Page 279 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 279

FELSEFE                                            TEST
                                          20. Yüzyıl Filozoflarının Görüşleri                    4



        1.   “Hedonizm, pesimizim, utilitarizm, eudaimonizm- bütün   3.   J.  P.  Sartre  Varoluşçuluk  adlı  eserinde,  “Biz  burada
            bu sistemler şeylerin değerini onlara eşlik eden haz ve   çıkış  noktası  olarak  R.  Descartes'ın  görüşünü  (cogito’
            acı ile ölçerler. Dolayısıyla bunlar; derine inemeyen ço-  sunu) benimsiyor, ondan başka gerçek olamaz, diyoruz:
            cuksu ve yüzeysel bakan kimseler tarafından durumların   “Düşünüyorum,  öyleyse  varım”,  bilincin  kendiliğinden
            olguların özüne inemeyen, ilintilere dayanan değerlen-  ulaştığı  mutlak  hakikat  budur.  Çünkü  R.  Descartes’ın
                                                               cogito’su  dışında  her  şey  olasıdır.  Üstelik  bir  gerçeğe
            dirme sistemleri olarak görülebilirler. Yapıcı yeteneğini
                                                               yönelmeyen her olasılık öğretisi, hiçlik içinde yok olup
            kullananlar veya yaratıcı bilince sahip olan sanatçılar bu
                                                               gider. Olasıyı tanımlamak için gerçeği ele geçirmek ge-
            görüşlere ancak alay ederek ve küçümsemeyle bakar-
                                                               rekir, Yani, yaklaşık bir gerçeğin var olması için, ortada
            lar.”
                                                               mutlak bir gerçeğin bulunması gerekir. Bu mutlak gerçek
                                                  F. Nietzsche  ise basit, varılması kolay, herkesçe kavranabilir bir ger-
                                                               çektir: İnsanın bir aracıya başvurmaksızın kendini anla-
            Metinden yola çıkarak seçeneklerden hangisinin F.
                                                               ması, özünü bilmesi gerçeği."
            Nietzsche ’nin sözleriyle uyumlu olduğunu söyleye-
            biliriz?                                           Buna göre J. P. Sartre’ın, R. Descartes’ın görüşünü
                                                               çıkış noktası olarak görmesinin nedeni aşağıdakiler-
            A)  Sanatçı olgulara saf ve çocuksu bakmayı bilmelidir.  den hangisidir?
            B)  İnsan davranışlarının arkasındaki iki ilke haz ve acıdır.
                                                               A)  İnsanın özünü bilmesi için aracıya ihtiyaç duymadı-
            C)  Sanatçı ancak acı çekerse yaratıcı olabilir.      ğını savunuyor olması
            D)  Yaratıcı bilince sahip olmak için haz ve acıdan uzak   B)  Mutlak  gerçeğe  ulaşmanın  hiçbir  koşulda  mümkün
               durmak gerekir.                                    olmadığını savunması
                                                               C)  İnsanı  kendiliğinden  meydana  gelen  herhangi  bir
            E)  Hakikate ancak derinlemesine bakılarak ulaşılabilir.
                                                                  varlık olarak görmesi
                                                               D)  Bilincin kendini kavramasının olası bir durum oldu-
        2.   Tolstoy’un İnsan Neyle Yaşar isimli öyküsünde söz ettiği   ğunu ifade etmesi
            Semyon, kazandığı parayla ailesinin ancak karnını do-  E)  Başkalarının var oluşunu kendi var oluşunun nedeni
            yurabilen yoksul bir ayakkabıcıdır. Sonbahar geldiğinde   olarak görmesi
            havalar soğuduğu ve gocukları çok eskidiği için karısıyla
            biriktirdikleri  parayı  köylülerdeki  alacakları  ile  birleştirip
            yeni bir gocuk almak niyetiyle köye gitmiş ancak gittiği
            köyden hiçbir şey alamadan geri dönmek zorunda kal-
            mıştır. Akşam dönüş yolunda kilisenin önünden geçer-
            ken duvar kenarında çıplak ve hareketsiz bir adam gö-
            rür Semyon. Adamın bir kötülük yaptığı için oraya öyle
            atılmış  olabileceğini  ve  yaklaşırsa  kendisine  de  zarar   4.   W. Heisenberg, kuantumsal parçacıkların hareketlerine
            verebilecek olduğunu düşünüp korkar ve uzaklaşır. Ama   matematiksel bir çözüm getirme adına uzun yıllar çalış-
            biraz ilerledikten sonra içinden bir ses onu rahatsız eder.   mış bir fizikçidir. Elindeki tek bilimsel veri I. Newton’un
            Bu soğuk akşam saatinde çıplak bir adamı kendisine za-  hareket yasalarıdır. Uzun bir zaman bu hareket yasaları
            rar vermesinden korktuğu için ölüme terk ettiğini düşü-  ile kuantumsal parçacıkların hareketlerini anlamaya ça-
            nüp pişman olur ve hızla geri döner. Üstündeki giysileri   lışmış fakat başarılı olamamıştır. Sonunda I. Newton’un
            onunla paylaşır ve karnını doyurmak için evine götürür.   hareket yasalarının geçerli olduğu makro dünyanın, ku-
            Az önceki pişmanlığı yerini ferahlık duygusuna bırakır.   antumsal parçacıkların mikro dünyasının hareket yasala-
            H. Bergson’a göre Semyon’un içinde, korkusuna rağmen   rıyla farklı işlediğini görmüştür. I. Newton fiziği neden-so-
            yardım etme isteği uyandıran bu ses ahlakın asıl kayna-  nuç ilişkisi üzerine kurulu iken kuantum fiziği nedensizlik
            ğıdır. Dışardan belirlenmemiş olan bu ses aynı zamanda   yani  belirsizlik  üzerine  kurulmuştur.  Çalışmalarına  bu
            evrensel bir nitelik de taşır H. Bergson için.     yönde devam eden W. Heisenberg sonunda belirsizlik
                                                               ilkesini formülize etmeyi başarmıştır. Artık I. Newton fi-
            Metinden yola çıkarak H. Bergson’a göre ahlaki ey-  ziği klasik, kuantum fiziği ise yeni fizik olarak anılmaya
            lemlerimizi belirleyen ölçüt için seçeneklerden han-
            gisi söylenebilir?                                 başlanmıştır.
            A)  Fayda                                          Buna göre, kuantum fiziğiyle yeni bir bilimsel an-
                                                               layışın ortaya çıkmasını T. Kuhn hangi kavram ile
            B)  Ödev duygusu
                                                               açıklamıştır?
            C)  Haz
                                                               A) Aşama        B) Bunalım       C) Devrim
            D)  Sezgi
            E)  Toplumsal onay                                       D) Paradigma        E)Sıçrama


                                                       277
                                                       277
   274   275   276   277   278   279   280   281   282   283   284