Page 196 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 196

FELSEFE                          MS 2. Yüzyıl-15. Yüzyıl'da Felsefe -1                    3. TEST



        5.   Bir  olayın  gerçekleşmesinin  ya  da  bir  nesnenin  var   7.   Tümeller  sadece  insanın  aklında,  dilinde  ve  yazdık-
            olmasının belli nedenleri vardır. Bu yüzden olaylarla   larında var olabilirler. Tikel olan ise duyu ile algılanan
            ilgili bir açıklama yaparken olayı nedenleriyle birlikte   varlıklardır. O hâlde tümeller doğanın objeleri olmayıp,
            ortaya  koymaya  çalışırız.  Var  olan  her  neden,  aynı   zihin tarafından objelere ilişkin üretilen düşünsel içerik-
            zamanda başka bir nedenin de sonucudur. Ancak bu   lerdir. Doğada ağaç kavramı değil tek tek ağaç vardır.
            zincirin sonunda, nedensiz bir neden olmalıdır. Ve bu   Önemli olan şu çiçektir, şu insandır. Tümeller, idealar
            nedenler zincirinin sonu, bizi ilk neden olan Tanrı’ya   vb. sadece bir adlandırmadır.
            götürür.
                                                               Bu  parçada  tümellerle  ilgili  vurgulanan  düşünce
            Parçada anlatılan görüş aşağıdakilerden hangisi-   aşağıdakilerden hangisidir?
            ne ait bir açıklama niteliğindedir?
                                                               A)  İnsanın zihninde apriori olarak bulunur.
            A)  Yaratıcı ve yaratılanlar bir ve aynı şeydir.
                                                               B)  Duyu deneyimleri ile her bir varlıkta kavranabilir.
            B)  Ontolojik kanıt Tanrı’nın varlığının delilidir.
                                                               C)  İnsan zihni dışında gerçeklikleri yoktur.
            C)  Tanrı’nın varlığı kozmolojik olarak kanıtlanabilir.
                                                               D)  Tek tek nesnelerden bağımsız olarak vardır.
            D)  Tanrı kavramı insanların zihninde bulunmaktadır.
                                                               E)  Somut bir varoluşa sahip olan ürünlerdir.
            E)  Tanrı kanıtı mükemmel varlık fikrine dayanmaktadır.
















        6.   Augustinus’a göre ister ahlaki ister fiziksel ister meta-
            fiziksel çerçeve içinde ortaya çıkarsa çıksın kötülüğün
            sorumluluğu, Tanrı’ya ait değil insana aittir. Her şeyin
            yaratıcısı olan Tanrı, insanları âdil bir biçimde, yani her
                                                           8.   Bu  görüşe  göre  tümel  kavramlar,  birbirine  benzeyen
            birine  hakkını  vererek,  bulunmaları  gereken  yerde  ve
                                                               nesnelerin ortak özelliklerine adlar verilmesiyle oluşur.
            ait  olmaları  gereken  düzen  içinde  yaratmıştır.  Fakat
                                                               Onların kendi başlarına yani insan zihninin dışında her-
            insan, özgür iradesiyle bu mükemmel düzeni bozmuş
                                                               hangi bir gerçeklikleri yoktur. Söz gelimi “insan” kavra-
            ve tersine çevirmiştir. İnsan, yine özgür iradesiyle daha
                                                               mı, doğada akıl sahibi varlıkları işaret etmek için zihin
            aşağı şeylerin daha yüksek şeyler üzerinde güç ve de-
                                                               tarafından üretilen bir adlandırmadır. Dolayısıyla zihin
            ğer kazanmalarına neden olmuştur. Kötülük; yaratılmış
                                                               dışında gerçekliği yoktur. Bir başka örnek vermek ge-
            iradenin, Tanrı’ya yüz çevirmesinin, sonsuz Tanrı’dan
                                                               rekirse "masa" terimi, farklı masa nesnelerinin benzer
            uzaklaşmasının bir sonucudur.
                                                               özelliklerini ifade etmek için kullanılır. Ancak tüm masa-
            Bu  parça  aşağıdaki  yargıların  hangisini  destekler   lardan bağımsız bir ‘masalık’ diye bir gerçek varlık veya
            niteliktedir?                                      evrensel özellik yoktur. Sadece masalardan soyutlaya-
                                                               rak ulaştığımız farklı masaların ortak olarak adlandırıl-
            A)  Aklını kullanmak isteyen her insan Tanrı’nın bilgisi-  dığı bir terimdir. Bu yaklaşımın Batı düşüncesindeki en
               ne sahip olur.                                  önemli temsilcisi Ockhamlı William’dır.
            B)  Kötülüğün kaynağı insanın özgür iradesiyle yaptığı
                                                               Bu parçada açıklaması yapılan görüş aşağıdakiler-
               seçimlerdir.
                                                               den hangisidir?
            C)  Güç ve değer dengesinin korunması kötülüğün be-
               lirleyicisi olmuştur.                           A)  Kavram realizmi
            D)  İnsanın özgürlüğünün elinden alınmasıyla mükem-  B)  Nominalizm
               mel düzene dönülebilir.                         C)  Realizm
            E)  Metafiziksel ve fiziksel koşullarda ortaya çıkan kötü-  D)  Konseptualizm
               lüğün sebebi Tanrı’dır.
                                                               E)  Nihilizm


                                                                                                                                                                     195
                                                       194                                                                                                           195
   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201