Page 274 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 274

FELSEFE                           20. Yüzyıl Filozoflarının Görüşleri                  2. TEST - A



        5.   N. Topçu, toplumsal normları kabul etmek yerine in-  7.   20. yüzyıl düşünürlerinden olan K. Popper’a göre, tü-
            sanın içindeki ahlaki vicdanı takip etmesini ve birey-  mevarımla  elde  edilen  bir  bilginin  deneysel  ve  kesin
            sel özgürlüğünün sınırlarını zorlamasını savunur. Ona   olarak doğruluğunun ortaya konması olanaklı değildir.
            göre bu tavır, insanın yaratıcı ve özgür potansiyelini   Tümevarım mantığı sadece karşıt bir örnek ya da öner-
            gerçekleştirmesine ve kendine özgü bir varoluş biçimi   me  bulunana  kadar  geçerliliğini  sürdürür.  Bu  şekilde
            bulmasına yardımcı olur. N. Topçu, bu duruma isyan   bilimde; sadece en acımasız sınamalardan yanlışlan-
            ahlakı  adını  verir.  İsyan  ahlakı,  bireyin  kendi  ahlaki   madan çıkabilenler geçerli olacaktır, yanlışlananlar ise
            değerlerine sadık kalmasını ve etik bir duruş sergile-  hemen terk edilecektir.
            mesini gerektirir. N. Topçu, isyan ahlakının kolektif bir
            boyutu  olduğuna  dikkat  çeker.  İsyan  etmek,  sadece      Buna göre aşağıdakilerden hangisi K. Popper’ın gö-
            bireysel özgürlük için değil, toplumun daha iyi bir ge-  rüşlerine uygun bir ifadedir?
            leceğe doğru ilerlemesi için de önemlidir. N. Topçu'ya
            göre,  bireylerin  isyan  etmesi,  toplumun  ilerlemesini   A)  Bilimsel bir yasa her zaman geçerliliğini sürdürür.
            sağlayan bir güçtür ve toplumsal değişim için gerekli   B)  Bilimde elde edilen sonuçlar, değişikliğe kapalıdır.
            bir adımdır. Sonuç olarak, N. Topçu'nun isyan ahlakı
            kavramı,  toplumun  değerlerine  meydan  okumayı  ve   C)  Bilimin verileri yanlışlanana kadar doğru kabul edilir.
            ahlaki  bir  sorumluluk  bilinciyle  hareket  etmeyi  içerir.   D)  Bilimsel  bir  araştırma  problemin  belirlenmesiyle
            İsyan ahlakı, bireyin özgürlüğünü ve yaratıcılığını ger-  başlar.
            çekleştirmesini sağlarken, aynı zamanda daha adil ve
            insanca  bir  toplumun  oluşumu  için  çaba  göstermeyi   E)  Bilimsel bir yasa kendi çağının otoritesi olarak
            vurgular.                                             değerlidir.

            Bu parçadan aşağıdakilerden hangisi çıkarılamaz?
                                                           8.   J. P. Sartre   “Varoluş  özden  önce  gelir” sözü ile
            A)  İnsan  toplumsal  normları  benimseyerek  benliğini   aşağıdakilerden hangisini anlatmak istemiştir?
               oluşturmalıdır.
            B)  İnsan sorumluluk olarak kolektif düzenin inşasına   A)  Varoluşumuz, bizi biz yapmak için yeterlidir.
               girişmelidir.                                   B)  Özümüze ulaşabilmek, varoluşumuza bağlıdır.
            C)  Fertlerin isyanı toplumsal gelişmeyi beslemesi için   C)  İnsanlar bu dünyaya bir amaç için gelmişlerdir.
               gereklidir.
                                                               D)  Özümüzü ortaya koymaya çalışmak yersiz bir uğraştır.
            D)  İnsan, varoluşunun bilincinde özüne yönelmelidir.
                                                               E)  Özgür  seçimlerimiz  ile  kendi  özümüzü  kendimiz
            E)  İnsan ahlaki eylem ve seçimlerinde özgürdür.
                                                                  oluştururuz.


                                                           9.   Thomas Kuhn'un "bilimsel devrimler" kavramı, paradig-
                                                               manın değişmesi ve bilimsel teorinin radikal bir dönü-
                                                               şüm geçirmesi üzerine kuruludur. Ona göre, paradigma
        6.   T.  Mengüşoğlu  İnsan  Felsefesi  adlı  kitabında  çalış-  değişikliği, bilimde gerçekten yeni bir dönemi başlatır.
            maktan  söz  ederken  yüksek  değerlerle  bezenen  bir   Ancak  bu  görüş,  bazı  eleştirilere  de  maruz  kalmıştır.
            çalışmanın  anlamlı  bir  çalışma  olacağını;  bu  tarz  bir   Bazı bilim insanları ve filozoflar, paradigma değişikliği-
            çalışmayı gerçekleştiren insanın bütün varlığını kavra-  ni mutlak bir kopuş olarak değil, daha çok sürekli bir
            yıp onu sevindireceğini belirtir. Ona göre bu çalışmalar   gelişim ve entegrasyon süreci olarak görmektedir. Bu
            verimli ve yaratıcı çalışmalardır ve insanın ikinci doğası   eleştirilere göre, yeni bir paradigma, önceki paradigma-
            gibi olurlar. Böyle bir çalışmayı gerçekleştirirken insan   nın  tamamen  reddedilmesi  yerine,  onun  üzerine  inşa
            akışa kapılır ve çalıştığının bile farkında olmaz. Hatta   edilmiş ve genişletilmiş bir yapıdır.
            bu  tarz  bir  çalışmanın  dışına  çıktığı  zaman  kendisini
            eksik hisseder.                                    Parçadan yola çıkarak aşağıdaki ifadelerden hangi-
                                                               si doğru bir değerlendirme olur?
              Seçeneklerden hangisi metinde söz edilen çalışma
            türüne örnek gösterilemez?                         A)  Kuhn'un bilimsel devrimler teorisi, her zaman doğru
                                                                  olduğu için hiçbir eleştiri almamıştır.
            A)  Beste yapan Dila’nın zamanı unutması           B)  Bilimsel devrimler bir önceki paradigmadan mutlak
            B)  Tez yazan Ada’nın çalan telefonunun sesini duymaması  bir kopuştur.
            C)  Öğretmen  olan  Arda’nın  yeni  yöntemler  geliştirip   C)  Her  yeni  paradigma  önceki  paradigmaya  dayan-
               sosyal medyada paylaşması                          makla birlikte onu aşar.
            D)  Oyuncak bebeklerine yeni giysiler diken Nehir’in hiç   D)  Bilim insanları ve filozoflar bilimsel devrim kavramı-
               yorgunluk hissetmemesi                             nın geçerli olmadığını savunurlar.
            E)  Bir mağazada satış elemanı olan Eda’nın mesai sa-  E)  Bilimsel  devrimler,  paradigmanın  hiç  değişmediği
               atinin bitmesini beklemesi                         dönemleri ifade eder.


                                                       272                                                                                                           273
   269   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279