Page 269 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 269
ÇÖZÜMLÜ SORULAR 20. Yüzyıl Filozoflarının Görüşleri FELSEFE
E) Parçada belirtildiği gibi yanlışlamanın amacı kura- 10. H. Bergson’a göre; dışsal âlem ile içsel âlem arasında
mın eksiklerini ortaya çıkarma ve onun dayanıklılığını sürekli bir etkileşime uğrayan insan bilinci, dışsal âlem
test etmedir fakat bu eleştiri süreci her zaman bir so- ve maddeden izlenimler alır. Ancak bu izlenimler insa-
nuca ulaşamayabilir. Bu da bize bilimde ilerlemenin bir na, “ben” ile ilgili bilgi vermez. Doğrudan “ben” duru-
garantisi olmadığını gösterir. Bu nedenle parçadan bu munu kavrayıp bilmek için bilincin içsel âleme yönel-
seçeneğe ulaşılabilir.
mesi ve sezgiyi aktif olarak kullanması gerekmektedir.
Cevap: D Akıldan daha üstün bir bilme yetisi olan sezgi, gerçeği
dolaysız kavramayı sağlamaktadır.
9. İnsanın sürekli olarak kendisini aşmasını, kendisi-
nin farkına varmasını dile getiren F. Nietzsche, Böyle Buna göre H. Bergson’un bilgi alanında savunduğu
Buyurdu Zerdüşt kitabında geçen “Yalnız gidiyorum görüş aşağıdakilerden hangisidir?
şimdi kardeşlerim! Siz de yalnız uzaklaşın buradan.
Böyle istiyorum ben! Uzaklaşın benden ve koruyun A) Entüisyonizm
kendinizi Zerdüşt’e karşı. Her zaman öğrenci olarak ka- B) Materyalizm
lırsa insan, öğretmenine borcunu ödememiş olur.” söz-
leriyle seçeneklerde verilen yargılardan hangisini C) Nihilizm
anlatmak istemiştir? D) Pozitivizm
A) Zerdüşt’ün yolunda gitmek, insanı kendinden E) Rasyonalizm
uzaklaştırır.
B) Yalnızlık, insanın kendi değerini anlamasının en
kolay yoludur.
Çözüm:
C) En iyi öğrenci, öğretmenine borcunu ödemekten
çekinmeyendir. Parçaya göre H. Bergson, dışsal ve içsel olarak iki
âlemden bahseder. İnsan, bu iki âlem arasında etkile-
D) Öğretmen, öğrencisinin elinden tutmamalı ona
şim hâlindedir. Kendi benine ulaşmak için bilincin içsel
hayatı öğretmelidir.
âleme yönelip sezgi aracılığı ile bilgiye ulaşması gerek-
E) İnsan, kendi düşüncelerini kendi üretmeli, bir mektedir. Sezgi, aklın çok daha üzerinde ve doğrudan
yol gösterici aramamalıdır. kavramaya yöneliktir. H. Bergson, sezgicilik görüşünün
Çözüm: en önemli temsilcilerindendir.
Parçada F. Nietzsche’nin görüşlerine yer verilmiştir. A) Entüisyonizm: Sezgicilik anlamına gelen görüştür.
Ona göre insanlar sürekli olarak kendilerini aşmalı ve Parçada bu görüşüle ilgili bilgiler verilmiştir.
kendilerinin farkına vararak varoluşunu ortaya koyma- B) Materyalizm: Maddecilik anlamına gelen görüştür.
lıdır. Parçada yer alan sözünde ise insanların, birinin Bu görüşe göre, bilinç de dâhil her şey maddeden oluş-
ya da bir düşüncenin peşinden gitmek yerine sürekli muştur.
yeni bir şeyler öğrenen öğrenci gibi olması gerektiğini
anlatır. C) Nihilizm: Hiççilik anlamına gelir. Doğru bilgiye ula-
şılamayacağını savunan görüştür.
Seçeneklere bakılırsa:
D) Pozitivizm: Olguculuk anlamına gelir. Deney ve
A) İnsanların Zerdüşt’ten uzaklaşmaları belirtilmiş an-
cak bunun insanı kendinden uzaklaştırdığına dair bir gözleme dayalı olmayan bilgiyi kabul etmeyen görüştür.
bilgiye yer verilmemiştir. E) Rasyonalizm: Akılcılık anlamına gelen görüştür.
B) Yalnızlığı, insanın kendi değerini anlaması için değil Doğru bilginin kaynağının akıl olduğunu savunur.
kendi düşüncelerini üretmesi için önermiştir. Cevap: A
C) İnsan, öğrenci olarak kalırsa öğretmenine borcunu
ödemiş olur ancak bunun, en iyi öğrenci olduğuna işa-
ret eden bir bilgiye yer verilmemiştir.
D) Öğretmen, öğrencisinin elinden tutup hayatı kendi
görüşlerine göre öğretmemeli aksine öğrenci kendi dü-
şüncelerini kendi üretmelidir.
E) F. Nietzsche’ye göre insan kendi düşüncelerini ken-
di üretmeli ayrıca bir yol gösterici aramak yerine kendi
başına varoluşunu gerçekleştirmelidir.
Cevap: E
267