Page 267 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 267

ÇÖZÜMLÜ SORULAR                   20. Yüzyıl Filozoflarının Görüşleri                   FELSEFE



        5.   Bilim felsefesi alanındaki çalışmalarıyla öne çıkan T.   6.   İsyan Ahlakı isimli kitabında N. Topçu, ruh hâllerimizin
            Kuhn’un görüşlerinin merkezinde, paradigma kavramı   ahlâka  bağlı  olduğunu  yazar.  Mutluluk,  görev,  fayda
            yer  alır.  Belli  bir  dönemde  bilim  insanları  tarafından   bunların hepsi de insanî duygulardır ancak aynı zaman-
            kabul görmüş ve doğayı açıklamak için kullanılan dü-  da pasiftirler. Onun için ahlaklılık, bunların ötesindedir.
            şünceler bütünü olarak tanımlanan paradigma, evreni   Böyle bir ahlaklılığı anlamak için, hareketin kendisini in-
            açıklamada  yetersiz  kaldığında  yerini  yenisine  bıra-  celemek gerekir. Tüm hareketlerin amacı türün kendisi-
            kır.  Bu  sebeple,  bilimsel  araştırmalarla  ortaya  çıkan   nin ötesine geçmesine imkân sağlamak ve sonsuzluğa
            gelişmeler  doğrultusunda  değişime  uğrayabilir.  Eski   ulaşmaktır. Bu nedenle de mutluluk, fayda, görev vs. in-
            paradigmanın yerini alan her yeni paradigma aynı za-  sanın esaret kapılarına dönüşür. İnsan bu esaretlerden
            manda bilimsel bir devrimi de gerçekleştirir. Bilim de   kurtulup onların üstüne çıkmalı ve hareketin amacı olan
            bu sayede ilerleme kaydeder.                       sonsuzluğa göre kendisine yön vermelidir. O, insanın
                                                               ancak bunu başardığı zaman ahlaklılığa kavuşulabile-
            Buna  göre  paradigma  kavramı  için  aşağıdakiler-  ceğini söyler.
            den hangisi doğrudur?
                                                               Metne göre N. Topçu’nun ahlak anlayışıyla örtüşen
            A)  Eskiden  ele  alınan  bilimsel  sorunların,  değişme-
                                                               seçenek hangisidir?
               den çözümlenmesi için çalışır.
                                                               A)  Ahlaki eylemlerin amacına iyi ideasına yönelmekle
            B)  Cevap  veremediği  sorular  ya  da  durumlar  oldu-
                                                                  ulaşılır.
               ğunda, terk edilir.
                                                               B)  Hareketin gayesi, insanı kendi mükemmeline ulaş-
            C)  İçinde yaşanılan tarihsel süreçten bağımsız bir ya-
                                                                  tırmaktır.
               pıdadır.
                                                               C)  Hazza ulaştıran eylem, iyinin gerçek ölçütüdür.
            D)  Çağları aşan bir yapıda kuram oluşturmaya çalış-
               maktadır.                                       D)  Ahlaki eylem ödeve uygun olandır.
            E)  Bilimsel değişikliklere kapalı bir yapısı vardır.   E)  Bir eylemi ahlaki kılan sonuçlarıdır.
                                                               Çözüm:
            Çözüm:                                             Soru kökümüzde N. Topçu’nun İsyan Ahlakı kitabından
            Parçada  T.  Kuhn’un  felsefi  görüşlerinin  temelindeki   yola çıkarak ahlaklılık kavramı açıklanmaya çalışılmış-
            kavramın paradigma olduğu verilmiştir. Buna göre pa-  tır. Sorumuzda da bu görüşle örtüşen seçenek isten-
            radigma; bilim insanları tarafından kabul gören ve belli   mektedir. Seçeneklerimize baktığımızda;
            bir dönemde geçerli olan değerler bütünü olarak ifade
            edilir. Yaşanan değişim ve gelişmeler paradigmaları da   A seçeneğinde “Ahlaki eylemlerin amacına iyi ideasına
            etkiler. Geçerliliğini yitiren paradigmalar terk edilir.   yönelmekle ulaşılır.”  ifadesine yakın anlamlı bir cümle
                                                               göremiyoruz.    İyi  ideası  Platon’un  ahlak  görüşüne  ait
            A)  Eskiden ele alınan bilimsel sorunların, değişmeden   bir kavramdır.
            çözümlenmesi  için  çalışır  yargısı,  parçada  verilenler-
            den yola çıkarak yanlıştır. Çünkü paradigma değişime   B seçeneğinde “Hareketin gayesi, insanı kendi mükem-
            uğrayabilir.                                       meline  ulaştırmaktır.”  ifadesinin  metinde  geçen  “Tüm
                                                               hareketlerin amacı türün kendisinin ötesine geçmesine
            B)  Cevap veremediği sorular ya da durumlar olduğun-
            da  terk  edilir  yargısı,  parçada  verilen  bilgilerle  örtüş-  imkân sağlamaktır” ifadesiyle örtüştüğünü görüyoruz.
            mektedir. Evreni açıklamada yetersiz kaldığında yerine   C  seçeneğinde  “Hazza  ulaştıran  eylem  iyinin  gerçek
            yenisi gelir. Bu nedenlerle doğru cevap B seçeneğidir.
                                                               ölçütüdür.” ifadesinin metinde geçen   “Bu nedenle de
            C)  İçinde  yaşanılan  süreçten  bağımsız  bir  yapıdadır   mutluluk, fayda, görev vs. insanın esaret kapılarına dö-
            yargısı,  doğru  bir  ifade  değildir.  Çünkü  paradigmalar,   nüşür.” ifadesiyle çeliştiğini görüyoruz. N. Topçu hazzı
            evreni açıklamak için belli bir dönemde kullanılan dü-  bir engel olarak gördüğünü dile getirmiştir.
            şüncelerdir.
                                                               D seçeneğinde “Ahlaki eylem ödeve uygun olandır.” ifa-
            D)  Çağları  aşan  bir  yapıda  kuram  oluşturmaya  ça-  desinin metinde geçen  “Bu nedenle de mutluluk, fayda,
            lışmaktadır. Bu yargı da parçaya göre doğru değildir.   görev vs. insanın esaret kapılarına dönüşür.” ifadesiyle
            Paradigma çağları aşacak şekilde değildir, belli bir dö-
            neme ait olarak karşımıza çıkar.                   çeliştiğini görüyoruz. N. Topçu ödevi de bir engel olarak
                                                               gördüğünü dile getirmiştir. Ödev kavramı I. Kant’ın ah-
            E)  Bilimsel  değişikliklere  kapalı  bir  yapısı  vardır  ifa-  lak felsefesine ait bir kavramdır.
            desi de parçaya göre doğru değildir. Bilimde yaşanan
            değişiklikler paradigmayı da etkileyecek bir yapıdadır.  E  seçeneğinde  “Bir  eylemi  ahlaki  kılan  sonuçlarıdır.”
                                                               ifadesinin de metinde karşılığı olabilecek bir cümle bu-
                                               Cevap: B
                                                               lunmamaktadır.                      Cevap: B



                                                       265
   262   263   264   265   266   267   268   269   270   271   272