Page 197 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 197

FELSEFE                                            TEST
                                         MS 2. Yüzyıl-15. Yüzyıl'da Felsefe -1                   4     A



        1.   İkinci yüzyılla birlikte Batı’da Hristiyanlığın belirgin bir   3.   Hristiyan felsefesinin ilk dönemi olan patristik felsefe aynı
            şekilde  yaygınlaşmasıyla  felsefe  ilk  kez  tek  tanrılı  bir   zamanda “Apolojik Dönem” olarak da bilinir. Bu dönem
            inancı  konu  edindi.  Bu  dönem  felsefesinin,  felsefenin   filozofları, Hristiyanlık resmî bir statüye kavuşana kadar
            genel  karakterine  ters  düştüğünü  düşünenler  için  fel-  öğretilerine yöneltilen eleştirilere karşı savunma felsefe-
            sefe adına kayıp olarak görüldüğünü fakat ilahi dinler   si  yapmak  zorunda  kalmışlardır.  Orta  Çağ’a  yön  veren
            için çok büyük bir kazanca dönüştüğünü söyleyebiliriz.   Hristiyan  felsefesinin  zemini,  Kilise  Babaları  da  denilen
            Bununla birlikte evreni Tanrı merkezli bir anlayışla sor-  dönem düşünürleri tarafından hazırlanmıştır. Bu düşünür-
            gulayan insanlar yaşamın anlamını inanç bağlamında   ler  Hristiyanlığın  eleştirilen  öğretilerini,  felsefesinin  yön-
            şekillendirme gayreti içinde olmuşlardır. Fakat bu ara-  temlerini  kullanarak  savunmuşlardır.  Buna  rağmen  yine
            yış tutarlı, geneli kapsayıcı ve rasyonel doğrulamalara   bu dönem içerisinde, Yunan felsefesi Hristiyanlığa aykırı
            gereksinim duymaktaydı. Bu durum felsefeye olan ihti-  bulunmuş ve özgür düşünceye yönelik tavır,  İlk Çağ’ın en
            yacı gündelik kaygıların ötesinde, düzenli ve bütüncül   büyük okullarından biri olan Akademia’nın kapatılmasıyla
            bir dünya tasavvuru ortaya çıkarmada zorunlu kılmıştı.   gösterilmiştir. Bu olay M. Gökberk tarafından, Antik felse-
            Antik  Yunan  filozoflarının  görüşleri,  MS  2-15.  yüzyıl   fenin sona erdiğinin dıştan belirtisi olarak ifade edilmiştir.
            Hristiyan felsefesiyle dogmatik öğretilerin kuşkuya yer
            bırakmayacak  şekilde  doğrulanması  gibi  problematik      Parçada Patristik Dönem ile ilgili vurgulanmak istenen
            konulara rasyonel cevaplar arayan teologlar eliyle öz-  asıl düşünce aşağıdakilerden hangisidir?
            gün bir karaktere bürünmüştü.
                                                               A)  Hristiyanlığın  öğretilerine  yönelik  eleştirel  bir  bakışın
                                                                  olması
            Parçaya göre felsefenin hangi özelliği MS 2-15. yüz-
            yıl felsefi anlayışını biçimlendiren kavramlar arasın-  B)  Yasaklayıcı tutum takınılan felsefenin apoloji için kulla-
            da gösterilemez?                                      nılması
                                                               C)  Akademia’nın kapanmasıyla Antik Yunan felsefesinin
            A)  Akılcı düşünme
                                                                  sonlanması
            B)  Evrensel olma
                                                               D)  Patristik Dönem içerisinde Hristiyanlığın resmi statüsü-
            C)  Şüpheye dayanma
                                                                  ne kavuşması
            D)  Sistemli olma
                                                               E)  Kilise Babaları denilen dönem filozoflarının Orta Çağ’ı
            E)  Yığılımlı ilerleme                                şekillendirmesi






                                                           4.   Anselmus  Tanrı’nın  varlığını  kanıtlama  girişimine  ön-
        2.   Hristiyan  felsefesi  mutlak  hakikati  dinde  bulmuştur.   celikle “Tanrı” nın ne olduğunu sorarak başlar. Tanrı,
            Bu  felsefi  dönemde  amaçlanan,  yeni  hakikatler  ortaya   kendisinden  daha  yetkini  düşünülemeyen  varlıktır.
            koymaktan  çok  inanılanın  akıl  yoluyla  temellendirilme-  Tanrı’nın  varlığını  kabul  etmeyen  insanların  zihninde
            si  olmuştur.  Bilimsel  ve  felsefi  çalışmalarda  teolojinin   bile “yetkin varlık” idesi bulunur. Eğer Tanrı olmasaydı
            egemenliği  görülmüştür.  Örneğin  bilim,  pratik  yaşamı   böyle bir ideye de sahip olamayacağımıza göre, Tanrı
            kolaylaştırmak için değil Tanrı’nın yarattığını anlayabil-  fikrinin zihinde bulunması Tanrı’nın varlığının kanıtıdır.
            mek için önemli bulunmuştur. Evrenin Tanrı tarafından
            belirlendiği ve bir amaç doğrultusunda yaratıldığı savu-     Buna göre Anselmus’un ontolojik kanıtı için;
            nulmuştur.
                                                                I. Tanrı’nın varlığı a posteriori ögelerle ispatlanmıştır.
            Bu  parçadan  Hristiyan  felsefesi  ile  ilgili  aşağıdaki      II. Kavram analizine dayanan rasyonel bir kanıttır.
            yargıların hangisine ulaşılamaz?                   III. Temelinde iman eden insanların ön kabulleri vardır.

            A)  Doğanın ereksel bir nedensellik içinde yaratıldığına      yargılarından hangileri söylenebilir?
               inanılır.
                                                               A)  Yalnız I
            B)  Ön kabulleri olan dogmatik bir bakış açısı merkeze
               alınır.                                         B)  Yalnız II
            C)  Teolojiyi gerekçelendirmek için akla başvurulur.  C)  Yalnız III
            D)  İnancın bilgiyi olanaklı hâle getirdiği kabul edilir.  D)  I ve II
            E)  Doğanın gizil bilgisinin keşfedilmesi için uğraşılır.  E)  II ve III



 194                                                   195
                                                       195
   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202