Page 280 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 280

FELSEFE                           20. Yüzyıl Filozoflarının Görüşleri                     4. TEST



        5.   “I.  Newton'un  yaptığı  çalışmaların  17.  yüzyıldaki  ola-  7.   N.  Topçu’nun  düşünce  sisteminde  isyan  hareketi,
            ğan-bilimsel  uygulama  geleneği  üzerindeki  etkisi,  para-  iradeyi  sonsuza  ulaşmasını  engelleyen  her  türlü  en-
            digma değişiminin getirdiği bu tür ince farkların en çarpıcı   gelden kurtarıcı bir özelliğe sahiptir. Ancak isyan ha-
            örneklerinden  biridir.  Yüzyılın  'yeni  bilimi'  Newton  daha   reketinin  bu  özelliği,  ferdî  veya  toplumsal  amaçtan
                                                               değil  insanda  ilahi  cevher  olan  evrensel  merhamet
            doğmadan önce, maddesel varlıkların 'öz'üne ilişkin bir dil
                                                               duygusundan  kaynaklanması  durumunda  ortaya  çı-
            kullanan Aristoteles'ci ve skolastik açıklamalardan kurtul-
                                                               kar. N. Topçu İsyan Ahlakı eserinde düşüncelerini şu
            mayı sonunda başarmıştı. Bir taşın kendi doğası gereği
                                                               sözlerle ifade eder: “ Bizim anlamak istediğimiz isyan,
            evrenin merkezine yöneldiği görüşü artık bir açıklama de-
                                                               ne  benliğimize  ve  nefsimize  ait  arzulara,  ne  içtimai
            ğil, sadece mantıksal bir kelime oyunu olarak görülmeye   gayelere, ne de merhametten başka duygulara bağlı
            başlamıştı ki bu gerçekten de bir ilerlemeydi. Duyumsal   isyandır. …Nefsimizle hiç alakası olmayan ve bizi me-
            izlenimlerin hepsi, renk, tad ve hatta ağırlık da dâhil, ar-  suliyetle harekete geçiren merhamet, isyan irademizin
            tık  evrenin  maddesindeki  temel  parçacıkların  boyutları,   ilahi kuvvetidir. Bizim isyanımız anarşi değildir; ebedi
            biçimleri,  yerleri  ve  hareketleri  olarak  açıklanmaktaydı.   ve  âlemşümul  merhamet  nizamına  bağlılıktır.  Onda,
            Her  şeyin  temelindeki  atomlara  bunların  dışında  kalan   gayesi olan ve kendisine ihtirasla çevrilmiş bulunduğu
            nitelikler yakıştırmak ‘hurafe’ sayılıyor ve bilimin kapsamı   namütenahi kuvvete itaat vardır. Bu itaat, en mükem-
                                                               mel teslimiyettir.”
            dışında bırakılıyordu.”
                                                               âlemşümul: Evrensel
            T. Kuhn’un Bilimsel Devrimlerin Yapısı adlı eserinden
            alınan bu parçada aşağıdaki yargıların hangisine    namütenahi: Sonsuz, sınırsız
            yönelik bir örneklendirme yapılmıştır?             Buna  göre  aşağıdaki  yargılardan  hangisinin
                                                               N. Topçu’nun “isyan ahlakı”na uygun olduğu
            A)  Bilim tarihsel ve toplumsal boyutları olan bir etkinliktir.
                                                               söylenebilir?
            B)  Bilim  tarihinde  birikimsel  ve  doğrusal  bir  ilerleme
                                                               A)  İrade kendi özgürlüğünü kazanmak adına her türlü
               söz konusudur.
                                                                  bağlılıktan kurtulmak zorundadır.
            C)  Geçerliliğini yitiren paradigmalar yerlerini yeni para-  B)  İsyan hareketi sayesinde kendi özüne dönen insan
               digmalara bırakır.                                 haz alacağı eylemleri gerçekleştirir.
            D)  Bilim, bilim insanları topluluğu tarafından gerçekleş-  C)  Sorumluluk  kişinin  iradi  seçimleriyle  kendine  dön-
               tirilen bir etkinliktir.                           mesi ve kendine uygun olanı seçmesidir.
            E)  Bilim dönemin değerlerinden, inançlarından bağımsız   D)  İsyanın ortaya çıkabilmesi için bireydeki anarşi ruhu
               ürünler ortaya koyar.                              harekete geçirilmelidir.
                                                               E)  İsyan  ahlakı  hedefe  ulaşmak  için  sonlu  ve  geçici
                                                                  olan şeyleri reddeden sorumluluk bilincidir.
        6.   “Dünya konu değildir, daima dünyadayız, konularımız
            ondadır, fakat ona bizzat konu olarak asla sahip değiliz.
            Bir metoda dayanarak araştırılıp bulunmuş ufuklarımız
            nereye  kadar  uzanırsa  uzansın,  bilhassa,  aralarında   8.   T. Mengüşoğlu, esnek bir varlık olarak insanın, dünya-
            Samanyolumuzun  milyonlarca  güneşi  ile  sadece  mil-  ya  geldiği  zaman,  şu  veya  bu  yönde  geliştirilebilecek
            yonlarcasından bir tanesini teşkil ettiği yıldızlar dünya-  ‘olanak’lara sahip olduğundan söz eder. İnsan ona göre
            sının astronomik tasavvurunda, ve evrensel maddenin   bir potansiyel varlığıdır. Bu potansiyelin açığa çıkıp çık-
            matematik tasavvurunda, ne görüyorsak, hepsi de gö-  maması, ne şekilde açığa çıkacağı, hangi yeteneklerine
            rüntülerin izahıdırlar; eşyanın esası, bütünüyle dünya-  ne dereceye kadar sahip olacağı, onun alacağı eğitime
            da değildir.”                                      bağlıdır. T. Mengüşoğlu’nun, plastisite dediği ‘eğilip-bü-
                                                               külebilme’  niteliği  sayesinde  insan  varlığına  bir  biçim
            K. Jaspers’in Felsefeye Giriş adlı eserinden alınan   kazandırır  ve  bu  biçimi  yaşamı  boyunca  geliştirir.  Bu
            bu  parçada  vurgulanmak  istenen  yargı  aşağıdaki-  yönü ile yeteneklerini doğuştan getiren diğer canlılar-
            lerden hangisidir?                                 dan farklılaşır.

            A)  Bilimsel yöntem dünyanın gizemini çözebilir.     T. Mengüşoğlu’nun bu görüşü seçeneklerde verilen
            B)  Dünya  insan  bilinci  için  tümüyle  anlaşılabilir  bir   hangi filozof-akım ile benzerlik taşır?
               alandır.
                                                               A)  Gadamer - Hermeneutik
            C)  Varlığın hakikati sadece evrenin içinde aranmalıdır.
                                                               B)  J. P. Sartre - Varoluşçuluk
            D)  Bilimler varlığın ancak görünüşünü ya da yüzeyini   C)  E. Husserl - Fenomenoloji
               verebilir.
                                                               D)  K. Marx - Diyalektik Materyalizm
            E)  Dünyaya ait bütünsel ve kuşatıcı bilgiler bilimle elde
               edilir.                                         E)  N. Hartmann - Yeni Ontoloji


                                                       278                                                                                                           PB
   275   276   277   278   279   280   281   282   283   284   285