Page 269 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 269
ÇÖZÜMLÜ SORULAR 20. Yüzyıl Filozoflarının Görüşleri FELSEFE
E) Parçada belirtildiği gibi yanlışlamanın amacı kura- 10. H. Bergson’a göre; dışsal âlem ile içsel âlem arasında
mın eksiklerini ortaya çıkarma ve onun dayanıklılığını sürekli bir etkileşime uğrayan insan bilinci, dışsal âlem
test etmedir fakat bu eleştiri süreci her zaman bir so- ve maddeden izlenimler alır. Ancak bu izlenimler insa-
nuca ulaşamayabilir. Bu da bize bilimde ilerlemenin bir na, “ben” ile ilgili bilgi vermez. Doğrudan “ben” duru-
garantisi olmadığını gösterir. Bu nedenle parçadan bu munu kavrayıp bilmek için bilincin içsel âleme yönel-
seçeneğe ulaşılabilir.
mesi ve sezgiyi aktif olarak kullanması gerekmektedir.
Cevap: D Akıldan daha üstün bir bilme yetisi olan sezgi, gerçeği
dolaysız kavramayı sağlamaktadır.
9. İnsanın sürekli olarak kendisini aşmasını, kendisi-
nin farkına varmasını dile getiren F. Nietzsche, Böyle
Buna göre H. Bergson’un bilgi alanında savunduğu
Buyurdu Zerdüşt kitabında geçen “Yalnız gidiyorum görüş aşağıdakilerden hangisidir?
şimdi kardeşlerim! Siz de yalnız uzaklaşın buradan.
Böyle istiyorum ben! Uzaklaşın benden ve koruyun A) Entüisyonizm
kendinizi Zerdüşt’e karşı. Her zaman öğrenci olarak ka-
lırsa insan, öğretmenine borcunu ödememiş olur.” söz- B) Materyalizm
leriyle seçeneklerde verilen yargılardan hangisini C) Nihilizm
anlatmak istemiştir?
D) Pozitivizm
A) Zerdüşt’ün yolunda gitmek, insanı kendinden E) Rasyonalizm
uzaklaştırır.
B) Yalnızlık, insanın kendi değerini anlamasının en
kolay yoludur.
C) En iyi öğrenci, öğretmenine borcunu ödemekten Çözüm:
çekinmeyendir.
Parçaya göre H. Bergson, dışsal ve içsel olarak iki
D) Öğretmen, öğrencisinin elinden tutmamalı ona âlemden bahseder. İnsan, bu iki âlem arasında etkile-
hayatı öğretmelidir.
şim hâlindedir. Kendi benine ulaşmak için bilincin içsel
E) İnsan, kendi düşüncelerini kendi üretmeli, bir âleme yönelip sezgi aracılığı ile bilgiye ulaşması gerek-
yol gösterici aramamalıdır. mektedir. Sezgi, aklın çok daha üzerinde ve doğrudan
Çözüm: kavramaya yöneliktir. H. Bergson, sezgicilik görüşünün
en önemli temsilcilerindendir.
Parçada F. Nietzsche’nin görüşlerine yer verilmiştir.
Ona göre insanlar sürekli olarak kendilerini aşmalı ve A) Entüisyonizm: Sezgicilik anlamına gelen görüştür.
kendilerinin farkına vararak varoluşunu ortaya koymalı- Parçada bu görüşüle ilgili bilgiler verilmiştir.
dır. Parçada yer alan sözünde ise insanların, birinin ya B) Materyalizm: Maddecilik anlamına gelen görüştür.
da bir düşüncenin peşinden gitmek yerine kendi yolun-
da yürümesi gerektiğini anlatır. Bu görüşe göre, bilinç de dâhil her şey maddeden oluş-
muştur.
Seçeneklere bakılırsa:
C) Nihilizm: Hiççilik anlamına gelir. Doğru bilgiye ula-
A) İnsanların Zerdüşt’ten uzaklaşmaları gerektiği belir- şılamayacağını savunan görüştür.
tilmiş ancak bunun insanı kendinden uzaklaştırdığına
dair bir bilgiye yer verilmemiştir. D) Pozitivizm: Olguculuk anlamına gelir. Deney ve
gözleme dayalı olmayan bilgiyi kabul etmeyen görüştür.
B) Parçada yalnızlığın önerildiği doğrudur ancak bunun
"kendini anlamanın en kolay yolu" olduğu bilgisi veril- E) Rasyonalizm: Akılcılık anlamına gelen görüştür.
memiştir, cevap olamaz. Doğru bilginin kaynağının akıl olduğunu savunur.
C) Parçada insanın kendisinin farkına varması gerektiği Cevap: A
belirtilmiş, hep öğrenci kalmaması gerektiği vurgulan-
mıştır. En iyi öğrenci açıklaması yapılmamıştır, cevap
olamaz.
D) Öğretmen, öğrencisinin elinden tutup hayatı kendi
görüşlerine göre öğretmemeli aksine öğrenci kendi dü-
şüncelerini kendi üretmelidir.
E) F. Nietzsche’ye göre insan kendi düşüncelerini ken-
di üretmeli ayrıca bir yol gösterici aramak yerine kendi
başına varoluşunu gerçekleştirmelidir.
Cevap: E
267