Page 275 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 275

FELSEFE                                            TEST
                                          20. Yüzyıl Filozoflarının Görüşleri                    2     B



        1.   İnsan, yaşadığı olaylar, kurduğu ilişkiler ve bitmeyen   3.   “Varlık olmaksızın herhangi bir âlem tasavvur etmek nasıl
            kaygıları ile sürekli hareket hâlindeki bir varlıktır. Bu   gülünçse, hareket hadisesini yok sayarak insanı düşünmek
            yapıp etmeleri içerisinde insan, yaşamak adına bu du-  de öylece abestir. O, varlığımızın her an yenilenmesi ve
            rumların içinden sıyrılmak ve kendini var etmek mec-  kendi kendisini, daima sonsuzluğa yöneltme isteğiyle ye-
            buriyetindedir.                                    niden yaratmasıdır. Hareketin bizzat kendisine gönül ver-
                                                               meyerek  onun  devşirilecek  yemişlerini  düşünmek,  fayda
            Sözü edilen bu düşünceler aşağıdaki görüşlerden    sağlayıcı gayeyi gözetmek, hareketin iflasıdır.”
            hangisine yakındır?
                                                               Buna göre N. Topçu’nun aşağıdaki görüşlerden hangi-
            A)  H. Bergson’un sezgiciliğine
                                                               sinin ahlaki anlayışlarını eleştirdiği söylenebilir?
            B)  J. P. Sartre’ın varoluşçuluğuna
                                                               A)  Pragmatizm
            C)  K. Marx’ın materyalizmine
                                                               B)  Anarşizm
            D)  E. Husserl’in fenomenolojisine
                                                               C)  Entüisyonizm
            E)  A. Comte’un pozitivizmine
                                                               D)  Ödev ahlakı
                                                               E)  Varoluşçuluk



                                                           4.   H. Bergson’a göre ahlak, kapalı ve açık olmak üzere iki-
                                                               ye ayrılır. Kapalı ahlakı toplumun süregelen değerlerini,
                                                               geleneklerini,  yasalarını  koruyup  sürdürmeyi  amaçla-
                                                               yan ahlak olarak görür. Kapalı ahlak, bireyselliği içer-
                                                               mediği gibi evrensel olmaktan da uzaktır. Açık ahlakta
                                                               ise, davranışların temeli insandadır ve insan kendisini
                                                               toplumla  sınırlandırmamıştır.  İnsan  ahlaki  kararlarını
                                                               verirken iç sesine kulak verir. Bu şekilde kendisini ge-
                                                               liştirerek özgürleşme yolunda ilerler.  Açık ahlak, bütün

                                                               yaşamı kuşatan evrensel bir nitelik taşır.
        2.   T. Mengüşoğlu İnsan Felsefesi isimli kitabında insanın
                                                                 Ahlakı “kapalı ve açık ahlak” olarak tanımlayan felsefi
            niteliklerinden  birisi  olarak,  isteyen  bir  varlık  olmasın-
                                                               akım  aşağıdakilerden hangisidir?
            dan söz eder. Ona göre bu isteme insanın sahip olduğu
            sonsuz, sınırsız arzular, istekler, umutlar ya da hayaller   A)  Pragmatizm
            değildir. İsteme, istenilen şeyin gerçekleşmesi üzerinde
            durur ve onu gerçekleştirmeye çalışır. Bu şekilde insan,   B)  Entüisyonizm
            gücünü kendisini bütünlüğü ile ortaya koymak için kul-  C)  Ödev ahlakı
            lanır. Ona göre bu güç, gelişigüzel değil, hesap edilen,
                                                               D)  Hedonizm
            ölçülüp  biçilen  bir  güçtür.  Zaten  böyle  bir  hesap  etme
                                                               E)  Nihilizm
            yoksa o zaman çocuklarla yeni yetişen genç insanlarda
            olduğu gibi, isteme ile sonsuz arzu etmelerimiz arasında-
            ki sınır silinir.
                                                           5.   “…Hayır, var olan gerçek bulgular değil, sadece yorum-
            Buna  göre  aşağıdaki  örneklerden  hangisi  T.    lardır.  Herhangi  bir  gerçeği  –kendi  içinde  kuramayız:
            Mengüşoğlu için isteme sayılır?                    belki  de  böyle  bir  şeyi  yapmak  istemek  deliliktir.  ….
                                                               Doğrudan olgular yoktur; sadece yorumlar vardır ...”
            A)  Dünya  barışını  isteyen  devletlerin  silah  satışlarını                                F. Nietzsche
               desteklemesi
                                                               Parçadan yola çıkarak F. Nietzsche’nin hangi görüşe
            B)  Sağlıklı beslenme kararı alan Ebru’nun her gün  tatlı
                                                               karşı çıktığını söyleyebiliriz?
               yemesi
            C)  Çevre  sorunlarına  duyarlı  olan  müteahhit  Kerim’in   A)  Pozitivizm
               yeşil çatılı evler yapması                      B)  Pragmatizm
            D)  Olimpiyatlarda ödül almak isteyen bir sporcunun çok   C)  Rasyonalizm
               çalışmak uğruna uykusuz kalması
                                                               D)  Rölativizm
            E)  Üniversite sınavında ilk tercihine yerleşmek isteyen
                                                               E)  Septisizm
               Mete’nin vaktinin çoğunu futbol oynayarak geçirmesi


                                                       273
   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279   280