Page 196 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 196
FELSEFE MS 2. Yüzyıl-15. Yüzyıl'da Felsefe -1 3. TEST
5. Bir olayın gerçekleşmesinin ya da bir nesnenin var 7. Tümeller sadece insanın aklında, dilinde ve yazdık-
olmasının belli nedenleri vardır. Bu yüzden olaylarla larında var olabilirler. Tikel olan ise duyu ile algılanan
ilgili bir açıklama yaparken olayı nedenleriyle birlikte varlıklardır. O hâlde tümeller doğanın objeleri olmayıp,
ortaya koymaya çalışırız. Var olan her neden, aynı zihin tarafından objelere ilişkin üretilen düşünsel içerik-
zamanda başka bir nedenin de sonucudur. Ancak bu lerdir. Doğada ağaç kavramı değil tek tek ağaç vardır.
zincirin sonunda, nedensiz bir neden olmalıdır. Ve bu Önemli olan şu çiçektir, şu insandır. Tümeller, idealar
nedenler zincirinin sonu, bizi ilk neden olan Tanrı’ya vb. sadece bir adlandırmadır.
götürür.
Bu parçada tümellerle ilgili vurgulanan düşünce
Parçada anlatılan görüş aşağıdakilerden hangisi- aşağıdakilerden hangisidir?
ne ait bir açıklama niteliğindedir?
A) İnsanın zihninde apriori olarak bulunur.
A) Yaratıcı ve yaratılanlar bir ve aynı şeydir.
B) Duyu deneyimleri ile her bir varlıkta kavranabilir.
B) Ontolojik kanıt Tanrı’nın varlığının delilidir.
C) İnsan zihni dışında gerçeklikleri yoktur.
C) Tanrı’nın varlığı kozmolojik olarak kanıtlanabilir.
D) Tek tek nesnelerden bağımsız olarak vardır.
D) Tanrı kavramı insanların zihninde bulunmaktadır.
E) Somut bir varoluşa sahip olan ürünlerdir.
E) Tanrı kanıtı mükemmel varlık fikrine dayanmaktadır.
6. Augustinus’a göre ister ahlaki ister fiziksel ister meta-
fiziksel çerçeve içinde ortaya çıkarsa çıksın kötülüğün
sorumluluğu, Tanrı’ya ait değil insana aittir. Her şeyin
yaratıcısı olan Tanrı, insanları âdil bir biçimde, yani her
8. Bu görüşe göre tümel kavramlar, birbirine benzeyen
birine hakkını vererek, bulunmaları gereken yerde ve
nesnelerin ortak özelliklerine adlar verilmesiyle oluşur.
ait olmaları gereken düzen içinde yaratmıştır. Fakat
Onların kendi başlarına yani insan zihninin dışında her-
insan, özgür iradesiyle bu mükemmel düzeni bozmuş
hangi bir gerçeklikleri yoktur. Söz gelimi “insan” kavra-
ve tersine çevirmiştir. İnsan, yine özgür iradesiyle daha
mı, doğada akıl sahibi varlıkları işaret etmek için zihin
aşağı şeylerin daha yüksek şeyler üzerinde güç ve de-
tarafından üretilen bir adlandırmadır. Dolayısıyla zihin
ğer kazanmalarına neden olmuştur. Kötülük; yaratılmış
dışında gerçekliği yoktur. Bir başka örnek vermek ge-
iradenin, Tanrı’ya yüz çevirmesinin, sonsuz Tanrı’dan
rekirse "masa" terimi, farklı masa nesnelerinin benzer
uzaklaşmasının bir sonucudur.
özelliklerini ifade etmek için kullanılır. Ancak tüm masa-
Bu parça aşağıdaki yargıların hangisini destekler lardan bağımsız bir ‘masalık’ diye bir gerçek varlık veya
niteliktedir? evrensel özellik yoktur. Sadece masalardan soyutlaya-
rak ulaştığımız farklı masaların ortak olarak adlandırıl-
A) Aklını kullanmak isteyen her insan Tanrı’nın bilgisi- dığı bir terimdir. Bu yaklaşımın Batı düşüncesindeki en
ne sahip olur. önemli temsilcisi Ockhamlı William’dır.
B) Kötülüğün kaynağı insanın özgür iradesiyle yaptığı
Bu parçada açıklaması yapılan görüş aşağıdakiler-
seçimlerdir.
den hangisidir?
C) Güç ve değer dengesinin korunması kötülüğün be-
lirleyicisi olmuştur. A) Kavram realizmi
D) İnsanın özgürlüğünün elinden alınmasıyla mükem- B) Nominalizm
mel düzene dönülebilir. C) Realizm
E) Metafiziksel ve fiziksel koşullarda ortaya çıkan kötü- D) Konseptualizm
lüğün sebebi Tanrı’dır.
E) Nihilizm
195
194 195