Page 266 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 266

FELSEFE                           20. Yüzyıl Filozoflarının Görüşleri



        3.   L. Wittgenstein her olay ve durumun kısacası her şeyin,   4.   J. P. Sartre’a göre bizler bir gösterinin ortasında kendi-
            başka olay ya da durumlardan bağımsız olarak ortaya   lerini ansızın sahnede bulan aktörler gibiyiz, elimizde se-
            çıktığını ifade eder. Ona göre bu dünya birbirinden bütü-  naryo yok, oyunun adını veya hangi rolde oynadığımızı
            nüyle bağımsız basit olayların toplamıdır. Bu sebeple bir   bilmiyoruz ne yapacağımızı ne söyleyeceğimizi bilmiyoruz
            olay ya da duruma dair  a priori sonuçlar üretmek batıl bir   evet, hatta oyunun bir yazarı olup olmadığını da bilmiyo-
            itikattan başka bir şey değildir ve bu tarz sonuçları haklı   ruz. Kişisel olarak bir tercih yapmalıyız, ne olacağımıza
            kılacak nedensel bir bağ da yoktur.                hangi  rolü  oynayacağımıza  ya  da  devam  edip  etmeye-
                                                               ceğimize biz karar vermeliyiz. Bu gösterinin ne olduğunu
            Buna göre aşağıdakilerden hangisi L. Wittgenstein’ın   bilmeden yapacağımız bir seçimdir ve biz bu seçimi yap-
            görüşüyle aynı doğrultudadır?                      maya mahkûmuz.
            A)  Düşünüyorum, öyleyse varım.
                                                               Buna göre J. P. Sartre, insan varoluşu ile ilgili aşağı-
            B)  Gerçek olan ussal, ussal olan gerçektir.       dakilerden hangisinin varlığını kabul eder?
            C)  İdeler izlenimlerin sönük birer kopyasıdır.
                                                               A)  Bilinçli bir seçim
            D)  Her şeyde sıkı bir zorunluluk söz konusudur.   B)  Sınırsız özgürlük

            E)  Bir şeyin var olması için yeterli bir nedeni olmalıdır.  C)  Belirlenmiş bir öz
                                                               D)  Doğuştan donanım
            Çözüm:                                             E)  Bireysel sorumluluk
            Bu parçada L. Wittgenstein’ın düşüncelerine yer veril-  Çözüm:
            miştir. Ona göre dünya bağımsız olaylardan meydana   J.  P.  Sartre,  varoluşçuluk  olarak  ifade  edilen  düşün-
            gelmiş bütündür. Bu sebeple dünya hakkında a priori   celerinde insanın dünyaya atılmış ve kendi özünü be-
            yani deney öncesi ya da saf akıl aracılığıyla bilgi üret-  lirlemek  zorunda  olan  bir  varlık  olduğunu  ifade  eder.
            menin geçerli hiçbir yanının olmadığını ifade etmiştir.  Parçada J. P. Sartre’ın varoluşçuluğunu oyun benzet-
                                                               mesiyle ifade ettiği görüşlerine yer verilmiş ve soruda
            A seçeneğindeki " Düşünüyorum, öyleyse varım.” ifa-
            desi R. Descartes’in saf akıl aracılığıyla ortaya koyduğu   filozofun insanın varoluşu ile ilgili hangi kavramın varlı-
                                                               ğını kabul ettiğini bulmamız istenmiştir. Buna göre;
            bir bilgidir.
                                                               A) J. P. Sartre, verilen parçada bilinçli bir seçimden söz
            B  seçeneğindeki  "Gerçek  olan  ussal,  ussal  olan  ger-
                                                               etmemiş hatta insanın bu seçimi gösterinin ne olduğu-
            çektir.”  ifadesi  F.  Hegel’in  saf  akıl  aracılığıyla  ortaya
                                                               nu, hangi rolü oynayacağını bilmeden yapacağını ifade
            koyduğu bir bilgidir.
                                                               etmiştir.
            D seçeneğindeki "Her şeyde sıkı bir zorunluluk söz ko-  B)  İnsanların  ansızın  kendilerini  sahnede  bulduğunu
            nusudur.” ifadesine ulaşılamaz. Çünkü parçada olaylar   ve  seçimi  yapmaya  mahkûm  olduğunu  ifade  eden  J.
            arasında sonuçları haklı çıkaracak bir nedensellik bağı-  P. Sartre, sınırsız özgürlükten söz etmemiştir. Sınırsız
            nın olmadığı belirtilmiştir.                       özgürlük seçim yapmama özgürlüğünü de içerir. Seçim

            E seçeneğindeki " Bir şeyin var olması için yeterli bir   yapmaya  mahkûm  olmak  sınırsız  özgürlüğün  olmadı-
            nedeni olmalıdır.” ifadesine ulaşılamaz. Çünkü parça-  ğını gösterir.
            da bu dünyanın, birbirinden bağımsız olayların toplamı   C) Belirlenmiş bir öze sahip olmak kişinin bireysel varo-
            olduğu ve olaylar arasında nedensel bir bağ olmadığı   luşunu gerçekleştirmemesi demektir. Bu durumu kabul
            belirtilmiştir.                                    etmek J. P. Sartre’ın varoluşun özden önce olduğu fik-
                                                               riyle çelişir. J. P. Sartre'a göre insan önce var olur sonra
            Ancak C seçeneğindeki “İdeler izlenimlerin sönük birer   özünü oluşturur.
            kopyasıdır.” ifadesi D. Hume’un akılcı düşünceyi eleştir-
            mek ve a priori bilgi yerine a posteriori yani deney son-  D) Doğuştan donanıma sahip olmak doğuştan belirlen-
            rası bilgileri ön plana çıkarmak için kullandığı bir ifadedir.   miş bir öze sahip olmak demektir. J. P. Sartre’a göre in-
            Bu ifade L. Wittgenstein’ın düşünceleriyle aynı doğrul-  san özsel olarak doğuştan bir donanıma sahip değildir.
            tudadır                                            Nasıl olacağını kendi belirler ve bu zorunlu bir belirleme-
                                                               dir.

                                                               E)  J.  P.  Sartre’a  göre  kendi  seçimlerini  yapmaya
                                              Cevap: C         mahkûm olan insan yaptığı bu seçimden de sorumlu-
                                                               dur. Seçim yapmak bu seçimin sonucunu da üstlenmeyi
                                                               gerektirir. Sartre’ın varlığını kabul ettiği kavram bireysel
                                                               sorumluluktur.
                                                                                                  Cevap: E


                                                       264                                                                                                           265
   261   262   263   264   265   266   267   268   269   270   271