Page 270 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 270

FELSEFE                           20. Yüzyıl Filozoflarının Görüşleri



        11.  Fransız düşünür J.P. Sartre  özgür olduğumuza, seçim-  sında bulur. – Parçada evrenin kendinde saçma olduğu
            lerimiz ve eylemlerimizden sorumlu olduğumuza vurgu   o yüzden hayata anlam ve amaç kazandıracak olanın
            yapar.  Kaderin  önceden  belirlendiği  veya  dışsal  güç-  insanın seçimleri olduğu ifade edilmektedir. Dolayısıyla
            lerin hayatımızı şekillendirdiği diğer felsefi sistemlerin   bu yargı söylenebilir.
            aksine, J. P. Sartre, bireylerin görünüşte saçma bir ev-
                                                                                                 Cevap: B
            rende kendi anlam ve amacını yaratma yeteneğine vur-
            gu yapar. Ona göre özgürlük sadece bir ayrıcalık değil,   12.   Paradigma  kavramıyla  bilime  yaklaşımımızda  önem-
            seçimlerimizin sonuçlarından sorumlu olduğumuz içkin   li değişimler meydana getiren T. Kuhn'a göre bilimsel
            bir yükümlülüktür. Bireylerin özgün bir şekilde yaşama-  bilgiler  doğrusal  ve  birikimli  bir  şekilde  ilerlemezler.
            ya çalışması, gerçek benliklerini kucaklaması ve özgün   Değişen  paradigmalardan  etkilenirler.  Bir  paradigma
            olmayan varoluş biçimlerini reddetmesi gerektiğini ileri   değişimi, bilim insanlarının daha önce geçerli kabul et-
            sürer.  J. P. Sartre, özgünlüğün sürekli bir öz-keşif ve   medikleri tezleri yeni bir anlayışla kavramalarına sebep
            öz-yaratma süreciyle elde edilmesi  gerektiğini savunur.   olabilir. Ona göre bilim dünyasının ortak yaklaşımı ve
            Bireylere kendi değer ve inançlarına uygun bir şekilde   değerler dizisi, bilimsel doğrunun oluşturulmasında et-
            yaşamalarını önerir.                               kilidir. Bu nedenle bilim anlayışımız hiçbir zaman tam
                                                               anlamıyla tarafsızdır diyemeyiz. Tarafsız olarak kabul
            Buna göre J. P. Sartre’ın görüşleri için aşağıdakiler-  edilen çıkarımlar, bunları ortaya koyan bilim insanları-
            den hangisi söylenemez?                            nın dünya görüşlerinden etkilenir.
            A)  İnsan ahlaki seçimlerinde özgürdür.
                                                               Metne göre T. Kuhn  hangi felsefi probleme yanıt
            B)  İnsanın özü varoluşundan önce gelir.           aramaktadır?
            C)  İnsanlar kendi özünü ve değerlerini yaratabilir.   A)  Bilimsel bilginin nitelikleri nelerdir?
            D)  İnsan eylemlerinin sonuçlarını üstlenmelidir.  B)  Varlığın özü nedir?

            E)  Hayat anlam ve amacını, insanın kendini yaratma-  C)  Metafizik nedir?
               sında bulur.
                                                               D)  Bilimin değeri nedir?
            Çözüm:
                                                               E)  Bilim ve felsefe arasında nasıl bir ilişki vardır?
            Parçada J. P. Sartre’ın varoluşçuluğuna ilişkin görüş-
                                                               Çözüm:
            lerine  yer  verilmiştir.  J.  P.  Sartre’a  göre  insan  özgür-
            dür ve ahlaki eylem ya da seçimlerinden sorumludur.   Sorumuzda  metinde  verilen  T.  Kuhn’un  görüşlerinin
            Önceden belirlenmiş sabit bir öze sahip olmayan insa-  hangi seçeneklerdeki hangi soruya yanıt niteliği taşıdı-
            nın yapıp etmeleri, kendi kendisini inşa etme potansi-  ğını bulmamız isteniyor. Seçeneklere bakalım:
            yeline  sahip  olmasını  sağlar.  Kendinde  anlam  ya  da
                                                               A seçeneğinde “Bilimsel bilginin nitelikleri nelerdir?” so-
            değerden yoksun olan, bu evrende hayatına anlam ve
                                                               rusu ile metinde yer alan “T. Kuhn'a göre bilimsel bilgi-
            amaç katacak da olan da yine insanın kendisidir. Bunlar
                                                               ler doğrusal ve birikimli bir şekilde ilerlemezler. Değişen
            ışığında seçeneklere baktığımızda:
                                                               paradigmalardan  etkilenirler.”  ifadesinin  örtüştüğünü
            A)  İnsan ahlaki seçimlerinde özgürdür. – Parçanın ba-  görüyoruz. Metnin devamında ise paradigma kavramı-
            şında da ifade edildiği üzere varoluşçuluğa göre insan   nın bilimsel bilgiyi nasıl ve ne yönde etkilediğine dair
            seçimlerinde özgürdür. Dolayısıyla bu yargı söylenebilir.  açıklamalar yapılmıştır.
            B)  İnsanın   özü   varoluşundan   önce   gelir.   –   B seçeneğinde “Varlığın özü nedir?” ve C seçeneğinde-
            Varoluşçuluğa göre insanın önceden belirlenmiş bir özü   ki “Metafizik nedir?” soruları varlık felsefesinin alanına
            yoktur. İnsan önce var olur. Sonra seçimleriyle özünü   girer.  Oysa  metin  bilim  felsefesine  ait  sorunları  konu
            yaratır. O yüzden bu yargı söylenemez.             edinmiştir.

            C)  İnsanlar  kendi  özünü  ve  değerlerini  yaratabilir.  –   D  seçeneğinde  “Bilimin  değeri  nedir?”  sorusu  bilim
            Parçada da geçtiği üzere insan eylem ve seçimleriyle   felsefesine ait olmakla birlikte bilimsel bilginin nitelikle-
            kendi özünü ve değerlerini yaratabilir. Öz ya da değer   rinden ziyade bilimin toplumsal hayattaki pratik yansı-
            verili değildir. Sonradan var edilir.              malarını sorgular ve metin bize buna dair bir şey söy-
                                                               lememektedir.
            D)  İnsan  eylemlerinin  sonuçlarını  üstlenmelidir.  –
            Eylem  ya  da  seçimlerinde  özgür  olan  insan  bunların   E seçeneğinde “Bilim ve felsefe arasında nasıl bir iliş-
            sonuçlarını  da  üstlenmek  durumundadır.  Parçanın  ilk   ki vardır?” sorusunun karşılığı olabilecek herhangi bir
            cümlesinden de bu yargı çıkarılabilir.             cümlenin metinde geçtiğini görmemekteyiz.   Cevap: A
            E)  Hayat, anlam ve amacını insanın kendi yaratma-



                                                                                                                                                                     269
                                                       268                                                                                                           269
   265   266   267   268   269   270   271   272   273   274   275