Page 73 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 73

FELSEFE                                      4    TEST
                                                  Bilgi Felsefesi



        1.   Bilginin  mutlak  bir  doğruluğa  ulaşması  her  zaman   3.   Antik Yunan'da "her sorunun birbirine karşıt iki yanı ol-
            mümkün olmayabilir. Özellikle felsefi konular özelinde   duğunu"  öne  süren  Sofist  Protagoras,  ünlü  ölçü-insan
            düşündüğümüzde  bazı  durumlarda  belirsizlik  ve  şüp-  kuramında  "insanın  her  şeyin  ölçüsü  olduğunu"  söyle-
            he her zaman var olabilir. Bu gayet normal bir durum.   mişti. Var olan şeylerle ilgili her iddianın, bu iddiayı öne
            Fakat televizyonlardaki tartışma programlarında, yolda,   sürene göre olduğunu dile getiren ve bu sözü ünlü di-
            sokakta, okulda, arkadaş sohbetlerimizde sıkça karşı-  yalogunda ele alıp yorumlayan Platon'un verdiği örneğe
            laştığımız başka bir durum var. “Doğru bilginin ölçütü,   göre;  aynı rüzgâr bir kimseye soğuk bir başkasına sıcak
            kaynağı nedir?” Her şeyden öte, “Doğru bilgi mümkün   göründüğü zaman, buradan çıkan sonuç aynı rüzgârın
            müdür?” gibi soruların cevabı içinde bulunduğumuz ruh   kendisine soğuk görünen kişi için soğuk, sıcak görünen
            hâline göre değişebiliyor maalesef. Ayrıca karşımızdaki   kişi içinse sıcak olduğudur. Bütün algıların doğru olmak
            insana olan hislerimiz, inancımız, dünya görüşümüz, ön   durumunda olduğunu bildiren bu epistemolojik görüşten,
            yargılarımız, duygu durumumuz doğru ile yanlışı belir-  çatışma durumlarında, rüzgârın veya herhangi bir şeyin
            leyen en önemli ölçüt oluveriyor birden. Sanki doğrunun   niteliğiyle ilgili olarak bir kimsenin hakikati ifade ederken
            şaşmaz ölçütü bizmişiz gibi karşımızdaki muhatabımız,   farklı görüşte olan diğerinin yanıldığını bildiren bildik ya
            “Senin ne düşündüğün beni bağlamaz efendim, inanmı-  da alışılmış görüşün yanlış olduğu sonucu çıkar.
            yorum. Neyin doğru neyin yanlış olduğuna sen mi karar
            vereceksin?” diyebiliyor.                          Bu parçada Protagoras epistemolojinin hangi sorusuna
                                                               yanıt aramaktadır?
            Buna göre insanların felsefi konularda yaşadıkları
                                                               A)  Bilginin sınırı var mıdır?
            anlaşmazlıkların temel sebebi nedir?
                                                               B)  Doğru bilgi mümkün müdür?
            A)  Bilginin kuralına uygun oluşturulmaması
                                                               C)  Doğru bilginin ölçütü nedir?
            B)  Bilimsel bilginin ölçüt olarak alınmaması
                                                               D)  Doğru bilginin kaynağı nedir?
            C)  Bilginin göreceli bir yapıya sahip olması
                                                               E)  Aşkın bilgiye ulaşılabilir mi?
            D)  Bilginin toplumsal bir uzlaşmayla üretilmiş olması
            E)  Bilginin  doğruluğu  konusunda  yeterli  kanıt  sunul-
               maması










        2.   Masada  karşılıklı  oturan  Pyrrhon  ve  öğrencisi  Timon   4.   Bizler gündelik hayat içinde karşılaştığımız her bir nes-
            doğru  bilginin  var  olup  olmadığı  ile  ilgili  tartışmaya   neyi art arda algılarız. Psikoloji bilimine göre nesneyi
            başlar.  Pyrrhon’a  göre  duruma  ve  şartlara  göre  bilgi   algılarken dikkatimizi çeken alana şekil, geri kalan kıs-
            değişmektedir. Bu sebeple hiçbir konuda kesin yargıda   mına ise zemin adı verilir. Örneğin büyük bir çoğunluğu-
            bulunmamak gerekir. Öğrencisi Timon da aslında hoca-  muz zebrayı fark ederken siyah rengi şekil beyaz rengi
            sıyla aynı görüşü paylaşır.  Ama yine de herkes için ge-  ise  zemin  olarak  düşünmekteyiz.  Bu  durum  zebranın
            çerli doğru bilginin varlığını kabul edenlerin düşünceleri   beyaz renk üzerinde siyah şeritlerin olduğu bir hayvan
            aklının bir kenarında onu rahatsız etmektedir. “Acaba   olarak tanımlamasına sebep olmaktadır.  Ancak beyaz
            yanılıyor muyum?” demekten kendisini alamaz. Zaten   rengin şekil siyah rengin zemin olduğu düşünülmesi du-
            felsefe de bu değil midir?                         rumunda, zebra siyah renk üzerinde beyaz şeritleri olan
                                                               bir hayvan olarak tanımlanacaktır.
            Buna göre Pyrrhon’un savunduğu ve Timon’un kuş-
            kuya düşmesine sebep olan yaklaşım sırasıyla aşa-     Bu parçada anlatılanlar aşağıdaki filozof ve akımla-
            ğıdakilerden hangisidir?                           rından hangisine aittir?
            A)  Nihilizm - Rasyonalizm                         A)  Pyrrhon - Septisizm
            B)  Dogmatizm - Septisizm                          B)  J. Locke - Empirizm
            C)  Rasyonalizm - Dogmatizm                        C)  Sokrates - Rasyonalizm
            D)  Septisizm - Nihilizm                           D)  H. Bergson - Entüisyonizm
            E)  Septisizm - Dogmatizm                          E)  A. Comte - Pozitivizm


 70                                                    71
                                                       71
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78