Page 269 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 269

ÇÖZÜMLÜ SORULAR                   20. Yüzyıl Filozoflarının Görüşleri                   FELSEFE



            E)  Parçada  belirtildiği  gibi  yanlışlamanın  amacı  kura-  10.  H. Bergson’a göre; dışsal âlem ile içsel âlem arasında
            mın eksiklerini ortaya çıkarma ve onun dayanıklılığını   sürekli bir etkileşime uğrayan insan bilinci, dışsal âlem
            test etmedir fakat bu eleştiri süreci her zaman bir so-  ve maddeden izlenimler alır. Ancak bu izlenimler insa-
            nuca ulaşamayabilir. Bu da bize bilimde ilerlemenin bir   na,  “ben”  ile  ilgili  bilgi  vermez.  Doğrudan  “ben”  duru-
            garantisi olmadığını gösterir. Bu nedenle parçadan bu   munu  kavrayıp  bilmek  için  bilincin  içsel  âleme  yönel-
            seçeneğe ulaşılabilir.
                                                               mesi ve sezgiyi aktif olarak kullanması gerekmektedir.
                                              Cevap: D         Akıldan daha üstün bir bilme yetisi olan sezgi, gerçeği
                                                               dolaysız kavramayı sağlamaktadır.
        9.     İnsanın  sürekli  olarak  kendisini  aşmasını,  kendisi-
            nin farkına varmasını dile getiren F. Nietzsche, Böyle
                                                               Buna göre H. Bergson’un bilgi alanında savunduğu
            Buyurdu  Zerdüşt  kitabında  geçen  “Yalnız  gidiyorum   görüş aşağıdakilerden hangisidir?
            şimdi  kardeşlerim!  Siz  de  yalnız  uzaklaşın  buradan.
            Böyle  istiyorum  ben!  Uzaklaşın  benden  ve  koruyun   A)  Entüisyonizm
            kendinizi Zerdüşt’e karşı. Her zaman öğrenci olarak ka-
            lırsa insan, öğretmenine borcunu ödememiş olur.” söz-  B)  Materyalizm
            leriyle  seçeneklerde  verilen  yargılardan  hangisini   C)  Nihilizm
            anlatmak istemiştir?
                                                               D)  Pozitivizm
            A)  Zerdüşt’ün yolunda gitmek, insanı kendinden    E)  Rasyonalizm
               uzaklaştırır.
            B)  Yalnızlık, insanın kendi değerini anlamasının en
               kolay yoludur.
            C)  En iyi öğrenci, öğretmenine borcunu ödemekten    Çözüm:
               çekinmeyendir.
                                                               Parçaya  göre  H.  Bergson,  dışsal  ve  içsel  olarak  iki
            D)  Öğretmen, öğrencisinin elinden tutmamalı ona    âlemden bahseder. İnsan, bu iki âlem arasında etkile-
               hayatı öğretmelidir.
                                                               şim hâlindedir. Kendi benine ulaşmak için bilincin içsel
            E)  İnsan, kendi düşüncelerini kendi üretmeli, bir    âleme yönelip sezgi aracılığı ile bilgiye ulaşması gerek-
               yol gösterici aramamalıdır.                     mektedir. Sezgi, aklın çok daha üzerinde ve doğrudan
            Çözüm:                                             kavramaya yöneliktir. H. Bergson, sezgicilik görüşünün
                                                               en önemli temsilcilerindendir.
            Parçada  F.  Nietzsche’nin  görüşlerine  yer  verilmiştir.
            Ona göre insanlar sürekli olarak kendilerini aşmalı ve   A)  Entüisyonizm: Sezgicilik anlamına gelen görüştür.
            kendilerinin farkına vararak varoluşunu ortaya koymalı-  Parçada bu görüşüle ilgili bilgiler verilmiştir.
            dır. Parçada yer alan sözünde ise insanların, birinin ya   B)  Materyalizm: Maddecilik anlamına gelen görüştür.
            da bir düşüncenin peşinden gitmek yerine kendi yolun-
            da yürümesi gerektiğini anlatır.                   Bu görüşe göre, bilinç de dâhil her şey maddeden oluş-
                                                               muştur.
            Seçeneklere bakılırsa:
                                                               C)  Nihilizm: Hiççilik anlamına gelir. Doğru bilgiye ula-
            A) İnsanların Zerdüşt’ten uzaklaşmaları gerektiği belir-  şılamayacağını savunan görüştür.
            tilmiş  ancak  bunun  insanı  kendinden  uzaklaştırdığına
            dair bir bilgiye yer verilmemiştir.                D)  Pozitivizm:  Olguculuk  anlamına  gelir.  Deney  ve
                                                               gözleme dayalı olmayan bilgiyi kabul etmeyen görüştür.
            B) Parçada yalnızlığın önerildiği doğrudur ancak bunun
            "kendini anlamanın en kolay yolu" olduğu bilgisi veril-  E)  Rasyonalizm:  Akılcılık  anlamına  gelen  görüştür.
            memiştir, cevap olamaz.                            Doğru bilginin kaynağının akıl olduğunu savunur.
            C) Parçada insanın kendisinin farkına varması gerektiği                              Cevap: A
            belirtilmiş, hep öğrenci kalmaması gerektiği vurgulan-
            mıştır. En iyi öğrenci açıklaması yapılmamıştır, cevap
            olamaz.
            D) Öğretmen, öğrencisinin  elinden  tutup  hayatı  kendi
            görüşlerine göre öğretmemeli aksine öğrenci kendi dü-
            şüncelerini kendi üretmelidir.

            E) F. Nietzsche’ye göre insan kendi düşüncelerini ken-
            di üretmeli ayrıca bir yol gösterici aramak yerine kendi
            başına varoluşunu gerçekleştirmelidir.
                                               Cevap: E


                                                       267
   264   265   266   267   268   269   270   271   272   273   274