Page 70 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 70

FELSEFE                                   Bilgi Felsefesi                              2. TEST - B



        6.   Bu  görüş,  bilginin  kaynağı  probleminde  bilginin  tek   9.     Pyrrhon’a göre yargılarla ilgili şaşmaz doğrular söz ko-
            kaynağının deneyim olduğunu, deneyimden bağımsız   nusu değildir. Herhangi bir olay, durum ya da nesne için
            bir bilginin söz konusu olamayacağını savunan akıma   birbirine karşıt iki delil ortaya koymak mümkündür. Bu
            karşılık gelir. Bu çerçeve içinde insan zihninin doğuş-  yüzden nesnelerle ilgili kesin yargıda bulunmak insan-
            tan üzerine bir şey yazılmamış boş bir levha olduğunu,   ların her zaman hata yapmasına ve mutsuz bir ömür
            zihin üzerine yapılan işaretlerin izlenimden başka hiç-  sürmesine  neden  olur.  Bu  sebeple  tüm  insanlar  tüm
            bir şey olmadığını savunur. Kısacası bu görüş, zihinde   yargıları askıya almalı ve kendilerini dingin bir edilgenli-
            daha önce duyularda bulunmamış olan hiçbir şey bu-  ğe bırakmalıdır.
            lunmadığını öne sürerek doğuştancılığı reddeder.
                                                               Bu  parçadan  hareketle  Pyrrhon’a  göre  insanların
            Bu parçada açıklanan bilgi görüşü aşağıdakilerden   nesneler karşısındaki tutumu aşağıdakilerden han-
            hangisidir?                                        gisi olmalıdır?
            A)  Empirizm                                       A)  Aktif olması
            B)  Entüisyonizm                                   B)  Nesneleri tanıması
            C)  Kritisizm
                                                               C)  Yargıdan kaçınması
            D)  Pozitivizm
                                                               D)  Görünüşlerini bilmesi
            E)  Rasyonalizm
                                                               E)  Karşıt kanıtları ortaya koyması

        7.   Felsefede  tanımsallık  denilince  anlaşılması  gereken   10.  Bilginin kaynağı konusunda hem akılcılar hem de de-
            kuramsal  düşünmenin  üst  düzey  uygulamasıdır.  Bu   neyciler  tek  taraflıdırlar.  Rasyonalistler  bilgi  edinimin-
            nedenle  günlük  yaşamda  nesne  ve  olaylar  hakkında   de deneyimin etkisini ciddiye almazlar. Empiristler ise
            bir tanım sahibi olmamız gayet normaldir. Sıklıkla kar-  kavramların  bilgi  edinmedeki  rolünü  fark  edemezler.
            şılaşmadığımız bir durum vardır ki o da kavramlar ve   Kritisizm akımının temsilcisi olan Kant “Algısız kavram-
            tanımlar üzerine düşünmektir.                      lar boş, kavramsız algılar kördür.” diyerek bilgi edinme
                                                               sürecinde her ikisine de eşit mesafede durmaktadır.
            Bu parçada anlatılanlar felsefenin aşağıdaki hangi
            alt dalıyla ilişkilidir?                           Buna göre kritisizm ile ilgili aşağıdakilerden hangisine
            A)  Varlık felsefesi                               ulaşılabilir?
            B)  Sanat felsefesi                                A)  Bilgi öğrenilmez, hatırlanır.
            C)  Siyaset felsefesi                              B)  Bilgi kaynağı deneyimdir.
            D)  Bilgi felsefesi                                C)  Bilginin kaynağı anlama yetisidir.
            E)  Ahlak felsefesi                                D)  Hakikat doğuştan zihinde bulunur.
                                                               E)  Bilginin kaynağı hem akıl hem deneydir.
        8.   Septiklere göre doğru bilgi mümkün değildir. Varlıkları
            hiçbir zaman bilemeyiz; sadece duyumların bize verdik-
                                                           11.   - Nesnelerin gerçek yapısı nedir?
            leri kadar bilebiliriz. Duyumlar ise kişiden kişiye farklı
            algılar sunmaktadır. Bu sebeple önünde duran bir limon      - Nesneler karşısındaki duruşumuz ne olmalıdır?
            için “Limon sarıdır.” ifadesini kullanan birisine göre bu      - Nesneler karşısındaki doğru bir duruştan ne kazanırız?
            bilgi kesin doğru bir bilgi midir? Limon başlangıçta be-
                                                               Timon bu sorulara nesnenin gerçek yapısını kavrama-
            yaz çiçekler şeklinde, olgunlaşmaya başladığında yeşil
                                                               nın mümkün olmadığını, nesneler karşısındaki tutumu-
            ya  da  olgunlaştığında  sarı  renkte  olduğundan  onunla
                                                               muzun yargıdan kaçınma olduğunu, nesneler karşında-
            alakalı hiçbir zaman doğru bilgiye ulaşamayız.
                                                               ki duruşumuzun ise dinginlik olduğunu ifade etmiştir.
            Buna  göre  aşağıdakilerden  hangisi  septiklerin      Buna  göre  Timon  aşağıdaki  felsefi  akımlardan
            kullanacağı bir ifade olabilir?
                                                               hangisini temsil etmektedir?
            A)  Limon sarıdır.
                                                               A)  Empirizm
            B)  Limon yeşildir.
                                                               B)  Entüisyonizm
            C)  Limon beyazdır.
                                                               C)  Kritisizm
            D)  Limon hem yeşil hem sarıdır.
                                                               D)  Rasyonalizm
            E)  Limonun ne olduğunu bilemeyiz.                 E)  Septisizm


                                                                                                                                                                      69
                                                       68                                                                                                             69
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75