Page 278 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 278

FELSEFE                           20. Yüzyıl Filozoflarının Görüşleri                     3. TEST



        6.   "Süje  her  bilgi  teorisinde,  taşıyıcı  olan,  'kendi  başına   8.   H.  Bergson’a  göre  gerçeği  doğrudan  ve  bütün  olarak,
            var olandır.' Fakat ontolojik temellere dayanmayan bilgi   birdenbire kavramaya sezgi denir. Sezgi; yöneldiği nes-
            teorisinde objenin durumu değişir. Ontolojik temellere   neyi tüm eşsizliği ve bölünmez özgün hâli ile kavrar ve
            dayanmayan bilgi teorisinde objenin kendi başına olan   nesnenin  özünü  görür.  Bu  özün,  sadece  duygudaşlık
            bir varlığı yoktur. Obje, süjenin herhangi bir yeteneğine   yoluyla  kavranılabileceğini  söyler.  Ve  bu  duygudaşlık
            götürülür; süjenin bu yeteneği düşünme, imgeleme, saf   ve kavrama anında sezgi, kendini sürece dâhil etmeyle
            algı,  saf  ben,  saf  biliş,  duyusal  algı,  duyu  izlenimleri,   başlar. Ona göre nesneyi gerçekten bilebilmek için bu
            mantıksal  bir  yapı,  sezgi,  duyusal  biliş,  “mutlak  ben”,   süreyle birlikte akmak, onun içinde olmak gerekir. Bu ise
            ide, akıl vb. olabilir. Böylelikle çeşitli türden bilgi teorisi   ne aklın başarabileceği bir şeydir ne de bilimin.
            idealizmleri ve metafizik idealizmler, her türden empi-
            rizm, sensualizmler, her türlü pozitivizmler, fenomeno-     Seçeneklerde verilen hangi şiirde sezgicilik akımının
            lojik ve Yeni-Kantçı lojik idealizmler, psikolojizm, sezgi-  etkisi görülmektedir?
            cilik, mutlak idealizm ve daha başkaları ortaya çıkarlar."
                                                               A)  “Ne içindeyim zamanın,
            T. Mengüşoğlu’nun İnsan Felsefesi adlı eserinden      Ne de büsbütün dışında;
            alınan bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine      Yekpare, geniş bir ânın
            ulaşılabilir?
                                                                  Parçalanmaz akışında.” A. Hamdi Tanpınar
            A)  Bilginin oluşumunda süje ve obje eşit roller üstlenir.
                                                               B)  “Beni bu güzel havalar mahvetti,
            B)  Bilgi teorisinde süjenin yetenekleri objeye göre
                                                                  Böyle havada istifa ettim
               şekillenir.
                                                                  Evkaftaki memuriyetimden.
            C)  Bilgi teorisinin akımları objenin niteliklerine göre
               çeşitlenir.                                        Eve ekmekle tuz götürmeyi
            D)  Ontolojik temelli bilgi teorisinde objenin varlığı süjeye      Böyle havalarda unuttum;” O. Veli Kanık
               bağlıdır.                                       C)  “Sevgileri yarınlara bıraktınız
            E)  Bilgi kendi başına var olan süjenin herhangi bir       Çekingen, tutuk, saygılı.
               yeteneğine bağlıdır.
                                                                  Bütün yakınlarınız
                                                                  Sizi yanlış tanıdı.
        7.   K.  Popper,  bilimsel  düşüncenin  mitlerin  eleştirisiyle      Bitmeyen işler yüzünden
            başladığını  söyler.  Bilim,  eleştiri  ve  akla  dayalı  yön-
                                                                  Bir bakış bile yeterken anlatmaya her şeyi
            temsel  bir  çalışma  alanıdır.  Bu  yöntem  doğrulama
            üzerine  değil  yanlışlama  üzerine  kurulmalıdır.  Ona      Kalbinizi dolduran duygular
            göre  bilim  tam  olarak  ispatlanmış  önermeler  bütünü      Kalbinizde kaldı.” B. Necatigil
            değildir.  Bilimsel  kuramların  çelişkilerden  kurtulma-
                                                               D)  “Şimdi tekrar ne yapsam dedirtme bana yarabbi
            sı  için  eleştirel  olarak  ele  alınmaları  gerekir.  Bilginin
            gelecekte  yanlışlanmayacağının  garantisi  yoktur.          taşınacak suyu göster, kırılacak odunu.
            Bilimsel düşünce eleştirel bir tavırla yanlışları aramayı      Kaldı bu silinmez yaşamak suçu üzerimde,
            ve akılcı bir tavırla yanlışlardan ders çıkarmayı gerek-
                                                                  bileyim hangi suyun sakasıyım ya rabbelalemin
            tirir. O şöyle der: “Ben yanılmış olabilirim ve sen haklı
            olabilirsin  ve  ortak  çaba  sonucunda  belki  doğruluğa      tütmesi gereken ocak nerde?”   İsmet Özel
            biraz daha yaklaşabiliriz.”                        E)  “Zamanla nasıl değişiyor insan!
            Parçadaki düşünceye katılan bir kişinin aşağıdaki      Hangi resmime baksam ben değilim.
            yargılardan hangisini savunması beklenmez?            Nerde o günler, o şevk, o heyecan?
            A)  Yanılgıları görmek doğruya giden yolu kısaltmaktır.     Bu güler yüzlü adam ben değilim;
            B)  Bilim mutlak bilgilerden oluşan birikimsel bir süreçtir.     Yalandır kaygısız olduğum yalan.” C. Sıtkı Tarancı
            C)  Rasyonel eleştiri yanlışları görmek ve tekrarlama-
               maktır.
            D)  Bugün  elde  ettiğimiz  bilgiler  yarın  yanlışlanmaya
               adaydır.
            E)  Doğruyu aramak öncelikle neyin yanlış olduğunu
               bulmaktır.


                                                                                                                                                                     277
                                                       276                                                                                                           277
   273   274   275   276   277   278   279   280   281   282   283