Page 271 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 271

FELSEFE                                            TEST
                                          20. Yüzyıl Filozoflarının Görüşleri                    1



        1.   F. Nietzsche’ye göre toplumlar din ve ahlak aracılığıyla   4.   Yöneldiği varlığa dair doğru bilgi edinmeyi amaçlayan bi-
            insanın  önüne  devamlı  yasaklar  koyar.  Bu  yasaklara   limin ürettiği bilgiler; evrensel nitelikli, nesnel ve sınana-
            uyan  insan,  içgüdülerini  bastırmak  zorunda  kalır.  Bu   bilir olma gibi bir takım özellikler taşırlar. Lakin 20. Yüzyıl
            durum  insanın  kendisine  yapılmasına  izin  verdiği  en   düşünürlerinden T. Kuhn’un, bu bilgilerin sanıldığı kadar
            büyük kötülüktür.  Çünkü içgüdüleri engellenen ve kö-
            relen insan, karakter olarak da zayıflar. Oysa hayvan   nesnel olmadığını, dönemin düşünme biçimi ve bilim in-
            ve üst insan arasında kalan bir varlık olan insanın, üst   sanlarının yaklaşımının üretilen bilgiye yansıdığını ve onu
            insana geçebilmesi için bu ahlaki kuralların üstüne çık-  şekillendirdiğini  dile  getiren  Bilimsel  Devrimlerin  Yapısı
            ması gerekir. Çünkü üst insan kendi değerlerini kendisi   isimli bir kitap yazmasıyla birlikte artık doğrunun ne oldu-
            belirleyen bir varlıktır.                          ğuna ilişkin tartışmalar da yeni bir boyut kazanmıştır.
            Buna göre aşağıdaki yargıların hangisi  F. Nietzsche’nin      Metinde söz edilen problem hangi felsefe disiplinine
            görüşlerine uygundur?                              aittir?
            A)  İnsan, bilgi edindikçe kötülükten uzaklaşır.
                                                               A)  Bilgi felsefesi
            B)  İnsan, kendisini aşan bir varlığa dönüşmelidir.
                                                               B)  Varlık felsefesi
            C)  Ahlakın amacı mutluluktur ve mutluluk hazza
               ulaşmakla mümkündür.                            C)  Bilim felsefesi
            D)  İyi, bir ödev duygusuyla herkesi kapsayacak ilkeler   D)  Ahlak felsefesi
               ışığında ortaya çıkar.                          E)  Tarih felsefesi
            E)  İnsan, ait olduğu toplumun değerleri ile uyumlu
               yaşamalıdır.
        2.   Felsefede sezgi; akıl veya deneyimin bilgisine başvurma-
            dan doğrudan kavrama anlamında kullanılır. “Aracısız,
            birdenbire ve dolaysız olduğu için de varlıkların bilgisini
            en doğru ve tam olarak ancak sezgi ile bilebiliriz” diye
            savunan bu akımın bilgi ve ahlak felsefesinde önemli bir
            yer edindiğini görüyoruz.

              Buna göre sezgicilik akımının savunucusu olan filo-
            zof aşağıdakilerden hangisidir?
                                                           5.   Ahlak alanındaki görüşleriyle öne çıkan N. Topçu’nun
            A) H. Bergson     B) G. Berkeley      C) F. Hegel  felsefesinin merkezinde, düşüncenin içsel hâli olarak
                    D) I. Kant        E) Platon                tanımladığı hareket kavramı vardır. Hareket, insanın
                                                               hem  kendini  hem  de  başka  varlıkları  değiştirebilme-
        3.   “Korkak bir yaradılış yoktur. Sinirli yaradılışlar, halkın de-  sidir. Özgür bir şekilde kendi seçimleri doğrultusunda
            yişiyle, yoksul ya da zengin yaradılışlar vardır; ama insanı   harekette bulunan insan,  bu eylemine devam etme is-
            korkak yapan bu yaradılışlar değildir. Bir şeyden vazgeçme   teği sergiler. Düşünerek hareket eden insanın amacı,
            ya da bir şeyi oluruna bırakma eylemidir. Yaradılış edim de-
            mek değildir. Oysa korkak ancak yaptığı edimle, davranışla   sonsuz olana, Allah’a ulaşmaktır. N. Topçu’nun “isyan
            tanımlanır.  Bu  yönden  düşünülürse,  kişioğlu  korkaklığın-  ahlakı” adını verdiği bu süreçte; iman, irade ve sorum-
            dan dolayı bal gibi suçlanabilir. İşte insanların çekindiği ve   luluk sahibi olan insan aklını kullanarak hareket eder.
            sezinlediği de bu suçlanma olgusudur. Bundan ötürü onlar,   Bu sayede toplumda aydınlanma meydana gelir.
            insanın ödlek ya da gözü pek doğmasını isterler. İsterler ki
            böylelikle, suçluluktan kurtulmuş olsunlar.”       Buna göre N. Topçu’nun görüşleriyle ilgili olarak
                                                               aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
            J.  P.  Sartre’ın  Varoluşçuluk  adlı  kitabından  alınan
            metinden  yola  çıkarak  aşağıdakilerden  hangisine   A)  Özgür iradeye dayalı olarak aklın kullanılması son-
            ulaşılamaz?                                           suz olana ulaşmayı sağlar.
            A)  Kişiler, kendilerinde eksik gördükleri yanları için ya-  B)  Toplumu  geliştirmek  için  insanın  otoriteye  uygun
               radılışlarını suçlarlar.                           davranması gerekir.
            B)  Davranış  biçimleri  eyleme  döktüğümüz  fiillerle  ta-  C)  Toplumun gelişmesi için insanın inanç sahibi olma-
               nımlanır.                                          sı yeterlidir.
            C)  Birey seçtiği eylemlerden sorumlu tutulması gere-  D)  Hareket  için,  sonsuz  varlık  tarafından  insana  akıl
               ken bir varlıktır.
                                                                  verilmiştir.
            D)  Korkaklık, kendi hayatının sorumluluğunu almama
               durumudur.                                      E)  Hareket kavramı biyolojik olarak yer değişikliği ile
                                                                  sınırlıdır.
            E)  Tüm  yaratılış  özelliklerimiz  biz  var  olmadan  önce
               belirlenmiştir.


                                                       269
 268                                                   269
   266   267   268   269   270   271   272   273   274   275   276