Page 266 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 266

FELSEFE                           20. Yüzyıl Filozoflarının Görüşleri



        3.   L. Wittgenstein her olay ve durumun kısacası her şeyin,   4.   J. P. Sartre’a göre bizler bir gösterinin ortasında kendi-
            başka olay ya da durumlardan bağımsız olarak ortaya   lerini ansızın sahnede bulan aktörler gibiyiz, elimizde se-
            çıktığını ifade eder. Ona göre bu dünya birbirinden bütü-  naryo yok, oyunun adını veya hangi rolde oynadığımızı
            nüyle bağımsız basit olayların toplamıdır. Bu sebeple bir   bilmiyoruz ne yapacağımızı ne söyleyeceğimizi bilmiyoruz
            olay ya da duruma dair  a priori sonuçlar üretmek batıl bir   evet, hatta oyunun bir yazarı olup olmadığını da bilmiyo-
            itikattan başka bir şey değildir ve bu tarz sonuçları haklı   ruz. Kişisel olarak bir tercih yapmalıyız, ne olacağımıza
            kılacak nedensel bir bağ da yoktur.                hangi  rolü  oynayacağımıza  ya  da  devam  edip  etmeye-
                                                               ceğimize biz karar vermeliyiz. Bu gösterinin ne olduğunu
            Buna göre aşağıdakilerden hangisi L. Wittgenstein’ın   bilmeden yapacağımız bir seçimdir ve biz bu seçimi yap-
            görüşüyle aynı doğrultudadır?                      maya mahkûmuz.
            A)  Düşünüyorum, öyleyse varım.
                                                               Buna göre J. P. Sartre, insan varoluşu ile ilgili aşağı-
            B)  Gerçek olan ussal, ussal olan gerçektir.       dakilerden hangisinin varlığını kabul eder?
            C)  İdeler izlenimlerin sönük birer kopyasıdır.
                                                               A)  Aşkın bir güç
            D)  Her şeyde sıkı bir zorunluluk söz konusudur.   B)  Sınırsız özgürlük

            E)  Bir şeyin var olması için yeterli bir nedeni olmalıdır.  C)  Belirlenmiş bir öz
                                                               D)  Doğuştan donanım
            Çözüm:                                             E)  Bireysel sorumluluk
            Bu parçada L. Wittgenstein’ın düşüncelerine yer veril-  Çözüm:
            miştir. Ona göre dünya bağımsız olaylardan meydana   J.  P.  Sartre,  varoluşçuluk  olarak  ifade  edilen  düşün-
            gelmiş bütündür. Bu sebeple dünya hakkında a priori   celerinde insanın dünyaya atılmış ve kendi özünü be-
            yani deney öncesi ya da saf akıl aracılığıyla bilgi üret-  lirlemek  zorunda  olan  bir  varlık  olduğunu  ifade  eder.
            menin geçerli hiçbir yanının olmadığını ifade etmiştir.  Parçada J. P. Sartre’ın varoluşçuluğunu oyun benzet-
                                                               mesiyle ifade ettiği görüşlerine yer verilmiş ve soruda
            A seçeneğindeki " Düşünüyorum, öyleyse varım.” ifa-
            desi R. Descartes’in saf akıl aracılığıyla ortaya koyduğu   filozofun insanın varoluşu ile ilgili hangi kavramın varlı-
                                                               ğını kabul ettiğini bulmamız istenmiştir. Buna göre;
            bir bilgidir.
                                                               A) Parçada "senaryonun yazarı olup olmadığını da bil-
            B  seçeneğindeki  "Gerçek  olan  ussal,  ussal  olan  ger-
                                                               miyoruz." ifadesine yer verildiğinden J. P. Sartre'ın aş-
            çektir.”  ifadesi  F.  Hegel’in  saf  akıl  aracılığıyla  ortaya
                                                               kın bir gücün varlığını kabul ettiğini söyleyemeyiz.
            koyduğu bir bilgidir.
                                                               B)  İnsanların  ansızın  kendilerini  sahnede  bulduğunu
            Ancak C seçeneğindeki “İdeler izlenimlerin sönük birer   ve seçimi yapmaya mahkûm olduğunu ifade eden J. P.
            kopyasıdır.” ifadesi D. Hume’un akılcı düşünceyi eleştir-  Sartre,  sınırsız  özgürlükten  söz  etmemiştir.  Sınırsız  öz-
            mek ve a priori bilgi yerine a posteriori yani deney son-  gürlük  seçim  yapmama  özgürlüğünü  de  içerir.  Seçim
            rası bilgileri ön plana çıkarmak için kullandığı bir ifadedir.   yapmaya mahkûm olmak sınırsız özgürlüğün olmadığını
            Bu ifade L. Wittgenstein’ın düşünceleriyle aynı doğrul-  gösterir.
            tudadır.
                                                               C) Belirlenmiş bir öze sahip olmak kişinin bireysel varo-
            D seçeneğindeki "Her şeyde sıkı bir zorunluluk söz ko-  luşunu gerçekleştirmemesi demektir. Bu durumu kabul
            nusudur.” ifadesine ulaşılamaz. Çünkü parçada olaylar   etmek J. P. Sartre’ın varoluşun özden önce olduğu fik-
            arasında sonuçları haklı çıkaracak bir nedensellik bağı-  riyle çelişir. J. P. Sartre'a göre insan önce var olur sonra
            nın olmadığı belirtilmiştir.                       özünü oluşturur.
            E seçeneğindeki " Bir şeyin var olması için yeterli bir   D) Doğuştan donanıma sahip olmak doğuştan belirlen-
            nedeni olmalıdır.” ifadesine ulaşılamaz. Çünkü parça-  miş bir öze sahip olmak demektir. J. P. Sartre’a göre in-
            da bu dünyanın, birbirinden bağımsız olayların toplamı   san özsel olarak doğuştan bir donanıma sahip değildir.
            olduğu ve olaylar arasında nedensel bir bağ olmadığı   Nasıl olacağını kendi belirler ve bu zorunlu bir belirleme-
            belirtilmiştir.                                    dir.
                                                               E)  J.  P.  Sartre’a  göre  kendi  seçimlerini  yapmaya
                                                               mahkûm olan insan yaptığı bu seçimden de sorumlu-
                                              Cevap: C         dur. Seçim yapmak bu seçimin sonucunu da üstlenmeyi
                                                               gerektirir. Sartre’ın varlığını kabul ettiği kavram bireysel
                                                               sorumluluktur.
                                                                                                  Cevap: E




                                                       264                                                                                                           265
   261   262   263   264   265   266   267   268   269   270   271