Page 265 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 265

FELSEFE                                      ÇÖZÜMLÜ
                                          20. Yüzyıl Filozoflarının Görüşleri                   SORULAR



        1.   İnsanın  doğasını  ahlak,  gelenek,  kültür  ve  toplumsal   E) Güç istenciyle hedeflenen üst insandır ancak parça-
            ilişkiler bağlamında sorgulayan F. Nietzsche’nin felse-  da üst insan, başkalarına üstünlük kurma ile ilişkilen-
            fi anlayışının merkezinde “üst insan” kavramı yer alır.   dirilmemiş, yalnızca kendine odaklanma ve dolayısıy-
            Güç istenci ise insanı iyinin ve kötünün ötesine taşıya-  la  potansiyelini  gerçekleştirme  olarak  ifade  edilmiştir.
                                                               Kendine odaklanma ve potansiyelini gerçekleştirme ile
            cak  olan  “üst  insan”  modelinin  en  önemli  motivasyon
                                                               amaçlanan F. Nietzsche’nin deyimiyle, insanın başka-
            kaynağıdır.  Güç  istenci  insanın  doğasında  yer  alan
                                                               larının omuzlarında değil kendi omuzlarında yükselme-
            içgüdüsel  bir  dürtüdür.  Onunla  insan  düşüncelerini,
                                                               sidir. Bu nedenle bu seçenek doğru değildir.
            ideallerini, varoluş amacını gerçekleştirme ve yaşama
            bağlanma arzusu taşır. Bu nedenle insan kendini bilme,                               Cevap: D
            değerlerini oluşturma ve özgürleşme adına kendini kı-  2.   F. Nietzsche’ye göre ahlaki yargıların ölümsüzlüğü diye
            sıtlayan tüm değer ve normlara karşı durmalı, yaşamın   bir şey söz konusu değildir. Bu yargılar yani iyi ve kötü
            acı ve zorluklarıyla yüzleşerek kendini en üst seviyede   daima kendilerini aşmakla yükümlüdür. Böyle Buyurdu
            gerçekleştirmelidir.                               Zerdüşt  adlı  eserinde  “Ve  iyinin  ve  kötünün  yaratıcısı
                                                               olmak isteyen: sahiden, önce bir yok edici olmalıdır ve
            Buna göre güç istenci ile hedeflenen nedir?        değerleri paramparça etmelidir.” demiştir. Ona göre iş-
                                                               levselliğini yitirmiş, parçalanması zorunlu olan her şeyin
            A)  Düşünsel olarak yetkinleşme
                                                               parçalanması ve yeniden inşa edilmesi gerekir.
            B)  Ahlaki anlamda olgunlaşma
                                                               Buna göre F. Nietzsche’nin insanlardan beklentisi
            C)  İdeal toplumu oluşturma
                                                               aşağıdakilerden hangisidir?
            D)  İnsanın kendini aşması
                                                               A)  Kendi değerlerini ortaya çıkarması
            E)  Üstünlük kurma
                                                               B)  Ahlak yasasına karşı çıkmaması
            Çözüm:
                                                               C)  Evrensel ahlaki yargılar oluşturması
            Parçada “üst insan” kavramıyla kendini tam anlamıyla   D)  Var olan değerlere uygun hareket etmesi
            gerçekleştirmiş bir modelden bahsedilmektedir.  İnsanın
            varoluş amacını gerçekleştirmesinde ise en önemli mo-  E)  Toplumsal düzene aykırı davranmaması
            tivasyon kaynağının güç istenci olduğu belirtilmektedir.    Çözüm:
            Güç istencinin üst insana ulaşma hedefine yön verdiği
            ifade edilmektedir. Parçada insanın kendini sınırlayan   Parçaya göre F. Nietzsche ahlaki yargıların yani iyi ve kö-
            tüm değer ve normları reddederek yaşamın zorluklarıy-  tünün ölümsüz olmadığını, bu değerlerin kendilerini  aş-
            la yüzleşmesi ve potansiyelini kullanarak kendini en üst   mak zorunda olduklarını savunmuştur.   F. Nietzsche’ye
            seviyede gerçekleştirmesi gerektiği belirtilmektedir.   göre  insan  da  önce  bu  parçalanması  zorunlu  değerle-
                                                               ri yok etmeli ve yenilerini inşa etmelidir. Buna göre  F.
            Buna  göre  bizden  güç  istenciyle  neyin  hedeflendiğini   Nietzsche’nin insanlardan beklentisinin hangi seçenekte
            bulmamız istenmektedir.                            verildiğini bulmamız istenmiştir. Seçeneklere bakalım;
            A) Parçada güç istenci ile ilgili "Onunla insan düşünce-  A)  Parçada insanın parçalanması zorunlu olan değer-
            lerini, ideallerini, varoluş amacını gerçekleştirme ve ya-  leri yok edip yeni değerler inşa etmesi gerektiği vurgu-
            şama bağlanma arzusu taşır." ifadesine yer verilmiştir.   landığı için doğru cevap A seçeneğidir.
            Bu durumda güç istencini yalnızca düşünsel yetkinleş-
            me ile açıklayamayacağımız için cevap olamaz.      B)  Parçada iyi ve kötünün ölümsüz olmadığı yani de-
                                                               ğişebileceği ve kendisini aşması gerektiği belirtilmiştir.
            B)  Parçada  geleneksel  ahlak  anlayışı  eleştirilmiştir.   Bu seçeneğin aksine parçada insanın kendi değerlerini
            Parçada  geleneksel  ahlakın  üst  insana  ulaşmada  bir   inşa etmesi gerektiği belirtilmiştir.
            engel  olduğu  ve  reddedilmesi  gerektiği  söylenmiştir.
            Bu nedenle bu seçenek doğru değildir.              C)  Parçada ahlaki değerlerin ölümsüz olmadığı ve bu
                                                               değerlerin kendilerini aşmakla yükümlü oldukları belir-
            C)  Parçada  toplumsal  ahlaki  değer  ve  normlara  eleştiri   tildiği için evrensel ahlaki yargıların olması da mümkün
            yapılmıştır. Eleştirinin sebebi ise bireyin potansiyelini sı-  değildir.
            nırlaması ve insanın kendini gerçekleştirmesine engel ol-
            masından dolayıdır. Güç istencinin amacı toplumsal değil   D)  Parçada  “İyinin ve kötünün yaratıcısı olmak iste-
            parçada belirtildiği gibi bireysel anlamda idealize edilmiş   yen önce yok edici olmalıdır ve değerleri paramparça
            üst insandır.  Bu nedenle bu seçenek doğru değildir.  etmelidir.” ifadesinden bu seçeneğe de ulaşılamaz.
            D)  Parçada  insanın  kendini  sınırlayan  tüm  değer  ve   E)  Parçada insanın parçalanması zorunlu olan değer-
            normları reddederek özgürleşmesi ve kendini en yük-  leri yok edip yeni değerler inşa etmesi gerektiği belirtil-
            sek  değerlerle  gerçekleştirmesi  gerektiği  ifade  edil-  miştir. İnsanın toplumsal düzene aykırı davranmaması
            mektedir. Dolayısıyla güç istenciyle hedeflenen insanın   gerektiğine ilişkin bir ifade metinde yer almamıştır.
            potansiyelini en üst seviyede gerçekleştirmesi yani ken-                             Cevap: A
            dini aşmasıdır. Bu nedenle bu seçenek doğrudur.



                                                       263
   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269   270