Page 269 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 269

ÇÖZÜMLÜ SORULAR                   20. Yüzyıl Filozoflarının Görüşleri                   FELSEFE



            E)  Parçada  belirtildiği  gibi  yanlışlamanın  amacı  kura-  10.  H. Bergson’a göre; dışsal âlem ile içsel âlem arasında
            mın eksiklerini ortaya çıkarma ve onun dayanıklılığını   sürekli bir etkileşime uğrayan insan bilinci, dışsal âlem
            test etmedir fakat bu eleştiri süreci her zaman bir so-  ve maddeden izlenimler alır. Ancak bu izlenimler insa-
            nuca ulaşamayabilir. Bu da bize bilimde ilerlemenin bir   na,  “ben”  ile  ilgili  bilgi  vermez.  Doğrudan  “ben”  duru-
            garantisi olmadığını gösterir. Bu nedenle parçadan bu   munu  kavrayıp  bilmek  için  bilincin  içsel  âleme  yönel-
            seçeneğe ulaşılabilir.
                                                               mesi ve sezgiyi aktif olarak kullanması gerekmektedir.
                                              Cevap: D         Akıldan daha üstün bir bilme yetisi olan sezgi, gerçeği
                                                               dolaysız kavramayı sağlamaktadır.
        9.     İnsanın  sürekli  olarak  kendisini  aşmasını,  kendisi-
            nin farkına varmasını dile getiren F. Nietzsche, Böyle      Buna göre H. Bergson’un bilgi alanında savunduğu
            Buyurdu  Zerdüşt  kitabında  geçen  “Yalnız  gidiyorum   görüş aşağıdakilerden hangisidir?
            şimdi  kardeşlerim!  Siz  de  yalnız  uzaklaşın  buradan.
            Böyle  istiyorum  ben!  Uzaklaşın  benden  ve  koruyun   A)  Entüisyonizm
            kendinizi Zerdüşt’e karşı. Her zaman öğrenci olarak ka-  B)  Materyalizm
            lırsa insan, öğretmenine borcunu ödememiş olur.” söz-
            leriyle  seçeneklerde  verilen  yargılardan  hangisini   C)  Nihilizm
            anlatmak istemiştir?                               D)  Pozitivizm
            A)  Zerdüşt’ün yolunda gitmek, insanı kendinden    E)  Rasyonalizm
               uzaklaştırır.
            B)  Yalnızlık, insanın kendi değerini anlamasının en
               kolay yoludur.
                                                               Çözüm:
            C)  En iyi öğrenci, öğretmenine borcunu ödemekten
               çekinmeyendir.                                  Parçaya  göre  H.  Bergson,  dışsal  ve  içsel  olarak  iki
                                                               âlemden bahseder. İnsan, bu iki âlem arasında etkile-
            D)  Öğretmen, öğrencisinin elinden tutmamalı ona
                                                               şim hâlindedir. Kendi benine ulaşmak için bilincin içsel
               hayatı öğretmelidir.
                                                               âleme yönelip sezgi aracılığı ile bilgiye ulaşması gerek-
            E)  İnsan, kendi düşüncelerini kendi üretmeli, bir    mektedir. Sezgi, aklın çok daha üzerinde ve doğrudan
               yol gösterici aramamalıdır.                     kavramaya yöneliktir. H. Bergson, sezgicilik görüşünün
            Çözüm:                                             en önemli temsilcilerindendir.
            Parçada  F.  Nietzsche’nin  görüşlerine  yer  verilmiştir.   A)  Entüisyonizm: Sezgicilik anlamına gelen görüştür.
            Ona göre insanlar sürekli olarak kendilerini aşmalı ve   Parçada bu görüşüle ilgili bilgiler verilmiştir.
            kendilerinin farkına vararak varoluşunu ortaya koyma-  B)  Materyalizm: Maddecilik anlamına gelen görüştür.
            lıdır. Parçada yer alan sözünde ise insanların, birinin   Bu görüşe göre, bilinç de dâhil her şey maddeden oluş-
            ya  da  bir  düşüncenin  peşinden  gitmek  yerine  sürekli   muştur.
            yeni bir şeyler öğrenen öğrenci gibi olması gerektiğini
            anlatır.                                           C)  Nihilizm: Hiççilik anlamına gelir. Doğru bilgiye ula-
                                                               şılamayacağını savunan görüştür.
            Seçeneklere bakılırsa:
                                                               D)  Pozitivizm:  Olguculuk  anlamına  gelir.  Deney  ve
            A) İnsanların Zerdüşt’ten uzaklaşmaları belirtilmiş an-
            cak  bunun  insanı  kendinden  uzaklaştırdığına  dair  bir   gözleme dayalı olmayan bilgiyi kabul etmeyen görüştür.
            bilgiye yer verilmemiştir.                         E)  Rasyonalizm:  Akılcılık  anlamına  gelen  görüştür.
            B) Yalnızlığı, insanın kendi değerini anlaması için değil   Doğru bilginin kaynağının akıl olduğunu savunur.
            kendi düşüncelerini üretmesi için önermiştir.                                        Cevap: A
            C) İnsan, öğrenci olarak kalırsa öğretmenine borcunu
            ödemiş olur ancak bunun, en iyi öğrenci olduğuna işa-
            ret eden bir bilgiye yer verilmemiştir.
            D) Öğretmen, öğrencisinin  elinden  tutup  hayatı  kendi
            görüşlerine göre öğretmemeli aksine öğrenci kendi dü-
            şüncelerini kendi üretmelidir.
            E) F. Nietzsche’ye göre insan kendi düşüncelerini ken-
            di üretmeli ayrıca bir yol gösterici aramak yerine kendi
            başına varoluşunu gerçekleştirmelidir.
                                               Cevap: E


                                                       267
   264   265   266   267   268   269   270   271   272   273   274