Page 277 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 277

FELSEFE                                            TEST
                                          20. Yüzyıl Filozoflarının Görüşleri                    3



        1.   H.  Bergson  Şuurun  Doğrudan  Doğruya  Verileri  adlı   4.   T. Kuhn, bilimin  sürekli  ilerleyen  ve  biriken  geleneksel
            eserinde  “Ancak  insanda  görülen  homojen  bir  çevre   anlayışının  aksine  “paradigma”  adını  verdiği  teorik  bir
            sezgisi sayesindedir ki kavramlarımızı birbirine nispetle   çerçeve  sunar.  Ona  göre  bilim  birikimle  değil  paradig-
            ayırıyor, eşyayı seçik olarak görüyoruz (…)” demiştir. O   maların değişimiyle sıçramalar yaparak ilerler. T. Kuhn,
            salt akılcılığı eleştirir ve hakikatin bilgisine aracısız bir   bilimsel  devrimlerin,  paradigmaların  değişmesiyle  ger-
            biçimde sezgiyle ulaşılabileceğini savunur.
                                                               çekleştiğini öne sürer. Ona göre var olan paradigmaların
            Buna göre H. Bergson’un görüşü aşağıdaki yakla-    değişimi kolay değildir. Mevcut paradigmanın zamanla
            şımlardan hangisiyle açıklanır?                    yeni  sorunlara  çözüm  üretemeyecek  hâle  gelmesiyle
                                                               bilimde bunalım evresi yaşanır. Zamanla yeni sorulara
            A) Empirizm       B) Entüisyonizm       C) Kritisizm
                                                               getirilen yeni cevaplarla yeni bir paradigma ortaya çıkar
                   D) Pozitivizm        E) Rasyonalizm         ve eskisi geçersiz hâle gelir. Bu aşama ise bilimde dev-
                                                               rimsel bir dönemin yaşanması anlamına gelir.

                                                               Buna göre aşağıdakilerden hangisi T. Kuhn’un “buna-
        2.   20.  yüzyılın  önemli  düşünürlerinden  biri  olan  F.
            Nietzsche’nin amacı; var olan ahlak anlayışının ötesin-  lım” evresine uygun bir örnektir?
            de bir ahlak oluşturabilmek ve tüm değerlere karşı çık-  A)  Demokritos’un ilk atom modelini ortaya atması
            maktır. Çünkü iyi olduğunu düşündüğümüz bu değerler   B)  Dalton atom modeliyle modern kimyanın temellerinin
            aslında insanı sınırlamaktadır. Bu sebeple hepsi alt üst   atılması
            edilmelidir ve insan, bu değerlerin yerine yenisini oluş-
            turmalıdır. Ancak bu şekilde özgürlüğe kavuşulabilir.   C)  Thomson modeliyle Dalton atom modelinin geçerli-
                                                                  liğini yitirmesi
            Buna göre F. Nietzsche’nin ahlak anlayışı için aşa-
            ğıdakilerden hangisi söylenebilir?                 D)  Thomson’ın modelinin atomun iç yapısını tam ola-
                                                                  rak açıklayamayışı
            A)  Otoriteye dayalı ahlak kuralları insanı mutlu eder.
                                                               E)  Bohr atom modelinin bilim çevrelerince kabulü ve
            B)  Ahlak,  geleneklerin  uzağına  düşmeden  yaşamayı   yeni bir döneme geçilmesi
               öğretir.

            C)  Ahlak kuralları, insandan insana aktarılarak ilerle-
               me kaydeder.                                5.   J. Baudrillard, Simülakrlar ve Simülasyon adlı kitabında
                                                               modern toplumun simülasyonlarla dolu bir dünya oldu-
            D)  İnsan, aklını ve duygularını kullanarak kendi varlığı-  ğunu,  gerçekliğin  artık  göstergelerle  yer  değiştirdiğini
               nı tamamlar.
                                                               savunan  bir  tez  sunar.  J.  Baudrillard,  simülasyonun
            E)  İnsan, hayatında yeni bir ideal ve hedef belirleyerek   medya, tüketim kültürü, politika ve diğer alanlarda yay-
               bağımsızlaşır.                                  gın bir şekilde kullanıldığını söyler. Gerçeklik simgeler
                                                               tarafından gölgelenir ve simülasyon gerçekliği kontrol
                                                               eder.  J.  Baudrillard’ın  simülasyon  kuramı  gerçekliğin
        3.   Bir  varlık  hakkında  bilgi  elde  etmenin  iki  yolu  vardır.
            Bunlardan  ilki  varlığın  etrafında  dönerek  onu  dışardan   taklit  edildiği,  bozuma  uğratıldığı  veya  yeniden  üre-
            ve durağan bir şekilde bilmeye dayanırken öteki, hareket   tildiği bir yapıdır. Örnek olarak ABD ve Irak arasında
            hâlinde olan varlığın içine nüfuz ederek bilmeye çalışır.   yaşanan  savaşı  verir.  Savaş  kavramının  bu  savaşta
            İnsanın bu yollardan ilkiyle hareket etmesi göreceli bilgi-  klasik  anlamda  yaşanmadığını  ve  medya  tarafından
            nin ortaya çıkmasının ana sebebidir. Çünkü bu bilgi bir   simülasyona  uğratıldığını  belirtir.  Bizler  gerçek  savaş
            gözlemciden ötekine değişir, sembollerle ifade edilir ve   deneyiminden  çok  ekranlarımızın  başında  medyanın
            başka bir varlığa göndermede bulunur. Oysa diğeri mut-  simülasyonla dönüştürdüğü bir sunumu ve gösteriyi iz-
            laktır, bilen kişi kendini her türlü bakış açısından kurta-  lemişizdir.
            rarak varlığı gerçekte olduğu gibi kavrar. Göreceli bir şe-
            kilde varlığın dış görünüşüyle sınırlı olan gözlem yerine,      Bu parçadan aşağıdaki yargılardan hangisine
            sezgi varlığa nüfuz eder ve duyusal olmayan gerçeklikle   ulaşılabilir?
            temas kurmamızı sağlar.
                                                               A)  Gerçeklik tek ve değişmez bir yapıya sahiptir.
            Bu parçada anlatılanlar aşağıdaki filozoflar ve felsefi
            akımlardan hangisine uygundur?                     B)  Gerçeklik ancak simülasyona uğratılarak kavranabilir.
                                                               C)  Gerçeklik semboller üzerinden gölgelenerek çarpı-
            A)  H. Bergson ve entüisyonizme
                                                                  tılmaktadır.
            B)  J. P. Sartre ve egzistansiyalizme
                                                               D)  Gerçeklik kavramı medya eliyle taklit edilerek yok
            C)  Gadamer ve hermeneutiğe                           edilmektedir.
            D)  E. Husserl ve fenomenolojiye                   E)  İnsanların gerçeklik algısı tarih boyunca simülasyo-
            E)  L. Wittgenstein ve mantıkçı pozitivizme           na uğratılmıştır.


 274                                                   275
                                                       275
   272   273   274   275   276   277   278   279   280   281   282