Page 191 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 191
FELSEFE TEST
MS 2. Yüzyıl-15. Yüzyıl'da Felsefe -1 1
1. İnsanlık tarihine baktığımızda bir önceki çağın sonrakini 3. Apoloji, Orta Çağ’da kişisel, sosyal, politik veya dini saldırı
etkilediği görülür. Felsefede de süreç bu şekilde işler. ve suçlamalara karşı Hristiyanlığı korumak amacıyla geliş-
Hristiyan felsefesi, Orta Çağ’da Hristiyanlık dininin or- tirilen bir savunmadır. Amacına ulaşabilmek için dinin te-
mel dogmalarından hareket eden bu savunma, Hristiyanlık
taya çıkıp yayılması sürecini kapsar ve Hristiyan felse-
inancına dayalı konuları açık ve anlaşılır bir şekilde ortaya
fesinin de kendinden önceki çağdan etkilendiği görülür.
koymaya çalışır. Ancak bu mekanizma Hristiyan inancına
Platon, Hristiyan felsefesini en çok etkileyen düşünür- yapılan saldırıları ya da dile getirilen suçlamaları bertaraf
dür. Bunun yanı sıra Aristoteles, Epikürosçuluk, Yeni etmek ve haklı olduğunu ön plana çıkarmak yerine bu dine
Platonculuk ve Stoa felsefesi de Hristiyan felsefesini inanmış her bir insanı Hristiyan vahyinin güvenilir ve doğru
etkilemiştir. Orta Çağ Hristiyan dünyasında felsefenin; olduğunu tanımaya davet etmektedir.
dini yaymak, inancı pekiştirmek ve sağlamlaştırmak
Buna göre apolojiyle alakalı aşağıdakilerden hangisi
amacıyla kullanıldığı söylenebilir.
söylenebilir?
Parçadan hareketle Orta Çağ felsefesiyle ilgili aşa- A) Dinin doğasını araştırması
ğıdakilerden hangisine ulaşılamaz? B) Teolojiye hizmet etmesi
A) Platon felsefesinin izlerine rastlanır. C) Dini konularda eleştirel olması
B) Düşünce özgürlüğü desteklenmiştir. D) Tüm dinlere eşit mesafede olması
C) Antik Yunan felsefesinden etkilenmiştir. E) Din felsefesiyle aynı amacı taşıması
D) Felsefi düşünceye teoloji egemen olmuştur.
4. Tertullian, Tanrı’nın özü itibariyle esrarengiz bir varlık
E) Felsefe inancı temellendirmek için kullanılmıştır.
olduğunu ve akılla kavranılamayacağını söyler. Bu
nedenle genel olarak dinsel, özel olarak da Tanrı
hakkındaki bilgimizin; akılsal veya doğal bilgiye değil
yalnızca inanca yani imana dayanması gerektiğini ileri
sürer. Başka bir ifadeyle bu görüş; dinsel inancın doğası
gereği, özü bakımından akıl - dışı ya da irrasyonel
olduğunu kabul ederek dinselliğin ve dindarlığın özünü
inanmaya, iman etmeye indirger.
Parçada Orta Çağ felsefesinin tartışma alanlarından
hangisine yönelik bir açıklama yapılmıştır?
A) İnanç - akıl ilişkisi
B) Kötülük problemi
C) İdeal devlet düzeni
D) Özgür irade problemi
E) Tanrı’nın varlığının kanıtlanması
2. Felsefi düşüncenin salt akli ve her türlü otoriteden ba-
ğımsız olduğu kabul edilirse 2-15. yüzyıl Hristiyan dün-
yasında felsefeden bahsedebilmek güç olacaktır. Çünkü
5. MS 2-8. yüzyıl arasında kalan ilk dönem Hristiyan fel-
Antik Yunan döneminde mitolojilerden ve inançlardan
sefesidir. Bu dönem Hristiyan filozofları aynı zamanda
uzlaşarak büyüyüp gelişen felsefe, Orta Çağ’da kilise- din adamlarıdır. Tertullian, Clemens ve Augustinus
nin dogmalarıyla hareket etmek zorunda kalmıştır. Bu bunların önde gelenleridir ve “Kilise Babaları” olarak da
durum felsefe alanı için de akıldan çok inancın egemen adlandırılırlar. İsmini bu adlandırmadan alan dönemde
olmasına, kaynak olarak kutsal kitapların ele alınmasına özellikle Augustinus’un izlediği akılla dini açıklama yolu,
ve filozofların aynı zamanda din adamı olmasına yol aç- inancın temel öğretisi hâline gelmiştir. Bu dönem felse-
mıştır. fesinde Hristiyan dinine yönelik saldırılara karşı savun-
ma tarzında düşünceler öne çıkmaktadır.
Bu parçadan hareketle Orta Çağ felsefesi ile ilgili
Parçada sözü edilen dönem aşağıdakilerden
aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
hangisidir?
A) Rasyonel bir anlayışın egemen olmasına
A) Patristik felsefe
B) Sadece kutsal metinleri temel almasına B) Yunan felsefesi
C) Dinsel bir otoritenin hüküm sürmesine C) Modern felsefe
D) İnancın doğru bilgiyi mümkün kılmasına D) Skolastik felsefe
E) İman ve inanç odaklı düşünce üretmesine E) Rönesans felsefesi
189
189