Page 265 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 265

FELSEFE                                      ÇÖZÜMLÜ
                                          20. Yüzyıl Filozoflarının Görüşleri                   SORULAR



        1.   İnsanın  doğasını  ahlak,  gelenek,  kültür  ve  toplumsal   E) Güç istenciyle hedeflenen üst insandır ancak parça-
            ilişkiler bağlamında sorgulayan F. Nietzsche’nin felse-  da üst insan, başkalarına üstünlük kurma ile ilişkilen-
            fi anlayışının merkezinde “üst insan” kavramı yer alır.   dirilmemiş, yalnızca kendine odaklanma ve dolayısıy-
            Güç istenci ise insanı iyinin ve kötünün ötesine taşıya-  la  potansiyelini  gerçekleştirme  olarak  ifade  edilmiştir.
                                                               Kendine odaklanma ve potansiyelini gerçekleştirme ile
            cak  olan  “üst  insan”  modelinin  en  önemli  motivasyon
                                                               amaçlanan F. Nietzsche’nin deyimiyle, İnsanın başka-
            kaynağıdır.  Güç  istenci  insanın  doğasında  yer  alan
                                                               larının omuzlarında değil kendi omuzlarında yükselme-
            içgüdüsel  bir  dürtüdür.  Onunla  insan  düşüncelerini,
                                                               sidir. Bu nedenle bu seçenek doğru değildir.
            ideallerini, varoluş amacını gerçekleştirme ve yaşama
            bağlanma arzusu taşır. Bu nedenle insan kendini bilme,                               Cevap: D
            değerlerini oluşturma ve özgürleşme adına kendini kı-  2.   F.  Nietzsche’ye  göre  ahlaki  yargılarının  ölümsüzlüğü
            sıtlayan tüm değer ve normlara karşı durmalı, yaşamın   diye  bir  şey  söz  konusu  değildir.  Bu  yargılar  yani  iyi
            acı ve zorluklarıyla yüzleşerek kendini en üst seviyede   ve  kötü  daima  kendilerini  aşmakla  yükümlüdür.  Böyle
            gerçekleştirmelidir.                               Buyurdu  Zerdüşt  adlı  eserinde  “Ve  iyinin  ve  kötünün
                                                               yaratıcısı olmak isteyen: sahiden, önce bir yok edici ol-
            Buna göre güç istenci ile hedeflenen nedir?        malıdır ve değerleri paramparça etmelidir.” demiştir. Ona
                                                               göre işlevselliğini yitirmiş, parçalanması zorunlu olan her
            A)  Düşünsel olarak yetkinleşme
                                                               şeyin parçalanması ve yeniden inşa edilmesi gerekir.
            B)  Ahlaki anlamda olgunlaşma
                                                               Buna göre F. Nietzsche’nin insanlardan beklentisi
            C)  İdeal toplumu oluşturma
                                                               aşağıdakilerden hangisidir?
            D)  İnsanın kendini aşması
                                                               A)  Kendi değerlerini ortaya çıkarması
            E)  Üstünlük kurma
                                                               B)  Ahlak yasasına karşı çıkmaması
            Çözüm:
                                                               C)  Evrensel ahlaki yargılar oluşturması
            Parçada “üst insan” kavramıyla kendini tam anlamıyla   D)  Var olan değerlere uygun hareket etmesi
            gerçekleştirmiş bir modelden bahsedilmektedir.  İnsanın
            varoluş amacını gerçekleştirmesinde ise en önemli mo-  E)  Toplumsal düzene aykırı davranmaması
            tivasyon kaynağının güç istenci olduğu belirtilmektedir.    Çözüm:
            Güç istencinin üst insana ulaşma hedefine yön verdiği
            ifade edilmektedir. Parçada insanın kendini sınırlayan   Parçada  F. Nietzsche ahlaki yargıların yani iyi ve kötünün
            tüm değer ve normları reddederek yaşamın zorluklarıy-  ölümsüz olmadığını, bu değerlerin kendilerini  aşmak zo-
            la yüzleşmesi ve potansiyelini kullanarak kendini en üst   runda olduklarını savunmuştur.   F. Nietzsche’ye göre in-
            seviyede gerçekleştirmesi gerektiği belirtilmektedir.   san da önce bu parçalanması zorunlu değerleri yok etmeli
                                                               ve yenilerini inşa etmelidir. Buna göre  F. Nietzsche’nin
            Buna  göre  bizden  güç  istenciyle  neyin  hedeflendiğini   insanlardan beklentisinin hangi seçenekte verildiğini bul-
            bulmamız istenmektedir.                            mamız istenmiştir. Seçeneklere bakalım;
            A) Parçada güç istenci ile düşüncelerimizi gerçekleşti-  A)  Parçada insanın parçalanması zorunlu olan değer-
            rebileceğimiz ifade edilmektedir. Düşüncelerimizi pratik   leri yok edip yeni değerler inşa etmesi gerektiği vurgu-
            anlamda  gerçekleştirmenin  ise  bir  üst  insana  ulaşma   landığı için doğru cevap A seçeneğidir.
            gayesi taşıdığı görülmektedir. Bu nedenle bu seçenek
            doğru değildir.                                    B)  Parçada iyi ve kötünün ölümsüz olmadığı yani de-
                                                               ğişebileceği ve kendisini aşması gerektiği belirtilmiştir.
            B)  Parçada  geleneksel  ahlak  anlayışı  eleştirilmiştir.   Bu seçeneğin aksine parçada insanın kendi değerlerini
            Fakat buradaki eleştiri daha iyi bir ahlaki anlayışı ortaya   inşa etmesi gerektiği belirtilmiştir.
            çıkarma adına yapılmamıştır. Parçada ahlakın üst insa-
            na ulaşmada bir engel olduğu ve reddedilmesi gerektiği   C)  Parçada ahlaki değerlerin ölümsüz olmadığı ve bu
            söylenmiştir.  Bu nedenle bu seçenek doğru değildir.  değerlerin kendilerini aşmakla yükümlü oldukları belir-
                                                               tildiği için evrensel ahlaki yargıların olması da mümkün
            C)  Parçada  toplumsal  ahlaki  değer  ve  normlara  eleştiri   değildir.
            yapılmıştır. Eleştirinin sebebi ise bireyin potansiyelini sı-
            nırlaması ve insanın kendini gerçekleştirmesine engel ol-  D)  Parçada  “İyinin ve kötünün yaratıcısı olmak iste-
            masından dolayıdır. Güç istencinin amacı toplumsal değil   yen önce yok edici olmalıdır ve değerleri paramparça
            parçada belirtildiği gibi bireysel anlamda idealize edilmiş   etmelidir.”ifadesinden bu seçeneğe de ulaşılamaz.
            üst insandır.  Bu nedenle bu seçenek doğru değildir.
                                                               E)  Parçada insanın parçalanması zorunlu olan değer-
            D)  Parçada  insanın  kendini  sınırlayan  tüm  değer  ve   leri yok edip yeni değerler inşa etmesi gerektiği belirtil-
            normları reddederek özgürleşmesi ve kendini en yük-  miştir. İnsanın toplumsal düzene aykırı davranmaması
            sek  değerlerle  gerçekleştirmesi  gerektiği  ifade  edil-  gerektiğine ilişkin bir ifade metinde yer almamıştır.
            mektedir. Dolayısıyla güç istenciyle hedeflenen insanın                              Cevap: A
            potansiyelini en üst seviyede gerçekleştirmesi yani ken-
            dini aşmasıdır. Bu nedenle bu seçenek doğrudur.


                                                       263
   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269   270