Page 271 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 271

FELSEFE                                            TEST
                                          20. Yüzyıl Filozoflarının Görüşleri                    1



        1.   F. Nietzsche’ye göre toplumlar din ve ahlak aracılığıyla   4.   Yöneldiği varlığa dair doğru bilgi edinmeyi amaçlayan bi-
            insanın  önüne  devamlı  yasaklar  koyar.  Bu  yasaklara   limin ürettiği bilgiler; evrensel nitelikli, nesnel ve sınana-
            uyan  insan,  içgüdülerini  bastırmak  zorunda  kalır.  Bu   bilir olma gibi birtakım özellikler taşırlar. Lakin 20. yüzyıl
            durum  insanın  kendisine  yapılmasına  izin  verdiği  en   düşünürlerinden T. Kuhn’un, bu bilgilerin sanıldığı kadar
            büyük kötülüktür.  Çünkü içgüdüleri engellenen ve kö-
            relen insan, karakter olarak da zayıflar. Oysa hayvan   nesnel olmadığını, dönemin düşünme biçimi ve bilim in-
            ve üst insan arasında kalan bir varlık olan insanın, üst   sanlarının yaklaşımının üretilen bilgiye yansıdığını ve onu
            insana geçebilmesi için bu ahlaki kuralların üstüne çık-  şekillendirdiğini  dile  getiren  Bilimsel  Devrimlerin  Yapısı
            ması gerekir. Çünkü üst insan kendi değerlerini kendisi   isimli bir kitap yazmasıyla birlikte artık doğrunun ne oldu-
            belirleyen bir varlıktır.                          ğuna ilişkin tartışmalar da yeni bir boyut kazanmıştır.
            Buna göre aşağıdaki yargıların hangisi F. Nietzsche’
                                                               Metinde söz edilen problem hangi felsefe disiplinine
            nin görüşlerine uygundur?
                                                               aittir?
            A)  İnsan, bilgi edindikçe kötülükten uzaklaşır.
                                                               A)  Bilgi felsefesi
            B)  İnsan, kendisini aşan bir varlığa dönüşmelidir.
                                                               B)  Varlık felsefesi
            C)  Ahlakın amacı mutluluktur ve mutluluk hazza
               ulaşmakla mümkündür.                            C)  Bilim felsefesi
                                                               D)  Ahlak felsefesi
            D)  İyi, bir ödev duygusuyla herkesi kapsayacak ilkeler
               ışığında ortaya çıkar.                          E)  Tarih felsefesi
            E)  İnsan, ait olduğu toplumun değerleri ile uyumlu
               yaşamalıdır.
        2.   Felsefede sezgi; akıl veya deneyimin bilgisine başvurma-
            dan doğrudan kavrama anlamında kullanılır. “Aracısız,
            birdenbire ve dolaysız olduğu için de varlıkların bilgisini
            en doğru ve tam olarak ancak sezgi ile bilebiliriz” görüşü-
            nü savunan bu akımın bilgi ve ahlak felsefesinde önemli
            bir yer edindiğini görüyoruz.

              Buna göre sezgicilik akımının savunucusu olan filo-
            zof aşağıdakilerden hangisidir?

            A) H. Bergson     B) G. Berkeley      C) F. Hegel
                                                           5.   Ahlak alanındaki görüşleriyle öne çıkan N. Topçu’nun
                    D) I. Kant        E) Platon                felsefesinin merkezinde, düşüncenin içsel hâli olarak
                                                               tanımladığı hareket kavramı vardır. Hareket, insanın
        3.   “Korkak bir yaradılış yoktur. Sinirli yaradılışlar, halkın de-
            yişiyle, yoksul ya da zengin yaradılışlar vardır; ama insanı   hem  kendini  hem  de  başka  varlıkları  değiştirebilme-
            korkak yapan bu yaradılışlar değildir. Bir şeyden vazgeçme   sidir. Özgür bir şekilde kendi seçimleri doğrultusunda
            ya da bir şeyi oluruna bırakma eylemidir. Yaradılış edim de-  harekette bulunan insan,  bu eylemine devam etme is-
            mek değildir. Oysa korkak ancak yaptığı edimle, davranışla   teği sergiler. Düşünerek hareket eden insanın amacı,
            tanımlanır.  Bu  yönden  düşünülürse,  kişioğlu  korkaklığın-  sonsuz olana, Allah’a ulaşmaktır. N. Topçu’nun “isyan
            dan dolayı bal gibi suçlanabilir. İşte insanların çekindiği ve   ahlakı” adını verdiği bu süreçte; iman, irade ve sorum-
            sezinlediği de bu suçlanma olgusudur. Bundan ötürü onlar,   luluk sahibi olan insan aklını kullanarak hareket eder.
            insanın ödlek ya da gözü pek doğmasını isterler. İsterler ki
            böylelikle, suçluluktan kurtulmuş olsunlar.”       Bu sayede toplumda aydınlanma meydana gelir.
            J.  P.  Sartre’ın  Varoluşçuluk  adlı  kitabından  alınan      Buna göre N. Topçu’nun görüşleriyle ilgili olarak
            metinden  yola  çıkarak  aşağıdakilerden  hangisine   aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
            ulaşılamaz?
                                                               A)  Özgür iradeye dayalı olarak aklın kullanılması son-
            A)  Kişiler, kendilerinde eksik gördükleri yanları için ya-  suz olana ulaşmayı sağlar.
               radılışlarını suçlarlar.
                                                               B)  Toplumu  geliştirmek  için  insanın  otoriteye  uygun
            B)  Davranış  biçimleri  eyleme  döktüğümüz  fiillerle  ta-  davranması gerekir.
               nımlanır.
                                                               C)  Toplumun gelişmesi için insanın inanç sahibi olma-
            C)  Birey seçtiği eylemlerden sorumlu tutulması gere-
               ken bir varlıktır.                                 sı yeterlidir.
            D)  Korkaklık, kendi hayatının sorumluluğunu almama   D)  Hareket  için,  sonsuz  varlık  tarafından  insana  akıl
               durumudur.                                         verilmiştir.
            E)  Tüm  yaratılış  özelliklerimiz  biz  var  olmadan  önce   E)  Hareket kavramı biyolojik olarak yer değişikliği ile
               belirlenmiştir.                                    sınırlıdır.


                                                       269
 268                                                   269
   266   267   268   269   270   271   272   273   274   275   276