Page 240 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 240
1. TEST
FELSEFE 18 -19. Yüzyıl'da Felsefe 1. TEST
6. “Yaşamını sürdürmek ödevdir, ayrıca herkesin buna 8. J. J. Rousseau; insanların doğal durumlarında özellikle
doğrudan doğruya bir eğilimi vardır. Ama bunun için de, de mülkiyet kavramının gelişmediği kırsal yaşamlarında
insanların çoğunun yaşamlarına gösterdikleri çok kez masum, mutlu ve bağımsız olduğunu düşünür. Dünyaya
endişe dolu dikkatin yine de hiçbir iç değeri, maksimle- gelişimizde de bu durum böyledir. Ancak uygarlığa geçiş
rinin de hiçbir ahlaksal içeriği yoktur. Yaşamlarını öde- ve özel mülkiyetin etkisi ile beraber, insanlar özgürlükle-
ve uygun olarak koruyorlar, kuşkusuz, ama ödevden rini kaybetmiş ve bir anlamda köleliğe geçiş yapmışlar-
dolayı değil. Buna karşılık, eğer talihin kötü cilveleri ve dır. Uygar toplumlarda, insanların haklarını korumak için
umutsuz acı, yaşamdan tat almayı büsbütün yok ettiy- çıkarttıkları yasaların aslında onlara birer pranga oldu-
se; eğer ruhu güçlü olan mutsuz kişi, cesareti kırılmış ğunu düşünür. Bu durumdan kurtulmak için önerisi ise
ya da yıkılmış olmaktan çok alınyazısına küserek ya- halkın bir bütün olarak yasama sürecinde yer almasıdır.
şamına son vermeyi dilerse ama yaşamını, onu sev- J. J. Rousseau, artık eski bağımsız günlere geri dönüş
meden eğilimden ya da korkudan değil, ödevden dolayı mümkün olmadığı için ancak bu sağlanırsa insanlar ara-
yine de sürdürüyorsa; işte o zaman maksimin ahlaksal sındaki eşitsizlik ve adaletsizlik giderilebilir, der.
içeriği vardır.”
Parçaya göre aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?
I. Kant'ın Ahlak Metafiziğinin Temellendirmesi adlı
A) İnsanlar doğal duruma geçiş için çabalamalıdır.
eserinden alınan bu parçaya göre aşağıdakilerden
hangisine ulaşılamaz? B) İnsan özgür doğar ancak sonradan zincire vurulur.
C) Yasalarla insanlar arasındaki eşitsizlik giderilmiştir.
A) Yaşamını sürdürmek herkeste var olan doğal bir
eğilimdir. D) Özel mülkiyet insanlara bağımsızlaşma fırsatı verir.
B) Davranışın ahlaka uygun olup olmamasını niyet E) Toplumdaki her birey yargı mekanizmasına katılmalıdır.
belirler.
C) Yaşamını sürdürme eylemi koşulsuz buyruğa uydu-
ğunda ahlakidir.
D) Yaşamına son vermek ödeve uygun olmayan bir
davranıştır.
E) Ödeve uygun davranmasak bile yaşamdan tat al-
maya çalışmalıyız.
9. Eren, bir uçurtma yapar fakat uçuramaz. Bir uçurtmaya
bir gökyüzüne bakar ve nerede hata yaptığını bulmaya
çalışır. O sırada gökyüzünde uçan bir kuş dikkatini çe-
ker ve izlemeye başlar. “Kuşlar nasıl uçuyor acaba?”
derken kuşun sağa sola hızla hareket ederken kuyruğu-
nu kullandığını fark eder. “Acaba uçurtmanın kuyruğun-
7. F. Hegel Tinin Fenomonolojisi kitabında;
da bir sorun olabilir mi?” diye düşünür. Ölçer, biçer ve
“Varlık: Belirlenmemiş dolaysızlığı içinde yalnızca ken- uçurtmanın boyutuna göre kuyruğunun yeterli uzunluk-
disiyle özdeş olandır. ta olmadığını, ayrıca kuyruğun bağlantı yerlerinde de
bir dengesizlik olduğunu fark eder. Gerekli düzeltmeleri
Hiçlik: Kendi kendisiyle yalın özdeşliktir, tam bir boşluktur. yapar ve uçurtmasını uçurmaya başlar. Eren sonunda
başarılı olmuştur. Uçurtması gökyüzünde bir kuş gibi
Oluş: Varlıkla hiçliğin birliğidir.” der.
süzülerek uçmaktadır.
F. Hegel'in “diyalektik idealizm”ine göre Varlık-Hiçlik-Oluş
Buna göre Eren hangi yeteneklerini kullanarak
sırasıyla hangi kavramlara karşılık gelir?
hatasını düzeltmiştir?
A) Tez - sentez - antitez
A) Gözlem - deney
B) Antitez - tez - sentez
B) Gözlem - akıl
C) Sentez - tez - antitez
C) Deney - sezgi
D) Antitez - sentez - tez
D) Sezgi - gözlem
E) Tez - antitez - sentez
E) Akıl - sezgi
239
238 239