Page 272 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 272

1. TEST
        FELSEFE                           20. Yüzyıl Filozoflarının Görüşleri                     1. TEST


        6.   T.  Mengüşoğlu’na  göre  “Somut  insan  hayatı,  insanın   8.   Çağdaş dönem felsefesinin önemli isimlerinden biri olan
            yapıp etmeleri doğrudan, dolaysız bir değer duygusuna   L. Wittgenstein, filozofun görevini, dilin kullanımını doğru
            dayanır. Çünkü insana doğrudan dolaysız verilen, de-  bir şekilde anlamak ve yanlış anlamaları düzeltmek ola-
            ğerlerdir. Onlar bir refleksiyonun sonucu değildir. Hiçbir   rak tanımlar. Ona göre, filozof, dilin sınırlarını belirleyen
            insan  refleksiyona  dayanarak  kendi  eylem  yönünü,   dil oyunlarını incelemeli ve bu oyunlardaki yanlış anla-
            hayat  yönünü,  hayat  tarzını  değiştirmeyi  başaramaz;   maları açığa çıkarmalıdır. Filozofun amacı, dilin düşün-
            ancak  insanın  başından  geçen  felâketler,  karşılaştığı   celerimizi ifade etmek ve dünyayı anlamlandırmak için
            talihsizlikler insanın hayat yönünü değiştirebilir. Bu da   nasıl  kullanıldığını  anlamaktır.  L.  Wittgenstein'a  göre,
            onun değer duygusunun değişmesi demektir. İnsanın   kişi felsefe yapmaya başlamadan önce, dilin, kendisini
            eylemlerinin  yönü  öğütlerle  de  değiştirilemez;  bunun   saptırabilme tarzlarını ve saptırdığı yolları araştırmak zo-
            için de bir insana iyi olmayı, erdemli olmayı, çalışmayı,   rundadır. L. Wittgenstein, filozofun işinin, kesinlikle çözü-
            dürüst olmayı öğütlemek boşunadır.”                lemez metafizik sorunları çözmek veya dünyanın temel
                                                               doğasını  keşfetmek  olmadığını  savunur.  Dolayısıyla,
            Buna göre aşağıdakilerden hangisi  T. Mengüşoğlu’nun   filozof,  dilin  işleyişini  anlamak  ve  bu  yanlış  anlamaları
            değer anlayışını oluşturur?                        düzeltmek yoluyla, felsefi sorunlara çözüm sunmayı he-
                                                               deflemelidir.
            A)  Mantıksal çıkarımlar
            B)  Faydacı yaklaşımlar                            Bu parça aşağıdaki sorulardan hangisine yanıt
            C)  Kişisel deneyimler                             niteliğindedir?
            D)  Kaderci inanışlar                              A)  Felsefe nasıl ortaya çıkmıştır?
            E)  Akılcı yorumlar                                B)  Felsefenin işlevi nedir?
                                                               C)  Felsefi düşüncenin özellikleri nelerdir?
                                                               D)  Felsefenin tanımı nedir?
                                                               E)  Felsefe bir bilim midir?

        7.   20. yüzyıl bilim felsefesinin gelişimi adına önemli bir dö-
            nemdir. Bilimin gelişimi ile birlikte bilimle ilgilenen düşü-
            nürler doğru bilginin bilimle elde edilme biçimleri hakkında
            düşüncelerini dile getirmişlerdir. Bunlardan biri K. Popper
            ve onun meşhur “yanlışlanabilirlik” ilkesidir. Eğer bir ku-
            ram  yanlışlanabiliyorsa  o  kuram  bilimseldir.  Elbette  K.
            Popper’ın  bu  düşüncelerine  katılanlar  kadar  eleştirenler   9.     Canlının olduğu her yerde güç istenci vardır. İnsan yalnız-
            de  olmuştur.  Zaten  bilim  ve  felsefe  için  eleştirel  olmak,   ca güvenli bir şekilde yaşamak istemez, her zaman oldu-
            farklı açılardan bakmak, sorgulamak önemli değil midir?   ğundan daha güçlü olmayı ister. Bu istenç doğrultusunda,
            Bu konuda K. Popper’ın “Ben yanılmış olabilirim ve sen   zayıflar güçlülerin buyruklarını yerine getirmeye ve kendi-
            haklı olabilirsin ve ortak çaba sonucunda belki doğruluğa   lerinden daha zayıf olanı bulduklarında da onlara buyruk-
            biraz daha yaklaşabiliriz.” sözü üzerine düşünebiliriz. Bilim   larını yaptırarak egemen olmaya çalışır. Tamamlanmamış
            adına yapılan tüm çalışmalar ve düşünmeler bizi doğrulu-  bir varlık olan insan, güç istenci doğrultusunda onu engel-
            ğa daha da yaklaştıracaktır.                       leyen tüm değerleri fark eder ve onların yerine yenilerini
                                                               oluşturursa kendini de yeniden kurabilir. Böylece yeryüzü-
            Parçadan  yola  çıkarak  aşağıdaki  seçeneklerden   nün asıl amacı olan, üstün insan olur.
            hangisine ulaşabiliriz?
                                                               Parçaya göre “üstün insan” için aşağıdakilerden
            A)  Bir kuramın doğrulanması bilim insanı için başarı-  hangisi doğrudur?
               sızlıktır.
                                                               A)  İyi ve kötü hakkında, çevresinin söylediklerine göre
            B)  Doğruluğa ulaşmak için deneysel yöntemler sığ kal-
                                                                  davranır.
               mıştır.
                                                               B)  Geleneksel  değerlerin  dışına  çıkmayacak  şekilde
            C)  20. yüzyılda bilimsel gelişmelerde ortak fikre ulaşı-  yaşar.
               lamamıştır.
                                                               C)  Zayıflar ve güçlüler arasında eşitlik olması için çalışır.
            D)  Doğruya ulaşmada farklı düşüncelerin varlığı fayda
               sağlayabilir.                                   D)  Bağlanacağı ahlaki değerleri kendisi oluşturur.
            E)  Bilimsel doğruya ulaşma çabası sadece 20. yüzyıl-  E)  Mutlu olmak için otoritelere boyun eğer.
               da görülmüştür.


                                                                                                                                                                     271
                                                       270                                                                                                           271
   267   268   269   270   271   272   273   274   275   276   277