Page 192 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 192

FELSEFE                          MS 2. Yüzyıl-15. Yüzyıl'da Felsefe -1                    1. TEST



        6.   Felsefe tarihinde Tanrı’nın var olduğuna ilişkin kanıt-  8.   Augustinus İtiraflar adlı eserinde hakikati aradığını ve
            lamalar çok farklı biçimlerde ortaya konmuştur. Bunlar   bunu Tanrı’da bulduğunu belirtmiştir. Bedeninin ve ru-
            arasında en sık kullanılanlardan biri, evrende kötünün   hunun mutluluk içinde yaşayabilmesini, bu arayış için-
            varlığını yadsımak olmuştur. Bu görüşü ilk öne süren   de  olmasına  dayandırmıştır.  Hakikatin  ve  mutluluğun
            Aziz Augustinus’tur. Ona göre kötü veya kötülük, ke-  Tanrı’dan doğduğunu ve Tanrı’nın hakikatin ta kendisi
            limenin  gerçek  anlamında  var  değildir.  Çünkü  o  bir   olduğunu savunan filozof, akıl yoluyla hakikatin anlaşı-
            olumsuzlama ya da yoksunluktur. Nasıl ki körlük pozi-  labileceğini vurgulamıştır.
            tif ve tözsel anlamda var olan bir şey değilse ve sade-
            ce görme yoksunluğu ise yine nasıl ki karanlık gerçek      Augustinus’un bu görüşlerinden hareketle aşağıda-
            anlamda varlığa sahip olmayan bir şey olup ancak ışık   ki yargıların hangisine ulaşılamaz?
            yokluğundan ibaret ise aynı şekilde kötülük de ancak
                                                               A)  Hakikat Tanrı ile özdeştir.
            bir iyilik yokluğudur.
                                                               B)  İnanç akıl yoluyla kavranabilir.
            Parçadan hareketle aşağıdaki yargıların hangisine   C)  Hakikat kaynağını akıldan alır.
            ulaşılabilir?
                                                               D)  İnanç akıldan önce gelmelidir.
            A)  İnsan  özü  itibariyle  eylemlerinde  iyiye  yönelen  bir
                                                               E)  Mutluluk için hakikat bilinmelidir.
               varlıktır.
            B)  Evrendeki işleyiş Tanrı müdahalesinden bağımsızdır.
            C)  Reel anlamda kötülük diye bir şey aslında yoktur.
            D)  Tanrı, kötülüğü insanları sınamak için yaratmıştır.
            E)  İyiliğin bir anlam ifade edebilmesi için kötülüğün de
               var olması gerekir.














        7.   Farklı özelliklere sahip pek çok çiçeğin bulunduğu bir
            dünyada, bütün çiçekleri bir araya toplayan tek bir söz-  9.   Clemens’e göre bazı Yunan filozofları Hristiyanlığa ay-
            cükle onlara birlik kazandırıyoruz. Acaba varlıklara ait   kırı  görüşler  ileri  sürmüşlerdir.  Fakat  Yunan  felsefesi
            bu birlik nerede bulunuyor? Tek tek varlıkların kendisin-  sadece bu filozofların görüşlerinden oluşmaz. Clemens
            de mi yoksa bu dünyanın dışında başka bir yerde mi?   felsefenin  inanca  aykırı  ve  zararlı  bir  alan  olduğunu
            Bu birlik sadece bir isimden mi ibaret, yoksa zihin dı-  savunanları  eleştirir.  Ona  göre  felsefe,  Tanrı’nın  ve
            şındaki bir gerçeklik mi? Asıl sorun, bu birlikteliği sağla-  onun  hakikatinin  kavranılmasına  yardım  eder.  Çünkü
            yan durumun varlığı değil, nerede olduğu ve insanların   felsefe hakikati araştıran ve onu anlamaya çalışan bir
            ona nasıl ulaşabileceği sorunudur. Hristiyan felsefesi-  etkinliktir. O inancın tek başına insanı kurtuluşa götüre-
            nin temel problemlerinden biri olan bu durum, düşünce   ceği düşüncesine karşı çıkmaz ama inanan insanların,
            tarihinin en uzun dönemi olan Orta Çağ’ın gündemini   inançlarını kavramaları ve kavrayışlarını artırmaları için
            oluşturur.                                         felsefenin gerekli olduğunu düşünür.

            Parçada değinilen problem aşağıdakilerden          Bu parçadan aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?
            hangisidir?
                                                               A)  Felsefi görüşlerin yadsınması gerektiğine
            A)  Değişim problemi
                                                               B)  Akıl ve inancın birbirinden bağımsız olduğuna
            B)  Kötülük problemi
                                                               C)  Aklın inanılanı anlamada önemli olduğuna
            C)  Tümeller problemi
                                                               D)  Felsefenin insanı gerçek hakikate ulaştıracağına
            D)  Ruhun ölümsüzlüğü problemi
                                                               E)  Aklın  inancı  kavramada  sınırsız  bir  yetiye  sahip
            E)  Tanrı’nın varlığını kanıtlama problemi            olduğuna



                                                                                                                                                                     191
                                                       190                                                                                                           191
   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197