Page 192 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 192
FELSEFE MS 2. Yüzyıl-15. Yüzyıl'da Felsefe -1 1. TEST
6. Felsefe tarihinde Tanrı’nın var olduğuna ilişkin kanıt- 8. Augustinus İtiraflar adlı eserinde hakikati aradığını ve
lamalar çok farklı biçimlerde ortaya konmuştur. Bunlar bunu Tanrı’da bulduğunu belirtmiştir. Bedeninin ve ru-
arasında en sık kullanılanlardan biri, evrende kötünün hunun mutluluk içinde yaşayabilmesini, bu arayış için-
varlığını yadsımak olmuştur. Bu görüşü ilk öne süren de olmasına dayandırmıştır. Hakikatin ve mutluluğun
Aziz Augustinus’tur. Ona göre kötü veya kötülük, ke- Tanrı’dan doğduğunu ve Tanrı’nın hakikatin ta kendisi
limenin gerçek anlamında var değildir. Çünkü o bir olduğunu savunan filozof, akıl yoluyla hakikatin anlaşı-
olumsuzlama ya da yoksunluktur. Nasıl ki körlük pozi- labileceğini vurgulamıştır.
tif ve tözsel anlamda var olan bir şey değilse ve sade-
ce görme yoksunluğu ise yine nasıl ki karanlık gerçek Augustinus’un bu görüşlerinden hareketle aşağıda-
anlamda varlığa sahip olmayan bir şey olup ancak ışık ki yargıların hangisine ulaşılamaz?
yokluğundan ibaret ise aynı şekilde kötülük de ancak
A) Hakikat Tanrı ile özdeştir.
bir iyilik yokluğudur.
B) İnanç akıl yoluyla kavranabilir.
Parçadan hareketle aşağıdaki yargıların hangisine C) Hakikat kaynağını akıldan alır.
ulaşılabilir?
D) İnanç akıldan önce gelmelidir.
A) İnsan özü itibariyle eylemlerinde iyiye yönelen bir
E) Mutluluk için hakikat bilinmelidir.
varlıktır.
B) Evrendeki işleyiş Tanrı müdahalesinden bağımsızdır.
C) Reel anlamda kötülük diye bir şey aslında yoktur.
D) Tanrı, kötülüğü insanları sınamak için yaratmıştır.
E) İyiliğin bir anlam ifade edebilmesi için kötülüğün de
var olması gerekir.
7. Farklı özelliklere sahip pek çok çiçeğin bulunduğu bir
9. Clemens’e göre bazı Yunan filozofları Hristiyanlığa ay-
dünyada, bütün çiçekleri bir araya toplayan tek bir söz-
kırı görüşler ileri sürmüşlerdir. Fakat Yunan felsefesi
cükle onlara birlik kazandırıyoruz. Acaba varlıklara ait
sadece bu filozofların görüşlerinden oluşmaz. Clemens
bu birlik nerede bulunuyor? Tek tek varlıkların kendisin-
felsefenin inanca aykırı ve zararlı bir alan olduğunu
de mi yoksa bu dünyanın dışında başka bir yerde mi?
savunanları eleştirir. Ona göre felsefe, Tanrı’nın ve
Bu birlik sadece bir isimden mi ibaret, yoksa zihin dı-
onun hakikatinin kavranılmasına yardım eder. Çünkü
şındaki bir gerçeklik mi? Asıl sorun, bu birlikteliği sağla-
felsefe hakikati araştıran ve onu anlamaya çalışan bir
yan durumun varlığı değil, nerede olduğu ve insanların
etkinliktir. O inancın tek başına insanı kurtuluşa götüre-
ona nasıl ulaşabileceği sorunudur. Hristiyan felsefesi-
ceği düşüncesine karşı çıkmaz ama inanan insanların,
nin temel problemlerinden biri olan bu durum, düşünce
inançlarını kavramaları ve kavrayışlarını artırmaları için
tarihinin en uzun dönemi olan Orta Çağ’ın gündemini
felsefenin gerekli olduğunu düşünür.
oluşturur.
Bu parçadan aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?
Parçada değinilen problem aşağıdakilerden
hangisidir? A) Felsefi görüşlerin yadsınması gerektiğine
A) Değişim problemi B) Akıl ve inancın birbirinden bağımsız olduğuna
B) Kötülük problemi C) Aklın inanılanı anlamada önemli olduğuna
C) Tümeller problemi D) Felsefenin insanı gerçek hakikate ulaştıracağına
D) Ruhun ölümsüzlüğü problemi E) Aklın inancı kavramada sınırsız bir yetiye sahip
olduğuna
E) Tanrı’nın varlığını kanıtlama problemi
191
190 191