Page 270 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 270

FELSEFE                           20. Yüzyıl Filozoflarının Görüşleri



        11.  Fransız düşünür J.P. Sartre  özgür olduğumuza, seçim-  E)  Hayat, anlam ve amacını insanın kendi yaratma-
            lerimiz ve eylemlerimizden sorumlu olduğumuza vurgu   sında bulur. Parçada evrenin kendinde saçma olduğu
            yapar.  Kaderin  önceden  belirlendiği  veya  dışsal  güç-  o yüzden hayata anlam ve amaç kazandıracak olanın
            lerin hayatımızı şekillendirdiği diğer felsefi sistemlerin   insanın seçimleri olduğu ifade edilmektedir. Dolayısıyla
            aksine, J. P. Sartre, bireylerin görünüşte saçma bir ev-  bu yargı söylenebilir.
            rende kendi anlam ve amacını yaratma yeteneğine vur-
                                                                                                                                       Cevap: B
            gu yapar. Ona göre özgürlük sadece bir ayrıcalık değil,
            seçimlerimizin sonuçlarından sorumlu olduğumuz içkin
                                                           12.   Paradigma  kavramıyla  bilime  yaklaşımımızda  önem-
            bir yükümlülüktür. Bireylerin özgün bir şekilde yaşama-
                                                               li değişimler meydana getiren T. Kuhn'a göre bilimsel
            ya çalışması, gerçek benliklerini kucaklaması ve özgün
                                                               bilgiler  doğrusal  ve  birikimli  bir  şekilde  ilerlemezler.
            olmayan varoluş biçimlerini reddetmesi gerektiğini ileri
                                                               Değişen  paradigmalardan  etkilenirler.  Bir  paradigma
            sürer.  J. P. Sartre, özgünlüğün sürekli bir öz-keşif ve
                                                               değişimi, bilim insanlarının daha önce geçerli kabul et-
            öz-yaratma süreciyle elde edilmesi  gerektiğini savunur.
                                                               medikleri tezleri yeni bir anlayışla kavramalarına sebep
            Bireylere kendi değer ve inançlarına uygun bir şekilde
                                                               olabilir. Ona göre bilim dünyasının ortak yaklaşımı ve
            yaşamalarını önerir.
                                                               değerler dizisi, bilimsel doğrunun oluşturulmasında et-
            Buna göre J. P. Sartre’ın görüşleri için aşağıdakiler-  kilidir. Bu nedenle bilim anlayışımız hiçbir zaman tam
            den hangisi söylenemez?                            anlamıyla tarafsızdır diyemeyiz. Tarafsız olarak kabul
                                                               edilen çıkarımlar, bunları ortaya koyan bilim insanları-
            A)  İnsan ahlaki seçimlerinde özgürdür.
                                                               nın dünya görüşlerinden etkilenir.
            B)  İnsanın özü varoluşundan önce gelir.
                                                               Metne göre T. Kuhn  hangi felsefi probleme yanıt
            C)  İnsanlar kendi özünü ve değerlerini yaratabilir.
                                                               aramaktadır?
            D)  İnsan eylemlerinin sonuçlarını üstlenmelidir.
                                                               A)  Bilimsel bilginin nitelikleri nelerdir?
            E)  Hayat anlam ve amacını, insanın kendini yaratma-
                                                               B)  Varlığın özü nedir?
               sında bulur.
                                                               C)  Metafizik nedir?
            Çözüm:
                                                               D)  Bilimin değeri nedir?
            Parçada J. P. Sartre’ın varoluşçuluğuna ilişkin görüşle-  E)  Bilim ve felsefe arasında nasıl bir ilişki vardır?
            rine yer verilmiştir. J. P. Sartre’a göre insan özgürdür ve
                                                               Çözüm:
            ahlaki eylem ya da seçimlerinden sorumludur. Önceden
            belirlenmiş sabit bir öze sahip olmayan insanın yapıp   Sorumuzda metinde verilen T. Kuhn’un görüşlerinin se-
            etmeleri, kendi kendisini inşa etme potansiyeline sahip   çeneklerdeki hangi soruya yanıt niteliği taşıdığını bul-
            olmasını sağlar. Kendinde anlam ya da değerden yok-  mamız isteniyor. Seçeneklere bakalım:
            sun olan, bu evrende hayatına anlam ve amaç katacak   A seçeneğinde “Bilimsel bilginin nitelikleri nelerdir?” so-
            olan da yine insanın kendisidir. Bunlar ışığında seçe-
                                                               rusu ile metinde yer alan “T. Kuhn'a göre bilimsel bilgi-
            neklere baktığımızda:
                                                               ler doğrusal ve birikimli bir şekilde ilerlemezler. Değişen
            A)  İnsan ahlaki seçimlerinde özgürdür. – Parçanın ba-  paradigmalardan  etkilenirler.”  ifadesinin  örtüştüğünü
            şında da ifade edildiği üzere varoluşçuluğa göre insan   görüyoruz. Metnin devamında ise paradigma kavramı-
            seçimlerinde özgürdür. Dolayısıyla bu yargı söylenebilir.  nın bilimsel bilgiyi nasıl ve ne yönde etkilediğine dair
                                                               açıklamalar yapılmıştır.
            B)  İnsanın   özü   varoluşundan   önce   gelir.   –
            Varoluşçuluğa göre insanın önceden belirlenmiş bir özü   B seçeneğinde “Varlığın özü nedir?” ve C seçeneğinde-
                                                               ki “Metafizik nedir?” soruları varlık felsefesinin alanına
            yoktur. İnsan önce var olur. Sonra seçimleriyle özünü
                                                               girer.  Oysa  metin  bilim  felsefesine  ait  sorunları  konu
            yaratır. O yüzden bu yargı söylenemez.
                                                               edinmiştir.
            C)  İnsanlar  kendi  özünü  ve  değerlerini  yaratabilir.  –   D  seçeneğinde  “Bilimin  değeri  nedir?”  sorusu  bilim
            Parçada da geçtiği üzere insan eylem ve seçimleriyle
                                                               felsefesine ait olmakla birlikte bilimsel bilginin nitelikle-
            kendi özünü ve değerlerini yaratabilir. Öz ya da değer   rinden ziyade bilimin toplumsal hayattaki pratik yansı-
            verili değildir. Sonradan var edilir.
                                                               malarını sorgular ve metin bize buna dair bir şey söy-
            D)  İnsan  eylemlerinin  sonuçlarını  üstlenmelidir.  –   lememektedir.
            Eylem  ya  da  seçimlerinde  özgür  olan  insan  bunların   E seçeneğinde “Bilim ve felsefe arasında nasıl bir iliş-
            sonuçlarını  da  üstlenmek  durumundadır.  Parçanın  ilk   ki vardır?” sorusunun karşılığı olabilecek herhangi bir
            cümlesinden de bu yargı çıkarılabilir.             cümlenin metinde geçtiğini görmemekteyiz.

                                                                                                                                      Cevap: A


                                                                                                                                                                     269
                                                       268                                                                                                           269
   265   266   267   268   269   270   271   272   273   274   275