Page 256 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 256
1. TEST
FELSEFE 20. Yüzyıl Felsefesi ve Ana Akımlar 1. TEST
7. Türkiye’de felsefi düşünceye katkısı olan aydınlardan bi- 9. İnsan hakları üzerine yaptığı çalışmaları ile tüm dün-
risi U. Nutku’dur. Farklı üniversitelerde öğretim görevlisi yada tanınan Türk felsefeci İ. Kuçuradi, insan haklarını
olarak dersler veren U. Nutku; Adana, Mersin ve Sivas’ta koruma sorununu; felsefi, etik ve siyasal bir sorun ola-
felsefe bölümlerinin kurulmasına da öncülük etmiştir. rak görür. Felsefi bir sorundur der, çünkü insan hakları
İnsan felsefesi alanında yaptığı çalışmalarla öne çıkan kavramının açıklığa kavuşturulmasına şiddetle ihtiya-
düşünür, “gezgin filozof” lakabıyla anılır. Gittiği yerlere cımız olduğunu vurgular. Etik bir sorundur der, çünkü
felsefi düşünceyi de götürüp felsefi düşüncenin yerleş- günlük yaşamda bu haklara saygı gösteren ya da onları
mesini sağlamıştır. U. Nutku’ya göre; felsefesiz bir top- çiğneyenler kişilerdir. Ayrıca siyasal bir sorun olduğunu
lum kendini geliştiren değil, tekrar eden bir toplumdur. söyler, çünkü bütün yurttaşların insan olarak olanakları-
Mevcut kültürün tartışılması ve geliştirilmesi için karşıt nı geliştirmeleri, “korku ve yoksunluktan uzak” yaşaya-
kültür olan felsefeye ihtiyaç vardır. U. Nutku kendi felsefi bilmeleri için gerekli koşulları sağlamak devletin vatan-
sistemi içerisinde yine kendine ait kavramlar kullanarak daşa karşı temel görevidir.
Türkiye’de felsefi düşüncenin gelişmesini sağlayan ay-
dınlardan biri olarak iz bırakmıştır. Aşağıdakilerden hangisi İ. Kuçuradi’nin görüşlerini
destekler nitelikte değildir?
Buna göre U. Nutku ile ilgili aşağıdakilerden
A) “Bugün size diyorum ki, dostlarım, şu ânın getirdiği
hangisine ulaşılamaz?
güçlüklere ve engellemelere rağmen bir rüyam var
A) Düşüncesini ifade ederken kendine özgü kavramlar benim. Amerikan rüyasına derinden kök salmış bir
kullanmıştır. rüyadır bu.
Bir rüyam var. Gün gelecek, eski kölelerin evlâtla-
B) Felsefe alanında yaptığı çalışmalar sadece insan
rıyla eski köle sahiplerinin evlâtları, Georgia'nın kızıl
felsefesi ile ilgilidir.
tepelerinde kardeşlik sofrasına birlikte oturacaklar.”
C) Toplumların kendini tekrar etmesinin önüne felsefe
Martin Luther King
ile geçmektedir.
B) “Beni hor görme kardeşim
D) Felsefeden uzak toplumların ilerleme kaydedeme-
yeceklerini düşünür. Sen altınsın ben tunç muyum
Aynı vardan var olmuşuz
E) Felsefenin eğitim alanında daha çok yer edinebil-
mesi için çalışmalar yapmıştır. Sen gümüşsün ben sac mıyım”
Âşık Veysel
C) “Toprağımda doğan ressam yabancı fırçanla
8. Aslanlarla ilgili bir belgeselde şöyle bir bölüm vardır:
Anne aslanın 4 tane yavrusu olur. Anne aslan yavrular- Sen de gidiyorsun o eski ressamların yolundan
dan biriyle ortada hiçbir sebep yokken ilgilenmemeye, Meryem Ana beyaz olsa da siyah melekler çiz bana
onu beslememeye başlar. Diğer yavruların ona saldır-
Cennete giderler bütün iyi siyahlar da…”
masına göz yumar, bölge değiştirdiklerinde onları takip
etmemesi için çaba gösterir. Dışlanan yavruya sunucu Eartha Kitt
“uyumsuz” adını verir. Uyumsuz, türlü türlü badireler D) “Memleket isterim
atlatır. Saatlerce aç ve susuz hâlde gruba yetişmeye
çalışır. Ailesi onu görmezden gelir. Bütün tehlikelerle Ne zengin fakir, ne sen ben farkı olsun;
tek başına mücadele etmek zorundadır. Doğduğu ilk Kış günü herkesin evi barkı olsun.”
andan itibaren tek başınadır. Ona yol gösterecek, av-
Cahit Sıtkı Tarancı
lanmayı öğretecek kimse yoktur. Kendi kaderini kendisi
E) “Olduğum gibi kim görebilir beni
çizmek zorundadır. Uyumsuz’un kendi hayatını kurta-
ran bir kahraman mı yoksa bir figüran mı olacağı, yine Ne rengim var benim ne nişanım
Uyumsuz’un kendi ellerindedir.
Benim de bildiğim sırlar var diyeceksin ama
Uyumsuz’un yaşadığı olaylar hangi filozofu haklı Hem o sırlarım ben hem de o sırları saklayanım.”
çıkarır niteliktedir?
Mevlânâ
A) K. Marx
B) I. Kant
C) J. P. Sartre
D) T. Hobbes
E) H. Bergson
255
254 255