Page 273 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 273

FELSEFE                                            TEST
                                          20. Yüzyıl Filozoflarının Görüşleri                    2     A



        1.   F. Nietzsche Böyle Buyurdu Zerdüşt adlı eserinde “İnsanı   3.   “Varoluşçuluğu  ilk  işiten  her  insan,  kendi  varlığına  ka-
            açığa çıkarmak güçtür, hele kendi kendini açığa çıkarmak   vuşma  sorumluluğunu  da  omuzuna  yüklemektedir.  Ne
            daha da güçtür!” der. F. Nietzsche’ye göre insanın kendi-  var ki biz insan sorumludur derken yalnızca kendinden
            ni anlaması ve gerçek potansiyelini keşfetmesi onun en   sorumludur  demek  istemiyoruz.  (…)    Kendime  karşı
            temel görevidir. İnsan toplumun, ahlaki değerlerin, gele-  sorumlu  olunca,  herkese  karşı  da  sorumlu  oluyorum.
            neğin dayattığı ve kendini sınırlayan tüm unsurları dışla-  Seçtiğim belirli bir insan tasarısı kuruyorum yani kendimi
            yarak kendini aşmalıdır. F. Nietzsche bu süreci “üst insan”   seçerken insanı seçiyorum”
            kavramıyla açıklar. Üst insan, Nietzsche’nin insanlığın ge-
            lişiminde yeni bir aşama olarak gördüğü en yüksek hedef-     J.  P.  Sartre’ın  Varoluşçuluk  adlı  eserinden  alınan
            tir. Üst insan kendi değerlerini oluşturabilme gücüne sahip   parçadan  hareketle  aşağıdaki  yargıların  hangisine
            olan, acıyı ve yaşamın zorluklarını kabul eden ve kendi   ulaşılabilir?
            omuzları üzerinde yükselen kişidir. Bu bir özgürleşme ve
                                                               A)  İnsan mutlak olarak belirlenmiş bir varlıktır.
            yüksek bir varoluş seviyesine ulaşarak kendini gerçekleş-
                                                               B)  Bireysel edimler bireysel sonuçlara neden olur.
            tirme sürecidir.
                                                               C)  Sorumluluk toplumsal kuralların bir sonucudur.
            Parçaya göre aşağıdakilerden hangisi “üst insan”ın
            motivasyon kaynağı olamaz?                         D)  İnsanın eylemleri tüm insanlığa etki etmektedir.
                                                               E)  İnsanın seçimleri yalnızca kendisinin belirleyicisidir.
            A)  Özgürlük
            B)  Anlam arayışı
            C)  İçsel değerler
            D)  Takdir edilmek
            E)  Kendini gerçekleştirmek


                                                           4.   Klasik bilim anlayışına karşı çıkarak, bilime bakış anlayışı-
                                                               nı değiştiren önemli isimlerden biri T. Kuhn’dur. T. Kuhn,
                                                               bilimlerin bir kültürün içinde doğduğunu ve bu kültürden
                                                               etkilenmemesinin mümkün olmadığını düşünür. Ona göre
                                                               bilim  yaparken  ne  kadar  objektif  olunmaya  çalışılsa  da
                                                               sosyolojik ve psikolojik faktörler bilimsel bilginin oluşturul-
                                                               masında etkili olmuştur. İçinde bulunulan çağın eğilimleri
                                                               ve bilim otoritelerinin ön görüleri bu süreçte yönlendirici
        2.   H. Bergson'un bilgi görüşü, geleneksel bilgi anlayışına
            meydan okuyan ve bilginin doğasını farklı bir perspektif-  olur. T. Kuhn, tarihin, insanların kafalarındaki imgeleri de-
            ten ele alan bir yaklaşımdır. Ona göre, bilgi sadece zihin-  ğiştirme gücünün olduğunu savunur. Bilimi bir ürün değil,
            sel düşünce ve kavramlarla sınırlı değildir, aynı zamanda   herhangi bir diğer disiplin gibi etkinlik olarak görür. Doğayı
            içsel deneyimle de ilişkilidir. H. Bergson, bilginin sadece   açıklamak  için  kullanılan  düşünceler  bütünü  olan  para-
            zihinsel faaliyetlerle elde edilemeyeceğini savunur. Ona   digmaların  da  ortaya  çıkan  yeni  anlayışlar  neticesinde
            göre,  düşünce  ve  zihin,  gerçekliği  sınıflandırmaya  ve   değişebildiğini ifade eder. Bu değişimler bilimin ilerlemesi
            parçalamaya  çalışırken,  aslında  gerçekliğin  tamamını   bakımından önem taşır. Çünkü ilerleme olabilmesi için bir
            ifade  etmede  yetersiz  kalır.  H.  Bergson,  bilginin  temel   paradigma son olmamalı, yeni öngörülere olanak tanıma-
            kaynağının içgörü olduğunu öne sürer. İçgörü, düşünce   lıdır.
            ve zihinsel süreçlerden bağımsız olarak ortaya çıkan bir
                                                               Parçaya göre aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?
            bilgi türüdür.
                                                               A)  Tarihteki bazı değişimler, bilimsel ilerlemeye ket vurur.
            Buna  göre  aşağıdakilerden  hangisi  H.  Bergson’un
            bilgi görüşünü en iyi şekilde ifade eder?          B)  İçinde bulunulan toplum ve zaman, bilimsel anlayışı
                                                                  etkiler.
            A)  İnsanın  göreli  algısı  doğru  bilginin  önünde  engel   C)  Bilim insanının nesnel duruşu bilimsel gelişme için
               teşkil eder.
                                                                  önemlidir.
            B)  Bilgi, akıldan doğar ama deneyimden de faydalanır.
                                                               D)  Bilimsel ilerleme, paradigmalara sıkı sıkıya bağlılık
            C)  Bilgiye aklı aşan aracısız bir kavrayışla ulaşılır.  gerektirir.
            D)  Gerçeklik bilinemez bir doğaya sahiptir.       E)  Bilimdeki  klasik  anlayış  tüm  eleştirilere  rağmen
                                                                  egemenliğini sürdürür.
            E)  Doğru bilginin kaynağı akıldır.


                                                       271
 270                                                   271
   268   269   270   271   272   273   274   275   276   277   278