Page 280 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 280

FELSEFE                           20. Yüzyıl Filozoflarının Görüşleri                     4. TEST



        5.   “I.  Newton'un  yaptığı  çalışmaların  17.  yüzyıldaki  ola-  7.   N. Topçu’nun düşünce sisteminde isyan hareketi, ira-
            ğan-bilimsel  uygulama  geleneği  üzerindeki  etkisi,  para-  deyi sonsuza ulaşmasını engelleyen her türlü engel-
            digma değişiminin getirdiği bu tür ince farkların en çarpıcı   den  kurtarıcı  bir  özelliğe  sahiptir.  Ancak  isyan  hare-
            örneklerinden  biridir.  Yüzyılın  'yeni  bilimi'  Newton  daha   ketinin bu özelliği, ferdi veya toplumsal amaçtan değil
                                                               insanda ilahi cevher olan evrensel merhamet duygu-
            doğmadan önce, maddesel varlıkların 'öz'üne ilişkin bir dil
                                                               sundan  kaynaklanması  durumunda  ortaya  çıkar.  N.
            kullanan Aristoteles'ci ve skolastik açıklamalardan kurtul-
                                                               Topçu İsyan Ahlakı eserinde düşüncelerini şu sözlerle
            mayı sonunda başarmıştı. Bir taşın kendi doğası gereği
                                                               ifade eder: “ Bizim anlamak istediğimiz isyan, ne ben-
            evrenin merkezine yöneldiği görüşü artık bir açıklama de-
                                                               liğimize ve nefsimize ait arzulara, ne içtimai gayelere,
            ğil, sadece mantıksal bir kelime oyunu olarak görülmeye   ne  de  merhametten  başka  duygulara  bağlı  isyandır.
            başlamıştı ki bu gerçekten de bir ilerlemeydi. Duyumsal   …Nefsimizle  hiç  alakası  olmayan  ve  bizi  mesuliyet-
            izlenimlerin hepsi, renk, tad ve hatta ağırlık da dâhil, ar-  le harekete geçiren merhamet, isyan irademizin ilahi
            tık  evrenin  maddesindeki  temel  parçacıkların  boyutları,   kuvvetidir.  Bizim  isyanımız  anarşi  değildir;  ebedi  ve
            biçimleri,  yerleri  ve  hareketleri  olarak  açıklanmaktaydı.   âlemşümul merhamet nizamına bağlılıktır. Onda, ga-
            Her  şeyin  temelindeki  atomlara  bunların  dışında  kalan   yesi  olan  ve  kendisine  ihtirasla  çevrilmiş  bulunduğu
            nitelikler yakıştırmak ‘hurafe’ sayılıyor ve bilimin kapsamı   namütenahi kuvvete itaat vardır. Bu itaat, en mükem-
                                                               mel teslimiyettir.”
            dışında bırakılıyordu.”
                                                               âlemşümul: Evrensel
            T. Kuhn’un Bilimsel Devrimlerin Yapısı adlı eserinden
            alınan bu parçada aşağıdaki yargıların hangisine    namütenahi: Sonsuz, sınırsız
            yönelik bir örneklendirme yapılmıştır?             Buna  göre  aşağıdaki  yargılardan  hangisinin
                                                               N. Topçu’nun “isyan ahlakı”na uygun olduğu
            A)  Bilim tarihsel ve toplumsal boyutları olan bir etkinliktir.
                                                               söylenebilir?
            B)  Bilim  tarihinde  birikimsel  ve  doğrusal  bir  ilerleme
                                                               A)  İrade kendi özgürlüğünü kazanmak adına her türlü
               söz konusudur.
                                                                  bağlılıktan kurtulmak zorundadır.
            C)  Geçerliliğini yitiren paradigmalar yerlerini yeni para-  B)  İsyan hareketi sayesinde kendi özüne dönen insan
               digmalara bırakır.                                 haz alacağı eylemleri gerçekleştirir.
            D)  Bilim, bilim insanları topluluğu tarafından gerçekleş-  C)  Sorumluluk  kişinin  iradi  seçimleriyle  kendine  dön-
               tirilen bir etkinliktir.                           mesi ve kendine uygun olanı seçmesidir.
            E)  Bilim dönemin değerlerinden, inançlarından bağımsız   D)  İsyanın ortaya çıkabilmesi için bireydeki anarşi ruhu
               ürünler ortaya koyar.                              harekete geçirilmelidir.
                                                               E)  İsyan  ahlakı  hedefe  ulaşmak  için  sonlu  ve  geçici
                                                                  olan şeyleri reddeden sorumluluk bilincidir.
        6.   “Dünya konu değildir, daima dünyadayız, konularımız
            ondadır, fakat ona bizzat konu olarak asla sahip değiliz.
            Bir metoda dayanarak araştırılıp bulunmuş ufuklarımız   8.   T. Mengüşoğlu, esnek bir varlık olarak insanın, dünya-
            nereye  kadar  uzanırsa  uzansın,  bilhassa,  aralarında   ya  geldiği  zaman,  şu  veya  bu  yönde  geliştirilebilecek
            Samanyolumuzun  milyonlarca  güneşi  ile  sadece  mil-  ‘olanak’lara sahip olduğundan söz eder. İnsan ona göre
            yonlarcasından bir tanesini teşkil ettiği yıldızlar dünya-  bir potansiyel varlığıdır. Bu potansiyelin açığa çıkıp çık-
            sının astronomik tasavvurunda, ve evrensel maddenin   maması, ne şekilde açığa çıkacağı, hangi yeteneklerine
            matematik tasavvurunda, ne görüyorsak, hepsi de gö-  ne dereceye kadar sahip olacağı, onun alacağı eğitime
            rüntülerin izahıdırlar; eşyanın esası, bütünüyle dünya-  bağlıdır. T. Mengüşoğlu’nun, plastisite dediği ‘eğilip-bü-
            da değildir.”                                      külebilme’  niteliği  sayesinde  insan  varlığına  bir  biçim
                                                               kazandırır  ve  bu  biçimi  yaşamı  boyunca  geliştirir.  Bu
            K. Jaspers’in Felsefeye Giriş adlı eserinden alınan
                                                               yönü ile yeteneklerini doğuştan getiren diğer canlılar-
            bu  parçada  vurgulanmak  istenen  yargı  aşağıdaki-
                                                               dan farklılaşır.
            lerden hangisidir?
                                                               T. Mengüşoğlu’nun bu görüşü seçeneklerde verilen
            A)  Bilimsel yöntem dünyanın gizemini çözebilir.
                                                               hangi filozof-akım ile benzerlik taşır?
            B)  Dünya  insan  bilinci  için  tümüyle  anlaşılabilir  bir
               alandır.                                        A)  Gadamer - Hermeneutik
            C)  Varlığın hakikati sadece evrenin içinde aranmalıdır.  B)  J. P. Sartre - Varoluşçuluk
            D)  Bilimler varlığın ancak görünüşünü ya da yüzeyini   C)  E. Husserl - Fenomenoloji
               verebilir.                                      D)  K. Marx - Diyalektik Materyalizm
            E)  Dünyaya ait bütünsel ve kuşatıcı bilgiler bilimle elde   E)  N. Hartmann - Yeni Ontoloji
               edilir.


                                                       278                                                                                                           PB
   275   276   277   278   279   280   281   282   283   284   285