Page 70 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 70
FELSEFE Bilgi Felsefesi 2. TEST - B
6. Bu görüş, bilginin kaynağı probleminde bilginin tek 9. Pyrrhon’a göre yargılarla ilgili şaşmaz doğrular söz ko-
kaynağının deneyim olduğunu, deneyimden bağımsız nusu değildir. Herhangi bir olay, durum ya da nesne için
bir bilginin söz konusu olamayacağını savunan akıma birbirine karşıt iki delil ortaya koymak mümkündür. Bu
karşılık gelir. Bu çerçeve içinde insan zihninin doğuş- yüzden nesnelerle ilgili kesin yargıda bulunmak insan-
tan üzerine bir şey yazılmamış boş bir levha olduğunu, ların her zaman hata yapmasına ve mutsuz bir ömür
zihin üzerine yapılan işaretlerin izlenimden başka hiç- sürmesine neden olur. Bu sebeple tüm insanlar tüm
bir şey olmadığını savunur. Kısacası bu görüş, zihinde yargıları askıya almalı ve kendilerini dingin bir edilgenli-
daha önce duyularda bulunmamış olan hiçbir şey bu- ğe bırakmalıdır.
lunmadığını öne sürerek doğuştancılığı reddeder.
Bu parçadan hareketle Pyrrhon’a göre insanların
Bu parçada açıklanan bilgi görüşü aşağıdakilerden nesneler karşısındaki tutumu aşağıdakilerden han-
hangisidir? gisi olmalıdır?
A) Empirizm A) Aktif olması
B) Entüisyonizm B) Nesneleri tanıması
C) Kritisizm
C) Yargıdan kaçınması
D) Pozitivizm
D) Görünüşlerini bilmesi
E) Rasyonalizm
E) Karşıt kanıtları ortaya koyması
7. Felsefede tanımsallık denilince anlaşılması gereken 10. Bilginin kaynağı konusunda hem akılcılar hem de de-
kuramsal düşünmenin üst düzey uygulamasıdır. Bu neyciler tek taraflıdırlar. Rasyonalistler bilgi edinimin-
nedenle günlük yaşamda nesne ve olaylar hakkında de deneyimin etkisini ciddiye almazlar. Empiristler ise
bir tanım sahibi olmamız gayet normaldir. Sıklıkla kar- kavramların bilgi edinmedeki rolünü fark edemezler.
şılaşmadığımız bir durum vardır ki o da kavramlar ve Kritisizm akımının temsilcisi olan Kant “Algısız kavram-
tanımlar üzerine düşünmektir. lar boş, kavramsız algılar kördür.” diyerek bilgi edinme
sürecinde her ikisine de eşit mesafede durmaktadır.
Bu parçada anlatılanlar felsefenin aşağıdaki hangi
alt dalıyla ilişkilidir? Buna göre kritisizm ile ilgili aşağıdakilerden hangisine
A) Varlık felsefesi ulaşılabilir?
B) Sanat felsefesi A) Bilgi öğrenilmez, hatırlanır.
C) Siyaset felsefesi B) Bilgi kaynağı deneyimdir.
D) Bilgi felsefesi C) Bilginin kaynağı anlama yetisidir.
E) Ahlak felsefesi D) Hakikat doğuştan zihinde bulunur.
E) Bilginin kaynağı hem akıl hem deneydir.
8. Septiklere göre doğru bilgi mümkün değildir. Varlıkları
hiçbir zaman bilemeyiz; sadece duyumların bize verdik-
11. - Nesnelerin gerçek yapısı nedir?
leri kadar bilebiliriz. Duyumlar ise kişiden kişiye farklı
algılar sunmaktadır. Bu sebeple önünde duran bir limon - Nesneler karşısındaki duruşumuz ne olmalıdır?
için “Limon sarıdır.” ifadesini kullanan birisine göre bu - Nesneler karşısındaki doğru bir duruştan ne kazanırız?
bilgi kesin doğru bir bilgi midir? Limon başlangıçta be-
Timon bu sorulara nesnenin gerçek yapısını kavrama-
yaz çiçekler şeklinde, olgunlaşmaya başladığında yeşil
nın mümkün olmadığını, nesneler karşısındaki tutumu-
ya da olgunlaştığında sarı renkte olduğundan onunla
muzun yargıdan kaçınma olduğunu, nesneler karşında-
alakalı hiçbir zaman doğru bilgiye ulaşamayız.
ki duruşumuzun ise dinginlik olduğunu ifade etmiştir.
Buna göre aşağıdakilerden hangisi septiklerin Buna göre Timon aşağıdaki felsefi akımlardan
kullanacağı bir ifade olabilir?
hangisini temsil etmektedir?
A) Limon sarıdır.
A) Empirizm
B) Limon yeşildir.
B) Entüisyonizm
C) Limon beyazdır.
C) Kritisizm
D) Limon hem yeşil hem sarıdır.
D) Rasyonalizm
E) Limonun ne olduğunu bilemeyiz. E) Septisizm
69
68 69