Page 240 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 240

1. TEST
        FELSEFE                               18 -19. Yüzyıl'da Felsefe                           1. TEST


        6.   “Yaşamını  sürdürmek  ödevdir,  ayrıca  herkesin  buna   8.   J. J. Rousseau; insanların doğal durumlarında özellikle
            doğrudan doğruya bir eğilimi vardır. Ama bunun için de,   de mülkiyet kavramının gelişmediği kırsal yaşamlarında
            insanların çoğunun yaşamlarına gösterdikleri çok kez   masum, mutlu ve bağımsız olduğunu düşünür. Dünyaya
            endişe dolu dikkatin yine de hiçbir iç değeri, maksimle-  gelişimizde de bu durum böyledir. Ancak uygarlığa geçiş
            rinin de hiçbir ahlaksal içeriği yoktur. Yaşamlarını öde-  ve özel mülkiyetin etkisi ile beraber, insanlar özgürlükle-
            ve  uygun  olarak  koruyorlar,  kuşkusuz,  ama  ödevden   rini kaybetmiş ve bir anlamda köleliğe geçiş yapmışlar-
            dolayı değil. Buna karşılık, eğer talihin kötü cilveleri ve   dır. Uygar toplumlarda, insanların haklarını korumak için
            umutsuz acı, yaşamdan tat almayı büsbütün yok ettiy-  çıkarttıkları yasaların aslında onlara birer pranga oldu-
            se; eğer ruhu güçlü olan mutsuz kişi, cesareti kırılmış   ğunu düşünür. Bu durumdan kurtulmak için önerisi ise
            ya da yıkılmış olmaktan çok alınyazısına küserek ya-  halkın bir bütün olarak yasama sürecinde yer almasıdır.
            şamına  son  vermeyi  dilerse  ama  yaşamını,  onu  sev-  J. J. Rousseau, artık eski bağımsız günlere geri dönüş
            meden eğilimden ya da korkudan değil, ödevden dolayı   mümkün olmadığı için ancak bu sağlanırsa insanlar ara-
            yine de sürdürüyorsa; işte o zaman maksimin ahlaksal   sındaki eşitsizlik ve adaletsizlik giderilebilir, der.
            içeriği vardır.”
                                                               Parçaya göre aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?
            I. Kant'ın Ahlak Metafiziğinin Temellendirmesi adlı
                                                               A)  İnsanlar doğal duruma geçiş için çabalamalıdır.
            eserinden alınan bu parçaya göre aşağıdakilerden
            hangisine ulaşılamaz?                              B)  İnsan özgür doğar ancak sonradan zincire vurulur.
                                                               C)  Yasalarla insanlar arasındaki eşitsizlik giderilmiştir.
            A)  Yaşamını  sürdürmek  herkeste  var  olan  doğal  bir
               eğilimdir.                                      D)  Özel mülkiyet insanlara bağımsızlaşma fırsatı verir.
            B)  Davranışın ahlaka uygun olup olmamasını niyet    E)  Toplumdaki her birey yargı mekanizmasına katılmalıdır.
               belirler.
            C)  Yaşamını sürdürme eylemi değer taşıdığında
               ahlakidir.
            D)  Yaşamına  son  vermek  ödeve  uygun  olmayan  bir
               davranıştır.

            E)  Ödeve uygun davranmasak bile yaşamdan tat al-
               maya çalışmalıyız.



                                                           9.     Eren, bir uçurtma yapar fakat uçuramaz. Bir uçurtmaya
                                                               bir gökyüzüne bakar ve nerede hata yaptığını bulmaya
                                                               çalışır. O sırada gökyüzünde uçan bir kuş dikkatini çe-
                                                               ker ve izlemeye başlar. “Kuşlar nasıl uçuyor acaba?”
                                                               derken kuşun sağa sola hızla hareket ederken kuyruğu-
                                                               nu kullandığını fark eder. “Acaba uçurtmanın kuyruğun-
        7.    F. Hegel Tinin Fenomonolojisi kitabında;         da bir sorun olabilir mi?” diye düşünür. Ölçer, biçer ve
                                                               uçurtmanın boyutuna göre kuyruğunun yeterli uzunluk-
            “Varlık: Belirlenmemiş dolaysızlığı içinde yalnızca ken-  ta olmadığını, ayrıca kuyruğun bağlantı yerlerinde de
            disiyle özdeş olandır.
                                                               bir dengesizlik olduğunu fark eder. Gerekli düzeltmeleri
            Hiçlik: Kendi kendisiyle yalın özdeşliktir, tam bir boşluktur.  yapar ve uçurtmasını uçurmaya başlar. Eren sonunda
                                                               başarılı  olmuştur.  Uçurtması  gökyüzünde  bir  kuş  gibi
            Oluş: Varlıkla hiçliğin birliğidir.” der.          süzülerek uçmaktadır.

            F. Hegel'in “diyalektik idealizm”ine göre Varlık-Hiçlik-Oluş      Buna  göre  Eren  hangi  yeteneklerini  kullanarak
            sırasıyla hangi kavramlara karşılık gelir?         hatasını düzeltmiştir?
            A)  Tez - sentez - antitez                         A)  Gözlem - deney
            B)  Antitez - tez - sentez                         B)  Gözlem - akıl
            C)  Sentez - tez -  antitez                        C)  Deney - sezgi
            D)  Antitez - sentez - tez                         D)  Sezgi - gözlem
            E)  Tez - antitez - sentez                         E)  Akıl - sezgi



                                                                                                                                                                     239
                                                       238                                                                                                           239
   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245