Page 259 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 259

FELSEFE                                            TEST
                                         20. Yüzyıl Felsefesi ve Ana Akımlar                     3



        1.   Ona  göre,  insan  zihni,  kendisinin  teolojik,  metafizik   3.   W.  Dilthey  felsefesinin  konusu  “insan  yaşamı”  dır.  O,
            ve  pozitif  diye  adlandırdığı  üç  dönemden  geçmiştir.   yaşam üzerine oluşturulan fikirlerin, fikri ortaya çıkaran
            İnsan;  birinci  dönemde  evren  hakkında  doğru  bir  an-  bireyin içinde yaşadığı koşulların, zamanın, yerin, bireyi
            layışa sahip olmadığı için olayların arkasında tanrısal   etkileyen  başka  kanaatlerin  etkisiyle  doğduğunu  düşü-
            güçler, ikinci dönemde yine henüz yeterli ölçüde gelişip   nür. Ancak ona göre filozof, düşünüşünü kendi yaşantısı
            olgunlaşmadığı için metafizik kuvvetler aramış, nihayet   ile  sınırlamamalıdır.  Filozofun  yaşam  felsefesi  hayatın
            şimdi, olguların arkasında gizli güçler aramayan, onları   daha geniş bir bilgisine ulaşmalı, bunun için de psikoloji,
            deney ve gözleme dayanan başka olaylarla açıklayan   tarih, dil bilimleri gibi insan bilimlerinden faydalanılmalı-
            bir  zihin  durumuna  ve  açıklama  modeline  kavuşmuş   dır. Dolayısıyla insana ilişkin bir olguyu anlamak için o
            veya yükselmiştir.                                 olguyu tarihselliği içinde kavramak ve buna göre yorum-
                                                               lamak gerekir.
            Bu  parçada  sözü  edilen  filozof  aşağıdakilerden
            hangisidir?                                        Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
            A)  J. Locke                                       A)  Felsefi bir çaba, yeterince yetkinleştiğinde bilimsel
                                                                  bir nitelik kazanır.
            B)  K. Marx
                                                               B)  Beşeri bilimlerin ortaya çıkış amacı felsefi kuramla-
            C)  A. Comte
                                                                  rın gelişimine katkı sağlamaktır.
            D)  F. W. Hegel
                                                               C)  Yaşamı her yönüyle açıklayan bir görüş geliştiren
            E)  S. Kierkegaard                                    filozof kendi deneyimlerine odaklanır.
                                                               D)  Felsefi  bir  öğretinin  anlaşılmasında  dönemin  top-
                                                                  lumsal koşulları ve düşünce iklimi önemlidir.
                                                               E)  Felsefe  tarihinde  kendine  yer  bulabilen  felsefi  bir
                                                                  yaklaşım tüm dönemler için geçerlilik kazanır.






        2.   Fenomenoloji özün felsefesidir. Fenomen insan bilinci-  4.   Yeni  ontoloji,  N.  Hartmann’ın  varlık  katmanları  olarak
            nin yöneldiği, bilginin nesnesi olan şeydir. Bilginin nes-  adlandırdığı  kuramının  üzerine  şekillenmiş  ve  ontolojiy-
            nesi  olmadan  bilinç  öze  ulaşamaz.  Bununla  beraber   le  ilişkilendirilmiş  bir  epistemolojiyle  kurgulanmıştır.  N.
            bilinç  olmaksızın  da  nesne  bilinemez.  İşte  E.  Husserl    Hartmann’a göre her bilgi dalında (felsefe, sanat, sosyo-
            tarafından kurulan fenomenoloji akımında da sözü edi-  loji, fizik vb.) o bilgi alanıyla uğraşan kişilerin, kendi uğraş-
            len bu öze ulaşmak amaçlanmıştır. Bilginin nesnesi olan,   larının temas ettiği varlığı tanıması gerekir. N. Hartmann,
            duyulara konu olan fenomenlerin özüne dolayısıyla da   bunun bir yöntem işi olduğunu belirterek yeni ontolojinin
            bilgisine, insan bilinci tarafından paranteze alma yoluyla   bu ihtiyacı karşılamak için olduğunu savunmuştur. Yeni
            ulaşılır. Paranteze alma; duyuların sağladığı verilerden,   ontoloji çeşitli varlıkların anlaşılabilmesi için bütün varlıkla-
            nesneler  üzerine  edindiğimiz  kanaatlerimizden,  nesne-  rın birbiriyle olan ilişkisinin incelenmesini de içerir. Bu açı-
            nin gerçekten var olup olmadığıyla ilgili şüphelerimizden,   dan varlık; cansız varlıklar, canlı varlıklar, ruhlu varlıklar
            nesnenin mekân ve zamana bağlı belirleniminden sıyrı-  ve tinsel varlıklar olarak katmanlaşmaktadır. Her katma-
            larak arınmış bir bilinç yoluyla öze ilişkin sezgi sayesinde   nın hem kendine özgü ilke ve kategorileri hem de diğer
            fenomeni anlamayı sağlar.                          katmanlarla aynı paydada buluştuğu ilke ve kategorileri
                                                               vardır.
            Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine
            ulaşılabilir?                                      Buna  göre  aşağıdakilerden  hangisi  N.  Hartmann’ın
                                                               varlık katmanları ve ilişkili olduğu bilgi alanlarından
            A)  Bilinç yöntemli bir çaba ile bilgiye ulaşır.   biri değildir?
            B)  Fenomenolojinin konusu ideal varlık alanıdır.
                                                               A)  Tinsel katman - Felsefe
            C)  Fenomenolojik  yöntem  ile  sübjektif  açıklamalara
                                                               B)  İnorganik katman - Fizik
               ulaşılır.
                                                               C)  Ruhsal katman - Psikoloji
            D)  Uzamsal varlıkların bilgisi a priori olarak zihinde bulunur.
                                                               D)  Organik katman - Biyoloji
            E)  Olgusal dünyayı anlamanın yolu deneysel yöntemden
               geçer.                                          E)  Toplumsal katman - Sosyoloji


                                                       257
                                                       257
   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264