek istediklerimizi ifade etmek yoluyla gerçekleşir. N. Hartmann'a göre, tasarım her ne
için bir araç olarak kullanırız ancak asıl gerçeği kavram- kadar bilginin nesnesi ile var olsa da, nesnenin kendi-
larla ifade etmek imkansızdır. Varoluş sözcüklerin öte- si, bilgisi söz konusu olmadığı zaman bile var olmaya
sinde yükselir ve onlara meydan okur. Varoluşçu felse- devam eder. Nesnenin bilgisinin söz konusu olabilmesi
fenin temel prensiplerinden birisi insanın özgürlüğü ve için önce nesnenin var olması gerekir.
sorumluluğudur. İnsan kendi varoluşunu seçimleriyle
yaratır. Her an yeni bir seçim yapma özgürlüğüne sa- Buna göre N. Hartmann'ın bilgi anlayışı için aşağı-
hiptir. Bu özgürlük aynı zamanda büyük bir sorumluluk dakilerden hangisi söylenebilir?
taşır. Ancak bu sorumlulukla birlikte çelişkiler ve acılar
A) Tasarımın bilginin nesnesi olduğu
da gelir. Yaşamın anlamsızlığını ve geçiciliğini görmek-
B) Nesnelerin kendiliğinden bilince yansıdığı
le birlikte yine de hayatı seçmek ve yaşamak için ce-
saret etmek varoluşçu düşüncenin özünü oluşturur ve C) Bilginin nesneye ait özelliklerin yansıması olduğu
insanı gerçek özgürlüğe ulaştırır.
D) Nesnenin var olması için bilginin var olması gerektiği
Buna göre aşağıdakilerden hangisi varoluşçu dü- E) Nesnenin, özneden bağımsız bir varoluşa sahip olduğu
şünceye örnek olamaz?
A) İnsanın davranışlarının sosyal, kültürel veya ekono-
mik faktörlere bağlı olduğu bir dünyada insan için
özgür bir iradeden bahsetmek saçmadır.
B) Acı, insanın varoluşunun bir parçasıdır ve yaşamın
geçiciliğini, anlamsızlığını ve çelişkilerini anlamak
için bir fırsat sunar.
C) Bireyin kendini gerçekleştirmesi, diğerlerinden farklı ve
özgün bir şekilde varoluşunu ifade etmesi gereklidir.
D) İnsan, kendisine anlam kazandıran değerler ve ey-
lemler üzerinde özgürce karar verebilir.
7. İ. Kuçuradi'ye göre olayları ve durumları anlamak, ba-
E) İnsan, hayatın anlamını kendi içinde oluşturma so- ğımsız bir tavır takınmak zordur. Geçmişteki olayları ve
rumluluğunu taşır. yapıtları tek bir sözcükle yorumlamak da zordur. Aynı
olayların farklı yorumlanması, bakış açısı ve yapı bü-
tünlüğü farklı olan insanlardan kaynaklanır. Olayları
anlamak için arka plan bilgisi gereklidir. İnsan grupları
arasındaki ilişkilerde, durumlara ve olaylara asıl yönü
veren insanın bütünlüğünü bilmek önemlidir.
Buna göre aşağıdaki yargılardan hangisine
ulaşılamaz?
A) Her olay ve yapıt karmaşık ve çok katmanlıdır.
B) Önyargılardan kurtulmanın yolu felsefi sorgulama-
dan geçer.
C) Aynı olayların ve durumların farklı şekillerde yorum-
lanması sık görülen bir olgudur.
D) İnsanların niyetlerini, değerlerini ve eylemlerinin ar-
kasındaki motivasyonları anlamak için çaba göster-
mek gerekir.
E) Bir olayı veya durumu tam olarak kavramak için,
onu meydana getiren faktörleri ve insanları anlama-
ya çalışmak gerekir.
262 PB