Page 192 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 192

FELSEFE                          MS 2. Yüzyıl-15. Yüzyıl'da Felsefe -1                    1. TEST



        6.   Felsefe tarihinde Tanrı’nın var olduğuna ilişkin kanıt-  8.   Augustinus İtiraflar adlı eserinde hakikati aradığını ve
            lamalar çok farklı biçimlerde ortaya konmuştur. Bunlar   bunu Tanrı’da bulduğunu belirtmiştir. Bedeninin ve ru-
            arasında en sık kullanılanlardan biri, evrende kötünün   hunun mutluluk içinde yaşayabilmesini, bu arayış için-
            varlığını yadsımak olmuştur. Bu görüşü ilk öne süren   de  olmasına  dayandırmıştır.  Hakikatin  ve  mutluluğun
            Aziz Augustinus’tur. Ona göre kötü veya kötülük, ke-  Tanrı’dan doğduğunu ve Tanrı’nın hakikatin ta kendisi
            limenin  gerçek  anlamında  var  değildir.  Çünkü  o  bir   olduğunu savunan filozof, akıl yoluyla hakikatin anlaşı-
            olumsuzlama ya da yoksunluktur. Nasıl ki körlük pozi-  labileceğini vurgulamıştır.
            tif ve tözsel anlamda var olan bir şey değilse ve sade-
            ce görme yoksunluğu ise yine nasıl ki karanlık gerçek      Augustinus’un bu görüşlerinden hareketle aşağıda-
            anlamda varlığa sahip olmayan bir şey olup ancak ışık   ki yargıların hangisine ulaşılamaz?
            yokluğundan ibaret ise aynı şekilde kötülük de ancak
                                                               A)  Hakikat Tanrı ile özdeştir.
            bir iyilik yokluğudur.
                                                               B)  İnanç akıl yoluyla kavranabilir.
            Parçadan hareketle aşağıdaki yargıların hangisine   C)  Hakikat kaynağını akıldan alır.
            ulaşılabilir?
                                                               D)  İnanç akıldan önce gelmelidir.
            A)  İnsan  özü  itibariyle  eylemlerinde  iyiye  yönelen  bir
                                                               E)  Mutluluk için hakikat bilinmelidir.
               varlıktır.
            B)  Evrendeki işleyiş Tanrı müdahalesinden bağımsızdır.
            C)  Reel anlamda kötülük diye bir şey aslında yoktur.
            D)  Tanrı, kötülüğü insanları sınamak için yaratmıştır.
            E)  İyiliğin bir anlam ifade edebilmesi için kötülüğün de
               var olması gerekir.














        7.   Farklı özelliklere sahip pek çok çiçeğin bulunduğu bir
                                                           9.   Clemens’e göre bazı Yunan filozofları Hristiyanlığa ay-
            dünyada, bütün çiçekleri bir araya toplayan tek bir söz-
                                                               kırı  görüşler  ileri  sürmüşlerdir.  Fakat  Yunan  felsefesi
            cükle onlara birlik kazandırıyoruz. Acaba varlıklara ait
                                                               sadece bu filozofların görüşlerinden oluşmaz. Clemens
            bu birlik nerede bulunuyor? Tek tek varlıkların kendisin-
                                                               felsefenin  inanca  aykırı  ve  zararlı  bir  alan  olduğunu
            de mi yoksa bu dünyanın dışında başka bir yerde mi?
                                                               savunanları  eleştirir.  Ona  göre  felsefe,  Tanrı’nın  ve
            Bu birlik sadece bir isimden mi ibaret, yoksa zihin dı-
                                                               onun  hakikatinin  kavranılmasına  yardım  eder.  Çünkü
            şındaki bir gerçeklik mi? Asıl sorun, bu birlikteliği sağla-
                                                               felsefe hakikati araştıran ve onu anlamaya çalışan bir
            yan durumun varlığı değil, nerede olduğu ve insanların
                                                               etkinliktir. O inancın tek başına insanı kurtuluşa götüre-
            ona nasıl ulaşabileceği sorunudur. Hristiyan felsefesi-
                                                               ceği düşüncesine karşı çıkmaz ama inanan insanların,
            nin temel problemlerinden biri olan bu durum, düşünce
                                                               inançlarını kavramaları ve kavrayışlarını artırmaları için
            tarihinin en uzun dönemi olan Orta Çağ’ın gündemini
                                                               felsefenin gerekli olduğunu düşünür.
            oluşturur.
                                                               Bu parçadan aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?
            Parçada değinilen problem aşağıdakilerden
            hangisidir?                                        A)  Felsefi görüşlerin yadsınması gerektiğine
            A)  Değişim problemi                               B)  Akıl ve inancın birbirinden bağımsız olduğuna
            B)  Kötülük problemi                               C)  Aklın inanılanı anlamada önemli olduğuna
            C)  Tümeller problemi                              D)  Felsefenin insanı gerçek hakikate ulaştıracağına
            D)  Ruhun ölümsüzlüğü problemi                     E)  Aklın  inancı  kavramada  sınırsız  bir  yetiye  sahip
                                                                  olduğuna
            E)  Tanrı’nın varlığını kanıtlama problemi



                                                                                                                                                                     191
                                                       190                                                                                                           191
   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197