Page 271 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 271
FELSEFE TEST
20. Yüzyıl Filozoflarının Görüşleri 1
1. F. Nietzsche’ye göre toplumlar din ve ahlak aracılığıyla 4. Yöneldiği varlığa dair doğru bilgi edinmeyi amaçlayan bi-
insanın önüne devamlı yasaklar koyar. Bu yasaklara limin ürettiği bilgiler; evrensel nitelikli, nesnel ve sınana-
uyan insan, içgüdülerini bastırmak zorunda kalır. Bu bilir olma gibi bir takım özellikler taşırlar. Lakin 20. Yüzyıl
durum insanın kendisine yapılmasına izin verdiği en düşünürlerinden T. Kuhn’un, bu bilgilerin sanıldığı kadar
büyük kötülüktür. Çünkü içgüdüleri engellenen ve kö-
relen insan, karakter olarak da zayıflar. Oysa hayvan nesnel olmadığını, dönemin düşünme biçimi ve bilim in-
ve üst insan arasında kalan bir varlık olan insanın, üst sanlarının yaklaşımının üretilen bilgiye yansıdığını ve onu
insana geçebilmesi için bu ahlaki kuralların üstüne çık- şekillendirdiğini dile getiren Bilimsel Devrimlerin Yapısı
ması gerekir. Çünkü üst insan kendi değerlerini kendisi isimli bir kitap yazmasıyla birlikte artık doğrunun ne oldu-
belirleyen bir varlıktır. ğuna ilişkin tartışmalar da yeni bir boyut kazanmıştır.
Buna göre aşağıdaki yargıların hangisi F. Nietzsche’nin Metinde söz edilen problem hangi felsefe disiplinine
görüşlerine uygundur? aittir?
A) İnsan, bilgi edindikçe kötülükten uzaklaşır.
A) Bilgi felsefesi
B) İnsan, kendisini aşan bir varlığa dönüşmelidir.
B) Varlık felsefesi
C) Ahlakın amacı mutluluktur ve mutluluk hazza
ulaşmakla mümkündür. C) Bilim felsefesi
D) İyi, bir ödev duygusuyla herkesi kapsayacak ilkeler D) Ahlak felsefesi
ışığında ortaya çıkar. E) Tarih felsefesi
E) İnsan, ait olduğu toplumun değerleri ile uyumlu
yaşamalıdır.
2. Felsefede sezgi; akıl veya deneyimin bilgisine başvurma-
dan doğrudan kavrama anlamında kullanılır. “Aracısız,
birdenbire ve dolaysız olduğu için de varlıkların bilgisini
en doğru ve tam olarak ancak sezgi ile bilebiliriz” diye
savunan bu akımın bilgi ve ahlak felsefesinde önemli bir
yer edindiğini görüyoruz.
Buna göre sezgicilik akımının savunucusu olan filo-
zof aşağıdakilerden hangisidir?
5. Ahlak alanındaki görüşleriyle öne çıkan N. Topçu’nun
A) H. Bergson B) G. Berkeley C) F. Hegel felsefesinin merkezinde, düşüncenin içsel hâli olarak
D) I. Kant E) Platon tanımladığı hareket kavramı vardır. Hareket, insanın
hem kendini hem de başka varlıkları değiştirebilme-
3. “Korkak bir yaradılış yoktur. Sinirli yaradılışlar, halkın de- sidir. Özgür bir şekilde kendi seçimleri doğrultusunda
yişiyle, yoksul ya da zengin yaradılışlar vardır; ama insanı harekette bulunan insan, bu eylemine devam etme is-
korkak yapan bu yaradılışlar değildir. Bir şeyden vazgeçme teği sergiler. Düşünerek hareket eden insanın amacı,
ya da bir şeyi oluruna bırakma eylemidir. Yaradılış edim de-
mek değildir. Oysa korkak ancak yaptığı edimle, davranışla sonsuz olana, Allah’a ulaşmaktır. N. Topçu’nun “isyan
tanımlanır. Bu yönden düşünülürse, kişioğlu korkaklığın- ahlakı” adını verdiği bu süreçte; iman, irade ve sorum-
dan dolayı bal gibi suçlanabilir. İşte insanların çekindiği ve luluk sahibi olan insan aklını kullanarak hareket eder.
sezinlediği de bu suçlanma olgusudur. Bundan ötürü onlar, Bu sayede toplumda aydınlanma meydana gelir.
insanın ödlek ya da gözü pek doğmasını isterler. İsterler ki
böylelikle, suçluluktan kurtulmuş olsunlar.” Buna göre N. Topçu’nun görüşleriyle ilgili olarak
aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
J. P. Sartre’ın Varoluşçuluk adlı kitabından alınan
metinden yola çıkarak aşağıdakilerden hangisine A) Özgür iradeye dayalı olarak aklın kullanılması son-
ulaşılamaz? suz olana ulaşmayı sağlar.
A) Kişiler, kendilerinde eksik gördükleri yanları için ya- B) Toplumu geliştirmek için insanın otoriteye uygun
radılışlarını suçlarlar. davranması gerekir.
B) Davranış biçimleri eyleme döktüğümüz fiillerle ta- C) Toplumun gelişmesi için insanın inanç sahibi olma-
nımlanır. sı yeterlidir.
C) Birey seçtiği eylemlerden sorumlu tutulması gere- D) Hareket için, sonsuz varlık tarafından insana akıl
ken bir varlıktır.
verilmiştir.
D) Korkaklık, kendi hayatının sorumluluğunu almama
durumudur. E) Hareket kavramı biyolojik olarak yer değişikliği ile
sınırlıdır.
E) Tüm yaratılış özelliklerimiz biz var olmadan önce
belirlenmiştir.
269
268 269