Page 261 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 261

FELSEFE                                            TEST
                                         20. Yüzyıl Felsefesi ve Ana Akımlar                     4     A



        1.   Bir  şeyin  duyularla  algılanabilen  bir  varlık  olmaması,   4.   20. yüzyıl tarihin en zorlu dönemlerinden biri olarak bili-
            onu yadsımak için yeterli bir neden olabilir mi? Tarihsel   nir. Yaşanan iki dünya savaşı ve ardından gelen soğuk
            süreçte insanların yapıp ettikleri ürünler salt özdeksel   savaş dönemi 20. yüzyıl felsefesi üzerinde önemli etki-
            varlığın taklitleri değillerdi. Örneğin insanlar daha önce   lerde bulunmuştur. Bilimin birey üzerindeki yıkıcı etkisini
            duyu ve izlenimlerinden hiç geçmemiş varlıkları tasarla-  nükleer savaş deneyimi ile yaşayan insanlığın, evrensel
            mışlardı. Aklın ve sezginin gücünün düşünsel yaratıcı-  ahlaki değerlere olan ihtiyacı daha belirgin hâle gelmiş-
            lıkla birleşmesi doğadaki varlığa aşkın bir şeyi meyda-  tir. Bu dönemde felsefe, bilimin sadece etik değerlerini
            na getirebilir. O hâlde varlığın sadece olgusal olarak var   değil yapısını da sorgulamıştır. Bilim ve teknolojinin hız-
            olabileceğinin  söylenmesi  düşünsel  olanın  bir  kenara   la ilerlediği, ideolojik çatışmaların ve savaşların zirveye
            atılabileceği anlamına gelemez.                    çıktığı bu dönemde felsefe; bu zorlu koşullarda insanın
                                                               varoluşsal ve ahlaki sorunlarını cesur bir şekilde sorgula-
            Bu  parçada  aşağıdaki  yaklaşımlardan  hangisi    mıştır. Bu dönemdeki felsefi düşünce evrensel sorunları,
            eleştirilmektedir?                                 toplumsal adaleti, insanın özgürlüğü ve anlam arayışı-
                                                               nı yeni bakış açılarıyla ele almıştır. Ele aldığı konuların
            A) İdealizm      B) Pozitivizm    C) Yeni ontoloji
                                                               çeşitliliği ve niteliği felsefede yeni akımların doğmasına
                  D) Fenomenoloji      E) Egzistansiyalizm     sebep olmuş, kendi içinde uzmanlaşarak akademik bir
                                                               kimlik kazanmıştır.
                                                               Buna göre aşağıdakilerden hangisi 20. yüzyıl felsefe-
        2.   Türkiye’de  yetişen  önemli  felsefecilerden  biri  olan  N.   sinin ele aldığı konulardan biri değildir?
            Uygur Bir Felsefe Sorusu Nedir? adlı makalesinde şöy-
            le der: “Filozof soru tutkunudur. Seve seve, bir ödevi   A)  Bilimin ahlaki değeri
            yerine getirmenin verdiği bir hazla sorar - bol bol sorar.   B)  Varoluş ve öz sorunu
            (Acaba  filozofun  cevapları  soruları  mıdır?)  Filozofun
                                                               C)  Toplumsal hareketler ve birey
            öbür adı "sorucu" olmalı.”
                                                               D)  Bilimsel bilgi ve yöntem sorunu
            N. Uygur’un filozofa yüklediği “sorucu” olma niteliği-
                                                               E)  Bilgi oluşturmada aklın ve deneyin rolü
            ne en iyi örnek aşağıdakilerden hangisidir?
            A)  L. Wittgenstein’ın dil analizi
            B)  F. Hegel’in diyalektik idealizmi
            C)  Sokrates’in maiotik yöntemi
            D)  R. Descartes’ın metodik şüphesi
            E)  E. Husserl’in paranteze alma yöntemi
                                                           5.   E. Husserl’in kurduğu bu yaklaşım nesnel doğruya ulaş-
                                                               mak amacıyla, öznelliğe dönüşten meydana gelir. Hakikat
                                                               bilinçte, bende bulunmak durumundadır, başka hiçbir yer-
        3.   20. yüzyılda etkili olan ve Viyana çevresi olarak da bili-  de değil. Buna göre, deneyimin, tecrübenin zorunlu ve tü-
            nen bu görüş için; olgu alanına dâhil olmayan ifadeler an-  mel doğrularını çıkarsamak ve tasvir etmek amacıyla, bi-
            lamsızdır. Deney ve gözlemle doğrulanabilen önermeler   lincin özsel yapılarının incelenmesi gerekmektedir. Bunun
            ile doğrulanamayan metafiziksel önermelerin birbirinden   amacı, deneyimde verilen özlere ya da idealara ulaşmak,
            ayrılması gerekir. Bilimsel bilgi; objektif, dış dünya kay-  deneyimin  çeşitli  olgularının  ve  teorilerinin  göreliliğinin
            naklı  ve  evrensel  bilgilerden  oluşur.  Doğrulanamayan   ötesine  geçerek  doğrudan  ve  aracısız  sezgide  verilen
            metafiziksel önermeler ise sözde önerme olarak nitelen-  yönlerini yakalamaktır. Bunun için ise şeylere ilişkin bütün
            dirilir. Elde edilen olgusal önermelerin dil analizlerini yap-  bilgileri ‘paranteze almak’ gerekir.
            mak felsefenin görevi olmalıdır. Ancak bu sayede, evren
            metafizik ögelerden arındırılmış ve felsefeye bilimsel bir      Bu parçada açıklaması yapılan görüş aşağıdakilerden
            nitelik kazandırılmış olur.                        hangisidir?
                                                               A)  Fenomenoloji
            Metinde açıklaması verilen görüş aşağıdakilerden
            hangisidir?                                        B)  Hermeneutik

            A) Materyalizm    B) Yeni ontoloji   C)  Fenomenoloji  C)  Egzistansiyalizm
                                                               D)  Materyalizm
                 D) Egzistansiyalizm    E) Mantıkçı pozitivizm
                                                               E)  Mantıkçı pozitivizm


                                                       259
 258                                                   259
   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265   266